Hoe zie jij je Evangelisch mede-christen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 aug 2004 23:11

Welk forum was dat?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2004 00:21

www.godfashion.nl/forum, en ook een beetje het GKV-forum waar ook wel mensen uit de evangelischie hoek zitten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

André

Berichtdoor André » 27 aug 2004 00:32

Marnix schreef:... Ik heb op die manier gemerkt dat een heleboel vooroordelen niet blijken te kloppen.....

Kan kloppen, vooroordelen zijn namelijk nergens op gebaseerd.
Want je heb het immers niet zelf gevraagd/onderzocht. 8)

joepie

Berichtdoor joepie » 27 aug 2004 08:46

Mijn allerbeste vriendin was evangelisch Baptist.
We hebben elkaar altijd als zusters in de Here gezien.
Veel met elkaar koffie gedronken met de Bijbel open op tafel.
Kwamen ook bij elkaar in de kerk, voor bijzondere diensten.

Maar, dochter heeft gewerkt bij stichting de Hoop. Waar zij erg tegenaan liep was de manier waarop evangelische Christenen tegen ziekte aankijken. Zo heeft zij ADHD, en volgens haar evangelische chef zou zij daarvan af kunnen als ze maar goed geloofde dat God dat weg wilde nemen. Medicijnen ervoor was onzin, want het was eigenlijk niks. Je beeld het je in en God wil je genezen.
Toen hijzelf teelbal kanker kreeg rende hij als een gek naar het ziekenhuis om zich te laten helpen. Later zei hij daarover, dat hij daar toch wel veel spijt van had, want hij had meer op God moeten vertrouwen dat die Hem beter zou maken. Kijk, dat vind ik dan weer grote onzin.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 27 aug 2004 08:51

joepie schreef:Mijn allerbeste vriendin was evangelisch Baptist.

Maar, dochter heeft gewerkt bij stichting de Hoop. Waar zij erg tegenaan liep was de manier waarop evangelische Christenen tegen ziekte aankijken. Zo heeft zij ADHD, en volgens haar evangelische chef zou zij daarvan af kunnen als ze maar goed geloofde dat God dat weg wilde nemen. Medicijnen ervoor was onzin, want het was eigenlijk niks. Je beeld het je in en God wil je genezen.
Toen hijzelf teelbal kanker kreeg rende hij als een gek naar het ziekenhuis om zich te laten helpen. Later zei hij daarover, dat hij daar toch wel veel spijt van had, want hij had meer op God moeten vertrouwen dat die Hem beter zou maken. Kijk, dat vind ik dan weer grote onzin.

Dat zijn dan de meer "fanatieke" evangelischen. Een grot vertrouwen op God is fantastisch, ik wilde dat ik daar iets meer van had.... Maar veel mensen die zeggen dat God geneest, en de dokter dus niet nodig hebben, lopen voorbij aan het feit dat God juist die doktoren gegeven heeft om (als Hij dat wil uiteraard!!) te genezen van ziekten en andere kwalen. Nogmaals: Geloof in Gods genezende Kracht is goed, maar God vraagt wel van ons om nuchter te blijven...
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 27 aug 2004 10:55

joepie schreef:Mijn allerbeste vriendin was evangelisch Baptist.

en ik generalisatie. 8 van de 10 evangelische mensen die ik ken (en ben zelf evangelisch) zou het daar niet mee eens zijn.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 27 aug 2004 14:19

@mic, zou het ook 9 van de 10 kunnen zijn? ;)

Daarnaast, komt het mij erg simplistisch over van die man van De Hoop. De Hoop is een evangelische erkende AWBZ instelling, waar professionele en hoogopgeleide krachten werken. Er werken er diverse artsen en psychiaters, die zouden dit soort onzin niet uitkramen (mag ik hopen).

Je hebt altijd extreme. Zo kreeg een goede bekende vam mij te horen van een diep gelovige oudgergem "zuster", dat zijn hevige depressie in een duidelijk verband gebracht moest worden, dat God met Hem aan het werk was (overtuiging van zonde). Daar mocht je geen antidepressiva voor te nemen
(de werkelijke oorzaak was een tekort aan serotonine, maar dat terzijde).

Ik bedoel hiermee te zeggen, dat je extreme verhalen niet als maatstaf moet gaan gebruiken, voor kerkelijke gezindten. Dat is gewoon niet eerlijk.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2004 23:50

Precies... 9 van de 10 gereformeerden gelooft bijvoorbeeld ook niet dat ze de enige ware kerk zijn... Maar in welke kerk je ook komt, je hebt er altijd wel mensen met rare denkbeelden bij zitten ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

polleke
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor polleke » 31 aug 2004 13:15

Marnix schreef:Precies... 9 van de 10 gereformeerden gelooft bijvoorbeeld ook niet dat ze de enige ware kerk zijn... Maar in welke kerk je ook komt, je hebt er altijd wel mensen met rare denkbeelden bij zitten ;)

Maar ik zit toch in de enige ware kerk?

dacht ik?

<edit> bovenstaand is een grapje </edit>

Het onderscheid dat gemaakt wordt is niet helemaal eerlijk. Ik ken reformatorische broeders en zusters die evangelischer zijn dan ik ben.. en andersom..

De naam boven de deur van je kerk wil nog niets zeggen over je heil.
If my answers frighten you stop asking scary questions

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2004 16:21

Precies, daarom moeten we hier ook niet gaan generaliseren.

Funlover
Majoor
Majoor

Berichtdoor Funlover » 07 okt 2004 22:49

Foutje onder me zusje ze naam :?
Alles komt goed, hoe dan ook. Zo niet, dan toch!

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 07 okt 2004 23:12

Ik zelf ben mijn opgevoed met de Gereformeerde Gemeenten en heb er veel van geleerd en heel erg veel aan gehad. Vaak ook omdat de preek een tijd duurt en je veel uit de Bijbel meekrijgt. Je krijgt zo erg veel bijbelkennis mee.

Ik ben af en toe ook in andere kerken wezen kijken: Nederlands Hervormd (Bond), Gereformeerd Vrijgemaakt, Christelijk Gereformeerd en een keer naar Vergadering der Gelovigen. Ik vond het goed om eens een keer rond te kijken, maar vond het net zo prettig om naar mijn eigen kerk te gaan.

Ik ben ook veel met de regels en dingen er op zich omheen meegeweest, wat wordt er allemaal geleerd, waar staat wat, wat staat er precies. Heb ook een vriend gehad die nooit naar de kerk ging, en heb ontzettend veel gesprekken gehad, ook omdat hij veel over de dingen nadacht, op een gegeven moment met mij meeging naar de kerk en dan weer allerlei vragen had. Wel merkte ik, dat je veel dingen die ik vanuit mijn opvoeding heb meegekregen, gewoon maar klakkeloos overneemt en vaak niet eens over nadenkt. Dat mis ik af en toe een beetje, dat mensen nadenken, wat ze er zelf van vinden en er daardoor ook dieper over nadenken en het je echt eigen maken. Ik heb ook veel boeken gelezen en belijdenis gedaan, omdat ik op dat moment besefte dat ik me een leven zonder de kerk nooit voor kon stellen.

Nu heb ik een vriend uit een Vrije Evangelische Gemeente, ik vond het aan het begin heel spannend, omdat je altijd met vooroordelen leeft. Zo had hij dat ook bij ons. Ik had inderdaad altijd veel van de vooroordelen die er hier op het forum ook genoemd worden:
1- je wordt zo makkelijk bekeerd
2- de Heere Jezus wordt beschouwd als een schoolvriend
3- zien ze God wel als een heilig en almachtig God
4- kan je wel aan ze zien dat ze Christen zijn ( zie je wel vruchten van het geloof?)
5- ze trekken zomaar altijd wat kleren aan
6- ze zijn altijd blij
7- hebben ze wel zondenbesef
8- ze zingen altijd alleen maar blije opwekkingsliederen
9- ze kennen de Bijbel niet zo goed
10- iedereen is al bekeerd
- en nog veel meer.

Gelukkig viel het heel erg mee om daar naar de kerk te gaan. Maar ook dit wil niet zeggen, dat het er in alle Evangelische kerken zo aan toe te gaan, maar ik vind het wel belangrijk om dit met je te delen, omdat ik me net zoals Caprice wel voor kan stellen hoe hij er tegen aankijkt.

1. Ook daar is het niet makkelijk om bekeerd te worden. De bekering wordt gezien als iets van God. Ze zijn er alleen wel heel bewust mee bezig en zijn ook veel bezig met de praktische kant, dat je je hart aan God kunt geven. Maar ook daar schenken ze er veel aandacht aan, dat je je zonden moet belijden en dat het altijd het werk van God is.

2. Ik heb het er daar nog niet veel meegemaakt dat dat gezegd werd. Maar ik kan me wel voorstellen dat ze dit makkelijker zeggen. WAt ik nu zelf ook uit eigen ervaring kan zeggen dat je daar op een andere manier met God leert te praten. WAar ik zelf ook nog wel eens moeite mee had, om al die dure, moeilijke woorden en zinnen te gebruiken, ook als we/ ik gingen bidden. Ik kan nu uit overtuiging zeggen dat het makkelijker is, om alles gewoon zo tegen de Heere te zeggen zoals het recht uit je hart komt en het niet meer eerst hoeft te 'vertalen' naar mooie woorden en zinnen. En ook dat je het gebed van de dominee niet meer hoeft te vertalen, wat ik altijd wel een beetje deed, zodat ik nu alles kan volgen. En ik denk dat je daardoor iets meer het idee krijgt dat God ook als een vriend kan zijn, in de zin van dat je Hem alles mag vertellen. Hun zien dit ook meer, omdat het in de Bijbel ook regelmatig genoemd wordt dat de Heere één van Zijn kinderen Zijn vriend noemde en ook zulk soort woorden gebruikte en Hij niet wilde bijvoorbeeld dat de discipelen zijn dienstknechten waren.

