Refoweb en zelfkritiek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 15 sep 2004 20:46

elbert schreef:Onderhand krijg ik toch wel een beetje de indruk dat dit forum een wat sterkere minimumbasis moet hebben om goed te functioneren. Het lijkt wel of het aantal mensen met sektarische opvattingen in de Religie subrubrieken alleen maar toeneemt en dat maakt de discussies om het zacht uit te drukken niet gemakkelijk (het kost de moderators volgens mij ook wel de nodige hoofdbrekens). Vaak worden de mensen die tot de doelgroep van refoweb behoren in deze topics gedwongen om de meest elementaire punten van het geloof (zoals bijv. het geloof in de Triniteit) te verdedigen of worden we gebombardeerd met lappen tekst over de RK-kerk die niet of nauwelijks terzake doen. Dit leidt toch wel tot de nodige irritaties en frustraties en opbouwend is het allemaal niet. Ook de doelstelling van het in contact komen met mede-geloofsgenoten komt hierdoor in gevaar: het forum lijkt de laatste tijd meer op een evangelisatievehikel van adventisten en ariaanse huisgemeenten dan een ontmoetingsplaats voor jongeren uit de gereformeerde gezindte.

Daarom is mijn voorstel om de basis voor de discussies iets minder vrijblijvend te maken door bijv. de drie oud-christelijke belijdenissen (de twaalf artikelen, die van Nicea en die van Athanasius) in deze basis op te nemen en die als uitgangspunt/modereerpunt voor de discussies te maken. Regelmatig wordt nl. door sommigen de term "3-ene zonnegod" gebruikt (en daarmee wordt het geloof in de Drie-enige God gelijkgesteld met afgodsdienst) en dit is iets wat volgens mij op dit forum echt niet zou moeten kunnen. Daar zou in mijn optiek strenger tegen opgetreden moeten worden.

De drie oud-christelijke belijdenissen zijn belijdenissen die volgens mij door het overgrote deel van de christenheid worden onderschreven, dus lijkt het me alleen een drempel te zijn voor mensen met extreem sektarische opvattingen. Daarom is het denk ik wel een idee om hiermee instemming te vragen bij het aanmelden en posten.

Het is inderdaad een beetje uit de hand gelopen. We hebben besloten om 2 forummers te verwijderen. Reden: Door diverse moderators is er op bepaalde punten gewezen en er is geen verbetering getoond. De maat was gewoon vol.

TheShadow
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor TheShadow » 15 sep 2004 23:12

juist .. daarin moet je gewoon hard zijn !

niet wilen luisteren ? wegwezen dan !!

ze zijn accoord gegaan met de voorwaarden en als ze die niet nakomen heb je weinig keus om te bannen. Anders loopt het uit de hand.

[/moderetersollitatie] :mrgreen:
I close my eyes, see you and me driving
If I am a river, you are the ocean
Got the radio on, got the wheels in motion ...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 sep 2004 07:36

Zoals ik al had verwacht heeft 1 van de gebande personen (Josh) een pagina gemaakt met zijn bevindingen over refoweb.

Als je wilt lezen waar dit toe geleid heeft, dan kun je die pagina bezoeken:

http://www.sign2god.com/evenementen/Refoweb/Refoweb.html

Ik zie met genoegen dat ik ook in Josh z'n hall of shame ben terechtgekomen, samen met Optimatus, Zareb, Aragorn en Jip_86 (of was het nou Joepie?). |:)|
Alleen jammer dat hij de feiten weer eens verdraait op die pagina. [-X

Vanzelfsprekend is hij de enige die Gods Woord op refoweb heeft verkondigd (ja, ja) en zijn wij hindoeistische vrijmetselaars die slaafs de RK-kerk navolgen in het kwaad en hem daarom in de ban gedaan hebben. [-X

Jammer. :(

Trouwens, als dat van die trojaanvirussen klopt, dan vind ik het niet zo netjes dat hij die gekregen heeft. Dat is niet de manier om met hem om te gaan.

Hij zal deze ban wel weer als geloofsvervolging opvatten, terwijl het volgens mij gewoon een kwestie van persoonlijkheid, respekt en het je aan de regels houden is.
Met een iets respektvoller houding was hij hier vast nog forumlid geweest. :|
Laatst gewijzigd door elbert op 16 sep 2004 14:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 16 sep 2004 09:22

Ik kan met een rein geweten melden dat ik met die virussen niks te maken heb. Sterker nog, mijn informaticakennis schiet veel te kort om überhaupt een virus te creëren (behoudens misschien verkoudheidsvirussen, maar dat ligt aan het weer) en een dorpsgenoot zit regelmatig hier om mijn computer uit de ellende te redden en die weet niks van refoweb af.

Maar ik ben niet onblij dat de beide lieden hun verhaal elders mogen gaan spuien en ergens voel ik me wel thuis in de hall of shame. Elbert, zin om een potje te klaverjassen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 sep 2004 09:27

Optimatus schreef:Elbert, zin om een potje te klaverjassen?

Euh, dat kan ik helemaal niet. :oops:
Maar goed, ik ben nooit te oud om te leren natuurlijk, dus ok. :)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 16 sep 2004 09:27

Hoezo zou dat door refoweb komen? Het kan toch ook dat hij ze via een andere weg heeft gehad maar wel in de tijd dat hij met ons overhoop lag? En dat hij vervolgens ons daar de schuld van geeft?

PS: heb de pagina nog niet gelezen, kan hem op school niet openen

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 16 sep 2004 09:28

denk niet dat het de bedoeling is dat we een boosdoender aanwijzen!!! Ik geef mijn mening en vind het gewoon gek!! zoiets doe je gewoon niet. Denk da thet al erg genoeg is dat het zo moet!!

sparow
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sparow » 16 sep 2004 09:51

Op zich ben ik ook wel blij met deze banning (wie is er eigenlijk nog meer verwijderd, dan Josh?). Geen discussie meer over wezenlijke kernpunten in het geloof en vooral geen ongegronde beschuldigingen, veroordelingen, etc meer.

Maar toch wil ik er wel op wijzen dat een discussie over de drie-eenheid (e.a.) niet verkeerd hoeft te zijn. Zolang we binnen de kaders van de bijbel blijven, mag er best kritisch nagedacht worden over punten die in de kerkgeschiedenis leerstellig zijn vastgesteld.

Toen ik de bovengenoemde pagina van Josh las, moest ik een opwelling van boosheid en onbegrip onderdrukken in de richting van Josh. Weer die veroordelingen en beschuldigingen die nergens op slaan. Maar eigenlijk kan ik alleen maar medelijden hebben. Ik stel voor om voor Josh (en voor vele met hem) te bidden. En ook voor eenheid in kerkelijk Nederland met Gods Woord als grond. Laten we (ook in zijn algemeenheid) ervoor gaan om Jezus Christus centraal te stellen en niet de leerstellige punten en dogma's.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 sep 2004 10:04

sparow schreef:Op zich ben ik ook wel blij met deze banning (wie is er eigenlijk nog meer verwijderd, dan Josh?). Geen discussie meer over wezenlijke kernpunten in het geloof en vooral geen ongegronde beschuldigingen, veroordelingen, etc meer.

Maar toch wil ik er wel op wijzen dat een discussie over de drie-eenheid (e.a.) niet verkeerd hoeft te zijn. Zolang we binnen de kaders van de bijbel blijven, mag er best kritisch nagedacht worden over punten die in de kerkgeschiedenis leerstellig zijn vastgesteld.

Je hebt helemaal gelijk over het doordenken van deze Bijbelse thema's. Eigenlijk zouden we die allemaal weer eens moeten overdenken in onze topics. Soms heb ik het gevoel dat er een hele laag stof op ligt (figuurlijk gesproken dan) en zien we de rijkdom ervan te vaak over het hoofd. Dat kan alleen maar schadelijk zijn voor ons eigen geloofsleven. :-k

sparow schreef:Toen ik de bovengenoemde pagina van Josh las, moest ik een opwelling van boosheid en onbegrip onderdrukken in de richting van Josh. Weer die veroordelingen en beschuldigingen die nergens op slaan. Maar eigenlijk kan ik alleen maar medelijden hebben. Ik stel voor om voor Josh (en voor vele met hem) te bidden. En ook voor eenheid in kerkelijk Nederland met Gods Woord als grond. Laten we (ook in zijn algemeenheid) ervoor gaan om Jezus Christus centraal te stellen en niet de leerstellige punten en dogma's.

Daar sluit ik me helemaal bij aan.

Chip!
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Chip! » 16 sep 2004 11:23

elbert schreef:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Geweldige pagina :mrgreen: Hij kan het allemaal zo mooi verzinnen *snif*
/me is helemaal ontroerd :mrgreen:
By the time you finish reading this you realize you have wasted ANOTHER 5 seconds of your life!

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 16 sep 2004 11:29

Wat een lachtertje die pagina.
Jakkiebah.
..

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 16 sep 2004 11:47

HTS schreef:
elbert schreef:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Geweldige pagina :mrgreen: Hij kan het allemaal zo mooi verzinnen *snif*
/me is helemaal ontroerd :mrgreen:

Afbeelding
*pinkt ook een traantje weg*
kga de kerkenraad toch maar s vertellen dat we rooms bezig zijn :mrgreen:
PaSaP Hoogh!!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 sep 2004 11:59

Invincible schreef:Wat een lachtertje die pagina.
Jakkiebah.

Het is toch wel jammer dat die site geen forum heeft, waardoor we de inhoud van die pagina zouden kunnen weerleggen. :idea:
Maar ja, dan zouden wij op onze beurt wel geband worden natuurlijk. :wink:

linde schreef:kga de kerkenraad toch maar s vertellen dat we rooms bezig zijn

Vergeet ook het hindoeisme, new-age en de vrijmetselarij niet. :D

joepie

Berichtdoor joepie » 16 sep 2004 12:53

elbert schreef:Zoals ik al had verwacht heeft 1 van de gebande personen (Josh) een pagina gemaakt met zijn bevindingen over refoweb.

Ik zie met genoegen dat ik ook in Josh z'n hall of shame ben terechtgekomen, samen met Optimatus, Zareb, Aragorn en Joepie. |:)|
Alleen jammer dat hij de feiten weer eens verdraait op die pagina. [-X

:|

:?: :?: Wat heb ik gedaan?? :|

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 16 sep 2004 12:59

sparow schreef:

.

Dat moet absoluut mogelijk zijn om de drie-eenheid in een discussie ter sprake te brengen. ANdere visies kunnen juist heel leerzaamzijn en je scherp houden. Maar het probleem van Josh was dat hij stelselmatig zijn visie (ook met betrekking tot andere onderwerpen) deponeerde waarbij discussie vrijwel onmogelijk was (veroordelingen, beschuldigingen voor valse profetie etc) . Voor veel mensen is de integriteit van dergelijke discussies daardoor weg of krijgen een zeer onbehagelijk gevoel bij het lezen van die discussies.En als iemand na een aantal waarschuwingen onverminderd door blijft gaan, ben ik blij dat hij, hoe jammer ook dat het zo moet gaan, niet meer deelneemt.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Terug naar “Archief”