schelpje3 schreef:[De tijdgeest ja, maar door wie laat je je leiden dan? En we hebben het hier over zeer jonge kinderen die natuurlijk wel de eerste jaren van hun leven hun ouders volgen! !
De uitingsvormen van godsdienst zijn nu gewoon anders dan 50 jaar geleden. Dat wil niet zeggen dat het woord van God niet meer centraal staat! Het wordt op een andere wijze gebracht. En ik ben van mening dat dat ook moet, omdat je anders de jeugd kwijt raakt. De jeugd leest nu ook niet meer dezelfde boeken als 50 jaar terug. De belevingswereld is nu eenmaal anders en ook daar moet de kerk op inspringen En dat betekent niet de de inhoud anders moet, maar wel de wijze waarop het verpakt is.
schelpje3 schreef:De keuze om God te volgen komt rond je 8e jaar tot stand volgens jou? Het kan ook zijn dat God een mens in de kladden pakt, om zo maar te zeggen. Kinderen kijken naar hun ouders dus goed voorleven is punt 1. Niet alleen vroom gepraat en een beetje van de wereld en een beetje godsdienst.
Dat zal natuurlijk ook wel eens gebeuren, maar hoeveel mensen worden er van buitenkerkelijk ineens kerkelijk? Niet zo heel veel. In 2010 is in in de CGK 1 iemand van niet kerkelijk afkomst bijgekomen en in 2011 niet eens 1. Je zal het dan toch moeten hebben van de jeugd en die vasthouden.
En ik ben het met je eens dat je moet voorleven en dat kan prima door samen naar de kerk te gaan. De kinderen naar de zondagschool en na de dienst samen erover praten. Ik begrijp niet zo goed waarom jij denkt dat je door een zondagschool of kindernevendienst het verkeerde voorbeeld geeft of een beetje van de wereld geeft.
schelpje3 schreef:[En het is juist mooi als ik op zondag om me heen kijk en ik zie kindjes van 4/5 jaar voor me en naast me een hoogbejaarde dame en alles wat er tussen zit aan leeftijd.
Het rijke Evangelie is voor iedereen.!
De kinderen beginnen toch ook gewoon in de dienst? Ze zijn niet afgezonderd ofzo. En natuurlijk is het evangelie voor iedereen. Dat kan ook verteld worden op de zondagschool.