3. In de preken, het gebed, maar ook in de Opwekkingsliederen kom ik dit heel duidelijk wel tegen
Voorbeeld van een opwekkingslied:
U alleen bent waardig, heilig en rechtvaardig. U bent machtig. Zo zijn er heel veel liederen, die ik vind dat er met veel eerbied over de Heere gepraat wordt.

4. De mensen die ik daar tot nu toe ben tegengekomen en ook vrienden om mijn vriend heen, zijn er heel duidelijk mee bezig wat het doel is van waarom God hen op deze aarde heeft gezet. Ik zie bij hen heel veel vruchten: elkaar vergeven, veel voor elkaar overhebben, echt in de diensten tienden willen geven van hun loon, zich niet aan verslavingen over willen geven (roken), geduld met elkaar hebben, elkaar steunen als ze het moeilijjk hebben, elke maandag bidstond, wat altijd druk bezet is, veel aandacht onderling voor de zieken en de zwakkeren, ook door veel mensen uit de gemeenten.

5. DAt is misschien wel waar, maar daar in de kerk, doen ze er wel hun best voor om er gewoon netjes uit te zien.

6. Ik zie ook veel mensen huilen in de dienst (meer als bij ons in de kerk en er zitten daar veel minder mensen in de kerk), ze hebben ook echt besef van als ze wat verkeerd hebben gedaan, ze zijn ook wel eens wat minder vrolijk. Er wordt ok niet altijd alleen maar gepreekt over Gods liefde en wat er allemaal goedgaat, maar ze leggen ook de nadruk op wat er verkeerd kan gaan en dan wordt er vaak gekeken wat je eraan kan doen, hoe je hier tegen kan strijden. Ook worden er wel gezangen gezongen en psalmen.

7. Dit hebben ze wel degelijk. Ze hebben alleen minder regeltjes zoals in de GerGem. Maar ze houden ngo altijd wel de tien geboden aan, en zijn zich er daar erg van bewust van wat er verkeerd kan gaan en dat je ook als bekeerd christen nog zonden kan doen en dit ook elke dag weer aan de Heere moet belijden, omdat je er zonder de Heere nooit zal komen.

8. Zie punt 6, ze zingen soms ook gezangen, geestelijke liederen of psalmen.

9. Misschien hebben ze inderdaad minder theoretische kennis. Maar er wordt naast de kerkdiensten nog veel aan bijbelstudies gedaan. Ze letten ook wel op heel andere dingen als ons. Verslavingen zijn niet goed, er staat in de Bijbel als mensen ernstig ziek zijn, dat ze dan tot de oudsten van de gemeente mogen gaan en dat die kunnen bidden en zalven en dat ze dan mogen ze geloven dat de Heere hen beter wil maken en dit gebeurt daar ook, er staat ook in de Bijbel dat je tienden meot geven van je bezit, dit doen ze ook veel. Maar ook geloven ze dat als je heel dicht bij de Heere mag leven dat je dan inderdaad in tongen kan praten.

