Elke zondag twee keer naar de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ayla
Sergeant
Sergeant

Re: Elke zondag twee keer naar de kerk

Berichtdoor Ayla » 29 jun 2014 15:13

Anoniem_89 schreef:
Zeg je hier nou mee dat elk jaar de 52 zondagen (dus preken) herhaald worden?
Jaar in jaar uit?

Oh en bij mijn schoonouders (Christelijke Gereformeerde kerk) hebben ze ook 3 diensten.
3e dienst kunnen ze haast wel schrappen, of in ieder geval in een kleinere zaal houden, (er komen weinig mensen).
Tijden 09.00, 11.00 en 17.00 uur.

(Dubbel)
Laatst gewijzigd door Ayla op 29 jun 2014 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 29 jun 2014 15:14

Anoniem_89 schreef:
Zeg je hier nou mee dat elk jaar de 52 zondagen (dus preken) herhaald worden?
Jaar in jaar uit?

Oh en bij mijn schoonouders (Christelijke Gereformeerde kerk) hebben ze ook 3 diensten.
3e dienst kunnen ze haast wel schrappen, of in ieder geval in een kleinere zaal houden, (er komen weinig mensen).
Tijden 09.00, 11.00 en 17.00 uur.

Nee, niet de preken worden herhaald, wel de onderwerpen (per week een zondag uit de HC). Maar die zijn zo divers en uiteenlopend dat het absoluut geen herhaling is.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 jun 2014 15:39

Ayla schreef:Nee, niet de preken worden herhaald, wel de onderwerpen (per week een zondag uit de HC). Maar die zijn zo divers en uiteenlopend dat het absoluut geen herhaling is.

Maar hoe zit het dan met geloof opbouwende preken?

Toen ik bij Opwekking was had je preken over; Van waardeloos naar waardevol, leven doorgeven, getuigen als levensstijl.
Thema was dan ook Woord en Geest.

Aan zulke preken weet ik goed hoe ik dingen in het dagelijks leven in de praktijk kan brengen, met broeders en zusters en niet gelovigen kan omgaan en ontvangen datgene wat God voor mij bedoeld heeft en iets van Zijn liefde in de wereld kan laten zien.

Dat is iets wat ik met beide handen vastgrijp en er iets echt mee kan doen.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 jun 2014 15:58

Anoniem_89 schreef:Toen ik bij Opwekking was had je preken over; Van waardeloos naar waardevol, leven doorgeven, getuigen als levensstijl.

Denk je dat deze onderwerpen niet ter sprake komen bij preken vanuit de H.C. ?

1: Uw enige troost
Deel 1: Onze ellende
Deel 2: Onze verlossing
God de Vader en onze schepping,
God de Zoon en onze verlossing,
God de Heilige Geest en onze heiliging,
De rechtvaardiging,
Woord en Sacramenten,
De heilige doop,
Het heilig avondmaal,
De sleutels van het koninkrijk der hemelen,
Deel 3: Onze dankbaarheid
De Wet,
Het Gebed

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 29 jun 2014 19:45

rotterdam schreef:Denk je dat deze onderwerpen niet ter sprake komen bij preken vanuit de H.C. ?

1: Uw enige troost
Deel 1: Onze ellende
Deel 2: Onze verlossing
God de Vader en onze schepping,
God de Zoon en onze verlossing,
God de Heilige Geest en onze heiliging,
De rechtvaardiging,
Woord en Sacramenten,
De heilige doop,
Het heilig avondmaal,
De sleutels van het koninkrijk der hemelen,
Deel 3: Onze dankbaarheid
De Wet,
Het Gebed

Ik heb de rest inderdaad ook gelezen waar het over gaat.
Maar het staat een dominee niet vrij om zelf te kiezen waar hij over preekt?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 jun 2014 20:04

Anoniem_89 schreef:Maar het staat een dominee niet vrij om zelf te kiezen waar hij over preekt?

De HC is bewust onderverdeeld in 52 zondagen maar er is volgens mij geen verplichting.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 29 jun 2014 22:31

Anoniem_89 schreef: Ik heb de rest inderdaad ook gelezen waar het over gaat.

In principe is een dominee daar helemaal vrij in, maar het is in veel kerken wel een soort ongeschreven regel dat de dominee in zijn preekkeuze rekening houd met het kerkelijk jaar. En in de middagdiensten wordt met zekere regelmaat de HC behandeld inderdaad. De dominee zoekt dan een schriftgedeelte op wat aansluit bij desbetreffende zondag en houd hier een preek over. Het voordeel hiervan is dat alle belangrijke thema's minstens één keer worden behandeld per jaar.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 29 jun 2014 22:45

Anoniem_89 schreef:

Ik heb de rest inderdaad ook gelezen waar het over gaat.

