Moderator: Moderafo's
Cor Roeleveld schreef:Morgenavond organiseer ik de eerste jaarlijkse orgelfeestavond. Ik gebruik deze term omdat de avond veel meer is dan een gewoon orgelconcert. Er zijn vijf organisten, die lievelingswerken van henzelf spelen, mede voor de uitgenodigde eregast, Wim van Beek, die al bijna 50 jaar als organist verbonden is aan één van de beroemdste orgels van Nederland, namelijk het orgel in de Martinikerk te Groningen. Verder is er de premiere van een speciaal voor de avond gecomponeerd stuk, een werk voor twee orgels, opgezet in Italiaanse barokstijl, maar met hier en daar een knipoog naar de 21e eeuw. Naast orgelspel zijn er twee interessante lezingen. De eerste wordt gehouden door de bekende orgelexpert Cor Edskes en gaat over zin en onzin van Bach-orgels. De tweede lezing is van Dr Jan Luth, een groot Bach-kenner. Hij zal spreken over de retoriek in Bach’s muziek en hoe deze om te zetten in het spel.
Het avondvullende programma zal onverwachts worden onderbroken door de komst van een mystery guest, die een verrassende, muzikale bijdrage aan de avond zal geven. In de pauze zijn er CD’s en bladmuziek te koop. Met dit alles hoop ik meer aandacht te krijgen voor het orgel en orgelmuziek. Nu ben ik benieuwd of dit jullie aanspreekt? Vinden jullie zo’n breed opgezette avond een goede ontwikkeling of vinden jullie een uurtje orgelmuziek wel mooi genoeg? En meerdere organisten, met elk hun eigen speelstijl en keuzen, voegt dat iets wezenlijks toe? Ik ben benieuwd naar jullie reactie.
Cor.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten