Kindernevendienst... moet dat nou?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal

Re: Kindernevendienst... moet dat nou?

Berichtdoor ajl » 25 jul 2012 15:57

schelpje3 schreef:[De tijdgeest ja, maar door wie laat je je leiden dan? En we hebben het hier over zeer jonge kinderen die natuurlijk wel de eerste jaren van hun leven hun ouders volgen! !

De uitingsvormen van godsdienst zijn nu gewoon anders dan 50 jaar geleden. Dat wil niet zeggen dat het woord van God niet meer centraal staat! Het wordt op een andere wijze gebracht. En ik ben van mening dat dat ook moet, omdat je anders de jeugd kwijt raakt. De jeugd leest nu ook niet meer dezelfde boeken als 50 jaar terug. De belevingswereld is nu eenmaal anders en ook daar moet de kerk op inspringen En dat betekent niet de de inhoud anders moet, maar wel de wijze waarop het verpakt is.

schelpje3 schreef:De keuze om God te volgen komt rond je 8e jaar tot stand volgens jou? Het kan ook zijn dat God een mens in de kladden pakt, om zo maar te zeggen. Kinderen kijken naar hun ouders dus goed voorleven is punt 1. Niet alleen vroom gepraat en een beetje van de wereld en een beetje godsdienst.

Dat zal natuurlijk ook wel eens gebeuren, maar hoeveel mensen worden er van buitenkerkelijk ineens kerkelijk? Niet zo heel veel. In 2010 is in in de CGK 1 iemand van niet kerkelijk afkomst bijgekomen en in 2011 niet eens 1. Je zal het dan toch moeten hebben van de jeugd en die vasthouden.

En ik ben het met je eens dat je moet voorleven en dat kan prima door samen naar de kerk te gaan. De kinderen naar de zondagschool en na de dienst samen erover praten. Ik begrijp niet zo goed waarom jij denkt dat je door een zondagschool of kindernevendienst het verkeerde voorbeeld geeft of een beetje van de wereld geeft.

schelpje3 schreef:[En het is juist mooi als ik op zondag om me heen kijk en ik zie kindjes van 4/5 jaar voor me en naast me een hoogbejaarde dame en alles wat er tussen zit aan leeftijd.
Het rijke Evangelie is voor iedereen.!

De kinderen beginnen toch ook gewoon in de dienst? Ze zijn niet afgezonderd ofzo. En natuurlijk is het evangelie voor iedereen. Dat kan ook verteld worden op de zondagschool.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 jul 2012 16:03

Zondagsschool of nevendienst is niet beetje van de wereld hoor. Ik bedoelde dat anders, misschien niet goed uitgelegd, maar meer in het algemeen. Vanwege mijn opmerking over het vóórleven, alleen wat vroom gepraat is niet genoeg m.i.
Onze kerkdienst nu verschilt niet zo veel veel met die uit mijn jeugd. We zingen wat sneller, de preek duurt wat korter, maar voor de rest is het hetzelfde.
We moeten ons niet laten leiden door de tijdgeest, maar door de Heilige Geest :wink:
Ik vraag het onze kinderen, er is wel eens een Bijbelstudiegroep met jongeren in huis, ik spreek nichtjes en neefjes en we hebben het er wel eens over. Maar er echt geen vraag naar vernieuwing en opleuking.
Integendeel. De jeugd gaat verder weg op vakantie dan wij vroeger en komen op plekken waar ik geen geld voor had en zodoende zien ze hoe het elders gaat.
Waar gaan we nu voor naar de kerk? Om een gezellige samenkomst? Nee toch? De ontmoeting met de Heere en het Woord moet centraal staan. Door al het gefrutsel eromheen, is er afleiding en m.i. dus ook als je de jonge kindjes dit gaat onthouden. De Heere Jezus noodde hen Zelf n.b.!
Het gaat om het signaal wat je afgeeft. Kerk is moeilijk, alleen voor grote mensen. En DAAR ben ik het niet mee eens.

