Aanbod van genade

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2004 13:08

11 Want ditzelve gebod, hetwelk ik u heden gebiede, dat is van u niet verborgen, en dat is niet verre.
12 Het is niet in den hemel, om te zeggen: Wie zal voor ons ten hemel varen, dat hij het voor ons hale, en ons hetzelve horen late, dat wij het doen?
13 Het is ook niet op gene zijde der zee, om te zeggen: Wie zal voor ons overvaren aan gene zijde der zee, dat hij het voor ons hale, en ons hetzelve horen late, dat wij het doen?
14 Want dit woord is zeer nabij u, in uw mond, en in uw hart, om dat te doen.
15 Ziet, ik heb u heden voorgesteld het leven, en het goede, en den dood, en het kwade.

16 Want ik gebiede u heden, den HEERE, uw God, lief te hebben, in Zijn wegen te wandelen, en te houden Zijn geboden, en Zijn inzettingen, en Zijn rechten, opdat gij levet en vermenigvuldiget, en de HEERE, uw God, u zegene in het land, waar gij naar toe gaat, om dat te erven.
17 Maar indien uw hart zich zal afwenden, en gij niet horen zult, en gij gedreven zult worden, dat gij u voor andere goden buigt, en dezelve dient;
18 Zo verkondig ik ulieden heden, dat gij voorzeker zult omkomen; gij zult de dagen niet verlengen op het land, naar hetwelk gij over de Jordaan zijt heengaande, om daarin te komen, dat gij het erfelijk bezit.
19 Ik neem heden tegen ulieden tot getuigen den hemel en de aarde; het leven en den dood heb ik u voorgesteld, den zegen en den vloek! Kiest dan het leven, opdat gij levet, gij en uw zaad;
20 Liefhebbende den HEERE, uw God, Zijner stem gehoorzaam zijnde, en Hem aanhangende; want Hij is uw leven en de lengte uwer dagen;
opdat gij blijft in het land, dat de HEERE uw vaderen, Abraham, Izak en Jakob, gezworen heeft hun te zullen geven.

30 Ik heb verkoren den weg der waarheid, Uw rechten heb ik mij voorgesteld.

173 Laat Uw hand mij te hulp komen, want ik heb Uw bevelen verkoren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 30 mar 2004 13:29

Ja, maar een mens wil niet zelf. Goed, daar hebben wij dus een meningsverschil over.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mar 2004 13:43

Waarom wordt het hier dan wel van het volk gevraagd? En kijk nou eens niet naar wat jezelf denkt, kijk naar wat de bijbel hier zegt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 30 mar 2004 13:45

Het Weermannetje schreef:Ja, maar een mens wil niet zelf. Goed, daar hebben wij dus een meningsverschil over.
Een mens wil niet uitzichzelf weermannetje, dat is iets anders dan een mens wil niet zelf.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 31 mar 2004 00:09

Weermannetje, ik ben het volledig met je eens!

Er heerst hier een fundamenteel meningsverschil dat met dit topic niet is op te lossen.

Verder wordt volgens mij af en toe vergeten dat Gods genade 'onwederstandelijk' (zoals dat met een ouderwets woord heet) werkt. Jezus duwde dus bij die twee moordenaar aan het kruis niet op een knopje waarna die moordenaar weigerde. Als Jezus dat had gedaan en die moordenaar had geweigerd Zijn genade aan te nemen zou dat een feilen van Jezus betekenen. Een feilbare Jezus...? Díé mening ben ik hier verder nog niet tegengekomen...

Marnix, je vraagt waarom er een zondeval werd toegelaten door God? God had met de mens in het paradijs een werkverbond. De mens kon zijn eigen handelen bepalen. Het eten van de boom was ook een vrije keuze van de mens... Die had toen nog een vrije wil en God liet de mens de keuze... Helaas kon de mens deze verantwoordelijkheid niet aan.

Overigens lijkt me de discussie of een mens a) zelf niet wil; b) uit zichtzelf niet wel; c) van zichzelf niet wil of d) gewoon niet wil... hier niet relevant. We weten allemaal dat een mens onbekwaam is tot enig goed en geneigd tot alle kwaad...
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Vin

Berichtdoor Vin » 31 mar 2004 04:03

Het Weermannetje schreef:Ja, maar een mens wil niet zelf. Goed, daar hebben wij dus een meningsverschil over.

