Verzekeren en geloof, kan dat samen gaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 10 apr 2004 12:19

Mariamagdalena schreef:Maar is hier nou niemand realistisch? Heeft niemand hier ooit een ongeluk gehad en is in het ziekenhuis terecht gekomen? Dan ben je toch financieeel helemaal failliet? En als je per ongeluk een miljonair aanrijdt, en die is voor zijn leven invalide, waardoor hij zijn duurbetaalde baan niet meer kan uitoefenen. Hoe betaal je dan de schadeclaim van miljoenen euro's? Want dat krijg je.

Is op God vertrouwen niet realistisch dan?

(ik ben voor verzekeren of inenten hoor)

groeten JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 apr 2004 14:40

jacobH schreef:kan jij begrijpen dat er mensen zijn die op grond van bovenstaande teksten en belijdenis toch niet kunnen overgaan om zich te verzekeren.

Nee.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 apr 2004 17:01

jacobH schreef:
Mariamagdalena schreef:Maar is hier nou niemand realistisch? Heeft niemand hier ooit een ongeluk gehad en is in het ziekenhuis terecht gekomen? Dan ben je toch financieeel helemaal failliet? En als je per ongeluk een miljonair aanrijdt, en die is voor zijn leven invalide, waardoor hij zijn duurbetaalde baan niet meer kan uitoefenen. Hoe betaal je dan de schadeclaim van miljoenen euro's? Want dat krijg je.

groeten JacobH

Beste Jacob,

Ik ben meer dan op de hoogte van het bestaan van de drie Formulieren van Enigheid. De Heidelbergse Cathegismus, de Dordse Leerregels en de Nederlandse Geloofsbelijdenis staan namelijk ook in mijn Bijbel+Psalmberijming, dus geen nood, ik weet er iets vanaf. Over de inhoud ga ik graag met jou in discussie en ik voer een discussie altijd vanuit een bepaald standpunt met de intentie iets van mijn opponent te kunnen leren.

Ik kom daar dus op terug! :)

Optimatus
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 10 apr 2004 19:09

Optimatus schreef:
jacobH schreef:

groeten JacobH

Beste Jacob,

Ik ben meer dan op de hoogte van het bestaan van de drie Formulieren van Enigheid. De Heidelbergse Cathegismus, de Dordse Leerregels en de Nederlandse Geloofsbelijdenis staan namelijk ook in mijn Bijbel+Psalmberijming, dus geen nood, ik weet er iets vanaf. Over de inhoud ga ik graag met jou in discussie en ik voer een discussie altijd vanuit een bepaald standpunt met de intentie iets van mijn opponent te kunnen leren.

Ik kom daar dus op terug! :)

Optimatus

voor alle duidelijkheid. Ik ben niet van plan je te overtuigen dat verzekeren/inenten niet goed zou zijn. Ik probeer je alleen maar te laten zien wat bij bezwaarden voor argumenten worden gebruikt. Ze zijn dus niet kortzichtig of dom of weet ik veel waar ze voor uit worden gemaakt. Maar ze trekken andere conclusies. Voor mij zijn die conclusies niet altijd even goed te begrijpen maar goed.

Met vr gr

JAcobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 11 apr 2004 13:25

Probleem met 'jouw' redenatie JakobH, is dat volgens dat ook de verzekering je door de genade hand van God toekomt. Kom je dus in die zin weinig verder mee.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 apr 2004 09:35

Aragorn schreef:
Het Weermannetje schreef:Tja, ik vind dit van die kleine subtiele dingen, van die grensgevallen. Ik vind dat je dat echt voor jezelf moet uitmaken. Ik vind in ieder geval dat het wel mag.

Het lijkt misschien wel een onzinnig voorbeeld, maar het vat wel de kern. Je hebt zelf gezegd dat je consequent moet zijn en je dus nergens voor moet verzekeren. En ook dat het daarbij geen verschil maakt hoe groot de kans is dat je iets overkomt.

En nu vind je het opeens wel weer kunnen dat je preventief met een muts op gaat lopen??!!

Ik vind dat wel een erg selectief omgaan met de voorzienigheid. Overigens, je hebt ook weleens gezegd dat je op een bepaald moment tegen de voorzienigheid in zou kunnen gaan. Maar ik vraag me af: hoe kan dat nou? Hoe kun je als mensje tegen de voorzienigheid van een almachtig God ingaan? God heeft toch van eeuwigheid alles voorzien en daar kan jij dan toch niets meer aan veranderen?[/i]

Kijk, ik heb uitgelegd, dat zodra je geen muts nodig hebt, je hem ook niet op hoeft te zetten. Je doet dat zodra je er zeker van bent dat je anders ziek wordt. Anders is het idd verzekeren. En dan vind ik verzekeren van auto's bijvoorbeeld ook nog wel op een heel ander vlak liggen. Vaak wordt die muts bij kinderen opgezet. En de ouders hebben zorg te dragen over hun kinderen. En als jij denkt dat je ziek wordt als je geen muts opzet, dan moet je hem opzetten. Maar je weet nooit zeker of je een ongeluk met je auto krijgt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 apr 2004 11:39

We waren net toch al tot de conclusie gekomen dat het niet uitmaakt of de kans dat je iets overkomt 100% of 10% is als het gaat om verzekeren?

Bovendien weet ik helemaal niet zeker of ik ziek wordt, maar het kan wel, en daarom zet ik een muts op. Heb jij bandenplakspullen bij je op je fiets?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 apr 2004 12:18

Nee :lol: Maar ik zet 's winters ook geen muts op! Vindt het niet nodig!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 apr 2004 12:43

blaat

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 13 apr 2004 12:46

@mic schreef:Probleem met 'jouw' redenatie JakobH, is dat volgens dat ook de verzekering je door de genade hand van God toekomt. Kom je dus in die zin weinig verder mee.

leg eens uit

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 apr 2004 12:52

Aragorn schreef:blaat

Leg uit. Volgens mij liggen deze dingen dus op een ander vlak.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 apr 2004 13:29

zeker! maar ik denk niet dat je daar op af moet gaan. Als God het verbied dan mag je het ook niet doen. God zal dan zorgen dat er niks ergs gebeurt. En als het dan wel gebeurt is het Zijn wil.

Mijn oma heeft bij elkaar 3 jaar in het ziekehuis gelegen, heeft nu 2 jaar 24 uur per dag zorg thuis en toch is ze niet verzekerd. Ik vindt het best... Maar wat als mijn oma het niet meer kan betalen?

moet ik dan bijbetalen, of is het Gods wil dat mijn oma dan geen zorg meer krijgt. Als ik dan zorg verleen, grijp ik dan niet in Gods besluiten.

nee, volgens mij mag ik alle middelen op aarde gebruiken om mensen te helpen, om risicos in te dammen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 apr 2004 13:37

Het Weermannetje schreef:
Aragorn schreef:blaat

Leg uit. Volgens mij liggen deze dingen dus op een ander vlak.

Ik zei: blaat! omdat jij alleen maar zegt dat je zelf geen muts opdoet, terwijl er nog meer in mijn posting stond.

Namelijk dat we al eerder besloten hadden dat het niets uitmaakt of de kans dat je iets overkomt 100 of 10% is. En daarna zeg je dat je wel aan preventie mag doen als je zeker weet dat het gaat gebeuren (kans=100%) en niet als je dat niet zeker weet, zoals bij een ongeluk (kans=10%). Dat vind ik krom.

En ik begrijp ook niet het verschil tussen een moeder die voor haar kind zorgt en iemand die voor zichzelf zorgt...

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 apr 2004 13:44

Je hebt toch nog geen muts in huis als je hem nog niet nodig hebt? En over die kinderen, dat bedoelde ik alleen maar om aan te geven dat kinderen niet altijd precies kunnen aangeven wanneer ze zich niet lekker voelen bijvoorbeeld.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 13 apr 2004 13:48

jacobH schreef:
@mic schreef:Probleem met 'jouw' redenatie JakobH, is dat volgens dat ook de verzekering je door de genade hand van God toekomt. Kom je dus in die zin weinig verder mee.

leg eens uit
Als alles door de gehade hand van GOd je toekomt, dan dus ook de verzekering.

waarom zou God je niet juist willen beschermen d.m.v. een verzekering?
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”