De PKN is een kar met kikkers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 03 apr 2004 12:00

Optimatus schreef:P.S.: De Christelijk Gereformeerde Predikanten gaven via een woordvoerder (geen idee wie) een interview met de IKON en het NOS Journaal ten tijde van de dienst na het fusiebesluit.

Dan heb ik dat gemist denk ik, terwijl ik volgens mij wel het NOS journaal gezien heb maar het zou kunnen. Als iemand anders het weet blijf ik toch wel benieuwd.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 03 apr 2004 17:42

Aragorn schreef:Laten we het maar niet gaan hebben over wie zich nu van wie afscheidt.. dat vind ik zo´n zielige discussie.. iig blijkt daaruit wel dat niemand een afscheiding als goed ziet, want anders hoefde de ´schuld´ niet bij de ander gelegd te worden.

ZO "zielig" hoeft een discussie daarover niet te worden hoor. Misschien wordt de discussie "zielig" als we over schuld gaan praten, en daar heb ik ook niet zo'n behoefte aan. Maar we mogen toch wel stellen dat het ECHT onzin is, als iemand stelt dat de PKN een afscheiding is van de Hervormde Kerk? Er is geen sprake van afscheiding. De Hervormde Kerk gaat op in de PKN; dat is een meerderheidsbesluit. En wie niet mee kan gaan, scheidt zich vervolgens af van de PKN, en sticht een nieuwe kerk.
En die nieuwe kerk zal niet de "Nederlands Hervormde Kerk" heten, want die bestaat gewoon niet meer.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 03 apr 2004 17:47

Als er toch een groep is die samen wil gaan met twee andere groepen en die besluiten dat ze een nieuwe naam gaan voeren waarom zouden dan mensen die hier niet mee accoord gaan ook een andere naam moeten kiezen? Dus voor mij kan de Nederlands Hervormde Kerk prima blijven voortbestaan, in ieder geval als naam. Er is volgens mij geen enkele claim die geldig kan zijn om die naam aan de PKN te koppelen. Want deze geeft toch zelf aan dat zei de naam NHK niet meer willen gebruiken, dus komt die vrij.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 apr 2004 17:54

Brion schreef:
Aragorn schreef:Laten we het maar niet gaan hebben over wie zich nu van wie afscheidt.. dat vind ik zo´n zielige discussie.. iig blijkt daaruit wel dat niemand een afscheiding als goed ziet, want anders hoefde de ´schuld´ niet bij de ander gelegd te worden.

ZO "zielig" hoeft een discussie daarover niet te worden hoor. Misschien wordt de discussie "zielig" als we over schuld gaan praten, en daar heb ik ook niet zo'n behoefte aan. Maar we mogen toch wel stellen dat het ECHT onzin is, als iemand stelt dat de PKN een afscheiding is van de Hervormde Kerk? Er is geen sprake van afscheiding. De Hervormde Kerk gaat op in de PKN; dat is een meerderheidsbesluit. En wie niet mee kan gaan, scheidt zich vervolgens af van de PKN, en sticht een nieuwe kerk.
En die nieuwe kerk zal niet de "Nederlands Hervormde Kerk" heten, want die bestaat gewoon niet meer.

Nee, maar meestal wordt die discussie over wie zich nu van wie afscheidt wel gevoerd om aan te tonen dat de 'schuld' bij de ander ligt, het is een beetje een beladen discussie.
Ik ben het ook wel met je eens dat het onzin is om dat te stellen, maar het wordt soms wel gesteld, zo van: ja hallo, jullie scheiden je maar lekker af, maar ik blijf gewoon zitten, dus ik heb hier geen schuld aan.

En tja, of dat de uiteindelijk de Hervormde Kerk gaat heten zal desnoods aan de Hoge Raad gevraagd worden.. iig is die Op't Hof redelijk geobsedeerd door het idee ve. nieuwe NHK geloof ik...

