Moderator: Moderafo's
schelpje3 schreef:De bijbelse bedoeling is: de man zal zijn ouders verlaten, dus trouwen ! en zijn vrouw aanhangen. Alle andere varianten zijn niet bijbels !
Jo'tje schreef:In het Nederlands hebben we het gewoon over seks, en niet over sex. Even tussendoor. Maar als een woord zo vaak verkeerd wordt geschreven stoort het me een beetjeEn als het dan al verkeerd in de titel staat...
schelpje3 schreef:De bijbelse bedoeling is: de man zal zijn ouders verlaten, dus trouwen ! en zijn vrouw aanhangen. Alle andere varianten zijn niet bijbels !
Mortlach schreef: Ik liep hier net over te denken, dus een jongere die zijn ouders verlaat om aan de andere kant van het land te gaan studeren is niet Bijbels bezig?
JeeWee schreef:Mortlach schreef: Ik liep hier net over te denken, dus een jongere die zijn ouders verlaat om aan de andere kant van het land te gaan studeren is niet Bijbels bezig?
Nope.
Hij moet schapen gaan hoeden en door de woestijn dwalen.
Of bij z'n oom gaan werken en met twee vrouwen terug komen en dan nog wat bijwijven nemen.
Da's pas echt bijbels...
JeeWee schreef:Mortlach schreef: Ik liep hier net over te denken, dus een jongere die zijn ouders verlaat om aan de andere kant van het land te gaan studeren is niet Bijbels bezig?
Nope.
Hij moet schapen gaan hoeden en door de woestijn dwalen.
Of bij z'n oom gaan werken en met twee vrouwen terug komen en dan nog wat bijwijven nemen.
Da's pas echt bijbels...
MissF schreef:Volgens mij is er wel verschil tussen het oude en nieuwe testament. En volgens mij staat er ook nergens dat God het goedkeurde hoor, die bijvrouwen. Maar ook niet dat het zonde is, volgens mij.
elvira (gast) schreef:@Galateia: ik vind dat ook altijd een beetje raar. Het een (hebben van bijvrouwen, uithuwelijken) wordt afgedaan als een cultureel iets, het ander (als maagd het huwelijk ingaan) als de wil van God. Tja..
Ik kan inmiddels ook vrij goed omgaan met de wat meer historische/antropologische visie: in die tijd werden veel (de meeste?) mensen uitgehuwelijkd, daarbij was het vooral van belang dat de vrouw in het bijzonder maagd was, o.a. om de wettigheid van het nageslacht zeker te stellen. Maar ja, daarmee maak je ook alles weer tot cultuurgebonden en dan zou het weer heel weinig over onze tijd zeggen...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten