Het water dat (geen) scheiding brengt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor elbert » 28 mei 2014 13:01

mealybug schreef:Waarom zou ik de grond zien als de vergeving van zonden door het bloed van Christus en niet eerst de besnijdenis des harten, waardoor er vergeving komt (Kol 2:11)
Omdat het bloed van Christus de grond is van de besnijdenis des harten. Zonder het bloed van Christus is er geen sprake van de besnijdenis des harten. Dus daarom is het bloed van Christus de grond.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 mei 2014 13:06

naamloos schreef:Zielig om altijd op een dergelijke toer te gaan als je geen weerwoord meer hebt. Zoals meestal zeg maar weer =; =; =;

Geen weerwoord ? Laat me niet lachen, er zijn 10.000 m1 boeken volgeschreven over dit onderwerp.
Je zult je erbij moeten neerleggen dat er mensen zijn die geen zin meer hebben mee te gaan in deze zinloze discussie. Doop je volwassenen dat doen wij in onze kerk ook, daar is niets op tegen.
Doop, als je dat niet wil, niet je kinderen. Draag ze op - is ook mooi.
Maar laat ons "ONZE KINDEREN" dopen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 mei 2014 13:08

elbert schreef:Omdat het bloed van Christus de grond is van de besnijdenis des harten. Zonder het bloed van Christus is er geen sprake van de besnijdenis des harten. Dus daarom is het bloed van Christus de grond.

Je geduld is bewonderenswaardig Elbert. =D>

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 mei 2014 13:26

rotterdam schreef:
Je geduld is bewonderenswaardig Elbert. =D>

Vind ik ook.
en Elbert heeft gelijk, maar we zijn er nog niet.
Hoe kan de vergevende Kracht van Zijn bloed van toepassing zijn op een baby die nog niets goeds of kwaads gedaan heeft?
Vergeving van de ''erfzonde'' zoals het roomse doopsel leert?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 28 mei 2014 13:30

rotterdam schreef:Dat klopt en dat doe ik ook - jij ook ?
Zekers, ik ga zelfs wel eens naar een babydoopdienst als het zo uit komt.
rotterdam schreef:Waarom noem je het dan als je met me eens bent dat het een kul argument is ?
Ik ben het niet met je eens dat het kul is. Ik constateerde dat het (helaas) een feit is dat veel mensen dingen automatisch aannemen omdat ze het nooit anders gehoord hebben.
rotterdam schreef:Mankeer je iets aan je ogen ?

Ik zeg toch duidelijk ; Nee hoor je hebt niets gemist, daar doe ik niet meer aan mee, alle argumenten en Bijbelteksten zijn al zo vaak de revue gepasseerd dat ik daar het nut niet meer van inzie. We overtuigen elkaar toch niet, en zoals gezegd voor mij is dit ook niet van belang, ik wil jou niet veranderen (ik wil het zelfs niet proberen) Beide dopen kunnen naast elkaar bestaan.

Reageer hier eens op dan komen we misschien nog ergens
Nee, ik mankeer niets aan mn ogen. Ik vraag me wel af waarom je mijn reactie kletskoek noemt, jij hebt alleen getallen en tradities genoemd en geen argumenten. Precies wat ik tegen Alex zei, en wat je zelf ook zegt. Je kunt het gewoon terug lezen.

Op je opmerking dat beide dopen naast elkaar kunnen bestaan ga ik niet in omdat jij toch geen inhoudelijke discussie wilt.
rotterdam schreef:Geen weerwoord ? Laat me niet lachen, er zijn 10.000 m1 boeken volgeschreven over dit onderwerp.
Je zult je erbij moeten neerleggen dat er mensen zijn die geen zin meer hebben mee te gaan in deze zinloze discussie. Doop je volwassenen dat doen wij in onze kerk ook, daar is niets op tegen.
Je doet maar hoor. Daar hoef ik me niet bij neer te leggen, want ik was er nooit tegen opgestaan. (ondanks dat ik het anders zie)
Ik snap niet wat mensen in dit topic doen als ze geen zin hebben in de doopdiscussie.

En geen weerwoord was een antwoord op Alexanders reactie die niet over de doop ging.
Als je je ergens in wilt mengen lees dan eerst eens waar het over gaat, en als er dan wat te lachen valt weet je tenminste waarom je lacht. Voor jou ook =; =; =;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 mei 2014 14:01

Naamloos is best scherp.. Hou ik wel van.. Waait er zo nu en dan een fris windje door het forum.. :)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 28 mei 2014 14:07

rotterdam schreef:Geen weerwoord ? Laat me niet lachen, er zijn 10.000 m1 boeken volgeschreven over dit onderwerp.
Je zult je erbij moeten neerleggen dat er mensen zijn die geen zin meer hebben mee te gaan in deze zinloze discussie.

Dat is het wat mij betreft in ieder geval wel.
Doop je volwassenen dat doen wij in onze kerk ook, daar is niets op tegen.

