Wetenschap en Filosofie subforum

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 apr 2004 12:14

parkiet schreef:is dat denken aragorn? valt volgens mij onder conditionering.. als dit, dan dat... kweet niet of je dat denkne kunt noemen....

Hm, wat versta je precies onder conditionering en onder wat denken zou zijn?

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 09 apr 2004 22:15

Aragorn schreef:
parkiet schreef:is dat denken aragorn? valt volgens mij onder conditionering.. als dit, dan dat... kweet niet of je dat denkne kunt noemen....

Hm, wat versta je precies onder conditionering en onder wat denken zou zijn?

conditionering is volgens mij een verband leggen tussen de ene gebeurtenis en de andere. bijv "bel" en "eten"... dus, als ik een bel hoor komt er eten... en bijdenken, tja, dan heb je eerder iets van... als ik nu es dit probeer, zou het dan kunnen zijn dat (uhh vaag.. :oops: ).
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 apr 2004 22:36

Ik denk dat ik het wel begrijp. Conditionering is dus een soort associatie?

Maar dat vind ik dan toch iets anders dan in stapjes denken. Want dan moet je zelf de ene gedachte met de andere combineren. En zelfs niet alleen combineren, maar je moet een soort van 'getrapt denken'. Dus de ene gedachte zogezegd op de andere stapelen om daarmee tot een oplossing te komen. Naja, beetje vaag.. maar zo'n aap moet dus denken: he een blok + he nog een paar blokken + als ik een hoog genoeg opstapje heb kan ik bij de banaan + als ik die blokken op elkaar zet kan ik hoger komen

Dat lijkt mij weer anders dan dat je puur door dat het vaker gebeurd weet van: he, de bel = eten! Dan hoef je niet in stapjes te denken, alleen maar twee dingen met elkaar te combineren.

Magoed, beetje moeilijk uitleggen.. kweenie of je het een beetje volgt?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 apr 2004 22:38

Lees het 2e gedeelte van je post nu pas echt goed... :oops:

Wat die apen dus doen met die blokken opstapelen lijkt mij prima binnen jouw definitie van denken passen!

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 09 apr 2004 22:42

tja, ik weet nie zeker of ik dat van die apen nou denken wil noemen..

en dat wat je over dat eten zegt, dat klopt wel met conditionering....
beetje andere uitleg:
als een hond eten ziet gaat ie kwijlen
als elke keer vlak voordat er eten komt een bel word geluid, gebeurd op een bepaald moment het volgende: als de bel word geluid gaat de hond kwijlen...
zoiets was het....

kdnek dat dat 'denken' van apen dan een soort probleemoplossend denken is... anders dan het denken van de mens, met liefde, vriendschap, onzekerheid enzo... denk dat apen daar niet aan denken...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 apr 2004 22:55

parkiet schreef:kdnek dat dat 'denken' van apen dan een soort probleemoplossend denken is... anders dan het denken van de mens, met liefde, vriendschap, onzekerheid enzo... denk dat apen daar niet aan denken...

Ja, maar het ging nu ook om de zogenaamde cognitieve intelligentie. Niet over emotionele intelligentie. Maar ik ben geneigd te denken dat mensen vooral boven dieren uitsteken als het gaat om deze cognitieve intelligentie, om probleemoplossend en analytisch te denken.

Maar apen hebben denk ik ook zeker wel emoties. Moederliefde, patserigheid, misschien ook wel onzekerheid. Vriendschap lijkt me wel iets typisch menselijks ja. En liefde tussen mannetje en vrouwtje ook. Alhoewel pinguins wel hun hele leven trouw blijven aan dezelfde partner, zou dat ook echte(lijke) liefde zijn?

