Beroepingswerk binnen Refoland.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 jun 2004 16:04

Ik kan me voorstellen dat je als gemeente zegt dat een dominee niet drie keer op een dag van de ene gemeente naar een andere gemeente crosst..

Ik persoonlijk vindt dat niet kunnen.

je hebt ook nog een gezin.

En als je drie keer op een zondag ergens in het land moet gaan preken (buiten je eigen gemeente om) nee.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 25 jun 2004 16:04

Evelien schreef:
marle schreef:
Evelien schreef:
Bookman schreef:
Evelien schreef:
marle schreef:Is het inmiddels al bekend waar de kand. naar toe gaan??

ja, kandidaat terlouw heeft zijn beroep aangenomen naar Kampen.

Is dit echt waar of een refowebgeintje? :wink:

Als ik nou zeg dat het echt serieus is, geloof je het dan?

He ff serieus. Is dit echt waar? Kan het haast niet geloven. En zo ja, van wie heb je dat gehoord dan?

Ik was het emoticontje :wink: vergeten er neer te zetten.

Nee, joh het was maar een grapje, mijn excusses hiervoor. :oops: :oops: :oops:

Niet echt leuk, probeer dit wel serieus te houden....

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 25 jun 2004 16:11

Nou fijn dat jullie je visie daarover hebben. Voor een dominee was het tot voor kort daar (hoe dat nu is weet ik niet) niet toegestaan om op zondag aan te komen en te vertrekken. Om toch dominees te lokken kreeg je dan dacht ik logies en ontbijt bij een van de kerkraadsleden.

Dan is gezin dominee de hele zaterdagavond, zondag, en ook nog maandagochtend kwijt.

En sommige dominees preken erg graag 3 keer. 2 in eigen gemeente, 1 elders. Lees daartoe het dagboek van Ds. Tanis in de laatste Daniël.
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 25 jun 2004 16:14

Hein schreef:Nou fijn dat jullie je visie daarover hebben. Voor een dominee was het tot voor kort daar (hoe dat nu is weet ik niet) niet toegestaan om op zondag aan te komen en te vertrekken. Om toch dominees te lokken kreeg je dan dacht ik logies en ontbijt bij een van de kerkraadsleden.

Dan is gezin dominee de hele zaterdagavond, zondag, en ook nog maandagochtend kwijt.

En sommige dominees preken erg graag 3 keer. 2 in eigen gemeente, 1 elders. Lees daartoe het dagboek van Ds. Tanis in de laatste Daniël.

Bij drachten of bij Kampen?

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 25 jun 2004 16:19

Bij drachten.

In Groningen hebben ze dacht ik zelfs een soort vakantiehuisje voor de dominee als hij komt. Weet niet helemaal zeker hoor, dat is een soort lokaas, gezin past erin enz.

maar daar mogen ze wel vertrekken en komen. Zowel in Gruningen als in Makpen. In Drachten, Urk, Genemuiden en nog veel meer is het echt (was het in elk geval) ten strengste verboden.
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 25 jun 2004 16:47

Hein schreef:Bij drachten.

In Groningen hebben ze dacht ik zelfs een soort vakantiehuisje voor de dominee als hij komt. Weet niet helemaal zeker hoor, dat is een soort lokaas, gezin past erin enz.

maar daar mogen ze wel vertrekken en komen. Zowel in Gruningen als in Makpen. In Drachten, Urk, Genemuiden en nog veel meer is het echt (was het in elk geval) ten strengste verboden.

Graag on topic. Open dan een topic over het wel of niet rijden van ds. op zondag... :wink:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 jun 2004 17:02

Bookman schreef:Graag on topic. Open dan een topic over het wel of niet rijden van ds. op zondag... :wink:

nee! we hebben al genoeg van die onzin!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 25 jun 2004 17:06

hijwel schreef:
Bookman schreef:Graag on topic. Open dan een topic over het wel of niet rijden van ds. op zondag... :wink:

Het is voor mij ook geen punt van discussie maar ik kan begrijpen dat er mensen zijn die anders denken. En uiteraard had ik het niet speciaal tegn jou :wink: Ik weet ook wel dat jij zelfs wel met de plane naar de kerk zou gaan.............Maar ja niet iedereen is zo fanatiek als hijwel............ :cry:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 jun 2004 17:11

Bookman schreef:
hijwel schreef:

Het is voor mij ook geen punt van discussie maar ik kan begrijpen dat er mensen zijn die anders denken. En uiteraard had ik het niet speciaal tegn jou :wink: Ik weet ook wel dat jij zelfs wel met de plane naar de kerk zou gaan.............Maar ja niet iedereen is zo fanatiek als hijwel............ :cry:

(gaap) :mrgreen:
maar ik zal zo ff ontopic gaan.. ff kijken waar het ook al weer over gaat :roll:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 jun 2004 17:16

owja..

Bakker
de Heer
G.Beens
Terlouw

deze stonden bij ons op de kieslijst.

bakker en beens hadden een paar stemmen.
de Heer iets meer
en Terlouw net geen meederheid.

daarna ging et nog tussen de Heer en terlouw.. Terlouw kreeg de meerderheid.

Dus hijs welkom hoor.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 26 jun 2004 11:00

Net persoonlijk van Kandidaat de Heer gehoord dat hij aangenomen heeft naar Middelburg Centrum, en dat is fijn!
Kan hij mooi op zondag de middagdienst in Terneuzen komen doen............ :wink:
Een grote aanwinst voor onze classis!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 jun 2004 11:18

ow dat is moooi :mrgreen:

Nu hopen dat wij binnen onze classis ook nog een dominee er bij krijgen. Want we zitten niet echt hoog met dominee's in onze classis.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 26 jun 2004 11:20

Evelien schreef:ow dat is moooi :mrgreen:

Nu hopen dat wij binnen onze classis ook nog een dominee er bij krijgen. Want we zitten niet echt hoog met dominee's in onze classis.

Jullie hadden toch Terlouw al? Je kun nie alles hebben, toch? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :wink: :lol:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 26 jun 2004 11:21

Bookman schreef:
Evelien schreef:ow dat is moooi :mrgreen:

Jullie hadden toch Terlouw al? Je kun nie alles hebben, toch? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :wink: :lol:

Dat was een grapje. :wink:

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 26 jun 2004 11:37

Pfff beroepen... dat heb ik echt nooit begrepen... echt niet... wat is het nut ervan...

Door dit euvel zijn er gewoon kerken die geen vaste voorganger hebben en dus niet optimaal kunnen functioneren als gemeente en dus niet optimaal kunnen functioneren in het Lichaam van Christus.

Het komt bij mij echt zo over van: Nou we willen nu wel eens een goede dominee en dus gaan we maar een goede beroepen... walgelijk. Hoe kan je als dominee je gemeente echt leren kennen en kan je dienen in het pastorale werk als je elke 5 jaar naar een andere gemeente gaat. Dat werkt toch niet.
Laat je leiden door Hem!

Terug naar “Archief”