@Mortlach:
Jouw woorden impliceren dat ik mij heel de dag af zit te vragen hoe de volgende minuut er uit zal zien, of ik kleuren nog wel op dezelfde manier zal waarnemen. Of Mortlach en ik elkaars woorden nog wel kunnen lezen, of dat ze andere kriebels zien.
En dat is niet waar.
In Gods schepping zitten wetmatigheden, natuurwetten etc. En Zijn schepping is daaraan onderworpen. Hijzelf echter niet, en als Hij wil, kan Hij dus ingrijpen. En dan spreken mensen over een wonder.
@Martien:
Ik ken niemand die ook maar de minste ervaring heeft in het contact met kabouters. Wel ken ik diverse mensen, die contact met God hebben, en ook mijzelf schaar ik daar onder. Het is nogal een verschil...
Je redenering over Jona schetst heel duidelijk het gevolg van het doen van aannames. Jij neemt aan, tegen de mening van menigeen op aarde, maar puur menselijk gezien is het je goed recht, dat God geen sturende hand heeft in het geheel hier op aarde. Dan is je redenering logisch.
Echter, wie de aanname doet, weer puur menselijk geformuleerd, dat God wel een sturende hand heeft, en dat Jezus wel met Goddelijke autoriteit spreekt, heeft geen moeite met het verhaal. (Overigens leuk dat je over een Walvis spreekt, waar staat dat?) Waarom niet? a. Het boek Jona, wat qua boodschap goed in lijn loopt met het geheel van de Bijbel, spreekt erover. b. Het verhaal wordt door Jezus meermalen aangehaald in het Nieuwe Testament. En twijfels hoeven er niet te zijn, want er gebeurt niets wat ook maar enigszins strijdig is met de visie op de werkelijkheid.
Daarnaast is er niet 1 feit bekend dat zelfs maar een tegenwerping zou kunnen opleveren
Nu begeef ik mij op een gebied waar ik weinig weet, maar ik denk toch dat hier ook een stuk interpretatie van feiten aan ten grondslag ligt.