2 geloven op 1 kussen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 18 jul 2004 13:39

Dank je... :lol:

caprice

Berichtdoor caprice » 04 aug 2004 04:14

Toen ik de topictitel las dacht ik gelijk aan de volgende uitspraak:

'Twee geloven op één kussen, daar zit de duivel tussen.'

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 aug 2004 09:35

Dat is idd de uitdrukking waar door de topicstarter op werd gedoeld... De vraag is hoe je tegen die opmerking aankijkt... En wat zijn 2 geloven... telt niet geloven dan ook als een geloof mee? En hoe zit het met 2 "varianten" van het christelijk geloof?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 04 aug 2004 17:43

Marnix schreef:Dat is idd de uitdrukking waar door de topicstarter op werd gedoeld... De vraag is hoe je tegen die opmerking aankijkt... En wat zijn 2 geloven... telt niet geloven dan ook als een geloof mee? En hoe zit het met 2 "varianten" van het christelijk geloof?

Niet geloven = ongeloof.
Twee christenen kunnen elkaar ook niet begrijpen door cultuurverschillen.

In elk geval: bezint eer ge begint.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 aug 2004 17:51

caprice schreef:Twee christenen kunnen elkaar ook niet begrijpen door cultuurverschillen.

Maar op het gebied van geloof zullen ze elkaar dan toch juist wel weer begrijpen?

caprice

Berichtdoor caprice » 04 aug 2004 20:31

Aragorn schreef:
caprice schreef:Twee christenen kunnen elkaar ook niet begrijpen door cultuurverschillen.

Maar op het gebied van geloof zullen ze elkaar dan toch juist wel weer begrijpen?

De één kan van de ander denken dat hij/zij er te makkelijk of juist te moeilijk over doet, en ze begrijpen elkaar dan niet.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 04 aug 2004 22:23

Ik moet er toch niet aan denken dat ik over het belangrijkste in mijn leven niet kan praten. Voor mij dus geen niet-gelovig meisje :) (...sprak hij na regelmatig de fout in te zijn gegaan)

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 05 aug 2004 00:51

Voor mezelf wil ik gewoon een gelovige vriend. Iemand waarmee ik over het geloof kan praten en die dus ook de 'christelijke normen en waarden' (btje vaag uitgedrukt misschien...) volgt... Dat is gewoon superbelangrijk voor mij.

Ik kan wel begrijpen dat er mensen een vriend(in) hebben die niet gelovig is en ze het zelf wel zijn. Ik vind het erg knap van die mensen dat ze dan ook nog aan hun eigen geloof vast weten te blijven houden enzo...
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 05 aug 2004 09:19

Misschien ben ik wat kieskeurig. maar ik zou een vriendin willen hebben die gelovig is en liefst ook van mijn bloedgroep. Ik bedoel dat ze dingen net zo beleeft als ik. Dan voel je mekaar toch veel beter aan, je weet op dat gebied van elkaar waar je "gelegerd" bent. (ik kan refotaal spreken :mrgreen: :mrgreen: , dat wil ik ff laten zien). Voor mij is dat erg waardevol. Wat onbelangrijke dingen zoals uitwendige zaken kan me niet zoveel schelen. Blijft staan. Een Christelijke vriendin van ongeveer dezelfde bloedgroep is hoofdeis.

Het lijkt mij bijvoorbeeld ook verschrikkelijk om een vriendin te hebben die de muziek die ik mooi vind zij lelijk vindt en andersom. Dat betekent dan: in de huiskamer nooit muziek aan, in de slaapkamer nooit muziek aan, in de auto nooit muziek aan, op vakantie rijden nooit muziek aan. Of 1 moet telkens een offer brengen. Dat lijkt me echt een kwelling.
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 aug 2004 13:31

Hein schreef:Het lijkt mij bijvoorbeeld ook verschrikkelijk om een vriendin te hebben die de muziek die ik mooi vind zij lelijk vindt en andersom. Dat betekent dan: in de huiskamer nooit muziek aan, in de slaapkamer nooit muziek aan, in de auto nooit muziek aan, op vakantie rijden nooit muziek aan. Of 1 moet telkens een offer brengen. Dat lijkt me echt een kwelling.

