Moderator: Moderafo's
jas schreef:Marnix schreef:
Naast jou suggesties stel ik ook voor om eens een herberijming van psalmen op popmuziek of zo te zingen...
Hier ben ik dus falikant tegen. Popmuziek heeft dermate wereldse bronnen en een seculier karakter dat het niet in de kerk thuishoort en een verwevenheid met de psalmen is in elk opzicht ongewenst en ongepast.
Marnix schreef:
In psalm 150 roept David het volk op hem met blaas, snaar en slaginstrumenten te loven... Als je op die manier moderne muziekale begeleiding bij je lofprijzingen naar God toe hebt, zou Hij dan dat te werelds vinden? Waarom staat die psalm dan in de bijbel? De intrumenten in deze psalm waren in die tijd ook in gebruik bij de volken om Israel heen hoor.
Marnix schreef:Oh dus het kan wel met een drumstel, accoustische en electrische gitaar, bass, keyboard.... maar het moet geen populaire muziek zijn?
Als je met die instrumenten gaat spelen komt het uiteindelijk neer op pop-muziek... Pop-muziek bevat namelijk een heleboel stijlen en stromingen.... Als ej dus met een band christelijke muziek gaat spelen zla het wat vorm betreft snel "pop-muziek" zijn. Inhoudelijk blijkt dat echter niet het geval te zijn....
In niet-christelijk Nederland, zou muziek met teksten tot eer van God daar onder pop-muziek worden gerekend? Ik denk dat dergelijke muziek bij niet-christenen door de inhoud ook niet snel populair zullen worden hoor.
Marnix schreef:
Muziek is niet goed of fout... je kunt hoogstens vinden dat het je smaak niet is... of dat het simpel in elkaar zit of juist niet... Muziek is neutraal... of het goed of fout is, werelds of christelijk wordt door de tekst bepaald.
Marnix schreef:Of wou je van jongeren verwachten dat ze allemaal met discmans en mp3-spelers met daarop de geneefse psalmen, muziek van bach etc.
jas schreef:Marnix schreef:
Muziek is niet goed of fout... je kunt hoogstens vinden dat het je smaak niet is... of dat het simpel in elkaar zit of juist niet... Muziek is neutraal... of het goed of fout is, werelds of christelijk wordt door de tekst bepaald.
Er is zeker wel goede muziek en daaruit volgt dat er ook slechte muziek is. Dat muziek neutraal zou zijn, is merkbaar onjuist. Muziek werkt op emoties of roept die op, als het neutraal zou zijn, zou je er niet door aangeraakt worden.Marnix schreef:Of wou je van jongeren verwachten dat ze allemaal met discmans en mp3-spelers met daarop de geneefse psalmen, muziek van bach etc.
Dat zou nog eens een opwekking zijn. Ik besef dat dit echter een illusie is. Ik verwacht van jongeren dat ze onderscheid maken tussen God en de wereld en dat ze hun keuzes laten bepalen door serieus na te gaan wat de wil van God in hun leven is. Die keuze zal dan uiteindelijk ook doorklinken in hun voorkeur voor muziek.
Ik wil maar zeggen... muziek is dus niet neutraal.Marnix schreef:
Emoties die muziek oproept verschillen ook per persoon... Je kijkt nu naar wat muziek bij jou oproept en maakt daar een standaard van. De een vindt klassiek rustgevend, de ander juist niet... de krijgt bij opwekking eerder emoties, de ander eerder bij psalmen...
Marnix schreef:Je laatste zin vind ik een lachertje... je keuze voor God zal doorklinken in je voorkeur van muziek... Je verbeeldt je wel een hoop he....
Nee, ik verbeeld me niets hoor. Ik verbaas me alleen over deze opmerking van je, alsof dit zo'n afwijkende mening is van me. Wat verbeeld jij je eigenlijk wel niet? Denk jij nou echt dat oprecht geloven hand in hand gaat met bijv. house of heavy metal en alle randverschijnselen, zoals drugsgebruik, seks, die dat vaak met zich meebrengt. Denk toch eens na joh. Als Christen moet je de wereld verzaken en al haar begeerlijkheden, dat is de Bijbelse boodschap en iets anders zeg ik niet. Maar ja, dan ben je pretentieus hè. Alles moet kunnen tegenwoordig.
Marnix schreef:
Op zich heb je inderdaad wel een beetje gelijk... Stel dat iemand muziek heeft met anti-christelijke of godslasterende teksten en zo iemand komt tot geloof, dan zal hij/zij die muziek ook niet meer willen luisteren... Alleen wil het niet zeggen dat je totale muzieksmaak verandert.... Gelukkig is er van bijne alle muziekstijlen ook muziek die niet onchristelijk is. Sinds mijn geloof weer echt is gaan leven let ik wel op de teksten, of ze niet tegen God en Zijn geboden ingaan... of ik het voor Hem kan verantwoorden. Daarnaast luister ik ook meer christelijke muziek (sorry geen geneefse psalmen en Bach)
Bij sommige muzieksoorten kun je gelijk hebben... maar over het algemeen zal de keuze voor God niet te zien zijn in de keuze van muziek... maar in de keuze van teksten... Je hebt ook Christelijke Heavy Metal en trance hoor...
jas schreef:En verder komen wij er niet uit. Smaken verschillen zal ik maar zeggen.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 15 gasten