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 03 apr 2004 18:33

BJ schreef:Als er toch een groep is die samen wil gaan met twee andere groepen en die besluiten dat ze een nieuwe naam gaan voeren waarom zouden dan mensen die hier niet mee accoord gaan ook een andere naam moeten kiezen? Dus voor mij kan de Nederlands Hervormde Kerk prima blijven voortbestaan, in ieder geval als naam. Er is volgens mij geen enkele claim die geldig kan zijn om die naam aan de PKN te koppelen. Want deze geeft toch zelf aan dat zei de naam NHK niet meer willen gebruiken, dus komt die vrij.

Ik denk dat (maar ik ben GEEN jurist!) dat de naam Nederlands Hervormd gewoon eigendom is van de PKN, en dat die naam nooit "vrij" komt.
Na de fusie van AMRO en ABN kwam de naam AMRO ook niet vrij.
Zelfs niet voor bankmedewerkers die de fusie maar niks vonden.
Die naam is gewoon eigendom van ABN-AMRO.....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 apr 2004 19:02

Het is gewoon ook een beetje sneu.. zo van: kijk eens, wij zijn de ECHTE Hervormde Kerk, en jullie zijn maar een stelletje afgescheiden parvenuen.. :mrgreen:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 03 apr 2004 22:08

als je een appelboom hebt en je haalt de appels er af dan bijft het nog steeds een appelboom.

de appels zijn de PKN en de boom is de hervormde kerk (de bezwaarde). de bezwaarde kunnen niet mee in een de PKN en daarom is het logisch dat ze blijven wat ze zijn, hervormde gemeente. ik geef niemand de schuld, maar ik word er moe van dat er iedere keer wordt gezegd dat de bezwaarde op een breuk uit zijn, want als je blijft wat je bent kan je niet spreken van een breuk.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 03 apr 2004 22:21

johannes1 schreef:de appels zijn de PKN en de boom is de hervormde kerk (de bezwaarde). de bezwaarde kunnen niet mee in een de PKN en daarom is het logisch dat ze blijven wat ze zijn, hervormde gemeente.

Helaas, dat zie je verkeerd. De boom kan nooit de hervormde kerk zijn want die gaat op in de PKN. De hervormde kerk bestaat over een maand niet meer.
Ik heb veel respect voor bezwaarden, zowel voor de mensen die meegaan als niet meegaan, maar heb wel bezwaren tegen de mensen die zoveel verwarring zaaien door dit soort sprookjes te vertellen.
Droevige zaak.
Wat mij betreft nog één keer: de hervormde kerk gaat op in de PKN, en de Hervormde Kerk houdt op te bestaan. Alle leden van de Hervormde Kerk gaan (automatisch) mee, tenzij zij UIT de PKN stappen. En zich dus afscheiden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 apr 2004 22:24

johannes1 schreef:als je een appelboom hebt en je haalt de appels er af dan bijft het nog steeds een appelboom.

Ja, maar denk je niet dat wie zich uitschrijft dan een appel is die zichzelf eraf haalt? Lijkt mij gezien de situatie het meest logisch...

Maargoed, ik wilde deze discussie eigenlijk helemaal niet voeren, want dat is zinloos.. komt niets goeds uit voort... :?

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 14 apr 2004 19:27

Het hele gebeuren wordt hoe langer hoe vreemder, nog 2 zondagen zit de hele schare bij elkaar in de kerk en dan gaan ze uiteen. En waarom? Omdat ze verschillend denken wat is de kerk, er is in de geref. dogmatiek geen uitgewerkte leer over de kerk en dat wreekt zich nu. Ook in mijn woonplaats komt er een afscheiding. Wij hebben op dit moment 2 predikanten, die zich sinds kort toch met de PKN mee gaan en sommigen kerkeraadsleden voelen zich nu in de steek gelaten. Een hoop commotie en straks kunnen we niet meer bij elkaar in de kerk zitten. Persoonlijk neig ik er naar om nergens lid meer van te worden. De weg van het comité vind ik niet begaanbaar, want ik daar willen ze weer classes en synode enz. weer een roomse structuur. Heel graag zou ik heel gewoon lid zijn van een de plaatselijke gemeente van Jezus Christus., zonder de hele kerkelijke organisatie. Volgens mij is de gemeente geen organisatie maar een organisme.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 apr 2004 19:49

