Verscheidenheid tussen GG gemeenten..........

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 20 nov 2004 19:47

Dat er een verschil is in prediking ben ik met je eens.
Dat zal je denk ik overigens ten alle tijden houden.
De vraag is of het een dusdanig verschil is dat er leerverschillen optreden.

Je voorbeelden kan ik niet duidelijk plaatsen.
Zoals ik het nu lees zie ik bij zowel ds. A als B de interpretatie dat bij de woorden er een omkering kwam, alleen heeft de ene dit verwoord als omkering, en de ander als geen bekering(lees wedergeboorte), en later in die dagen de daadwerkelijke wedergeboorte. (Ik ga er even niet op in of dit een juiste interpretatie is of niet).

Maar mocht ik het verkeerd begrijpen dan hoor ik het wel.
Overigens zie ik, ookal lees ik het nu even verkeerd, niet als een groot verschil of iets wat de steeds groter wordende verscheidenheid binnen de GG zou bewijzen.

Lees 10 (oude) Ds. over een bepaalde tekst en je leest 10 verschillende preken en interpretaties.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 20 nov 2004 21:43

Evelien schreef:
Nu het volgende, (voor sommige nog niet eens een struikelblok) zondag 1 kwam dominee A (2 keer) bij ons preken. Hij preekte, ik weet niet meer waar het precies over ging :oops: , en Paulus kwam in zijn preek aan de orde. Hij (de dominee) vertelde dat Paulus zijn leven nog niet is/was omgekeerd toen God Hem stil zette met de woorden: Saul, Saul, wat vervolgd gij Mij.

Zondag 2 kwam dominee B (2 keer) bij ons preken. Hij preekte, ik weet niet meer waar het precies over ging :oops: , en Paulus kwam ook in zijn preek aan de orde. (nee het was niet de zelfde tekst en dezelfde preek) Hij (de dominee) vertelde dat Paulus op het moment dat hij werd stil gezegd door God met de woorden Saul, Saul, wat vervolgd gij MIJ?, dat zijn leven een omkeer kreeg. Dat Hij leerde zien dat hij verkeerd bezig was en dat er een God was die hem bekeren kon.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb kunnen maken waar ik op doel.

Maar ik zie hier wel duidelijk een verschil van interpretatie van de Bijbel?!?!?!!?!

eerlijk gezegd kan ik met zulke verschillen leven, ik zie eigenlijk ook het leerverschil niet zo. het wordt wat mij betreft een probleem als de ene verteld dat Paulus niet bekeerd was, en de ander verteld van wel. dan heb je echt een leerverschil.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

try

Berichtdoor try » 03 dec 2004 11:24

Als relatieve buitenstaander weet ik wel, dat de verscheidenheid in de GG oude wortels heeft en dat er een neiging is om die verscheidenheid niet al te nadrukkelijk te tonen.
Maar dat resulteert dan wel vaak in een beweging richting orthodoxie. Immers, de meest principiele opstelling kan zich over het algemeen het langste handhaven. Want degene die nog precieser is als de preciese heeft altijd het 'gelijk' aan zijn kant. Kwestie van 'roomser dan de Paus'. Alhoewel deze uitdrukking hier misschien niet de gelukkigste is.

Ik denk, dat men bij de gevaren van moderniteit, secularisatie en kerkverlating, die men op zich af zag komen, in de loop van de tijd inderdaad de eenheid heeft gezocht in een ferme orthodoxe houding. Een overlevingsstrategie.

Toch bespeur ik ook weer de behoefte om eens te kijken naar de prediking, zoals die vóór die tijd in de GG plaatsvond. Over het algemeen was het spectrum toen breder, de toon een stuk milder en naar mijn gevoel ook kernachtiger qua inhoud en vrijer qua vorm.

Een leuk initiatief is het opnieuw uitbrengen van preken van ds. Huisman, die echt aan de uiterst 'evangelische' zijde van de GG heeft geopereerd. Zijn geluid is (al tijdens zijn predikantschap) op de achtergrond gedrongen, maar nu kan iedereen er weer kennis van nemen via http://www.prekenweb.nlen in de toekomst via http://www.dshuisman.nl.
Ik denk, zeer de moeite waard. Het geeft een goede mogelijkheid om twee tijdvakken en twee stijlen binen de GG met elkaar te vergelijken en er wellicht een toekomstige richting mee in te slaan.

De prediking is heel vrij, heel direkt en bijzonder krachtig. Nog niet ingekapseld door de vrees, dat er op het leerstellige micro-nivo iets mis gaat.

Het geeft tegelijk aan hoe groot de bandbreedte in de GG in het verleden was en weer zou kunnen zijn. Hier zitten openingen voor de jeugd, richting de evangelische invloed op jongeren van de GG, maar ook voor de mensen in de GG, die een middenpositie innemen. Over het algemeen zien zij het meest realistisch, dat de strenge koers alleen in theorie meebeleefd kan worden, maar in de praktijk tot ongelukken leidt.
Het biedt ook een goed tegenwicht tegen het willen aanschurken tegen de GGiN.

try

Hannibal Lecter
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hannibal Lecter » 22 dec 2004 11:29

De verscheidenheid tussen de verschillende gemeenten an sich ervaar ik niet als storend.

Het wordt anders wanneer in een gemeente bepaalde predikanten niet worden uitgenodigd omdat ze te links of juist te rechts zijn. Dat vind ik principieel onjuist en bovendien erg jammer, omdat het zo erg lastig wordt om je een mening te vormen over een bepaalde predikant en zijn boodschap.

Terug naar “Archief”