De schijnbekeringen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: De schijnbekeringen

Berichtdoor Chaya » 03 apr 2015 09:43

Teus schreef:Waarom wel?
Je gaat natuurlijk niet verloren en ben verzekerd van het eeuwige leven maar zal de verdrukking of een gedeelte ervan moeten doormaken.

Nee, de zwaze maagden hadden geen olie in hun lamp, die was op. Dat betekent dat ze ooit een keer zijn gaan geloven, maar daar is het bij gebleven.
Het geloof is niet gevoed >>> geen olie.
Dus ze hadden niets meer om op terug te vallen, meende dat het wel goed zat. Ze waren immers ooit gaan geloven en ontkenden het bestaan van God niet?
Maar hadden zij werkelijk voor hem geleefd?
Hadden wij met Hem gewaakt?
Hebben zij Zijn dood herdacht?
Teus schreef:Veel mensen kunnen zeer mooi spreken over God, het komt er op aan dat er uit geleefd wordt.

Zeker Teus en dan kan het er heel erg op lijken, zodat het mooi rechtzinnig klinkt. Maar de Heere kent hen niet.
Ze staan met één voet in de wereld en één voet in de Hemel.
En dat ervaar ik zelf ook hoor, dat er ontzettend aan je getrokken wordt bij tijden.
Of dat het zo stormt van binnen, dat er niets meer te vertellen valt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 03 apr 2015 10:39

Teus schreef:Waarom wel?
Je gaat natuurlijk niet verloren en ben verzekerd van het eeuwige leven maar zal de verdrukking of een gedeelte ervan moeten doormaken.

Chaya schreef:Nee, de zwaze maagden hadden geen olie in hun lamp, die was op. Dat betekent dat ze ooit een keer zijn gaan geloven, maar daar is het bij gebleven.
Het geloof is niet gevoed >>> geen olie.
Dus ze hadden niets meer om op terug te vallen, meende dat het wel goed zat. Ze waren immers ooit gaan geloven en ontkenden het bestaan van God niet?
Maar hadden zij werkelijk voor hem geleefd?
Hadden wij met Hem gewaakt?
Hebben zij Zijn dood herdacht?

Teus schreef:Veel mensen kunnen zeer mooi spreken over God, het komt er op aan dat er uit geleefd wordt.

Chaya schreef:Zeker Teus en dan kan het er heel erg op lijken, zodat het mooi rechtzinnig klinkt. Maar de Heere kent hen niet.
Ze staan met één voet in de wereld en één voet in de Hemel.
En dat ervaar ik zelf ook hoor, dat er ontzettend aan je getrokken wordt bij tijden.
Of dat het zo stormt van binnen, dat er niets meer te vertellen valt.

Hun olie was wel op maar eens hadden ze olie in hun lampen, de Heilige Geest hadden ze ontvangen en dan toch ook de Genade?
Ze bedroefden de Heilige Geest maar God heeft ze het eeuwige leven beloofd.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 03 apr 2015 10:51

Teus schreef:Hun olie was wel op maar eens hadden ze olie in hun lampen, de Heilige Geest hadden ze ontvangen en dan toch ook de Genade?

Nee Teus, het toont de scheiding aan tussen de ware gelovigen - de maagden met olie in hun lamp, zij verwachtten van den beginne de Bruidegom en gingen Hem als het ware tegemoet, weg van de wereld - en de dwaze - zij die misschien uiterlijk nog wel rechtzinnig leefden, maar toch ook erg veel van de wereld hielden, de duisternis waarin ze nu staan, zonder brandende lamp, zegt alles over de eeuwige duisternis, de Bruidegom kent hen niet en ze mogen ook niet naar binnen.

Huntington zegt het zo:

Deze gelijkenis schijnt te verwijzen naar de joodse bruiloft, die volgde op de ondertrouw. Als de nacht
gekomen was, waarin het jonge paar samenkwam, verlieten de bruidegom en zijn vrienden het huis
van zijn vader om de bruid te ontmoeten. Tegelijkertijd verlieten zij en haar vrouwelijke
metgezellinnen het huis van haar vader om hem tegemoet te gaan en begeleid te worden naar het huis
dat hij voor haar in gereedheid had gebracht. Zo gaat het hier ook. Christus verlaat de hemel, het huis
van Zijn Vader, en alle heiligen en engelen vergezellen Hem. Dan zullen de bruid en haar gezellinnen
tot Hem gebracht worden. “Zij zullen geleid worden met alle blijdschap en verheuging; zij zullen
ingaan in des Konings paleis” Psalm 45:16. Eerst zal Hij ze brengen tot de nieuwe aarde waarin
gerechtigheid woont, en ze zullen daar 1000 jaar met Hem doorbrengen. In die tijd zal Hij hen voor
Zich plaatsen als een heerlijke Kerk, ‘hebbende geen vlek noch rimpel’, maar daarná zal Hij hen
voorstellen aan Zijn Vader als Hij Hem het koninkrijk zal overgeven en haar zal plaatsen aan Zijn
rechterhand, “de koningin staat aan Zijn rechterhand in het fijnste goud van Ofir” Psalm 45:10.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 03 apr 2015 13:01

Teus schreef:Hun olie was wel op maar eens hadden ze olie in hun lampen, de Heilige Geest hadden ze ontvangen en dan toch ook de Genade?