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 10 apr 2004 11:06

Dan zeg je dus dat mensen zowel qua cognitieve als qua emotionele intelligentie uitsteken boven dieren. Dat ben ik wel met je eens denk ik. Een aap kan dan blijkbaar wel bedenken hoe ie bij een kokosnoot in een boom komt, maar ik den niet dat ie een logica-vraagstuk kan oplossen bijvoorbeeld (kan ook lang niet iedereen, maar goed). En een aap kan dus ook een soort haantjesgedrag vertonen, maar man-vrouw liefde kent ie dan weer niet. Tenminste, zo'n idee heb ik nu dan...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 apr 2004 14:55

parkiet schreef:Dan zeg je dus dat mensen zowel qua cognitieve als qua emotionele intelligentie uitsteken boven dieren. Dat ben ik wel met je eens denk ik. Een aap kan dan blijkbaar wel bedenken hoe ie bij een kokosnoot in een boom komt, maar ik den niet dat ie een logica-vraagstuk kan oplossen bijvoorbeeld (kan ook lang niet iedereen, maar goed). En een aap kan dus ook een soort haantjesgedrag vertonen, maar man-vrouw liefde kent ie dan weer niet. Tenminste, zo'n idee heb ik nu dan...

Ja, denk ik ook wel. Een aap kan dus wel denken! :lol:

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 10 apr 2004 19:41

Aragorn schreef:
parkiet schreef:Dan zeg je dus dat mensen zowel qua cognitieve als qua emotionele intelligentie uitsteken boven dieren. Dat ben ik wel met je eens denk ik. Een aap kan dan blijkbaar wel bedenken hoe ie bij een kokosnoot in een boom komt, maar ik den niet dat ie een logica-vraagstuk kan oplossen bijvoorbeeld (kan ook lang niet iedereen, maar goed). En een aap kan dus ook een soort haantjesgedrag vertonen, maar man-vrouw liefde kent ie dan weer niet. Tenminste, zo'n idee heb ik nu dan...

Ja, denk ik ook wel. Een aap kan dus wel denken! :lol:

maar dit had een aap vast niet zelf kunnen bedenken :mrgreen:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 apr 2004 19:55

Nee, het zijn nu ook weer niet van die geweldige Einsteins... :lol:

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 10 apr 2004 20:08

daarom.
er zijn wle grenzen bij hen. (bij ons niet natuurlijk :P 8) :mrgreen: )

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 apr 2004 17:05

Nee, wij zijn onbeperkt geniaal en God is dood... :roll: :mrgreen:

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 13 apr 2004 21:08

Sorry...even off topic ;-)

De evt. toevoeging van dit forum plaatsen we op de lange baan. Het is erg druk en we willen er wel goed over nadenken.
In de zomer is het lekker rustig op het forum en dan kunnen we de boel eens goed evalueren.

Excuus! (maar niets aan te doen :) )

Henk

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 13 apr 2004 21:37

Aragorn schreef:Nee, wij zijn onbeperkt geniaal en God is dood... :roll: :mrgreen:

Waarom wist je dan niet direct hoe het zat met die apen? :P
En waarom weet je dan niet dat het net Pasen is geweest :wink: :P ?

Jammer, Henkie, dat jullie t op de lange baan moeten schuiven, maar dat betekend dus dat er nog wel hoop is :wink: . succes in deze drukke tijd :mrgreen: :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 apr 2004 22:10

parkiet schreef:
Aragorn schreef:Nee, wij zijn onbeperkt geniaal en God is dood... :roll: :mrgreen:

Waarom wist je dan niet direct hoe het zat met die apen? :P
En waarom weet je dan niet dat het net Pasen is geweest :wink: :P ?

Dat wist ik diep van binnen wel (want daar weet ik alles), maar ik moest het mij weer herinneren. De zogenaamde anamnese (toch?) van Socrates.

En ik weet wel dat het net pasen geweest is, ik zei zelfs dat God dood is...

onee, pasen is natuurlijk opstanding.. hmz... eh nouja, ik wist dus echtwel dat het net pasen geweest is! :mrgreen:

Terug naar “Archief”