Jezelf bekeren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 dec 2003 22:08

Boely:
Zeg toch niet te gauw wat, je moet niet oppervlakkig naar de woorden in de Bijbel kijken, en dan maar aannemen wat er staat. Nee je moet kijken wat de wil en menig is van de Geest God!

Sorry, maar ik vind de uitleg van de Kanttekenaren ver beneden de maat. Het is in mijn ogen typisch zo'n voorbeeld waarin niet de bijbel mag spreken maar waarin de leer het woord krijgt.

"Hier staat dat God wil dat alle mensen zalig worden"

"Oeps, dat kan niet volgens onze theologie dus dan moet het wel wat anders betekenen...."

Prettige manier van omgaan met de bijbel...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 dec 2003 23:26

Ik val toch Boely een klein beetje bij. In Mattheus 19:3 is er bijvoorbeeld ook wat te zeggen om dit woord voor allerlei te vertalen, verder wordt het woord vaak gebruikt in een overdrijvende zin. Heel de stad liep Christus na. e.d. Neemt niet weg dat het gezien de voorgaande tekst ook wat moeilijk is om in 1 Timotheus alleen over de uitverkorenen te spreken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 dec 2003 00:14

Boely schreef:
hijwel schreef: God wil dat iedereen zalig wordt, "God onze Zaligmaker, Die wil dat alle mensen zalig worden"

Sorry, maar hier ben ik het absoluut niet mee eens, ik kan het ook in geen enkele oudvader terug vinden, en bovendien ook niet in de Bijbel, dit is een hartstikke onbijbelse stelling. Kun je het bewijzen aan de hand van de Bijbel?

Ik heb groot nieuws voor je:
Want dat is goed en6) aangenaam voor God, onzen Zaligmaker;
4 Welke wil, dat alle mensen zalig7) worden, en tot kennis der waarheid8) komen.

Toon jij maar aan dat God niet wil dat jij zalig wordt.
Waarom zou hij dan ons de zaligheid aanbieden?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

caprice

Berichtdoor caprice » 02 dec 2003 05:18

Ezechiel 33 vers 11:
Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 02 dec 2003 08:46

Boely schreef:
kootje schreef:
Boely schreef:
kootje schreef:Inderdaad een geweldig goed voorbeeld Klaas!

Ik wil je voorbeeld nog verder uitwerken. Mag iedereen van het dorp nou naar de hulpverleners om hulp? Ja toch? Zij zijn gekomen om te helpen. De mensen die geen hulp nodig hebben, zullen echter niet komen.

Nou de geestelijke parallel: God is gekomen om zondaren te redden. Hij heeft Zich ten dienste van het HELE menselijke geslacht opgeofferd. Elke zondaar mag Hem aannemen, in Hem geloven.
De mensen die geen hulp nodig hebben, zullen Hem echter niet aannemen, niet in Hem geloven.
Het gaat er mij om dat iedereen een recht van toegang heeft.

Nonsens, niet op de bijbel gegrond!

Ben heel benieuwd wat hier voor onbijbels in zit.
Zie bijvoorbeeld 1 Joh. 2:2, Ez. 33:11, 2 Petr. 3:9, Jes. 45:22, Joh. 3: 14-21

Als God nodigt, hebben wij toch een toegangsrecht?

Groet,
Ko

God is niet gestorven voor alle mensen, maar alleen voor het volk dat Hij van Zijn Vader gekregen heeft!

Tegelijk is dat offer zo genoegzaam, dat elke zondaar met vrijmoedigheid mag toegaan tot de troon der genade, wetende dat er voor hem óók genade is, omdat God zonder onderscheid tegen ieder mens zegt: Wendt u naar mij toe, wordt behouden! (Jes. 45:22)
Zeker is er een uitverkiezing, maar niet zo, dat een niet uitverkoren zondaar niet zalig kan worden. Want dan kan God een mens die verloren gaat, nooit verwijten niet in Hem geloofd te hebben! (er was voor Hem immers geen Middelaar!)
Anselmus heeft hier een theorie voor opgebouwd, die ook door de hervormers wordt onderschreven, nl. dat Christus alléén voor de uitverkorenen is gestorven (toepassing), maar het offer is wel krachtig genoeg om de hele mensheid te behouden.

Groet,
Ko
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 dec 2003 12:41

Stel...