Chaya schreef:Nee Teus, het toont de scheiding aan tussen de ware gelovigen - de maagden met olie in hun lamp, zij verwachtten van den beginne de Bruidegom en gingen Hem als het ware tegemoet, weg van de wereld - en de dwaze - zij die misschien uiterlijk nog wel rechtzinnig leefden, maar toch ook erg veel van de wereld hielden, de duisternis waarin ze nu staan, zonder brandende lamp, zegt alles over de eeuwige duisternis, de Bruidegom kent hen niet en ze mogen ook niet naar binnen.

Huntington zegt het zo:

Deze gelijkenis schijnt te verwijzen naar de joodse bruiloft, die volgde op de ondertrouw. Als de nacht
gekomen was, waarin het jonge paar samenkwam, verlieten de bruidegom en zijn vrienden het huis
van zijn vader om de bruid te ontmoeten. Tegelijkertijd verlieten zij en haar vrouwelijke
metgezellinnen het huis van haar vader om hem tegemoet te gaan en begeleid te worden naar het huis
dat hij voor haar in gereedheid had gebracht. Zo gaat het hier ook. Christus verlaat de hemel, het huis
van Zijn Vader, en alle heiligen en engelen vergezellen Hem. Dan zullen de bruid en haar gezellinnen
tot Hem gebracht worden. “Zij zullen geleid worden met alle blijdschap en verheuging; zij zullen
ingaan in des Konings paleis” Psalm 45:16. Eerst zal Hij ze brengen tot de nieuwe aarde waarin
gerechtigheid woont, en ze zullen daar 1000 jaar met Hem doorbrengen. In die tijd zal Hij hen voor
Zich plaatsen als een heerlijke Kerk, ‘hebbende geen vlek noch rimpel’, maar daarná zal Hij hen
voorstellen aan Zijn Vader als Hij Hem het koninkrijk zal overgeven en haar zal plaatsen aan Zijn
rechterhand, “de koningin staat aan Zijn rechterhand in het fijnste goud van Ofir” Psalm 45:10.

Dat de dwaze maagden inwoning van de heilige Geest hebben is toch duidelijk de olie die ze hadden? Ontvangen na vergeven van de zonden, dat kan toch niet anders volgens Gods Woord?
Handelingen 2:38 (NBG51)
En Petrus antwoordde hun: Bekeert u en een ieder van u late zich dopen op de naam van Jezus Christus, tot vergeving van uw zonden, en gij zult de gave des heiligen Geestes ontvangen.

Ik heb er nooit licht over gehad wat exact de betekenis is maar wel dat de dwaze maagden bekeerd zijn en twijfel daar dus niet aan.

v/d Worm schrijft het zo, ik vind het zeer aannemelijk zoals hij het uitlegt.