Waarom denk je dat een mens niet zelf wil?

Als God zegt "jullie willen niet!" zou dat niet gewoon een waarneming zijn in plaats van iets dat is ingebakken en waar wij dan weer niets aan kunnen doen? Lol. Ik weet wel welke redenering krommer is, en welk dogma verzonnen is om de collectezakjes te kunnen blijven vullen :lol: :P

Jij wilt duidelijk niet, want je zegt dat je 't niet zelf kunt willen. Zo zorg je wel dat God gelijk krijgt ja. :roll:

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 31 mar 2004 08:40

Verder wordt volgens mij af en toe vergeten dat Gods genade 'onwederstandelijk' (zoals dat met een ouderwets woord heet) werkt. Jezus duwde dus bij die twee moordenaar aan het kruis niet op een knopje waarna die moordenaar weigerde. Als Jezus dat had gedaan en die moordenaar had geweigerd Zijn genade aan te nemen zou dat een feilen van Jezus betekenen. Een feilbare Jezus...? Díé mening ben ik hier verder nog niet tegengekomen...
Dus is het Gods schuld als je niet gelooft..... lekker makkelijk.

"wordt veranderd in uw denken" "bekeert u" "gelooft het evangelie en laat u dopen" zijn toch allemaal gewoon opdrachten.

Onfeilbare Jezus? Lees mattheus 26 eens, daar weent Jezus over jeruzalem omdat ze niet naar zijn stem geluisterd hadden. Als Jezus niet gewild hadden dat ze geloofden had hij niet geweend, de enige reden om te wenen is dat je iets wel wilt, maar het niet gebeurd. Maakt dat iemand onfeilbaar? Ik denk het niet, ik denk meer dat God zichzelf regels opgelegd heeft in de zin van dat iemand door verandering van de wil bekeerd wordt, in plaats van met een knip op zijn vingers. "God zoekt wegen dat het verlorene niet verloren blijft", Paulus en Johannes beschrjiven uitgebreid de geestelijke strijd die gaande is. Jezus zegt dat de engelen feesten als er één zondaar bekeerd wordt. Ik vind dat allemaal niet zo onwederstandelijk klinken. Er wordt verschillende keren genoemd in de bijbel genoemd dat God niet wil dat iemand verloren gaat, toch gebeurt het... ik denk dat het met dat onwederstandelijke misschien wel meevalt...
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Vin

Berichtdoor Vin » 31 mar 2004 08:45

Loezje schreef:We weten allemaal dat een mens onbekwaam is tot enig goed en geneigd tot alle kwaad...

Dat 'weten' we 'allemaal' helemaal niet. Ik ben het volstrekt met je oneens! En met mij het merendeel van de christenen. Dus je uitspraak is enigszins in onmin met de feiten. Ik begrijp wel dat als je knus in de refozuil zit het net lijkt of iedereen het eens is, maar zo werkt t niet.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 31 mar 2004 09:10

Vin schreef:
Loezje schreef:We weten allemaal dat een mens onbekwaam is tot enig goed en geneigd tot alle kwaad...

Dat 'weten' we 'allemaal' helemaal niet. Ik ben het volstrekt met je oneens! En met mij het merendeel van de christenen. Dus je uitspraak is enigszins in onmin met de feiten. Ik begrijp wel dat als je knus in de refozuil zit het net lijkt of iedereen het eens is, maar zo werkt t niet.

dan moet je maar weerleggen.

het staat namelijk wel in de bijbel.

Genesis 6:5 En de HEERE zag, dat de boosheid des mensen menigvuldig was op de aarde, en al het gedichtsel der gedachten zijns harten te allen dage alleenlijk boos was.
Genesis 8:21 En de HEERE rook dien liefelijken, reuk, en de HEERE zeide in Zijn hart: Ik zal voortaan den aardbodem niet meer vervloeken om des mensen wil; want het gedichtsel van ‘s mensen hart is boos van zijn jeugd aan; en Ik zal voortaan niet meer al het levende slaan, gelijk als Ik gedaan heb.
Job 14:4 Wie zal een reine geven uit den onreine? Niet een.
Job 15:14 Wat is de mens, dat hij zuiver zou zijn, en die geboren is van een vrouw, dat hij rechtvaardig zou zijn?
Job 15:16 Hoeveel te meer is een man gruwelijk en stinkende, die het onrecht indrinkt als water?
Job 15:35 Zijn ontvangen moeite, en baren ijdelheid, en hun buik richt bedrog aan.
Johannes 3:6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
Jesaja 53:6 Wij dwaalden allen als schapen, wij keerden ons een iegelijk naar zijn weg; doch de HEERE heeft onzer aller ongerechtigheid op Hem doen aanlopen.

