Roady schreef:
Ik meen het antwoord toch al gegeven te hebben.
Ik meen dat dan toch gemist te hebben, een linkje naar de reactie wellicht?
Moderator: Moderafo's
Roady schreef:
Ik meen het antwoord toch al gegeven te hebben.
Roady schreef:Het is en blijft een theorie, een hypothese, een aanname.
Een veronderstelling waarvoor men door onderzoek probeert aan te tonen dat de theorie de werkelijkheid weerspiegelt.
Een wetenschappelijke theorie is iets anders dan een theorieetje, zie mijn vorige reactie. Een wetenschappelijke theorie moet toetsbaar zijn. Als je zoogdier fossielen vind in een Cambrium laag kan het de prullenbak in, als een chimpansee ineens een mens baart kan het de prullenbak in, als DNA geen verwantschap op een hele specifieke manier had laten zien was het al 20 jaar geleden de prullenbak in gegaan. Het is niet zomaar een uit de lucht gegrepen idee.
Roady schreef:Dit zegt toch meer over jouzelf dan over mij? Het siert je niet bepaalt. Ook vind ik het niet echt respectvol. Maar dat terzijde. Ik kan ermee leven
Roady schreef:Dat begrijp ik wel beste Lock&Stock
Roady schreef:wat ik probeer te zeggen is dat elke theorie een hypothese is, een aanname. Ja ook de evolutietheorie is een aanname.
Roady schreef:Dit zegt wiki erover:
"Een theorie is een geheel van denkbeelden, hypothesen en verklaringen die in onderlinge samenhang worden beschreven. In de wetenschap is een theorie een toetsbaar model ter verklaring van waarnemingen van de werkelijkheid.
De juistheid van een theorie kan althans volgens vele wetenschapsfilosofen zoals Karl Popper nooit bewezen (geverifieerd) worden[1]. Dit komt doordat ongeacht het aantal bevestigende waarnemingen dat wordt gedaan, er nimmer kan worden uitgesloten dat de volgende waarneming een andere uitkomst zal geven. Als meerdere onafhankelijke waarnemers dezelfde waarneming doen, kan er overeenstemming worden bereikt over de juistheid van een dergelijke waarneming. Inductivisten meenden uit een eindig aantal van dergelijke waarnemingen universeel geldige uitspraken over de werkelijkheid te kunnen doen."
Roady schreef:Wat was de kernvraag in deze hele discussie eigenlijk?
Volgens mij ben ik afgedwaald
Lock&Stock schreef:
Bambi, als ik je een tip mag geven; geloof gewoon als een kind. Zeg gewoon ik geloof niet in die wetenschap, voor mij is de Bijbel de hoogste autoriteit. Prima. Maar als je toch de behoefte hebt om aan dit soort discussies mee te doen lees je dan eerst eens in. Probeer te achterhalen wat alles betekent en hoe wetenschap echt werkt en probeer dan met goede en correcte argumenten te komen.
Eerst roepen dat de evolutietheorie geen onderdeel van de wetenschap is (wat echt werkelijk kant noch wal raakt) om vervolgens met bovenstaande reactie te komen, daarmee zet je jezelf gewoon een klein beetje voor schut. En daar doe je je het christendom volgens mij geen goed mee.
En over die Psalm; wij van WC-eend.....
Bambi schreef:Misschien moet je de openingspost nog eens doorlezen en jezelf afvragen wat jij eigenlijk in dit topic doet.![]()
Bambi schreef:Maar ik geloof ook als een kind.
Bambi schreef:En zoals een kind alles wat haar vader zegt gelooft en heel erg verdrietig en boos wordt als anderen dan zeggen dat die vader liegt
Bambi schreef:zo sta ik ook in dit topic, als mijn hemelse Vader voor leugenaar uitgemaakt wordt en gezegd wordt dat wat Hij gemaakt heeft niet waar is.
Bambi schreef:En de Bijbel heeft niets met WC-eend te maken, ook wetenschappelijk niet.
Niemand zegt dat de evolutietheorie de absolute waarheid is, de wetenschap kent geen dogma's. Maar op dit moment is het de best mogelijke verklaring voor de diversiteit van het leven.
Roady schreef:Het is m.i. net zo aannemelijk om aan te nemen dat God als Ontwerper verantwoordelijk is voor de enorme diversiteit.
Roady schreef:Wederom: het ontstaan van het leven is nog steeds niet aangetoond.
Roady schreef:Daarom is het aannemelijker te geloven wat de bijbel zegt
Roady schreef:dan wat de wetenschap zegt, want die zegt op dit punt namelijk NIETS.
Roady schreef:Ik vind je uitspraak van hierboven daarom erg wankel.
Roady schreef:Het is en blijft een theorie, een hypothese, een aanname.
Een veronderstelling waarvoor men door onderzoek probeert aan te tonen dat de theorie de werkelijkheid weerspiegelt.
Roady schreef:@hetty
Ik laat dit verder rusten. Ik heb er nu wel genoeg over gezegd. En blijkbaar worden de reacties niet of nauwelijks goed gelezen.
Succes verder met de discussie.
Roady schreef:Het is m.i. net zo aannemelijk om aan te nemen dat God als Ontwerper verantwoordelijk is voor de enorme diversiteit.
Wederom: het ontstaan van het leven is nog steeds niet aangetoond. Daarom is het aannemelijker te geloven wat de bijbel zegt, dan wat de wetenschap zegt, want die zegt op dit punt namelijk NIETS.
Lock&Stock schreef:Je reacties worden heel goed gelezen. Maar goed lezen en iets accepteren zijn twee verschillende dingen.
Roady schreef:Een veronderstelling waarvoor men door onderzoek probeert aan te tonen dat de theorie de werkelijkheid weerspiegelt.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten