Klaas schreef:Cathy:Het scheppingsverhaal klopt. Maar we kunnen niet om de fossielen heen.... Een mogelijke verklaring is de gap- of restitutietheorie: (...)De theorie gaat ervan uit dat tussen deze verzen een lange periode zit.
Ik heb een aantal bezwaren.
Dat mag, het is voor mij ook zoeken.
Allereerst is de theorie uiterst speculatief. Er zijn wat teksten die op een verband zouden kunnen wijzen. Of dat ook zo is is nog maar de vraag.
Niet speculatiever dan die van jou, waarin je de eerste dagen niet letterlijk neemt, en waar geen teksten over te vinden zijn

Ten tweede is er de vraag wat je opschiet met zo'n theorie. Welke vragen worden beantwoord en worden er niet veel meer vragen opgeworpen? Ik zie vooral het laatste. Want hoe moet ik me die eerste schepping voorstellen. Er was nog geen licht, geen zon, maan en sterren, geen leven etc.
Er was wel licht en leven. Waar G.d is, is licht! Dat geeft Ruben Hadders ook al aan. En leven was er ook gezien Gen 1:11. En nog wel meer als we alle fossiele resten, door de mensheid gevonden, daarbij optellen.
En hoe moeten we zo'n voorschepping theologisch plaatsen? Maakt ze deel uit van God totaalplan (hoe dan?) of begint God met een schone lei? (heeft God dan een in eerste instantie een mislukking te verwerken gekregen?)
Ik denk dat het wel deel uitmaakt van G.ds totaalplan. Adam werd o.a. geschapen om de aarde op satan (de overste van deze wereld) terug te veroveren. Hij faalde echter. Toen moest G.d Zelf komen om de macht van satan te breken. Als je 'de verzoeking in de woestijn' leest begrijp je hoe moeilijk Yeshua het gehad moet hebben bij het voorstel van satan om 1x voor hem te buigen. Daarna zou Yeshua al de koninkrijken Zijn eigendom mogen noemen. En dat is waarvoor Hij kwam. Had Hij dat gedaan dan had Hij niet hoeven te lijden en sterven. Alleen...dan had satan toch gewonnen. En waren wij nergens geweest....
Ook wetenschappelijk gezien los je er niets mee op. Weliswaar kun je uitgaan van een oude aarde maar gezien het vervolg van Gen. 1 moet je er dan vanuit gaan dat de aarde ouder is dan de rest van het heelal....
Waarom? Wat weten wij van de omvang van die eerste catastrofe?
Mijn derde bezwaar richt zich op de tekst zelf. Het Griekse woord genéseôs in Gen 1:1 (waar het woorde Genesis vandaan komt) is de vertaling van het Hebreeuwse woord toledot. Dat woord komt telkens terug in Genses als een soort refrein. Het word op verschillende manier vertaald b.v met 'nakomelingen', 'ontstaan', 'geboorte' of 'geschiedenis'. Met dit woord worden de geslachtsregisters in Genesis begonnen 'Dit zin de toledot van...' en wordt het begin van een nieuw verhaal gemarkeerd.
Het zou m.i. heel vreemd zijn als de schrijver zou beginnen met: Dit is de geschiedenis van de hemel en de aarde o.i.d. en dan vervolgens een belangrijk (?) deel van die geschiedenis niet weer te geven.
Dit deel van de geschiedenis is niet van belang voor de mensheid om tot kennis van G.d en het werk van Yeshua tekomen. Daarvoor hebben we genoeg aan de Bijbel. Maar bij zorgvuldig lezen.....Lees ook eens 2 Petrus 3:5-7