Er is een bedelaar hij steekt zijn hand uit, om te wachten tot dat er wat in valt. Nu komt er een man langs die houd jou een hand vol met geld voor, jij pakt het. Daarna zeg je toch ook niet: hey ik heb dat Geld gepakt, nee je zegt hij heeft het mij gegeven.

Zo zit het ook in het geestelijk leven, jezus zegt tegen jou neem het aan,
Waarom wil je het dan niet aannemen?

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 02 dec 2003 12:55

Klaas schreef:Boely:
Zeg toch niet te gauw wat, je moet niet oppervlakkig naar de woorden in de Bijbel kijken, en dan maar aannemen wat er staat. Nee je moet kijken wat de wil en menig is van de Geest God!

Sorry, maar ik vind de uitleg van de Kanttekenaren ver beneden de maat. Het is in mijn ogen typisch zo'n voorbeeld waarin niet de bijbel mag spreken maar waarin de leer het woord krijgt.

"Hier staat dat God wil dat alle mensen zalig worden"

"Oeps, dat kan niet volgens onze theologie dus dan moet het wel wat anders betekenen...."

Prettige manier van omgaan met de bijbel...

Klaas

Klaas je bent echt fout aan het discuseren. De kantekenaren hebben de Bijbel uit de oorspronkelijke taal vertaald dus die mensen hebben meer kennis van de Bijbel en van de grondtalen dan wie dan ook. Dus je vertaald hier je eigen stellingname. Hier staat iets wat niet overeenkomstig komt met jou mening dus is het niet correct!!! Je zit ernaast Klaas!

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 02 dec 2003 12:58

hijwel schreef:
Boely schreef:
hijwel schreef: God wil dat iedereen zalig wordt, "God onze Zaligmaker, Die wil dat alle mensen zalig worden"

Sorry, maar hier ben ik het absoluut niet mee eens, ik kan het ook in geen enkele oudvader terug vinden, en bovendien ook niet in de Bijbel, dit is een hartstikke onbijbelse stelling. Kun je het bewijzen aan de hand van de Bijbel?

4 Welke wil, dat alle mensen zalig7) worden, en tot kennis der waarheid8) komen.

Hijwel, nog 1 keer dan de betekenis van het: alle mensen:

7) alle mensen zalig

Dit woord alle wordt hier ook gebruikt voor allerlei, gelijk blijkt uit {#1Ti 2:2}, waarvan {#1Ti 2:4} een reden geeft; alsook uit het woord wil, want zo God wil dat alle mensen zalig worden, zo zullen ook allen zalig worden, dewijl God doet al wat Hij wil, {#Ps 115:3 Ro 9:19 Efe 1:11}. En dit wordt ook bewezen uit hetgeen de apostel daarbij voegt, dat God wil dat zij allen tot de kennis der waarheid komen, daar de Schrift getuigt, dat dit is een voorrecht van Gods volk. Zie {#Ps 147:19,20 Mt 11:25 Joh 6:45 Efe 2:12}, enz. Dat iemand zou willen zeggen, dat God zulks wil, indien de mensen ook willen; dat is de zaligheid ten dele aan Gods wil, ten dele aan des mensen wil hangen, hetwelk strijdt met hetgeen de apostel leert, {#Ro 9:16,23}, en {#Ro 10:20}, en {#Ro 11:35,36}; en doorgaans elders.

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 02 dec 2003 12:59

caprice schreef:Ezechiel 33 vers 11:
Zeg tot hen: Zo waarachtig als Ik leef, spreekt de Heere HEERE, zo Ik lust heb in den dood des goddelozen! maar daarin heb Ik lust, dat de goddeloze zich bekere van zijn weg en leve. Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen, want waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?

16) zo Ik lust heb

Een afgebroken rede in het eedzweren gebruikelijk; zie {#Nu 14:23}.

17) dood des goddelozen!

Gelijk gij meent en klaagt dat Ik belust ben om u te doden, ofschoon gij u van uwe boosheid bekeerdet, alsof het evenveel bij mij is of gij u bekeert of niet, hoe gij het ook maakt, wel of kwalijk, gij moet er evenzeer aan, gelijk goddelozen murmureerders en huichelaars plegen te spreken; vergelijk boven {#Eze 18:23}, met de aantekening.

18) Bekeert u, bekeert u van uw boze wegen,

Dat is de zaak [wil God zeggen] daar schort het u, dat gij al in uwe goddeloosheid blijft, en evenwel tegen mijne plagen murmureert, in plaats dat gij u moest bekeren.

19) waarom zoudt gij sterven, o huis Israëls?

Alsof God zeide: Hoe blijft gij zo dwaas, dat gij uw eigen verderf u op den hals haalt door uwe onbekeerlijkheid? Zo gij zo wilt voortgaan, kan u toch niets anders overkomen dan dat gij in uwe verkeerdheid moet sterven en bederven. Bedenkt dit toch eens terdege, tot uw eigen best.

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 02 dec 2003 13:01

kootje schreef:Tegelijk is dat offer zo genoegzaam, dat elke zondaar met vrijmoedigheid mag toegaan tot de troon der genade, wetende dat er voor hem óók genade is, omdat God zonder onderscheid tegen ieder mens zegt: Wendt u naar mij toe, wordt behouden! (Jes. 45:22)
Zeker is er een uitverkiezing, maar niet zo, dat een niet uitverkoren zondaar niet zalig kan worden. Want dan kan God een mens die verloren gaat, nooit verwijten niet in Hem geloofd te hebben! (er was voor Hem immers geen Middelaar!)
Anselmus heeft hier een theorie voor opgebouwd, die ook door de hervormers wordt onderschreven, nl. dat Christus alléén voor de uitverkorenen is gestorven (toepassing), maar het offer is wel krachtig genoeg om de hele mensheid te behouden.

Groet,
Ko

Dus... verkiezing op grond van voorgezien geloof?

Boely
Mineur
Mineur

Berichtdoor Boely » 02 dec 2003 13:04

hijwel schreef:Stel...

Er is een bedelaar hij steekt zijn hand uit, om te wachten tot dat er wat in valt. Nu komt er een man langs die houd jou een hand vol met geld voor, jij pakt het. Daarna zeg je toch ook niet: hey ik heb dat Geld gepakt, nee je zegt hij heeft het mij gegeven.

Deze vergelijking is niet correct! Weet je, je gaat helemaal voorbij aan de ellende kennis enzovoort. Wat doe je bijvoorbeeld met deze tekst:

Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 dec 2003 13:08

Boely schreef:
hijwel schreef:
Boely schreef:

Zo komt het tot ons, het is een aanbod, en niet een aanbod geredeneerd vanuit de uitverkiezing.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 dec 2003 13:11

Boely schreef:
hijwel schreef:Stel...

Deze vergelijking is niet correct! Weet je, je gaat helemaal voorbij aan de ellende kennis enzovoort. Wat doe je bijvoorbeeld met deze tekst:

Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.

Iemand die vraagt om geld vraagt dit omdat hij arm is. Dus iemand die vraagt om vergeving vraagt dit omdat hij schuldig is.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 dec 2003 13:13

sorry je tekst,

1 ding vraag ik me af, waarom pak je niet de context?

Want zovelen als er uit de werken der wet zijn, die zijn onder den vloek; want er is geschreven: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.
11 En dat niemand door de wet gerechtvaardigd wordt voor God, is openbaar; want de rechtvaardige zal uit het geloof leven.

Zodra je leeft zonder christus leef je onder de vloek van de wet. Zodra je leeft in Christus leef je in de vervulling van de wet en wordt je door Christus gerechtvaardigt.

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 02 dec 2003 13:42

Boely schreef:
kootje schreef:Tegelijk is dat offer zo genoegzaam, dat elke zondaar met vrijmoedigheid mag toegaan tot de troon der genade, wetende dat er voor hem óók genade is, omdat God zonder onderscheid tegen ieder mens zegt: Wendt u naar mij toe, wordt behouden! (Jes. 45:22)

Groet,
Ko

Dus... verkiezing op grond van voorgezien geloof?

Gelukkig niet! Want er valt, zonder Gods genade niet veel te geloven.
Behouden worden is 100 % genade, verloren gaan 100 % eigen schuld.
God nodigt ELKE zondaar tot Zich: wendt u naar Mij toe, wordt behouden! (Jes. 45:22) Jij denkt dus dat God stiekem denkt: ik wil alleen dat de uitverkorenen zalig worden, Ik bedoel het niet echt voor de verworpenen, Ik doe het slechts om hun verdoemenis te verzwaren! Man, ik vraag je dat te bewijzen uit die tekst, staat er: Wendt u naar Mij toe, uitverkorenen (of, zo je wilt, gij die inwendig geroepen wordt, of wat je er voor beperking in wilt leggen)? Nee toch?

2 Petrus 3:9

De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Terug naar “Archief”