En hier komt de intolerantie om de hoek kijken waar de groep anti-kinderdopers chronisch aan lijd. Zij denken dat ze zich op een of andere manier moeten bewijzen en dat zij hun mening moeten opdringen aan anderen. Dat is vrij lachwekkend want relatief vrij weinig christenen interesseert zich ook maar iets voor hun standpunten. Waardoor ze nog harde gaan stampvoeten.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 28 mei 2014 14:38

alexander91 schreef:Grappig, aan het aantal smileys zie je altijd hoeveel gelijk je hebt :lol:
naamloos schreef:Zielig om altijd op een dergelijke toer te gaan als je geen weerwoord meer hebt. Zoals meestal zeg maar weer =; =; =;
Ik heb duidelijk een gevoelige snaar geraakt.

De snelheid waarmee je begint te stijgeren laat zien dat geen enkel weerwoord invloed zal hebben op je reactie. Het heeft er veel van weg dat je een kruistocht aan het voeren bent...en dat voor iemand die zo'n afschuw heeft van traditie ;-)

PS: zie ook het aantal generalisaties in je post: spreekt boekdelen
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 mei 2014 15:04

mealybug schreef:Hoe kan de vergevende Kracht van Zijn bloed van toepassing zijn op een baby die nog niets goeds of kwaads gedaan heeft?
Die vergevende kracht is alleen van toepassing door het geloof, maar dat geldt net zo goed voor de volwassen dopeling die niet meent wat hij zegt als hij/zij gedoopt wordt. Dus als je garanties wilt bij de doop van de dopeling: ik zou er niet op vertrouwen. De enige garantie die je krijgt bij de doop is dat Gods Woord betrouwbaar is en daar is de doop nu juist een teken van.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 mei 2014 17:03

Anoniem_89 schreef:Naamloos is best scherp.. Hou ik wel van.. Waait er zo nu en dan een fris windje door het forum.. :)

Nou - fris ?

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 28 mei 2014 17:12

mealybug schreef:Hoe kan de vergevende Kracht van Zijn bloed van toepassing zijn op een baby die nog niets goeds of kwaads gedaan heeft?

elbert schreef:Die vergevende kracht is alleen van toepassing door het geloof, maar dat geldt net zo goed voor de volwassen dopeling die niet meent wat hij zegt als hij/zij gedoopt wordt. Dus als je garanties wilt bij de doop van de dopeling: ik zou er niet op vertrouwen. De enige garantie die je krijgt bij de doop is dat Gods Woord betrouwbaar is en daar is de doop nu juist een teken van.

Ik lees momenteel het boek ' Het wonder van het kruis', waar op blz 172 het volgende staat:
'Door de doop identificeren wij ons met het sterven, de begrafenis en de opstanding van Jezus, hetgeen voor de zichtbare en onzichtbare werkelijkheid wordt vastgelegd. De onderdompeling in water is een uitdrukking van deze begrafenis, als gevolg van het streven aan ons zelf, het sterven van onze zondige natuur. De doop is ons verzoek aan God om uit de weg geruimd en begraven te worden. Op deze manier begraven worden is het einde! Het is Gods verklaring en onze erkenning dat onze oude mens, onze zondige natuur, gestorven is! Het opstaan uit het watergraf laat ons zien dat wij met Christus mogen opstaan in een nieuw leven.' Einde citaat.

Lees dit nu nog eens door, en houd dan in gedachte dat het om een pasgeboren baby gaat. Dan gaat dit toch ontzettend mank? Toch leert de Bijbel dat dit een van de betekenissen van de doop is.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 28 mei 2014 18:01

Faramir schreef:En hier komt de intolerantie om de hoek kijken waar de groep anti-kinderdopers chronisch aan lijd. Zij denken dat ze zich op een of andere manier moeten bewijzen en dat zij hun mening moeten opdringen aan anderen. Dat is vrij lachwekkend want relatief vrij weinig christenen interesseert zich ook maar iets voor hun standpunten. Waardoor ze nog harde gaan stampvoeten.
Volgens mij loop je een pietsie achter hoor. Ik weet van aardig wat geloofdoper-gemeentes die elkaars doop accepteren, of zich daarover aan het bezinnen zijn.
En laat ik nou steeds vaker lezen van babydoop-christenen, die zich aan het afvragen zijn of hun doop eigenlijk wel klopt?
In real life heb ik geen enkele behoefte om me hieromtrent te bewijzen, noch dring ik mijn mening aan anderen op.
Op een topic dat over de doop gaat geef ik wel mn mening als ik daar zin in heb.
En wie er aan het stampvoeten is dat is nog maar de vraag .... :-$ :-$ :-$
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 28 mei 2014 18:11

Spontane doopdienst in Notter: 24 dopelingen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

NOTTER - Na een preek over de doop en een spontane oproep zich te laten dopen meldden zich afgelopen zondag 24 dopelingen bij voorganger Harold Velten van Ichtus vrije baptistengemeente in Notter.
http://www.hellendoornsnieuwsblad.nl/lo ... 4YYSHJ_vQi

