Vraagje over Sint en Piet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Vraagje over Sint en Piet

Berichtdoor Mortlach » 18 nov 2014 22:10

Katlheen schreef:Bij wie mag ik me melden voor de actie "weg met de blanke vla"? Zeer aanstootgevend dat mijn huidskleur aan vla wordt gekoppeld.

Ik begrijp uiteraard dat je niet geheel serieus bent, maar toch moet je inzien dat dit geen evenwichtige vergelijking is. De naam 'blanke vla' is namelijk niet door een zwarte, sociaal dominante groep in het leven geroepen en gehouden en jij ondervindt geen achterstand op die groep, omdat die groep nu eenmaal niet bestaat.

Zouden de nazaten van de slaven uit het verleden het overigens ook zo goed hebben gehad als ze geen nazaten van slaven waren geweest? Zouden ze beter af zijn geweest in de donker Afrika? Of zouden ze dan nu ook op een bootje op zee hebben gezeten? De mensen die op die bootjes zitten zouden waarschijnlijk hopen dat zij nazaten van de slaven waren. Dan hadden ze alles wat ze nodig hadden, en konden ze ook nog en passant zich gekwetst voelen voor dingen uit het verleden.

Dit vind ik een bloedlink argument, want eigenlijk zeg je dat we die mensen die als vee uit hun omgeving, cultuur en vrijheid zijn gerukt en op plantages aan het werk zijn gezet een plezier deden. En ik geloof niet dat je dat zou durven zeggen. Alsof je de Joden verwijt dat ze nog steeds over die Holocaust zeuren, dat is toch immers ook al 75 jaar geleden...

Mag ik ook nog even excuses (hoewel, steek die maar waar de zon niet schijnt, die kunnen me gestolen worden, ik wil gewoon geld, en veel ook!) van de Fransen? "Nappie" was niet zo tof hoor. Onze buurtjes aan de oostkant, ach, dat is bekend. Oh, en de Spanjaarden, willen die ook nog even een paar miljard plus rente overboeken?

Oorlogssituaties zijn anders, en trouwens, die zijn dmv allerlei verdragen rechtgetrokken, verdragen waar destijds bijzonder veel geld mee gemoeid was. Dus die rekeningen zijn vereffend. Ik ben een erg interessant boek aan het leven over het Weense Congres na de nederlaag van Napoleon. Taaie stof, maar wel boeiend.

Trouwens, met dik 40 jaar ontwikkelingshulp en miljarden die we richting Afrika hebben gestuurd, kan je moeilijk vol blijven houden dat wij er alleen maar profijt van hebben gehad en dat we nooit "herstelbetalingen" hebben gedaan. Wat hebben de Arabieren en collega "inboorlingen" inmiddels terugbetaald? Er waren namelijk nog wat meer mensen die er aan hebben verdiend.

Je zegt nu 2 dingen: humanistische ontwikkelingshulp is gelijk aan schadeloosstelling, en omdat anderen het niet doen, hoeven wij het ook niet te doen. Beide argumenten rammelen. Afrika wordt nog steeds uitgebuit, of denk je olierijke landen al die opbrengsten zelf houden ipv dat het geld in de zakken van Shell en de mijnbouwbedrijven verdwijnt? Verder helpen we landen die het moeilijk hebben, omdat dat fatsoenlijk is en niet omdat we daarmee ons eigen verleden proberen af te kopen.

Het gaat er niemand, lijkt mij, om om herstelbetalingen. Het gaat om het respect, het gaat om het feit dat blackface schmink anno 2014 echt niet meer kan. Het gaat om het apart zetten van alles wat niet blank is. Die multikleurenpieten zijn een stap, maar dan gaat het nog steeds om blank (de sint) en niet-blank (de pieten). Pas als blanke pieten de regel zijn, en niet meer de uitzondering, heb je mijns inziens een traditie die er weer jaren tegenaankan.

Hoe zaken waren gegaan als er nooit kolonisatie en slavernij was geweest? Dat is een interessante gedachtenoefening. Misschie had Afrika zich dan op gelijke voet met het Westen ontwikkeld, hadden ze hun grondstoffen kunnen ruilen voor ons voedseloverschot. Wie weet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 nov 2014 22:14

mohamed schreef:Krijgen we dat weer.

Nou, als jullie me aansprakelijk houden voor de slavernij, dan wil ik ook wel wat van dat goud zien wat daarmee gemoeid ging! Stelletje linkse rakkers, links lullen en rechts vullen! ](*,)

Mortlach schreef:Het is natuurlijk lastig aan te tonen, maar tenminste een deel van de huidige welvaart is te danken aan alle handelsactiviteiten in de Gouden Eeuw, inclusief de slavenhandel, dus ook jij heb zeker baat bij dat slavernijverleden.

Ja maar ik profiteer er minimaal van, daarom is mijn schuldgevoel evenredig aan mijn aandeel: minimaal.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 nov 2014 11:08

Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 19 nov 2014 11:27

Boerin schreef:http://www.welingelichtekringen.nl/opinie/376007/opzienbarende-video-de-intocht-van-de-sint-in-1935-geen-zwarte-piet-te-bekennen-wel-veel-witte-pieten.html

Ook Crisisjaren...de schoenpoets was vast op...

Bambi

Berichtdoor Bambi » 19 nov 2014 13:35

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 nov 2014 14:40

Dat geloof ik toch niet. Het is ook niet wat ik bedoel. Het is een cumulatief (en exponentieel) proces. Nederland was schat-hemeltje-rijk tussen pak-em-beet 1600 en 1800. Welvaart deels opgedaan door kolonisatie en slavenhandel. Die welvaart stelde Nederland in staat technisch en cultureel te ontwikkelen en daar hebben we echt nog steeds profijt van.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 19 nov 2014 14:47

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 11 dec 2017 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 nov 2014 14:54

Mortlach schreef:Dat geloof ik toch niet. Het is ook niet wat ik bedoel. Het is een cumulatief (en exponentieel) proces. Nederland was schat-hemeltje-rijk tussen pak-em-beet 1600 en 1800. Welvaart deels opgedaan door kolonisatie en slavenhandel. Die welvaart stelde Nederland in staat technisch en cultureel te ontwikkelen en daar hebben we echt nog steeds profijt van.

Juist, sowieso zijn we rijk ten koste van arme slaafjes in derde wereldlanden die we lekker goedkoop voor ons laten werken. Dus allemaal een kindje adopteren ter compensatie.
Zach91

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 nov 2014 15:02

Bambi schreef:Nederland was in die tijd schatrijk door de handel.
Nederland stond toen op nummer 1 als handelsnatie.

Ja, handel van goederen (inclusief slaven) uit koloniën.

Niet dat de gewone burger daar toen iets van merkte.
Die stierven later gewoon met zijn allen aan de pest en de Spaanse griep, omdat ze totaal geen welvaart hadden gehad.

Dan denk je veel te nauw. Natuurlijk merkten mensen er wat van. Omdat er zo veel welvaart was, was er ruimte voor culturele en technische ontwikkelingen, wetenschap en waterbouwtechniek. En daar hadden en hebben we allemaal baat bij - nog steeds.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 19 nov 2014 15:09

=

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 nov 2014 15:26

En in bepaalde landen (grotendeels arme landen/oud-koloniën, toeval?) doen ze dat 100 jaar later nog steeds.

De direct invloed op de burgerbevolking was misschien niet bijzonder groot, maar ik heb het over indirecte invloed - de technische en culturele ontwikkeling die het mogelijk maakte.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 nov 2014 15:32

Zach91

Bambi

Berichtdoor Bambi » 19 nov 2014 16:26

=

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 19 nov 2014 16:49

NATUURLIJK gelden al die argumenten, waaronder bijbelse, nu niet meer, als het over slaven en slavenhandel gaat. Dat deden onze gelovige voorvaderen wel, en ze dachten echt, dat ze daarmee gelovig waren. De bijbel gold als "bewijs". Nu is ons geloof ontwikkeld in een andere richting.
NATUURLIJK gelden al die argumenten tegen bijv. homo's nog WEL. Immers onze voorvaderen dachten, dat ze gelovig waren, als ze daarop wezen. De bijbel gold als "bewijs" . Voor velen is het geloof op dit punt NIET ontwikkeld in een andere richting.
Vinden jullie het erg raar, dat ik hier niks van snap?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 nov 2014 17:16

Bambi schreef:Dat heeft niks met technische ontwikkeling te maken maar met de gemotiveerdheid van een bevolking zelf.

O, die mensen zijn gewoon lui?

40 jaar geleden liep ik als kind langs de deuren te leuren met glazen en kaarsen van Simavi, voor waterputten voor die arme mensen in Afrika.
Pas geleden was er weer een grote actie voor waterputten voor die arme mensen in Afrika, want de waterputten die er waren, waren kapot.
En zo gaat het met alles.

Ja, dingen gaan nu eenmaal kapot. Het is goed te weten dat de levensduur van een waterput ongeveer 40 jaar is.

Ze zijn immers gewend dat alles toch wel weer vernieuwd wordt door het rijke westen?
Dus waarom er energie in steken om het te onderhouden?

Luie donders, dat zijn het! En nog ondankbaar ook! Dat het daar het hele jaar door 30+ graden is, waardoor zwaar lichamelijke arbeid nogal vermoeiend is, heeft er natuurlijk niets mee te maken.

Terug naar “Archief”