2 Corinthe 3:5 Niet dat wij van onszelven bekwaam zijn iets te denken, als uit onszelven; maar onze bekwaamheid is uit God;

rom 8:11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Vin

Berichtdoor Vin » 31 mar 2004 09:36

jacobH schreef:dan moet je maar weerleggen.

het staat namelijk wel in de bijbel.
<knip>

*zucht*
Ik ga niet eens op je citaten reageren. Moet ik dan ook citaten erbij slepen en de context voor je uitleggen en blahblahblahblahblah? Er staat wel meer in de bijbel ja. *pletterd teksten neer* Tadaa. Doe niet zo flauw.

Waar het om ging, en waar ik op reageerde was dat "we" dat niet weten, omdat 'we' het er helemaal niet over eens zijn. Dus zo zwart/wit is dat niet. Ik begrijp wel dat 'jullie' alles het liefst lekker zwart/wit zien (en dan ook nog eens jullie zwartwit visie van het geheel), maar het is niet zo. Dus kan de persoon waar ik reageerde niet als argument gebruiken dat "we" iets "weten".

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 mar 2004 09:57

JacobH, die teksten gaan over je oude mens. Paulus zegt oko dat we onze oude mens hebben afgelegd en de nieuwe mens hebben aangedaan, onze oude mens is gestorven met Jezus. Onze nieuwe mens is door de Geest wel tot goede dingen in staat, en dankzij Hem kunnen we goede keuzes maken. Het "we kunnen uit onszelf niet kiezen" klopte.... maar het is niet meer relevant. Ik kan nu thank God wel kiezen... en dat verleden ligt achter me....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mar 2004 10:26

@mic schreef:Dus is het Gods schuld als je niet gelooft..... lekker makkelijk.

Het is zelfs nog krommer: het is je eigen schuld als je niet gelooft, en God´s verdienste als je wel gelooft... :roll: (in termen van verantwoordelijkheid dan)

Onfeilbare Jezus? Lees mattheus 26 eens, daar weent Jezus over jeruzalem omdat ze niet naar zijn stem geluisterd hadden. Als Jezus niet gewild hadden dat ze geloofden had hij niet geweend, de enige reden om te wenen is dat je iets wel wilt, maar het niet gebeurd. Maakt dat iemand onfeilbaar? Ik denk het niet, ik denk meer dat God zichzelf regels opgelegd heeft in de zin van dat iemand door verandering van de wil bekeerd wordt, in plaats van met een knip op zijn vingers.

En dat is eigenlijk nog veel ´knapper´ dan wanneer Hij als een Zeus alles zou doen wat Hij zou kunnen om z´n almacht te manifesteren oid...

Vin

Berichtdoor Vin » 31 mar 2004 10:43

Aragorn schreef:Het is zelfs nog krommer: het is je eigen schuld als je niet gelooft, en God´s verdienste als je wel gelooft... :roll: (in termen van verantwoordelijkheid dan)

:mrgreen:
Al het goede dankzij God, en al het kwade van de duivel of van ons :D
We maken het God wel makkelijk zo ;)

Weet je wat ik ben ook god. Je kunt tot me bidden en als je t niet krijgt dan komt t omdat je geloof te klein was. Als je wel iets krijgt dan moet je me bedanken. En als je iets kwijtraakt komt het door de duivel of jezelf. Als je het niet meer snapt komt dat omdat ik ondoorgrondelijk ben.

Tadaa 8)

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 31 mar 2004 10:46

maak het geloof maar weer ten schande :?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Vin

Berichtdoor Vin » 31 mar 2004 10:48

johannes1 schreef:maak het geloof maar weer ten schande :?

Het geloof, of klein geloof, of historisch geloof, of jouw geloof? Ik maak Het Geloof niet ten schande hoor, dat is niet mijn bedoeling.

Terug naar “Archief”