Kleine Synode beëindigt ambtsbediening 41 predikanten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 28 jun 2004 20:40

Jet apostelconvent behandelde over vragen die de verschillende gemeenten hadden.

Een (gereformeerde) synode mag alleen onderwerpen behandelen die gemeenten (via de classes, en particulere synoden) aandragen.

Ik zie wel enige overeenkomst.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 28 jun 2004 21:13

japijo schreef:Idd. Één ding is zeker. De PKN heeft op een listige manier de eigendommen ontvreemd. Ik hoop dat we er op een redelijke manier uitkomen, door het huren van kerkgebouwen of evt. het bouwen van nieuwe kerkgebouwen. En ik hoop ook dat gemeenten die een eenheid zijn hun kerkgebouw gewoon mogen blijven behouden.

Kijk dit bedoel ik nou japijo... er is geen enkel listige manier geweest!
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 28 jun 2004 22:01

sanderious schreef:
japijo schreef:Idd. Één ding is zeker. De PKN heeft op een listige manier de eigendommen ontvreemd. Ik hoop dat we er op een redelijke manier uitkomen, door het huren van kerkgebouwen of evt. het bouwen van nieuwe kerkgebouwen. En ik hoop ook dat gemeenten die een eenheid zijn hun kerkgebouw gewoon mogen blijven behouden.

Wat bedoel je nou dan? Ik kan uit je post niet opmaken wat je bedoeld? Spreek toch gewoon uit jongen?
Ik denk dat je bedoeld het rapport "om de eenheid en de heelheid van de kerk", en of dat geen listig rapport is.
Maargoed, klets maar lekker verder jongen. Ik begrijp dat je verstand van kerkzaken nihil is dus hoef ik ook geen aandacht aan je kletspraat te schenken.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jun 2004 22:23

Heren, heren,

Laten we de discussie wel zakelijk houden en elkaar niet verketteren.

Uiteindelijk zijn PKN, RKK, OKK, HNHK en wat dies meer zij nog altijd Christenen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 28 jun 2004 22:29

Optimatus schreef:Heren, heren,

Laten we de discussie wel zakelijk houden en elkaar niet verketteren.

Uiteindelijk zijn PKN, RKK, OKK, HNHK en wat dies meer zij nog altijd Christenen.

Zeker Optimatimus.
Voor iedere christen heb ik respect. Ook voor niet christenen. Ik vindt echter wel dat een discussie eerlijk gevoerd moet worden. Sommige vinden dit erg moeilijk.
Beste Christenen: Ik hou van jullie allemaal.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jun 2004 22:35

*deelt weer fanatiek thee uit*

Zo... Misschien helpt dit.

Overigens, ik heb niet het idee dat we het snel eens zullen worden, maar ik vind discussies met jou best interessant. En nog bedankt voor het compliment, dat waardeer ik zeer.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 28 jun 2004 22:43

Optimatus schreef:*deelt weer fanatiek thee uit*

Zo... Misschien helpt dit.

Overigens, ik heb niet het idee dat we het snel eens zullen worden, maar ik vind discussies met jou best interessant. En nog bedankt voor het compliment, dat waardeer ik zeer.

Die thee van jou is altijd best.

Eens worden zullen we het niet zo snel denk ik, maar we respecteren elkaar wel, en dat vindt ik erg fijn.
In de discussie was je sterker dan ik en je had ook behoorlijk kennis van hoe het zit bij de PKN, dus dat compliment had je verdiend. Daar kon ik niet omheen, en daar viel sanderious bij in het niet dus vandaar dat ik niet zo heel vriendelijk en respectvol deed tegenover hem. :wink:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jun 2004 22:49

Probeer altijd je waardigheid te behouden, die verlies je als je anderen niet respecteert.

Volgens mij is het goed als een discussie hard tegen hard gaat, maar zorg ervoor dat het niet persoonlijk wordt. Juist een forum is een uitstekend medium om de meest vreselijke gevoelens los te maken en dat kan niemands bedoeling zijn.

Suiker?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jun 2004 23:48

*breekt even in in deze gezellige conversatie en hoeft geen thee*

Een forum kan er ook juist goed voor zorgen dat het zakelijk blijft, omdat je alleen de inhoud ziet ipv alle nonverbale factoren die voor een groot deel bepalen hoe je tegen de ander aankijkt.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 29 jun 2004 08:10

pugna schreef:Het apostelconvent behandelde over vragen die de verschillende gemeenten hadden.

Een (gereformeerde) synode mag alleen onderwerpen behandelen die gemeenten (via de classes, en particulere synoden) aandragen.

Ik zie wel enige overeenkomst.

Dat is wel een overeenkomst, maar daarmee is het niet hetzelfde. Het apostelconvent was eenmalig en het ging niet om een kerkelijke structuur waarmee gezag over plaatselijke gemeenten werd uitgeoefend. Sterker, het is interessant om te zien welke aanbeveling ze doen op het einde:

Hand 15:19-20
19 Daarom ben ik van oordeel, dat men hen, die zich uit de heidenen tot God bekeren, niet verder moet lastig vallen, 20 maar hun aanschrijven, dat zij zich hebben te onthouden van wat door de afgoden bezoedeld is, van hoererij, van het verstikte en van bloed.

En wat schrijft Paulus later?

1 Cor. 10:25-27
25 Al wat in de vleeshal te koop is, moogt gij eten, zonder navraag te doen uit gewetensbezwaar, 26 want de aarde en haar volheid is des Heren. 27 Indien een der ongelovigen u uitnodigt en gij wenst te gaan, eet dan alles, wat u wordt voorgezet, zonder dat gij navraag doet uit gewetensbezwaar. 28 Doch indien iemand tot u zegt: Dat is gewijd vlees, eet het dan niet, om hem, die u dat te kennen gaf, èn om het geweten. 29 Ik bedoel nu niet uw eigen geweten, maar dat van die ander. Want waartoe zou mijn vrijheid beoordeeld worden door eens anders geweten?

Paulus geeft dus nog veel meer vrijheid dan de apostelen in Hand. 15 deden. Waar Hand 15 nog restricties m.b.t. het voedsel oplegde, doet Paulus dat niet meer. In Hand. wordt m.i. een advies gegeven, waarin ten dele wordt tegemoetgekomen aan de "bezwaarden" (Joden, die er absoluut tegen waren, dat er offervlees werd gegeten). Het is geen vaststaande regel; Paulus wijkt er van af. Toch houdt ook hij rekening met het geweten van de ander (1 Cor. 10:28-29), waardoor hij wel in lijn is met Hand. 15.

Het gaat dus om een algemene lijn (je mag alles eten), waarbij, gemotiveerd vanuit de christelijke liefde, rekening wordt gehouden met de "bezwaarde", die toch bepaalde dingen niet wil eten.

Dit is natuurlijk een heel ander onderwerp, dan een kerkreorganisatie, maar ook hier hebben we een algemene lijn (PKN) en bezwaarden (HKHN). Als we de lijn van het Apostelconvent willen doortrekken, zouden de leiders van PKN én die van de HNHK dus samenkomen, zoals in Hand 15, en samen de problemen oplossen, waarbij een algemene lijn wordt afgesproken én rekening wordt gehouden met de "bezwaarden". Een rechter of een verbeten discussie is dan niet nodig.
The Lord is the Potter, not Harry!!

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 29 jun 2004 08:23

japijo schreef:
sanderious schreef:

Wat bedoel je nou dan? Ik kan uit je post niet opmaken wat je bedoeld? Spreek toch gewoon uit jongen?
Ik denk dat je bedoeld het rapport "om de eenheid en de heelheid van de kerk", en of dat geen listig rapport is.
Maargoed, klets maar lekker verder jongen. Ik begrijp dat je verstand van kerkzaken nihil is dus hoef ik ook geen aandacht aan je kletspraat te schenken.

Volgens mij [als ik zo terug lees] had jij het over de listige manier van eigendommen ontnemen.

Mijn vraag nogmaals wat is hier listig aan? Het is namelijk doodgewoon recht zowel van de kerk als het burgerlijk rechtboek. Er is dus niets listig aan.

Nu kun jij het wel steeds afdoen met dooddoeners, maar leg dat nu eens uit, wat is er listig aan een recht dat al eeuwen functioneert?

Overigens doe je net of je alle Christenen liefhebt, maar tot nu toe brand jij je naaste wel af [lees: PKN].
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 29 jun 2004 13:09

waarnemer schreef:Oei Beste Maja, Je bent rooms,

Nee hoor, PKN, stond er toch ? :shock:

In onze gemeente is eind april ook een brief de deur uitgegaan van de kerkenraad waar dat in stond.

Dan ben jij dus ook rooms :?:

ik denk dat deze uitspraak van Augustinus afkomstig is.

Ja ook, en van Calvijn en van nog veel meer van en door wie jij het evangelie hebt ontvangen.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 29 jun 2004 18:48

Maja,
dan zie je maar hoe rooms we nog zijn. De kerk onze moeder, deze uitdrukking wordt vaak gebruikt, letterlijk staat deze tekst zeker niet in de
bijbel, maar ook niet een tekst waar het bedoeld wordt.
Trouwens, ik kreeg net een mail, dit de Herv. Herst. Verb. in Middelharnis een kort geding hebben aangespannen omdat ze a.s. zondag geen gebruik meer mogen maken van de kerk. De comm. van bijzondere zorg heeft dat bepaald dat de meerderheid er nu niet meer in mag. De PKN gaat denk ik op ramkoers. Benieuwd hoe dit afloopt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 jun 2004 19:23

Hoe dat gaat aflopen? De rechter zal waarschijnlijk zeggen dat de kerk aan de PKN - de juridische opvolger van de NHK - toebehoort en dat die het recht heeft gebouwen aan derden ter beschikbaar te stellen of niet.

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 29 jun 2004 19:57

Als dat zo moet overweeg ik om voor de PKN te bedanken. Een minderheid krijgt alles en de meerderheid moet maar zien waar ze zondag moeten kerken. Juridisch zal het wel kloppen, maar wij als PKNers moeten dit niet willen. Diep treurig vind ik dit, ik hoop dat nu ook de Ger. Bond eens pal achter de meerderheid in Middelharnis gaat staan.
Als dat zo doorgaat kan dat wat worden in Elspeet en misschien nog wel andere plaatsen.

Terug naar “Archief”