Als relatieve buitenstaander weet ik wel, dat de verscheidenheid in de GG oude wortels heeft en dat er een neiging is om die verscheidenheid niet al te nadrukkelijk te tonen.
Maar dat resulteert dan wel vaak in een beweging richting orthodoxie. Immers, de meest principiele opstelling kan zich over het algemeen het langste handhaven. Want degene die nog precieser is als de preciese heeft altijd het 'gelijk' aan zijn kant. Kwestie van 'roomser dan de Paus'. Alhoewel deze uitdrukking hier misschien niet de gelukkigste is.
Ik denk, dat men bij de gevaren van moderniteit, secularisatie en kerkverlating, die men op zich af zag komen, in de loop van de tijd inderdaad de eenheid heeft gezocht in een ferme orthodoxe houding. Een overlevingsstrategie.
Toch bespeur ik ook weer de behoefte om eens te kijken naar de prediking, zoals die vóór die tijd in de GG plaatsvond. Over het algemeen was het spectrum toen breder, de toon een stuk milder en naar mijn gevoel ook kernachtiger qua inhoud en vrijer qua vorm.
Een leuk initiatief is het opnieuw uitbrengen van preken van ds. Huisman, die echt aan de uiterst 'evangelische' zijde van de GG heeft geopereerd. Zijn geluid is (al tijdens zijn predikantschap) op de achtergrond gedrongen, maar nu kan iedereen er weer kennis van nemen via
http://www.prekenweb.nlen in de toekomst via
http://www.dshuisman.nl.
Ik denk, zeer de moeite waard. Het geeft een goede mogelijkheid om twee tijdvakken en twee stijlen binen de GG met elkaar te vergelijken en er wellicht een toekomstige richting mee in te slaan.
De prediking is heel vrij, heel direkt en bijzonder krachtig. Nog niet ingekapseld door de vrees, dat er op het leerstellige micro-nivo iets mis gaat.
Het geeft tegelijk aan hoe groot de bandbreedte in de GG in het verleden was en weer zou kunnen zijn. Hier zitten openingen voor de jeugd, richting de evangelische invloed op jongeren van de GG, maar ook voor de mensen in de GG, die een middenpositie innemen. Over het algemeen zien zij het meest realistisch, dat de strenge koers alleen in theorie meebeleefd kan worden, maar in de praktijk tot ongelukken leidt.
Het biedt ook een goed tegenwicht tegen het willen aanschurken tegen de GGiN.
try