Jawel hoor, wat er vaak gebeurt is dat er 's ochtends een 'vrij' onderwerp gekozen wordt en er 's middags gepreekt wordt uit de HC. Die tweede dienst is meer bedoeld als 'leerdienst'.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 30 jun 2014 22:01

Oké bedankt allemaal :mrgreen:

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 07 jul 2014 21:16

*Off topic*

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 14 jul 2014 09:40

rotterdam schreef: De HC is bewust onderverdeeld in 52 zondagen maar er is volgens mij geen verplichting.

De 52 zondagen in de HC hangen wel met elkaar samen, het is dus wel de bedoeling ze op volgorde te behandelen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2014 09:59

Toch vind ik dat in de HC ook nog wel een en ander mist. Bij de dankbaarheid (of heiliging) worden de wet en het onze Vader behandeld maar daar kunnen nog veel meer dingen onder vallen. De vrucht van de Geest bijvoorbeeld zoals beschreven in Galaten 5. De geestelijke wapenrusting, de zaligsprekingen en ga zo maar door. Bij het onderwerp "heiliging & dankbaarheid" alleen wet en gebed behandelen vind ik dan wel wat karig.

Ik vind het prima als men 's middags de catechismus behandelt maar daarnaast zou er denk ik wel ruimte mogen zijn voor meer dan alleen dat. Ipv jaar in jaar uit het zelfde leerboekje.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2014 10:04

Marnix schreef:
Ik vind het prima als men 's middags de catechismus behandelt maar daarnaast zou er denk ik wel ruimte mogen zijn voor meer dan alleen dat. Ipv jaar in jaar uit het zelfde leerboekje.

Als jij het te karig vindt, ligt dat aan de predikant.
Er is zoveel uit één zondag te halen, dat sommige predikanten zelfs een zondag met meerdere vragen in meerdere diensten behandelt.
Een bekende GerGem predikant, van wie ik de serie de 10 geboden volgde, had zelfs 2 zondagen nodig voor het gebod: Eert uw vader en uw moeder.
De ene zondag behandelde hij het thema van ouders richting kind(eren), de andere zondag kinderen jegens hun ouders.
Zo ook het 7e gebod, daar had hij zelfs 3 diensten voor nodig!
Bij ons in in de kerk lukt het ook niet precies jaarrond de H.C. te behandelen, daar op de avondmaalszondagen en tijdens de christelijke feestdagen, geen leerdiensten zijn.
Dus het behandelen van de H.C. duurt wel zo'n 15 maanden ongeveer.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2014 10:51

Als jij het te karig vindt, ligt dat aan de predikant.
Er is zoveel uit één zondag te halen, dat sommige predikanten zelfs een zondag met meerdere vragen in meerdere diensten behandelt.
Een bekende GerGem predikant, van wie ik de serie de 10 geboden volgde, had zelfs 2 zondagen nodig voor het gebod: Eert uw vader en uw moeder.
De ene zondag behandelde hij het thema van ouders richting kind(eren), de andere zondag kinderen jegens hun ouders.
Zo ook het 7e gebod, daar had hij zelfs 3 diensten voor nodig!
Bij ons in in de kerk lukt het ook niet precies jaarrond de H.C. te behandelen, daar op de avondmaalszondagen en tijdens de christelijke feestdagen, geen leerdiensten zijn.
Dus het behandelen van de H.C. duurt wel zo'n 15 maanden ongeveer.

Nogmaals, dat is prima. Maar ik mis in de HC wel essentiele dingen op het gebied van heiliging. Een serie over de vrucht van de Geest bijvoorbeeld. Het was fijn geweest als die ook in de HC waren opgenomen. Om die reden ben ik er geen voorstander van als de middagdiensten alleen maar over de HC gaan en na de 52 zondagen men gelijk weer bij zondag 1 begint.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jul 2014 11:39

Marnix schreef:
Nogmaals, dat is prima. Maar ik mis in de HC wel essentiele dingen op het gebied van heiliging. Een serie over de vrucht van de Geest bijvoorbeeld. Het was fijn geweest als die ook in de HC waren opgenomen. Om die reden ben ik er geen voorstander van als de middagdiensten alleen maar over de HC gaan en na de 52 zondagen men gelijk weer bij zondag 1 begint.

Ik weet niet hoe het er bij jullie aan toe gaat, maar wij lezen eerst een Bijbelhoofdstuk en daarna de te behandelen zondag. Onderaan elke zondag staan diverse Bijbelteksten, waar dominee uit kan kiezen, dus die van toepassing zijn.
Als jij iets mist, over de vrucht van de Heilige Geest, ligt dat niet aan de H.C., maar aan dominee die dit laat liggen.
Ik begrijp wat je bedoelt hoor, ik mis bij sommige predikanten ook essentiële dingen die niet genoemd worden. Laat 10 predikanten (uit verschillende kerken) dezelfde zondag behandelen en je zult 10 x iets anders horen.
Jij toont eigenlijk aan hiermee, ongewild, dat het noodzakelijk is om beide diensten te bezoeken. Want de ochtenddienst verschilt duidelijk van de middagdienst (leerdienst), al wordt het wel eens omgedraaid hoor, het is geen wet van Meden en Perzen dat de leerdienst smiddags is.

Terug naar “Archief”