Verschil tussen de roomse en reformatorische leer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meribel
Kolonel
Kolonel

Re: Verschil tussen de roomse en reformatorische leer

Berichtdoor meribel » 17 aug 2011 22:12

3) Hoe komt het dat het calvinistische (/reformatorische) christendom tot op de dag van vandaag aan het verder scheuren is?

Ik heb me ook vaak afgevraagd waarom we nu juist als christenen ( incluis de rk ) zo verdeeld zijn. Maar bedacht me ook dat de duivel het hardst woedt, waar hij het meest kan behalen.
Dit pleit geen enkel mens vrij hoor, elke scheuring is een zonde.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 aug 2011 18:53

Ik heb zelden zoveel eendracht onder protestanten gezien als in dit topic. Als het tegen Rome gaat, is er plotseling een enorme eendracht, maar zodra Rome niet in beeld is, raken de protestanten weer ten diepste verdeeld.

Met alle respect, maar volgens mij slaan wij (ik ben ook protestant) hiermee een modderfiguur. Als het al de bedoeling van een enkeling zou zijn om Faramir tot het protestantisme over te halen, dan is er in dit topic jammerlijk gefaald.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 18 aug 2011 23:34

Optimatus schreef:Ik heb zelden zoveel eendracht onder protestanten gezien als in dit topic. Als het tegen Rome gaat, is er plotseling een enorme eendracht, maar zodra Rome niet in beeld is, raken de protestanten weer ten diepste verdeeld.

Met alle respect, maar volgens mij slaan wij (ik ben ook protestant) hiermee een modderfiguur. Als het al de bedoeling van een enkeling zou zijn om Faramir tot het protestantisme over te halen, dan is er in dit topic jammerlijk gefaald.

de eendracht onder protestanten is volgens mij schijn. Als je er dieper op in zou gaan ( nu blijft het oppervlakkig Rome bashen ) zou je weer heel verdeeld uitkomen.

Daarnaast denk ik dat je een modderfiguur zou slaan als je ging proberen Faramir "over te halen? " naar het protestantisme. Mijn inziens is dat een christen proberen te bekeren tot het christendom...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 aug 2011 14:50

Hij kwam hier om wat meer te weten te komen over het protestantisme. Helaas is er vooral met rottend visafvaal naar hem gegooid, juist door een aantal protestanten. Dat vind ik triest.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 19 aug 2011 16:41

Optimatus schreef:Hij kwam hier om wat meer te weten te komen over het protestantisme. Helaas is er vooral met rottend visafvaal naar hem gegooid, juist door een aantal protestanten. Dat vind ik triest.

daar ben ik het mee eens.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 19 aug 2011 23:08

Optimatus schreef:Hij kwam hier om wat meer te weten te komen over het protestantisme. Helaas is er vooral met rottend visafvaal naar hem gegooid, juist door een aantal protestanten. Dat vind ik triest.

De manier waarop één en ander gezegd werd vond ik ook niet echt prettig, van beide kanten trouwens!
Maar om het nou "vooral rottend visafval" te noemen gaat me echt te ver, het waren juist vooral goed onderbouwde argumenten.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 aug 2011 08:45

De redelijke argumenten werden bedolven onder de lasterpraat van een aantal fanatici.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 20 aug 2011 13:14

Van wie je je wel af moet vragen of ze allemaal protestant zijn... En al helemaal of ze allemaal reformatorisch zijn. We kunnen het christendom toch niet verdelen in twee groepen: Rooms-Katholieken en reformatorischen...

Terug naar “Archief”