Ik vind de classicale en synodale indeling wel praktisch. Je weet precies tot wie je je moet wenden om institutionele vragen beantwoord te zien worden. Ik heb eigenlijk weinig tegen het ambt van bisschop. Paulus heeft het immers ook over opzieners (en dat zijn episkopoi, bisschoppen).

Nou begrijp ik ook wel dat ik als een wals over een heleboel tenen rijd, maar we moeten toch nadenken over hoe we een instituut Kerk vormgeven. Hoewel ik soms best jaloers kijk naar hoe de Gereformeerde Kerken in Nederland (GKN) zich hadden georganiseerd. Je ziet hun succes terug in de saamhorigheid, die ik bij mijn eigen Hervormde Kerk af en toe best mis. Daar is het betalen en de armen overelkaar (soms).

Optimatus
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2004 23:49

waarnemer schreef:Het hele gebeuren wordt hoe langer hoe vreemder, nog 2 zondagen zit de hele schare bij elkaar in de kerk en dan gaan ze uiteen. En waarom? Omdat ze verschillend denken wat is de kerk, er is in de geref. dogmatiek geen uitgewerkte leer over de kerk en dat wreekt zich nu. Ook in mijn woonplaats komt er een afscheiding. Wij hebben op dit moment 2 predikanten, die zich sinds kort toch met de PKN mee gaan en sommigen kerkeraadsleden voelen zich nu in de steek gelaten. Een hoop commotie en straks kunnen we niet meer bij elkaar in de kerk zitten. Persoonlijk neig ik er naar om nergens lid meer van te worden. De weg van het comité vind ik niet begaanbaar, want ik daar willen ze weer classes en synode enz. weer een roomse structuur. Heel graag zou ik heel gewoon lid zijn van een de plaatselijke gemeente van Jezus Christus., zonder de hele kerkelijke organisatie. Volgens mij is de gemeente geen organisatie maar een organisme.

Ik kan me dat gevoel heel goed voorstellen! Waarom moet iedereen weer op zijn eigen manier gaan kerkje spelen? Waarom kan je niet gewoon lid zijn van de gemeente van Christus zonder te moeten kiezen voor Paulus of Cefas?

En optimatus, wat is dan het bijzondere aan de organisatie van de GKN?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 15 apr 2004 14:12

Dus Aragorn, jij bent voor saamhorigheid? Maar dat kan niet altijd. Als de leerverschillen te groot zijn, dan kan dat niet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 15 apr 2004 15:17

Zeg Weermannetje, waarom ben jij altijd zo ontzettend negatief? Steeds als iemand iets opbouwend probeert uit te leggen, brand jij het weer af.

Weinig constructief, moet ik zeggen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 apr 2004 17:19

Het Weermannetje schreef:Dus Aragorn, jij bent voor saamhorigheid? Maar dat kan niet altijd. Als de leerverschillen te groot zijn, dan kan dat niet.

Zolang er mensen als jij (die om 1% onenigheid eerder uit elkaar gaan dan om 99% overeenkomst) zullen zijn zal dat inderdaad niet kunnen nee...

Ken je ook het voorbeeld dat ik noemde van Paulus en Cefas? Zij hadden allebei aanhangers onder de gemeenteleden, een soort leerverschil tussen die 2 groepen zegmaar. En Paulus zegt dan: ik ben niet van Paulus of Cefas, maar van Christus.

Maar jij bent dus tegen saamhorigheid? Ik denk niet dat Jezus dat met je eens zou zijn.

Terug naar “Archief”