Drumstel in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Drumstel in de kerk

Berichtdoor Boerin » 03 apr 2014 09:49

Marnix schreef:Inderdaad. Ik snap niet zo goed waarom de tekst uit Amos wordt aangehaald. Het zegt niets over samenkomsten, muziek en liederen op zich. Het zegt dat God een hekel heeft aan schijngodsdienst, mooie liederen voor Hem zingen, offers, de tempeldienst.... Als het niet vanuit het hart gebeurt. Als dat wel zo is is het een heel ander verhaal.

Ja, dat is precies wat ik ermee wilde zeggen. Het kan best voorkomen dat het alleen maar kabaal is, maar dat ligt niet aan het instrument of hoe hard het is.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 03 apr 2014 09:56

hubert schreef:Conclusie: Er moet nog heel wat geoefend worden!
En laat - wat mij persoonlijk betreft - dat drumstel maar zitten en ook de doorgaans matige stemmen van de vocal group. Overigens laat de gemeentezang vaak ook veel te wensen over.
Waarom nog steeds dat trage, niet ritmische blaten? Zou God daar wel opgewonden van raken?

Ik denk dat God liever iets heeft wat voor geen meter klinkt, maar uit een goed hart komt dan andersom. Vergeleken bij de engelen zingen wij stukken slechter, maar als je kind gemeend een lied voor je zingt ben je er blij mee. Mijn broer zong toen ie klein was een keer dat lied van Heintje mammaaaa en toen dacht m'n moeder dat ie het voor haar zong. Daar was ze heel erg blij mee en zo'n geweldige stem heeft ie niet.
Zach91

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2014 10:06

Precies. Belangrijkste is dat het uit het hart komt. En vervolgens is streven naar kwaliteit altijd goed.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 03 apr 2014 11:08

De discussie lezende zie ik voornamelijk smaak- en gevoelsargumenten om tegen een drumstel in
de kerk te zijn, (of tegen het orgel) maar daar moeten we ons niet door laten leiden.

Vanuit het Woord gezien kan ik geen argumenten zien om het drumstel af te wijzen.
deep water faith in the shallow end

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 apr 2014 12:02

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 apr 2014 12:22

Bambi schreef:Wat vinden jullie hiervan?:

http://www.cip.nl/artikel/24622/Schotse ... instrument

Bizar.
Hoewel ik het principiële verschil tussen een aversie tegen alle niet-orgelachtige instrumenten en tegen alle instrumenten niet kan duiden.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 apr 2014 12:31

StillAwake schreef:Bizar.
Hoewel ik het principiële verschil tussen een aversie tegen alle niet-orgelachtige instrumenten en tegen alle instrumenten niet kan duiden.

En wat vind je dan van zijn stelling dat er in het Nieuwe-Testament geen muziekinstrumenten werden gebruikt, omdat er in het Nieuwe-Testament niet staat dat ze daar gebruikt werden?

En van zijn stelling dat ze alleen in het Oude-Testament werden gebruikt, omdat ze bij de ceremoniële wetten hoorden?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 apr 2014 12:45

Bambi schreef:En wat vind je dan van zijn stelling dat er in het Nieuwe-Testament geen muziekinstrumenten werden gebruikt, omdat er in het Nieuwe-Testament niet staat dat ze daar gebruikt werden?

En van zijn stelling dat ze alleen in het Oude-Testament werden gebruikt, omdat ze bij de ceremoniële wetten hoorden?

Onzinnig.
Er zijn aardig wat verwijzingen in het Bijbelboek Openbaringen te vinden.
Daarnaast is de conclusie: "ze gebruikten ze niet want het staat er niet" erg kort door de bocht.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 apr 2014 13:21

En zelfs al stond er dat ze die niet gebruikten, dan zegt dat nog niet zoveel. Vaak kwam men bij elkaar thuis, soms ook in het geheim... Dus de mogelijkheid was er allicht niet altijd. Dat wil dus nog niet zeggen dat het op die manier moet.

