Anoniem_89 schreef:Naamloos is best scherp.. Hou ik wel van.. Waait er zo nu en dan een fris windje door het forum..

rotterdam schreef:Nou - fris ?
Hoe je het noemen wilt.
mealybug schreef:Hoe kan de vergevende Kracht van Zijn bloed van toepassing zijn op een baby die nog niets goeds of kwaads gedaan heeft?
elbert schreef:Die vergevende kracht is alleen van toepassing door het geloof, maar dat geldt net zo goed voor de volwassen dopeling die niet meent wat hij zegt als hij/zij gedoopt wordt. Dus als je garanties wilt bij de doop van de dopeling: ik zou er niet op vertrouwen. De enige garantie die je krijgt bij de doop is dat Gods Woord betrouwbaar is en daar is de doop nu juist een teken van.
Boaz schreef:Ik lees momenteel het boek ' Het wonder van het kruis', waar op blz 172 het volgende staat:
'Door de doop identificeren wij ons met het sterven, de begrafenis en de opstanding van Jezus, hetgeen voor de zichtbare en onzichtbare werkelijkheid wordt vastgelegd. De onderdompeling in water is een uitdrukking van deze begrafenis, als gevolg van het streven aan ons zelf, het sterven van onze zondige natuur. De doop is ons verzoek aan God om uit de weg geruimd en begraven te worden. Op deze manier begraven worden is het einde! Het is Gods verklaring en onze erkenning dat onze oude mens, onze zondige natuur, gestorven is! Het opstaan uit het watergraf laat ons zien dat wij met Christus mogen opstaan in een nieuw leven.' Einde citaat.
Lees dit nu nog eens door, en houd dan in gedachte dat het om een pasgeboren baby gaat. Dan gaat dit toch ontzettend mank? Toch leert de Bijbel dat dit een van de betekenissen van de doop is.
Verderop in het doopformuier
(hier te vinden) staat;
Hoewel onze kleine kinderen deze dingen nog niet begrijpen, mogen zij niet van de Doop worden uitgesloten, omdat zij ook zonder het zelf te weten in Adam veroordeeld zijn en in Christus tot genade aangenomen worden. God spreekt immers tot Abraham, de vader aller gelovigen, en daarin ook tot ons en onze kinderen:
Ik zal Mijn verbond oprichten tussen Mij en u en uw nageslacht in hun geslachten, tot een eeuwig verbond, om u en uw nageslacht tot een God te zijn.Gen. 17:7Maar waar staat dan dat het hier om kinderen gaat??Dit betuigt ook Petrus met de woorden:
N.V.: Want voor u is de belofte en voor uw kinderen en voor allen die verre zijn, zovelen als de Here, onze God, ertoe roepen zal. Hand. 2 : 39Laten we even uitgebreider lezen welke sitiuatie hier zich afspeelt;
Hand. 2:
37 Toen ze dit hoorden, waren ze diep getroffen en vroegen aan Petrus en de andere apostelen: ‘Wat moeten we doen, broeders?’ 38 Petrus antwoordde: ‘
Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, 39 want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen.’
het gaat hier niet om kinderen, de belofte zal nog steeds gelden voor hun (toekomstige) nageslacht nadat mensen die belofte aangenomen hebben. 40 Ook op nog andere wijze legde hij getuigenis af, waarbij hij een dringend beroep op zijn toehoorders deed met de woorden: ‘Laat u redden uit dit verdorven mensengeslacht!’
41 Degenen die zijn woorden aanvaardden, lieten zich dopen; op die dag breidde het aantal leerlingen zich uit met ongeveer drieduizend. 42 Ze bleven trouw aan het onderricht van de apostelen, vormden met elkaar een gemeenschap, braken het brood en wijdden zich aan het gebed.
Er wordt ook gezegd dat de gevangenbewaarder van Paulus en zijn gezin gedoopt werden.
Dat daar kinderen daar ook onder zouden vallen.
Maar wat erg jammer is, is het feit dat ze ook dit hadden moeten lezen;
Hand: 16
30 Hij bracht hen naar buiten en vroeg: ‘Zegt u mij, heren,
wat moet ik doen om gered te worden?’ 31 Ze antwoordden:
‘Geloof in de Heer Jezus en u zult gered worden, u en uw huisgenoten.’ 32 En ze verkondigden het woord van de Heer aan hem en aan iedereen die bij hem woonde.
33 Hoewel het midden in de nacht was, nam hij hen mee en maakte hun wonden schoon. Meteen daarna werden hij en zijn huisgenoten gedoopt. 34 Hij bracht hen naar zijn woning boven de gevangenis en zette hun daar een maaltijd voor.
Hij en al zijn huisgenoten waren buitengewoon verheugd dat hij nu in God geloofde.Zo'n keuze kan een baby toch niet maken. Zeg eens eerlijk.