Dat lijkt mij inderdaad ook onmogelijk, is misschien ook wel een beetje hetzelfde als twee geloven op 1 kussen. :D Maar op zo iemand zou ik gewoon niet verliefd worden. 8)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 05 aug 2004 20:23

Het is ook heel belangrijk dat je gezamenlijke interesses hebt enzo. Maar gelukkig kan je elkaar wat dat betreft ook heel goed aansteken: ik had nog nooit van Dream Theater gehoord en Borkdude had een hekel aan Bach, maar nu houden we allebei van beide :)

Je kunt wel van tevoren zeggen wat je wilt, maar verliefd worden heb je niet in de hand. Net zoals henkie ben ik daardoor een paar keer de fout in gegaan door verkering te krijgen met jongens die niet christen waren. Het is bij mij nog goed afgelopen, maar 't kan ook slechter.

Ik heb misschien al eerder gezegd dat de grens voor mij aan te geven is door te kijken of je samen een kerk zult kunnen vinden waar je je allebei thuisvoelt en waar je allebei goed God kunt dienen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 aug 2004 23:28

caprice schreef:
Aragorn schreef:

De één kan van de ander denken dat hij/zij er te makkelijk of juist te moeilijk over doet, en ze begrijpen elkaar dan niet.

Kijk eens hoe Paulus dat oplost in het stuk over wel of niet eten van offervlees...

Helemaal mee eens op 1 woordje na:

Net zoals henkie ben ik daardoor een paar keer de fout in gegaan door verkering te krijgen met jongens die niet christen waren.

:D:D:D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 05 aug 2004 23:40

Lalage schreef:Het is ook heel belangrijk dat je gezamenlijke interesses hebt enzo. Maar gelukkig kan je elkaar wat dat betreft ook heel goed aansteken: ik had nog nooit van Dream Theater gehoord en Borkdude had een hekel aan Bach, maar nu houden we allebei van beide :)

Je kunt wel van tevoren zeggen wat je wilt, maar verliefd worden heb je niet in de hand. Net zoals henkie ben ik daardoor een paar keer de fout in gegaan door verkering te krijgen met jongens die niet christen waren. Het is bij mij nog goed afgelopen, maar 't kan ook slechter.

Ik heb misschien al eerder gezegd dat de grens voor mij aan te geven is door te kijken of je samen een kerk zult kunnen vinden waar je je allebei thuisvoelt en waar je allebei goed God kunt dienen.

Mijn vriendin houdt niet van kickboksen, ik hou niet van lezen... (of eigelijk wel, maar niet zo als haar) Ik bedoel: zulke dingen heb je altijd, je moet elkaar aanvullen.

Maar ff serieus Lalage, het valt me vies tegen van Henkie dat 'ie verkering heeft gehad met niet-christelijke jongens ;)

Persoonlijk vind ik het moeilijk wanneer zo'n situatie zich voordoet. Het lijkt me belangrijk dat je partner zich openstelt en dus meegaat naar de kerk, en dat natuurlijk niet alleen. Zo niet, dan is het sowieso onbegonnen werk. Als je kinderen straks kunnen kiezen of ze mee naar de kerk of mee naar het strand gaan dan schiet dat simpelweg niet op.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 06 aug 2004 09:51

Haha, wat zijn we weer lollig.

Het ging overigens niet (alleen) om verkering hoor. Het ging me nu meer om verliefdheid waar je aan toe geeft terwijl je weet dat het niet goed voor je is. Ik probeer dat nu te voorkomen en iets verder vooruit te kijken. In het begin is dat nog relatief makkelijk toch...

joepie

Berichtdoor joepie » 06 aug 2004 11:46

henkie schreef:Haha, wat zijn we weer lollig.

Het ging overigens niet (alleen) om verkering hoor. Het ging me nu meer om verliefdheid waar je aan toe geeft terwijl je weet dat het niet goed voor je is. Ik probeer dat nu te voorkomen en iets verder vooruit te kijken. In het begin is dat nog relatief makkelijk toch...

Ja hoor, moet lukken! :wink:

Terug naar “Archief”