En daarnaast, wie stelt: "Het staat er niet dus gebruikten ze ze niet en moeten wij dat ook niet doen" moet ook kunnen aangeven waarom het Hem loven met muziek en liederen begeleiden met muziekin het oude testament wel gebeurde en in het nieuwe testament niet meer.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 03 apr 2014 13:27

Bambi schreef:En wat vind je dan van zijn stelling dat er in het Nieuwe-Testament geen muziekinstrumenten werden gebruikt, omdat er in het Nieuwe-Testament niet staat dat ze daar gebruikt werden?

Het werd verboden in synagoges, omdat de tempel verwoest was en ze daarom rouwden las ik laatst ergens toen ik opzocht wat voor instrumenten ze daar gebruiken.
Hier gaan ze erop in:
http://www.angelfire.com/falcon/ddd_chc ... ments.html
With regards to the New Testament, it is true that there are no mention of instruments in the New Testament, but then there wasn't any detailed description of a New Testament church service either, just that believers praised and worshipped God then. Knowing that those who are typically against the usage of instruments in worship are Covenantal Theologians and Exclusive Psalmodists, how then can they sing a Psalm such as Ps. 150:3-5 without 're-interpreting the words' so that the plain meaning of the psalm becomes irrelevant to them?

Synagogues were originally more of a house of prayer than a true place of worship (which the temple in Jerusalem was). As such, no true corporate worship would originally be done in a synagogue, and therefore the comparison is in error.
Zach91

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 03 apr 2014 13:41

StillAwake schreef:Onzinnig.
Er zijn aardig wat verwijzingen in het Bijbelboek Openbaringen te vinden.
Daarnaast is de conclusie: "ze gebruikten ze niet want het staat er niet" erg kort door de bocht.

Hoho - zo gek is deze stelling niet.
Muziekinstrumenten zijn levenloze dingen.
Miljoenen christenen zijn van mening dat de lofprijzing uitsluitend mogelijk is met de menselijke stem.
Dus om dit onzinnig te noemen gaat mij te ver.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 apr 2014 13:50

Mijn mening is dat in het Oude-Testament alles gericht was op het houden van wetten en regels.
En dat daarom ook al het uiterlijk vertoon uitgebreid beschreven werd.
In het Nieuwe-Testament was alles gericht op de Heere Jezus en het veranderen van het innerlijk en daarom werden die uiterlijke dingen, zoals een muziekinstrument, ook niet opgeschreven.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 apr 2014 13:50

rotterdam schreef:Hoho - zo gek is deze stelling niet.
Muziekinstrumenten zijn levenloze dingen.
Miljoenen christenen zijn van mening dat de lofprijzing uitsluitend mogelijk is met de menselijke stem.
Dus om dit onzinnig te noemen gaat mij te ver.

Persoonlijk ken ik niet één van deze mensen, en tot dat stukje over die Schot had ik er nooit van gehoord (even aangenomen dat orgels onder de muziekinstrumenten gerekend worden).
Daarnaast roept de Bijbel (OT) toch echt op om God met behulp van zang, dans en instrumentatie te dienen...

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 03 apr 2014 14:50

StillAwake schreef:Persoonlijk ken ik niet één van deze mensen

Ga eens kijken (luisteren) zou ik zeggen - alle orthodoxe (byzantijnse) kerken zingen zonder muziekinstrumenten. Adres nodig bij jou in de buurt ? - geef de postcode en ik help je graag verder :D

Of luister ;

https://www.youtube.com/watch?v=XzK5YEV ... bl4u7CIMd0

(de verschijning van Gabriel)

of

https://www.youtube.com/watch?v=sxMN19r0bVA

Gospodi pomiluj - Here wees mij genadig

en vertel me daarna of je het orgel of drumstel erg heb gemist.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 03 apr 2014 15:16

rotterdam schreef:en vertel me daarna of je het orgel of drumstel erg heb gemist.
Nee, totaal niet, mooi hoor, alleen jammer dat ik er niks van versta. 8)

Terug naar “Archief”