Dag Wilco,
Allereerst schreef ik dat het Engelse gedeelte een
kanttekening was, heb nooit beweerd dat het letterlijk in de bijbel stond. Denk alleen dat het nuttig kan zijn de bijbel in de context te lezen waarin hij geschreven is.
1."Want de man moet het hoofd niet dekken, omdat hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid des mans." (vs. 7) "Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil" (vs. 10)
2. "Maar zo een vrouw lang haar draagt, dat het haar een eer is; omdat het lange haar voor een deksel haar is gegeven?" (vs.15)
Plaats je bovenstaande reactie nou eens in de context, dat in die tijd een vrouw met geschoren hoofd een prostituee was, zich dus niet ondergeschikt stelde aan "haar man." (Een christelijke vrouw met een kaal hoofd, zou dus in de gemeente moeilijk op een geloofwaardige manier Gods liefde kunnen belijden).
Een vrouw met lang haar, was dit dus wel (was dus klaarblijkelijk geen prostituee). Op het moment dat ze wel een kaal hoofd had, stond ze gelijk aan een prostituee, op dat moment zou ze dus een hoedje moeten dragen.
conclusie:Vrouw die geen kaalgeschoren hoofd heeft, hoeft geen hoedje te dragen!
Met deze conclusie probeer ik krampachtig de regelgeving van Paulus in deze tijd te plaatsen, waarbij prostituees al lang geen kaalgeschoren hoofd meer hebben. Daarom lijkt me het niet altijd mogelijk regels/aanbevelingen van 2000 jaar gelden, zonder overdenking en achtergrondinformatie aan te nemen.
Dat iets niet terug te vinden is in de bijbel, lijkt me niet veel zeggend. Nogmaals lees de bijbel in de context en tijd waarin het geschreven is.
In de tekst in Timotheus staat vrij vertaald, dat een christelijke vrouw moet opvallen door haar gedrag en vriendelijkheid en niet door dure kapsels en sjieke kleren (vind de hoeden van tegenwoordig wel aardig sjiek...

Paulus zegt wel dat ze
Nette kleren moeten dragen (zie oa vertaling uit "het boek.")
Kan me prima vinden in de tekkst van Paulus aan Timotheus, bevestigt me alleen maar in mijn mening, dat je
gedrag verandert als je God hebt leren kennen (christen bent).
Als ze een rok aantrekken, of een hoed opzetten, prima! Maar laten we het hier alsjeblieft niet afschilderen, alsof het een vooraarde is om bij God te komen!!!
Als je bovenstaande goed leest, zie je dat ik het over
we heb, zeg niet dat
jij het zo afgeschildert heb. Ben mijn tekst dan wel begonnen met "beste Wilco"maar het blijft toch een gemeenschappelijk gesprek.
Lees mijn vorige reactie nog eens even rustig door voordat je een karikatuur van mijn standpunt maakt.
Het is nooit mijn bedoeling (geweest) van iemands/jouw mening een karikatuur te maken. Het is mijn manier, op een luchtige, prikkelende manier reactie uit te lokken.
Brennan Manning heeft het in zijn boek "The Ragamuffin Gospel"over christelijke cosmetica. "God houdt niet alleen van mij hoe ik ook ben, maar Hij kent me zoals ik ben, daarom hoef ik geen christelijke cosmetica te gebruiken, om me voor Hen acceptabel te maken."
Manning geeft mijn mening wel uitstekend weer in dat stukje.