WAt ik over het algemeen de positieve kant vind van de evangelische kant, is dat ze openstaan voor andere mensen. Ik heb er namelijk een erg nare ervaring aan overgehouden aan de meeste 'vrienden' van mij uit de GerGem. Omdat ik dan 'foute vrienden' had, die nooit naar de kerk gingen en een oorbel droegen en dat soort dingen en dat ze dan opeens nei tmeer met je willen praten. Ook als ik dan in de stad liep in een broek, dat ik hoi kon zeggen tegen mensen,d ie mij zeker wel gezien hadden, maar die dan niks wilden zeggen om die reden. Ik baal daar erg van. Het gaat niet om het uiterlijk. Later als je voor God moet verschijnen vraagt Hij niet: Hoe ging je altijd gekleed. Ik denk dat Hij zal vragen hoe je voor Hem geleeft hebt en hoe je relaties waren met andere mensen. En als je dan zelf als christen aan het avondmaal mag gaan, maar je te goed voelt om dan nog met andere mensen te praten, dat vind ik moeilijk om te bevatten. Ik veroordeel die mensen niet, maar het past niet bij mijn opvattingen en bij mijn mentaliteit. Er is niemand die mij ooit gewaarschuwd heeft voor het één of het ander, of mij in liefde op dingen gewezen heeft, maar ik weet wel zeker dat ze geroddeld hebben over mij. En dat doet me gewoon pijn.Verder vind ik het ook moeilijk, dat we/ze er bij de GerGem zoveel vanuit gaan, dat dat de 'enige' goede kerk is. Nu ik naar een evangelische gemeente ga, zijn er zoveel mensen die het afkeuren, die er misschien nog nooit geweest zijn. Dat vind ik moeilijk, terwijl ik nu mag weten dat ik een relatie met de Heere heb mogen opbouwen. Ik voel ook echt de aanwezigheid van God daar in de kerk en dat vind ik heel prettig en veel opwekkingsliederen spreken mij aan en daar krijg ik tranen van in mijn ogen, omdat ik daardoor besef wie ik zelf ben en wie God wil zijn. En ik vind het fijn om Hem groot te maken. En ik vind het dan moeilijk te accepteren en het doet me echt pijn, als mensen dingen veroordelen, terwijl ze er soms niks van afweten. En daar bedoel ik nu geen mensen hier op het forum mee, maar uit mijn omgeving!

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 07 okt 2004 23:15

Funlover, mijn complimenten voor je uitgebreide bericht!
Eén stukje vond ik zo opvallend dat ik het niet kan laten om te reageren.

Funlover schreef:WAt ik over het algemeen de positieve kant vind van de evangelische kant, is dat ze openstaan voor andere mensen. Ik heb er namelijk een erg nare ervaring aan overgehouden aan de meeste 'vrienden' van mij uit de GerGem.

Ik heb precies de tegenovergestelde ervaringen. Ik ben door mensen uit de evangelische hoek, mijn halve leven platgepraat, met bijbelteksten bestookt, overtuigd dat het toch allemaal zo simpel is, en tot vervelens toe ter verantwoording geroepen. "Ben je al bekeerd?". "Heb je de Heere Jezus al aangenomen?"

Terwijl mensen uit de GerGem e.d. mij blijkbaar respecteren in mijn opvattingen. Ik praat heel graag met ze. Wat ik zo opvallend vind is, dat mensen uit de evangelische hoek het altijd hebben over JIJ, en mensen uit de GerGem over "WIJ". Er wordt mij dus niet gevraagd of IK al bekeerd ben, maar of WIJ al bekeerd zijn. Bij die laatste vraag voel ik me wat beter op mijn gemak.

Maar, zowel jouw als mijn ervaringen zijn natuurlijk heel persoonlijk. De "waarheid" zal wel ergens in het midden liggen. Want daar ligt de waarheid altijd.. :D

FlirrieSun
Mineur
Mineur

Berichtdoor FlirrieSun » 07 okt 2004 23:20

Ik weet ook dat er in elke kerk mensen zitten en dat het nergens perfect zal zijn. Maar dat vind ik gewoon echt het moeilijke om mee om te gaan. De mensen die je niet respecteren terwijl je misschien nog op zoek bent, ik denk juist dat je die mensen op moet vangen en met ze moet praten of ze in elk geval in hunw aarde laten.
En ik kan me inderdaad wel iets voorstellen bij het feit dat ze daar meer mee bezig zijn bij de Evangelischen.... Als je bijvoorbeeld hoort van kampen dat je elk jaar opnieuw daa rje hart aan de Heere moet geven, dan denk ik.... Tja één keer is wel genoeg, ook al moet je elke dag opnieuw je zonden belijden en eht valt ook niet altijd te pushen. Ik heb ook mensen binnen de evangelische kring meegemaakt, die zo graag eer van hún werk willen zien... En dat is niet altijd goed.
Wat ik ook merk, al begin ik erover dat in elk geval de vrienden die ik had zo weinig er over praten, over het hele je moet God leifhebben, het gaat vaak om de regels en de buitenkant en wat je allemaal fout kan doen, in plaats van, hoe ga je met God en je medemens om. Maar er zijn natuurlijk ook een hele hoop mensen waar ik wel wat aan gehad heb en die ik heel erg respecteer. Ik ben gewoon blij dat ik van allebei wat ken!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2004 12:45

Juist... we roepen altijd dat we ook van evangelischen wel wat kunnen leren... maar blijven verder maar op een afstandje staan... daardoor zijn er ook zoveel vooroordelen, omdat we ze helemaal niet goed kennen...

Je kunt inderdaad een hoop van ze leren... en dat is inderdaad heel goed! Op die manier kunnen vooroordelen ook verdwijnen...

Helaas hebben veel mensen vooroordelen waardoor ze door een zwarte bril naar evangelische mensen kijken en dan wordt van elkaar leren erg lastig.

Terug naar “Archief”