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 25 jul 2012 17:11

ajl schreef:Dat zal natuurlijk ook wel eens gebeuren, maar hoeveel mensen worden er van buitenkerkelijk ineens kerkelijk? Niet zo heel veel. In 2010 is in in de CGK 1 iemand van niet kerkelijk afkomst bijgekomen en in 2011 niet eens 1. Je zal het dan toch moeten hebben van de jeugd en die vasthouden.
.

Ik weet niet of je dit landelijk bedoelt, maar weet in ieder geval van dit jaar dat een onkerkelijk iemand gedoopt is en samen met echtgenoot belijdenis heeft gedaan en waarvan 3 kinderen ook gedoopt zijn. Was een heel indrukwekkende dienst!
Afbeelding

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 25 jul 2012 18:39

Dan kloppen de cijfers niet die vrijgegeven zijn. Ik dacht juist dat in 2010 manlief als enige was binnengekomen :wink:

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 25 jul 2012 19:05

ajl schreef:
Dat zal natuurlijk ook wel eens gebeuren, maar hoeveel mensen worden er van buitenkerkelijk ineens kerkelijk? Niet zo heel veel. In 2010 is in in de CGK 1 iemand van niet kerkelijk afkomst bijgekomen en in 2011 niet eens 1. Je zal het dan toch moeten hebben van de jeugd en die vasthouden.

Dat is heel triest, maar misschien zegt dat wat over het kerkverband? Wellicht teveel naar binnen gericht??
De gemeente waar ik naar toe ga is erg gericht op evangelisatie, en er komen zeer regelmatig 'buitenstaanders' tot geloof.

jeepeecee
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor jeepeecee » 25 jul 2012 21:07

Ik wist trouwens niet eens dat daar cijfers van waren? Maar goed waar ik het over heb was dit jaar hoor, met pinksteren.

En ik vind niet dat het gelijk dan beschreven moet worden dat een kerkverband dan zeker naar binnen gericht is.
Dat scheelt ook per gemeente en dat in ieder kerkverband.
Afbeelding

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 26 jul 2012 06:49

Die cijfers worden elk jaar gepubliceerd, maar goed dat is off topic. Mijn standpunt mbt de kindernevendienst is wel duidelijk denk is.

@ schelpje Jij zei dat jouw kinderen ook niet perse behoefte hadden aan verandering. Als je mij dat 5-10 jaar gelden had gevraagd, had ik waarschijnlijk hetzelfde gezegd. In die 10 jaar ben ik overgegaan naar een andere gemeente binnen de cgk en ik ben het toch wel anders gaan zien. Helemaal nu ik kinderen heb, zie ik veel meer de meerwaarde van een zondagschool/kindernevendienst dan voorheen.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 26 jul 2012 10:47

Waar gaan we nu voor naar de kerk? Om een gezellige samenkomst? Nee toch? De ontmoeting met de Heere en het Woord moet centraal staan. Door al het gefrutsel eromheen, is er afleiding en m.i. dus ook als je de jonge kindjes dit gaat onthouden. De Heere Jezus noodde hen Zelf n.b.!
Het gaat om het signaal wat je afgeeft. Kerk is moeilijk, alleen voor grote mensen. En DAAR ben ik het niet mee eens.

Ook! Een zekere mate van gezellig- c.q. gemoedelijkheid is toch wel prettig. Bedenk dat er ook veel alleengaanden en ouderen zijn, die daar behoefte aan hebben. Het is al een stuk beter als er voor of na de dienst koffie gedronken wordt. De gemeente van de Heer is geen gezelligheidsclub maar iets van binding en betrokkenheid op elkaar is heel goed. "Ziet hoe lief zij elkaar hebben!"
Zelf ben ik lid van een grote stadsgemeente waarin men elkaar niet (echt) kent. Misschien van gezicht. Ik vind dat prima want ik kom voor de kwaliteit van de dienst en niet voor de mensen. Voor de mensen zou ik eerder niet dan wel komen, maar dat geldt toch voor de meeste kerken?

