Jvslooten schreef:Ik kan me niet voorstellen dat je daar moeite mee hebt.. Als een walvis naar een nijlpaard kan evolutioneren dan kan een krokodil vast ook wel z´n dieet eenmalig een klein beetje aanpassen, denk je niet.
Met alle respect, ik kan me slecht voorstellen dat je het eerste wel voor waar aanneemt en het tweede belachelijk vind.
Nou. een walvis wordt maar zo geen nijlpaard hoor. Voor zover ik weet is een zeekoe verwant aan een nijlpaard, maar dan nog betekent dat alleen dat er ergens in een héél ver verleden een gezamelijke voorouder is geweest. Ik kan me dan weer heel slecht voorstellen dat je dat kunt vergelijken met ongelooflijk veel dieren die ineens klaar waren om te vergiftigen, webben te maken om insecten te vangen, hele instincten te hebben om te moorden compleet met bijpassende ingewanden. om maar heel weinig te noemen.
Wat verder opvalt is dat het vee gedomesticeerd werd geschapen, naast de wilde dieren.
Jvslooten schreef:Dat zou -naar aanleiding van de tekst- een mogelijke conclusie kunnen zijn inderdaad. Een conclusie die ik overigs niet deel.
Niet? Een dier dat niet gedomesticeerd is een wild dier en geen vee. Dus ik weet niet wat jouw conclusie kan zijn.
En we weten dat vee voorziet in melk, wol en vlees. In een wereld zonder dood heb je sowieso geen vee nodig.
Jvslooten schreef:...maar dan kan melk nog wel lekker zijn
Welnee. wij westerlingen (en wat Afrikaanse volken) hebben dan toevallig een mutatie om melk te kunnen verteren na de zoogtijd, heel veel mensen hebben dat niet. Melk drinken als volwassene is feitelijk onnatuurlijk. (maar heeft onze soort ooit meer overlevingskansen geboden)
Ter info: de mutatie was wel toevallig, maar die is niet toevallig blijven hangen.....
Ik denk wel dat wij de mening delen dat je niet miljarden mensen en dieren straft voor iets wat één vrouw deed, maar ik neem aan dat je vindt dat dit niet voor God kan gelden.
Jvslooten schreef:Om precies te zijn omwille van één man. Je mag het onrechtvaardig vinden, maar als je schuld door één man onrechtvaardig vind, dan is verzoening door één Man dat idem dito.
Ik zie dat niet. als je vindt dat de verzoening door één mens tot stand gebracht wordt, waarom moet de schuld dan persé bij één mens liggen? Volgens mij zijn er vrij veel argumenten aan te voeren vanuit het OT dat collectieve schuld kan wordt verzoend door één offer.
Ik heb elders op dit forum al uitgelegd hoe ik verzoening zie in het licht van de evolutie. Er is de ontwikkeling van H. Sapiens een belangrijk 'moment' geweest. De mens kreeg bewustzijn en voelde dat er dingen fout gingen. het besef van goed en kwaad werd geboren, maar niet van de ene dag op de ander. Besef dat verzoening nodig was. Mooi dat Genesis wat dat betreft symbolisch gezien zo goed klopt met de wetenschappelijke bevindingen. Ik heb ook gevraagd waarom God niet in symbolen tot ons zou spreken en met een taal die in die tijd bekend was.
Je kunt geen miljarden mensen en dieren straffen voor één daad van iemand uit een ver verleden. Daar zijn we het heus wel over eens, al pas dat niet bij een bepaalde gangbare christelijke visie.
Het gaat ook niet echt om de tijdsduur, maar om de verstoring van perfectie.
De slang, oftewel de Satan, was een gevallen engel, die net als de mens met een vrije wil geschapen werd. De slang koos om te zondigen. Juist deze keuzevrijheid en vrije wil is een kenmerk van perfectie... dat willen we toch allemaal zo graag? Keuzevrijheid? Autonomie? Zelfbeschikkingsrecht?
Oh ja? Is de mens op de nieuwe aarde ook weer uitgerust met een vrije wil? Dus gaan we dan weer binnen de kortste keren dezelfde kant op?
15 God, de HEER, bracht de mens dus in de tuin van Eden, om die te bewerken en erover te waken (shamar).
In de HSV staat:...te bewerken en te onderhouden. Volgens mij is dat geen verkeerde vertaling.
Dat is zeker een verkeerde vertaling. Al was het maar omdat het de de meest logische vertaling vermijdt.
Jvslooten schreef:Oh. Nou. zover (de kolonisatie v/d ruimte, JvS) is het nog niet gekomen. De mens heeft de aarde al vervuld.
Ik vind dat niet echt een argument, sorry..
[/quote]
Nee. zo was het ook niet bedoeld.
Jvslooten schreef:Ik denk dat het echt te diep voert om hier verder op in te gaan.. misschien wil iemand anders je helpen, mocht je het toch interessant vinden. Of open er een topic over, wie weet hoe boeiend allemaal;)
Blijkbaar is het wel bijzonder interessant in het licht van evolutie versus creationisme. En dan verwijs ik ook naar die 'vrije wil'
PS: ik ben er zaterdag weer...
Ook gif is geschapen.