De 5 wijze en de 5 dwaze maagden en hun eigen
lotsbestemmingen in de eindtijd.
Matth. 25:1-4 Alsdan zal het Koninkrijk der hemelen gelijk zijn aan tien maagden welke haar lampen
namen, en gingen uit, de Bruidegom tegemoet. 2 En vijf van haar waren wijzen, en vijf waren dwazen. 3 Die
dwaas waren, haar lampen nemende, namen geen olie met zich. 4 Maar de wijzen namen olie in haar vaten,
met haar lampen.
Als de Schrift hier spreekt van het Koninkrijk der hemelen, is het voor ons duidelijk, dat het hier gaat om Gods
Koninkrijk hier op aarde, de Gemeente/Kerk. Deze profetie van de Here Jezus slaat namelijk op de
Pinksteropwekking, die in het begin van de 20ste eeuw begon. Alom werd toen de maranata-boodschap
gehoord: “Jezus komt spoedig terug!” De Bruidegom zou namelijk in en door de Heilige Geest spoedig
onzichtbaar komen en men boodschapte alom om zich hiertoe voor te bereiden. Aan dit geestelijk tegemoet
treden van de Bruidegom kan men merken, dat het om de Gemeente/Kerk van de eindtijd gaat.
Tien is het getal van volkomenheid. Deze tien maagden beelden daarom de gehele ware Gemeente/Kerk van de
Here Jezus uit. Vijf, de helft ervan, noemt de Here Jezus wijs en vijf van hen dwaas. De wijzen noemt Hij wijs,
omdat ze met hun lampen ook olie namen in hun vaten. Lampen staan voor hun getuigeniskracht, olie voor de
Heilige Geest en vaten voor hun lichamen, waarin de Heilige Geest Zijn inwoning wil maken.
1 Kor. 6:19 Of weet gij niet, dat uw lichaam een tempel (d.i. woning) is van de Heilige Geest, Die in u
is, Die gij van God hebt, en dat gij van uzelf niet bent?
Abusievelijk wordt geleerd, dat deze inwoning van de Geest, deze doop in de Heilige Geest, staat voor reserve
olie, geestelijke reserve kracht. In feite slaat deze nodige doop in de Heilige Geest in de eerste plaats op de
nodige heiligmakende werking van deze inwonende Geest, voor onze persoonlijke heiligmaking. De wijzen
zoeken naast getuigeniskracht ook heiligmaking, verlossing van hun zondige, oude mens, op grond van het
volbrachte verlossingswerk op Golgotha. De dwazen zoeken enkel getuigeniskracht van de Heilige Geest. Voor de
zondige, oude mens zoeken zij enkel Gods genade, vergiffenis, voor hun begane zonden. Net als de wijzen
wassen zij zich hiervoor in het Bloed van het Lam van God, waarom ze ook, evenals de wijzen, maagden worden
genoemd. De doop in Jezus Christus, de waterdoop evenals de Geestesdoop is namelijk in de eerste plaats een
doop in Zijn dood, wat ons afsterven aan de oude mens uitbeeldt.
Rom. 6:3 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood
gedoopt zijn.

Er is hier – heel bewust – gekozen voor het woord MAAGD uit de Statenvertaling. Zowel de HSV als de NBV heeft dit
woord vertaald met meisjes, wat in deze context onjuist is. Het woord maagd staat namelijk voor reinheid, zuiverheid, kuisheid
etc. en kan – in de geestelijke zin waarvoor het hier bedoeld is – ook het mannelijke geslacht inhouden (daar die net zo goed tot
de Bruid van Christus zullen behoren).
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 apr 2015 13:08

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 03 apr 2015 13:12

Teus schreef:
Er is hier – heel bewust – gekozen voor het woord MAAGD uit de Statenvertaling. Zowel de HSV als de NBV heeft dit
woord vertaald met meisjes, wat in deze context onjuist is. Het woord maagd staat namelijk voor reinheid, zuiverheid, kuisheid
etc. en kan – in de geestelijke zin waarvoor het hier bedoeld is – ook het mannelijke geslacht inhouden (daar die net zo goed tot

Dus jij denkt dat ook de dwaze maagden uiteindelijk toch behouden zullen zijn?
Waarom zou deze gelijkenis dan zijn opgetekend?

Wat betreft de uitleg van maagd, ben ik het wel met je eens, het betreft hier niet alleen vrouwen.
Zoals de Bruid - de Kerk - ook niet alleen uit vrouwen bestaat.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 03 apr 2015 13:19

Teus schreef:

Chaya schreef:Dus jij denkt dat ook de dwaze maagden uiteindelijk toch behouden zullen zijn?
Waarom zou deze gelijkenis dan zijn opgetekend?

Wat betreft de uitleg van maagd, ben ik het wel met je eens, het betreft hier niet alleen vrouwen.
Zoals de Bruid - de Kerk - ook niet alleen uit vrouwen bestaat.

Ja ik ben er van overtuigd dat de dwaze maagden behouden zijn. Je kunt glansrijk de Hemel binnen gaan maar ook met de hakken over de sloot.
Ik denk, dat is mijn mening en die telt eigenlijk niet, dat het gaat om de flauwheid van de verwachting van Jezus en de opname van de gelovigen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 03 apr 2015 13:21

Teus schreef:Ja ik ben er van overtuigd dat de dwaze maagden behouden zijn. Je kunt glansrijk de Hemel binnen gaan maar ook met de hakken over de sloot.
Ik denk, dat is mijn mening en die telt eigenlijk niet, dat het gaat om de flauwheid van de verwachting van Jezus en de opname van de gelovigen.

Daar verschillen wij dan in Teus.
Misschien begrijp ik je argument niet helemaal - hakken over de sloot - ik leg dat uit dat het op het allerlaatste moment in je leven is, begrijp ik dat goed?
God gaat met ieder een andere weg, dat is zeker waar.
Maar ik denk niet dat deze gelijkenis van de maagden is opgetekend om het zo uit te leggen, dan is de waarschuwing toch monddood gemaakt?

