Brion schreef:Aragorn schreef:Laten we het maar niet gaan hebben over wie zich nu van wie afscheidt.. dat vind ik zo´n zielige discussie.. iig blijkt daaruit wel dat niemand een afscheiding als goed ziet, want anders hoefde de ´schuld´ niet bij de ander gelegd te worden.
ZO "zielig" hoeft een discussie daarover niet te worden hoor. Misschien wordt de discussie "zielig" als we over schuld gaan praten, en daar heb ik ook niet zo'n behoefte aan. Maar we mogen toch wel stellen dat het ECHT onzin is, als iemand stelt dat de PKN een afscheiding is van de Hervormde Kerk? Er is geen sprake van afscheiding. De Hervormde Kerk gaat op in de PKN; dat is een meerderheidsbesluit. En wie niet mee kan gaan, scheidt zich vervolgens af van de PKN, en sticht een nieuwe kerk.
En die nieuwe kerk zal niet de "Nederlands Hervormde Kerk" heten, want die bestaat gewoon niet meer.
Nee, maar meestal wordt die discussie over wie zich nu van wie afscheidt wel gevoerd om aan te tonen dat de 'schuld' bij de ander ligt, het is een beetje een beladen discussie.
Ik ben het ook wel met je eens dat het onzin is om dat te stellen, maar het wordt soms wel gesteld, zo van: ja hallo, jullie scheiden je maar lekker af, maar ik blijf gewoon zitten, dus ik heb hier geen schuld aan.
En tja, of dat de uiteindelijk de Hervormde Kerk gaat heten zal desnoods aan de Hoge Raad gevraagd worden.. iig is die Op't Hof redelijk geobsedeerd door het idee ve. nieuwe NHK geloof ik...