Hoe zien wij de predikant?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: Hoe zien wij de predikant?

Berichtdoor naamloos » 07 feb 2014 15:25

schelpje3 schreef:Ja ja, maar niemand zei hier dat het een grof schandaal was. Dus heeft het geen zin om daarover te mopperen, want die lui lezen het vast niet
Ik ken niet zoveel dominees die naar een camping gaan, jij?
Nou ja zeg, wie heeft het nou weer over een grof schandaal :?: :?: :?:

Ik gaf alleen maar antwoord op deze opmerking van jou: Dan heb je ofwel het topic niet goed gelezen of niet goed begrepen. Dat ging niet over vrije tijd. Maar dominee tijdens de uitoefening van zijn ambt en hij is tenslotte niet alleen op zondag dominee.

Je had het gewoon zelf fout, die draai die je er nu aan geeft slaat gewoon nergens op.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 10 feb 2014 10:19

@Naamloos: Volgens mij leg jij iets in de woorden van pagina 3 dat er niet staat.
Nergens wordt gezegd dat een predikant dat MOET doen, het gaat er wel over dat hij er voor kan kiezen om dat te doen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 feb 2014 10:55

Rozijn schreef:@Naamloos: Volgens mij leg jij iets in de woorden van pagina 3 dat er niet staat.
Nergens wordt gezegd dat een predikant dat MOET doen, het gaat er wel over dat hij er voor kan kiezen om dat te doen.

Maar is dat dan een goede keuze?
De keuze om je aan te passen aan de verwachtingen van mensen?
De mens is verantwoording schuldig aan zijn Schepper, niet aan het conservatieve deel van de gemeente...

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 10 feb 2014 11:00

Vandaar dat ik blijf benadrukken: het is een keuze die hij kan maken.

Als ik voor een keuze sta, waarin ik mij vrij weet, maar waarvan ik ook weet dat ik met de ene keuze mensen "negatief prikkel" en met de andere keuze niet, dan kan ik dat mee laten wegen in mijn afweging.

Is het erg om rekening te houden met een ander?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 feb 2014 11:03

Rozijn schreef:Vandaar dat ik blijf benadrukken: het is een keuze die hij kan maken.

Als ik voor een keuze sta, waarin ik mij vrij weet, maar waarvan ik ook weet dat ik met de ene keuze mensen "negatief prikkel" en met de andere keuze niet, dan kan ik dat mee laten wegen in mijn afweging.

Is het erg om rekening te houden met een ander?

Het is een keuze die hij KAN maken.
Is het ook een keuze die hij MAG maken?
Het komt over alsof het oordeel bij de (overwegend conservatieve tak van) de gemeente ligt.
Zolang de man zijn keuzes voor zijn Schepper kan verantwoorden mag een ander daar géén bemoeienis bij hebben.

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 10 feb 2014 11:05

Dat ben ik dus helemaal met je eens, maar ik krijg soms de indruk dat men wil dat hij in zijn keuze niet de gevoelens van de zwaardere gemeenteleden mee mag wegen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 feb 2014 11:09

Rozijn schreef:Dat ben ik dus helemaal met je eens, maar ik krijg soms de indruk dat men wil dat hij in zijn keuze niet de gevoelens van de zwaardere gemeenteleden mee mag wegen.

Mee MAG wegen: Ja
Leidend laten zijn: NEE

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 10 feb 2014 11:22

Rozijn schreef:@Naamloos: Volgens mij leg jij iets in de woorden van pagina 3 dat er niet staat.
Dat had ik wel begrepen hoor. Moet moest kan-mag zijn :!:
Waar het mij om ging was dat er aan de ene kant gezegd werd dat ds beter zn pak kan aanhouden in zn vrije tijd als dat voor een ander een hindernis zou zijn, en aan de andere kant wordt er in spraakgebruik helemaal geen rekening gehouden met mensen die die termen niet begrijpen.
Mij lijkt het beter dat ie in zn korte broek een duidelijke preek of lezing houd, dan dat ie in zn zwarte pak een potje voetbalt.
Maar hij mag ook netjes aangekleed zn verhaal doen. :D :D :D en in voetbalkleding voetballen :jaknikken: :jaknikken: :jaknikken:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 feb 2014 11:32

naamloos schreef:Dat had ik wel begrepen hoor. Moet moest kan-mag zijn :!:
Waar het mij om ging was dat er aan de ene kant gezegd werd dat ds beter zn pak kan aanhouden in zn vrije tijd als dat voor een ander een hindernis zou zijn, en aan de andere kant wordt er in spraakgebruik helemaal geen rekening gehouden met mensen die die termen niet begrijpen.
Mij lijkt het beter dat ie in zn korte broek een duidelijke preek of lezing houd, dan dat ie in zn zwarte pak een potje voetbalt.
Maar hij mag ook netjes aangekleed zn verhaal doen. :D :D :D en in voetbalkleding voetballen :jaknikken: :jaknikken: :jaknikken:

