elbert schreef:Onderhand krijg ik toch wel een beetje de indruk dat dit forum een wat sterkere minimumbasis moet hebben om goed te functioneren. Het lijkt wel of het aantal mensen met sektarische opvattingen in de Religie subrubrieken alleen maar toeneemt en dat maakt de discussies om het zacht uit te drukken niet gemakkelijk (het kost de moderators volgens mij ook wel de nodige hoofdbrekens). Vaak worden de mensen die tot de doelgroep van refoweb behoren in deze topics gedwongen om de meest elementaire punten van het geloof (zoals bijv. het geloof in de Triniteit) te verdedigen of worden we gebombardeerd met lappen tekst over de RK-kerk die niet of nauwelijks terzake doen. Dit leidt toch wel tot de nodige irritaties en frustraties en opbouwend is het allemaal niet. Ook de doelstelling van het in contact komen met mede-geloofsgenoten komt hierdoor in gevaar: het forum lijkt de laatste tijd meer op een evangelisatievehikel van adventisten en ariaanse huisgemeenten dan een ontmoetingsplaats voor jongeren uit de gereformeerde gezindte.
Daarom is mijn voorstel om de basis voor de discussies iets minder vrijblijvend te maken door bijv. de drie oud-christelijke belijdenissen (de twaalf artikelen, die van Nicea en die van Athanasius) in deze basis op te nemen en die als uitgangspunt/modereerpunt voor de discussies te maken. Regelmatig wordt nl. door sommigen de term "3-ene zonnegod" gebruikt (en daarmee wordt het geloof in de Drie-enige God gelijkgesteld met afgodsdienst) en dit is iets wat volgens mij op dit forum echt niet zou moeten kunnen. Daar zou in mijn optiek strenger tegen opgetreden moeten worden.
De drie oud-christelijke belijdenissen zijn belijdenissen die volgens mij door het overgrote deel van de christenheid worden onderschreven, dus lijkt het me alleen een drempel te zijn voor mensen met extreem sektarische opvattingen. Daarom is het denk ik wel een idee om hiermee instemming te vragen bij het aanmelden en posten.
Het is inderdaad een beetje uit de hand gelopen. We hebben besloten om 2 forummers te verwijderen. Reden: Door diverse moderators is er op bepaalde punten gewezen en er is geen verbetering getoond. De maat was gewoon vol.