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 03 apr 2015 13:33

Teus schreef:Als de Schrift hier spreekt van het Koninkrijk der hemelen, is het voor ons duidelijk, dat het hier gaat om Gods
Koninkrijk hier op aarde, de Gemeente/Kerk. Deze profetie van de Here Jezus slaat namelijk op de
Pinksteropwekking, die in het begin van de 20ste eeuw begon.

Ik heb even de studiebijbel erbij gepakt. Die legt uit dat er in dit verband met het Koningkrijk der Hemelen, de Heere Jezus Zelf wordt bedoeld.
Johannes zegt namelijk in Matth. 3 vers 2 en 3:
Bekeer u, want het koningkrijk der hemelen is nabij gekomen (de Heere Jezus dus).
Want deze is het, over wie gesproken werd door de profeet Jesaja toen hij zei:
De stem van een die roept in de woestijn: Maak de weg van de Heere gereed, maak Zijn paden recht.
Johannes roept dus op om alle hindernissen uit het leven te verwijderen, die de ontvangst van de Messias en Zijn koninkrijk in de weg konden staan.
Het gaat er dus om Zijn wederkomst (hierover gaat het in Mattheus 25) goed voorbereid te verwachten.
Dit is een persoonlijke zaak, en kan niet geleend worden bij een ander. (zoals de olie van andere maagden).
Lees in dit verband ook de andere twee gelijkenissen die bij deze drieluik horen in dit hoofdstuk.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb opgeschreven.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 apr 2015 13:50

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:48, 1 keer totaal gewijzigd.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 03 apr 2015 14:08

Bambi schreef:En niet over een braaf verstandelijk luisteren en verstandelijk navolgen wat de Bijbel en dominee zeggen.
Waar zeg ik dat dan in mijn post?
En waarom zeg je dat zo vaak als je reactie's plaatst?

Heel hoofdstuk 25 van Mattheus gaat over de wederkomst van Jezus Christus, en hoe je die moet verwachten.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 apr 2015 14:45

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 01:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 03 apr 2015 19:39

Chaya schreef:Daar verschillen wij dan in Teus.
Misschien begrijp ik je argument niet helemaal - hakken over de sloot - ik leg dat uit dat het op het allerlaatste moment in je leven is, begrijp ik dat goed?
God gaat met ieder een andere weg, dat is zeker waar.
Maar ik denk niet dat deze gelijkenis van de maagden is opgetekend om het zo uit te leggen, dan is de waarschuwing toch monddood gemaakt?

Ik heb altijd geleerd dat het sloeg op de opname en de dwaze maagden gingen dan door de grote verdrukking en sommigen worden dan alsnog gered. Maar wat als er een dan een sterft voordat er überhaupt een opname is?
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 03 apr 2015 20:42

Er blijken al 4 topics te bestaan over de wijze en de dwaze maagden, zag ik net.
search.php?keywords=dwaze+maagden&terms=all&author=&sc=1&sf=titleonly&sr=posts&sk=t&sd=d&st=0&ch=300&t=0&submit=Zoek
Is het dan toch nog zinvol in dit topic hierop door te gaan?

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 03 apr 2015 21:26

En toch worden de 5 dwaze maagden in de gelijkenis buiten gesloten door de bruidegom.
Waarom is dat?
Dat kan maar één reden hebben.
de Heere Jezus wil door de verbijsterende ontknoping van deze gelijkenis iets duidelijk maken.
Het is alsof Hij zeggen wil: ‘Maar ik ben niet als die bruidegom in deze gelijkenis.
De bruidegom uit de gelijkenis had niet van tevoren gewaarschuwd dat hij wel eens laat kon komen.
Maar Ik (de Heere Jezus) waarschuw jullie wel van tevoren dat Ik laat kan komen.
En omdat Ik laat kan komen, moeten jullie overal op voorbereid zijn.
Want Ik wil niet dat jullie voor een gesloten deur komen!
Jullie lot gaat mij aan het hart.
Daarom blijf Ik erop hameren.
Wees toch alsjeblieft wijs en knoop deze waarschuwing in je oren.
Neem daarom extra maatregelen, zodat je lamp nog brandt als ik eensklaps kom’.
Welke extra maatregelen moet je dan nemen zodat je overal op voorbereid bent?
Dat zegt het slot van deze gelijkenis.
Dat slot trekt een conclusie: ‘Wees dus waakzaam, want jullie weten niet op welke dag en op welk tijdstip Hij komt’.
Mag jij, mag u weten een schaapje te mogen zijn van de Goede Herder, dat de Heere Jezus woning heeft in u / jou hart?
Dat Zijn Licht brand heel persoonlijk in je hart (niet enkel verstandelijk) voor de Heere en voor de mensen om je heen

Jezus zegt dat Hij verwacht.....

https://www.youtube.com/watch?v=aHM5TcGQUiE
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Terug naar “Archief”