Persoonlijk heb ik liever een predikant met een goede preek dan één met een mooi pak...

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 10 feb 2014 11:59

Eerlijk gezegd maakt het me geen fluit uit wat ie aanheeft, ik kom voor de verkondiging. Mee eens dus :!:

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 feb 2014 12:01

naamloos schreef:Eerlijk gezegd maakt het me geen fluit uit wat ie aanheeft, ik kom voor de verkondiging. Mee eens dus :!:

Besef echter wel dat een predikant die, in de snikhete dagen van de zomer zonder stropdas op huisbezoek komt verketterd wordt.
Blijkbaar is de vorm belangrijker dan de inhoud...

Rozijn
Majoor
Majoor

Berichtdoor Rozijn » 10 feb 2014 12:09

Maar wees eerlijk, dat zijn extremen, dat is geen schering en inslag.

Ik zie ds. van Aalst nog in het kerkje van de GG in Enter. Of hij een stropdas aanhad weet ik niet, maar in ieder geval geen jasje. Hij geeft even een extra versje op, sprint van de kansel en komt terug met nieuwe glaasjes water. 't Was warm en de kerk was vol.
Neemt iemand dat een dominee kwalijk? Nee toch zeker?

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 feb 2014 12:13

Rozijn schreef:Maar wees eerlijk, dat zijn extremen, dat is geen schering en inslag.

Ik zie ds. van Aalst nog in het kerkje van de GG in Enter. Of hij een stropdas aanhad weet ik niet, maar in ieder geval geen jasje. Hij geeft even een extra versje op, sprint van de kansel en komt terug met nieuwe glaasjes water. 't Was warm en de kerk was vol.

Ik zou het de man niet kwalijk nemen, maar ik ben sowieso niet zo van de vormelijkheid. Te vaak in andere landen en kerken geweest en te ver buiten de refo-wereld opgegroeid om nog waardering voor onze vormen te kunnen hebben.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 feb 2014 13:47

Rozijn schreef:Maar wees eerlijk, dat zijn extremen, dat is geen schering en inslag.

Daar hoort de koster toch op te letten? Mijn man is koster geweest en hij zette op warme dagen een kan water met ijsklontjes er in, op het tafeltje in de kansel.
En we hadden ook een keer een dominee die in zijn mail aangaf dat hij graag een ventilator op de kansel wilde hebben. De beste man had een tikkie overgewicht en het was een hete dag.
En bij de collectezang trok hij zijn jasje uit.
Daarentegen zijn er ook predikanten die prima tegen de hitte schijnen te kunnen en hun 3 delige zwarte kostuum, ook op hete zomerdagen, gewoon blijven dragen, bijv tijdens een begrafenisplechtigheid.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 feb 2014 13:49

schelpje3 schreef:Daar hoort de koster toch op te letten? Mijn man is koster geweest en hij zette op warme dagen een kan water met ijsklontjes er in, op het tafeltje in de kansel.
En we hadden ook een keer een dominee die in zijn mail aangaf dat hij graag een ventilator op de kansel wilde hebben. De beste man had een tikkie overgewicht en het was een hete dag.
En bij de collectezang trok hij zijn jasje uit.
Daarentegen zijn er ook predikanten die prima tegen de hitte schijnen te kunnen en hun 3 delige zwarte kostuum, ook op hete zomerdagen, gewoon blijven dragen, bijv tijdens een begrafenisplechtigheid.

Wie weet preekte deze man dermate lang dat de kan met ijs verdampt was?
Bizar dat je zelfs nog weet wanneer de man zijn jasje uittrok. Is dat dan zo bijzonder geweest dat het de moeite van het onthouden blijkbaar waard was?

Terug naar “Archief”