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 28 mei 2014 18:19

naamloos schreef:Volgens mij loop je een pietsie achter hoor. Ik weet van aardig wat geloofdoper-gemeentes die elkaars doop accepteren, of zich daarover aan het bezinnen zijn.
En laat ik nou steeds vaker lezen van babydoop-christenen, die zich aan het afvragen zijn of hun doop eigenlijk wel klopt?
In real life heb ik geen enkele behoefte om me hieromtrent te bewijzen, noch dring ik mijn mening aan anderen op.
Op een topic dat over de doop gaat geef ik wel mn mening als ik daar zin in heb.
En wie er aan het stampvoeten is dat is nog maar de vraag .... :-$ :-$ :-$

Klopt.
Wie eerlijk genoeg is tegenover zichzelf, laat de traditie en opvoeding even voor wat het is, en doet een reset.
Even dat idee laten varen, dat jouw ''voetbalclub'' de beste is.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 28 mei 2014 18:28

Anoniem_89 schreef:Naamloos is best scherp.. Hou ik wel van.. Waait er zo nu en dan een fris windje door het forum.. :)

rotterdam schreef:Nou - fris ?

Hoe je het noemen wilt. :wink:

elbert schreef:Die vergevende kracht is alleen van toepassing door het geloof, maar dat geldt net zo goed voor de volwassen dopeling die niet meent wat hij zegt als hij/zij gedoopt wordt. Dus als je garanties wilt bij de doop van de dopeling: ik zou er niet op vertrouwen. De enige garantie die je krijgt bij de doop is dat Gods Woord betrouwbaar is en daar is de doop nu juist een teken van.

Boaz schreef:Ik lees momenteel het boek ' Het wonder van het kruis', waar op blz 172 het volgende staat:
'Door de doop identificeren wij ons met het sterven, de begrafenis en de opstanding van Jezus, hetgeen voor de zichtbare en onzichtbare werkelijkheid wordt vastgelegd. De onderdompeling in water is een uitdrukking van deze begrafenis, als gevolg van het streven aan ons zelf, het sterven van onze zondige natuur. De doop is ons verzoek aan God om uit de weg geruimd en begraven te worden. Op deze manier begraven worden is het einde! Het is Gods verklaring en onze erkenning dat onze oude mens, onze zondige natuur, gestorven is! Het opstaan uit het watergraf laat ons zien dat wij met Christus mogen opstaan in een nieuw leven.' Einde citaat.

Lees dit nu nog eens door, en houd dan in gedachte dat het om een pasgeboren baby gaat. Dan gaat dit toch ontzettend mank? Toch leert de Bijbel dat dit een van de betekenissen van de doop is.

Verderop in het doopformuier(hier te vinden) staat;

Hoewel onze kleine kinderen deze dingen nog niet begrijpen, mogen zij niet van de Doop worden uitgesloten, omdat zij ook zonder het zelf te weten in Adam veroordeeld zijn en in Christus tot genade aangenomen worden. God spreekt immers tot Abraham, de vader aller gelovigen, en daarin ook tot ons en onze kinderen:

Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en u en uw nageslacht in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u en uw nageslacht tot een God te zijn.Gen. 17:7

Maar waar staat dan dat het hier om kinderen gaat??

Dit betuigt ook Petrus met de woorden:

N.V.: Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die verre zijn, zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal. Hand. 2 : 39
Laten we even uitgebreider lezen welke sitiuatie hier zich afspeelt;

Hand. 2:
37 Toen ze dit hoorden, waren ze diep getroffen en vroegen aan Petrus en de andere apostelen: ‘Wat moeten we doen, broeders?’ 38 Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, 39 want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen.’het gaat hier niet om kinderen, de belofte zal nog steeds gelden voor hun (toekomstige) nageslacht nadat mensen die belofte aangenomen hebben.
40 Ook op nog andere wijze legde hij getuigenis af, waarbij hij een dringend beroep op zijn toehoorders deed met de woorden: ‘Laat u redden uit dit verdorven mensengeslacht!’
41 Degenen die zijn woorden aanvaardden, lieten zich dopen; op die dag breidde het aantal leerlingen zich uit met ongeveer drieduizend. 42 Ze bleven trouw aan het onderricht van de apostelen, vormden met elkaar een gemeenschap, braken het brood en wijdden zich aan het gebed.

Er wordt ook gezegd dat de gevangenbewaarder van Paulus en zijn gezin gedoopt werden.
Dat daar kinderen daar ook onder zouden vallen.
Maar wat erg jammer is, is het feit dat ze ook dit hadden moeten lezen;

Hand: 16
30 Hij bracht hen naar buiten en vroeg: ‘Zegt u mij, heren, wat moet ik doen om gered te worden?’ 31 Ze antwoordden: ‘Geloof in de Heer Jezus en u zult gered worden, u en uw huisgenoten.’ 32 En ze verkondigden het woord van de Heer aan hem en aan iedereen die bij hem woonde.
33 Hoewel het midden in de nacht was, nam hij hen mee en maakte hun wonden schoon. Meteen daarna werden hij en zijn huisgenoten gedoopt. 34 Hij bracht hen naar zijn woning boven de gevangenis en zette hun daar een maaltijd voor. Hij en al zijn huisgenoten waren buitengewoon verheugd dat hij nu in God geloofde.

Zo'n keuze kan een baby toch niet maken. Zeg eens eerlijk.

Terug naar “Archief”