Riska

Berichtdoor Riska » 26 jul 2012 11:21

Het gaat niet om 'gezelligheid', het gaat om gemeenschap zijn.
Omzien naar elkaar. Ja, bij ons wordt koffie gedronken na de dienst. Vaak door dezelfde mensen en daarnaast, in de zomer, mensen die op een camping in de buurt verblijven.
Gemeenschap is voor mij veel belangrijker dan 'gezelligheid'. Het is vragen naar het welzijn van je mede kerkgangers, een kaartje sturen, iemand iets uit handen nemen als het nodig is.
Kinderen voelen dat ook aan, dat er gemeenschapszin is.

Het naar de kindernevendienst sturen (of zondagsschool tijdens de dienst) maakt dat kinderen zich welkom voelen. Er wordt aan hen gedacht. Ik heb het al eerder gezegd: de leiding van de knd wordt toegerust door de predikant en in de dienst, als ze naar hun eigen ruimte gaan, blijkt dat ook, door hetzij opmerkingen van de predikant, hetzij dat hij ze bij zich roept, om bv. te vertellen, waarover de preek bij de mensen in de kerk over gaat.
De kinderen gaan naar de eigen ruimte in het naspel van het lied na de Schriftlezing en komen terug direct na het lied na de preek.
Kinderen in onze gemeente gaan al bijna vanaf de geboorte mee, er is oppasdienst voor de kleintjes.
Het is al jaren en jaren geleden dat besloten werd alle kinderen in de kerk te halen voor de zegen.
Dus, tijdens de collecte gaat een van de ouders het kindje halen uit de oppas. Zij behoren zo bij de gemeenschap, dat ze ook "recht" hebben op de zegen die uitgesproken wordt.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 27 jul 2012 15:52

Volgens mij heeft Riska de ideale gemeente gevonden. Wordt het geen tijd de naam en plaats te onthullen? Een beetje reclame mag toch wel?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 jul 2012 15:54

hubert schreef:Volgens mij heeft Riska de ideale gemeente gevonden. Wordt het geen tijd de naam en plaats te onthullen? Een beetje reclame mag toch wel?

Dan wordt het weer te groot en is dat omzien naar elkaar onmogelijk geworden :wink:

Riska

Berichtdoor Riska » 27 jul 2012 16:10

PKN - hoe is het mogelijk! :mrgreen:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 jul 2012 16:56

Riska schreef:PKN - hoe is het mogelijk! :mrgreen:

Bij ons in de PKN gaat het ook helemaal zoals jij beschrijft! De kinderen zijn alleen tijdens de schriftlezingen en preek in hun eigen ruimtes, waar ze een bijbelverhaal horen en wat tekenen of knutselen. Ik heb dat zelf als kind ook meegemaakt en denk dat het heel goed is: je krijgt immers onderwijs op maat. Stel je voor dat we kleuters op school stof van de middelbare school geven, dat zou toch ook raar zijn? Zo kan je in de kerk ook apart onderwijs aanbieden voor de kinderen. Met het zingen en bidden voor en na de preek doen ze uiteraard gewoon mee, zodat je toch met z'n allen de dienst begint en eindigt.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 31 jul 2012 11:08

Riska schreef:PKN - hoe is het mogelijk! :mrgreen:

Waarom zo'n gek plaatje erbij Riska?

Je hoeft je toch helemaal niet te schamen voor PKN? Het is toch fijn dat deze pluriforme en bruisende kerk er is. Zij is trouwens 20x groter dan bv de Ger Gem. Dus waar hebben we het over. Wat mij betreft: :lol: :lol: :lol:
Zonder de PKN zou Nederland toch een woestijn zijn.

Riska

Berichtdoor Riska » 31 jul 2012 11:23

Heb je gelijk in. Maar er is een tijd geweest dat op dit forum de PKN zo de grond in is geboord, dat ik toegegeven heb aan de verleiding er een beetje mee te spotten - dat er toch ook iets goeds binnen de PKN is...

Terug naar “Archief”