Faramir schreef:Stel eerst maar eens een concrete vraag die iemand daadwerkelijk kan beantwoorden. Met zo'n algemene rant kan ik namelijk niets.
Die vraag stond er al; zou je katholieke inmenging, geïnitieerd vanuit het Vaticaan, in lokale debatten over (homo)seksualiteit ook als opdringerig betitelen?
Faramir schreef:Indien je het over homoseksualiteit hebt. Ik heb daar geen probleem mee. Ik heb zelfs geen probleem met het burgerlijke huwelijk wat opengesteld is voor homoseksuelen. Het is wel zo dat in onze Nederlandse samenleving geaccepteerd is en daar heb ik vrede mee. Dat andere samenlevingen nog niet zo ver zijn of nooit zo ver zullen komen, ook daar heb ik vrede mee.
Ik ook; ik snap alleen niet waarom blijkbaar alleen externe seculiere invloed op dat proces als opdringerig wordt neergezet. Buiten het feit dat een lokale kwestie tegenwoordig niet meer te isoleren is tot een lokale kwestie. We leven niet meer in een informatieloos tijdperk; de kennis is geglobaliseerd, en daarmee de invloed ook.
Faramir schreef:De Nederlandse homoseksuelen hebben een emancipatiestrijd gevoerd (net zoals katholieken eeuwen gedaan hebben in Nederland). Ik ben van mening dat emancipatie vanuit de samenleving zelf moet komen (of het nou katholieken, baptisten, homoseksuelen, vrouwen enz enz betreft) en niet van buitenaf opgedrongen moet worden.
Dat klinkt prachtig, maar de emancipatiebewegingen hebben zich gegroepeerd als bewegingen met een grotere reikwijdte; de mensenrechtenbeweging heeft zowel lokale afdelingen als een wereldwijde organisatiegraad. Hetzelfde geldt voor de katholieken, hetzelfde geldt voor de homoseksuelen. Bijna alles wat niet te beperken is tot debatten over nationaliteit heeft een internationale link gekregen. Onontkoombaar denk ik.
Faramir schreef:Maar schijnbaar is het een steen des aanstoots voor je dat iemand er schijnbaar anders over denkt dan jij. Alhoewel ik je inhoudelijk hierover nog steeds geen zinnig woord hierover heb horen zeggen. Je wijst enkel naar iets anders wat in jouw ogen schijnbaar onrecht is en zwaait in het wilde weg om je heen. Ook prima, maar ik schenk daar geen aandacht meer aan.
Dan heb je niet opgelet. Het is jammer dat heel homoseksualiteit topic 7 is verdwenen, anders had ik je kunnen verwijzen naar uitgebreide posts waarin ik de verhouding tussen religie, homoseksualiteit en samenleving besprak. Behoorlijk inhoudelijk al zeg ik het zelf.