Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Gordon gaat op zoek naar God voor de EO

Berichtdoor Marnix » 25 dec 2010 00:37

schelpje3 schreef:Ik denk niet dat Paulus zich verkleed heeft, zich moderner heeft gemaakt dat hij was. Dat bedoelt hij hier niet mee. Als je een Duitser wil aanspreken, moet je geen Nederlands praten. Als je iemand "uit de wereld" wil aanspreken over de bijbel, moet je idd niet de tale Kanaans gaan gebruiken. Dat is in de groep refowebbers al chinees :mrgreen: laat staan in de kroeg.
Maar niet iemand anders worden of lijken, gewoon jezelf blijven zoals je bent. Dus ook zo gekleed ! Ben je normaal in zwart pak ? Dan ook ! Maar dat zal voor de meeste refowebbers niet gelden :D

Of hij zich heeft verkleed weet ik niet, maar ik snap niet helemaal wat dit met dit programma (en dit topic) te maken heeft. Overigens vraag ik me af waarom het niet met kleding te maken heeft. Als iemand eerder naar je luistert als je een zwart pak aan hebt, doe dat dan aan.... luistert iemand dan juist niet naar je, doe dat dan niet. Zie het doel wat Paulus ook noemt (ik ben de Grieken een Griek en de Joden een Jood geworden om hen voor Christus te winnen). Als andere kleding bij dat doel werkt lijkt het me niet verkeerd om dan je zwarte pak te verwisselen voor wat anders, of dat andere juist te verwisselen voor je zwarte pak.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 25 dec 2010 09:11

De Bijbel staat vol met verhalen van brave mensen die juist een belemmering zijn voor de voortgang van het Woord van God...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 25 dec 2010 12:36

JeeWee schreef:De Bijbel staat vol met verhalen van brave mensen die juist een belemmering zijn voor de voortgang van het Woord van God...

ben het eindelijk eens met je eens, denk ik.
maar wat bedoel je met de voortgang van het Woord van God?
Bedoel je niet :
Hij kwam niet voor de rechtvaardigen, nee, die hebben Hem niet nodig. die hebben hun eigen theologie,en weten precies hoe het moet.?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 dec 2010 13:25

Ik kijk nauwelijks Nederlandse televisie meer, en Gordon interesseert me over het algemeen niet zo veel. Toch volg ik deze discussie en ik moest ineens denken aan dat ene gebod: Gij zult geen gesneden beeld maken etc, etc,

Sommige mensen hier lijken een in beton gegoten beeld te hebben van God, hoe hij is, waar je hem kunt vinden en vooral waar niet! (en welke kleren je ervoor aan moet).

De maatschappij verandert en de theologie verandert mee om een waardevol instrument te blijven voor het geloofsleven van de mensen. Zo niet, dan sterft het uit. Als de maatschappij individualiseert, moet dat worden weerspiegeld in de theologie. Ik vind het zo vreemd dat de ideeën die mensen hebben over God die voor hen waardevol zijn worden aangevallen. Hebben we dan liever dat ze die ideeën vervangen door ideeën die voor hen waardeloos zijn? Is dat echt beter?

Hoewel ik ook echt wel mijn twijfels heb over sommige dingen die hier zijn genoemd (Amerikaanse mega-kerken, en schreef iemand iets over een rijksdomkerk?) is dat eerder omdat ik door en door cynisch ben en de motieven van de mensen achter dat soort initiatieven niet vertrouw. Maar of het mogelijk is ook daar, of op een house feest of heavy metal concert God te vinden... Bij God is alles mogelijk toch? Dus ook elkaar uitsluitende waarheden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 dec 2010 15:31

JeeWee schreef:De Bijbel staat vol met verhalen van brave mensen die juist een belemmering zijn voor de voortgang van het Woord van God...

Tja je zegt het met een andere bedoeling dan het werkelijk is denk ik.
Er zijn veel "goede" christenen, ze leven uiterlijk zeer vroom, doen en laten van alles, maar ze missen iets. Alleen hebben ze dat zelf niet door. Hun leven is vol van goede werken, ze evangeliseren, halen allerlei ongelovigen "naar binnen", doen veel goed werk voor de kerk, zitten misschien zelfs in de kerkenraad, maar toch: Ga weg van Mij, want ik heb u nooit gekend.
Ik lees hier ook weer van diverse posters dat het vooral wat flitsender en moderner moet worden. Want ja, we leven niet meer in 1800, dus dat taalgebruik moet maar eens weg. Als we het in de kerk ergens niet mee eens zijn, gaan we protesteren, want de meerderheid moet zich aanpassen aan ons. Toch ?
Lopen wij voorop om allerlei nieuwbakken dingen in te voeren ? Na WO2 kwamen de veranderingen pas echt op gang, wat heeft het ons gebracht ? Alleen maar goeds ? Integendeel, nog meer kerkscheuringen, bijna-scheuringen, men verstaat elkaar niet meer, als in de tijden van de toren van Babel.
Als ik een bepaald kerkblaadje lees, ik zal geen naam noemen, dan begrijp ik er niks van, ondanks de moderne strakke taal. Het is zo arm. Je moet Jezus aannemen, je moet geloven en dat is het. En van die kant wordt de behoudende predikant verweten duf in het zwart te lopen, totaal niet meegaand met de tijd.
Maar ook een predikant kan mensen bedriegen voor de eeuwigheid ! Dus de mensen stroop om de mond te smeren, dat het allemaal wel meevalt. Als je een goed leven leidt, kom je wel in de hemel. Maar daar moet het helemaal niet om gaan ! Wat ik mis ? God ALLE eer. DAT lees ik niet dan. Maar ik zal niet ZO over die predikanten praten op dezelfde vijandigheid als ik hier lees. Ik blijf waarschuwen hiertegen, pas toch op iets over een geroepen knecht des Heeren te zeggen ! Je raakt Gods oogappel aan !

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 25 dec 2010 17:21

Ik zeg het zeker niet met een andere bedoeling.
Ik weet alleen dat zowel ter linker zijde als ter rechter zijde mensen een sta in de weg kunnen zijn voor God en Zijn Boodschap.
Goedbedoelende christenen kunnen met het opleggen van hun manier van geloven het zicht op God benemen.

Het enige wat God van ons vraagt is om andere mensen tot Jezus te leiden.
Gods Geest neemt het over en maakt het af.
Sterker nog: de Geest drijft ook ons om anderen tot Jezus te leiden.
Natuurlijk zijn wij verantwoordelijk voor de manier waarop dat gebeurt.
Maar God is niet afhankelijk van die manier.
Met eerbied gesproken: Hij breidt recht waar wij de mist in gaan. Dat geldt voor die zware dominee en dat heftige forumlid die als een leeuw voor de poort van het Koninkrijk gaan liggen, maar ook voor programmamaker waarvan we misschien vinden dat ze de poort veel te wijd open zetten.
Wij moeten getuigen. De Geest overtuigt.

En echt, ik ben soms vuurbang dat mijn getuigenis een belemmering zou kunnen zijn, dat het mensen niet jaloers maakt, maar juist afschrikt.
Maar dan heb ik ook tegelijkertijd de zekerheid dat niets Hem in de weg hoeft te staan om Zijn doel te bereiken.
Ook met Gordon, met Dennis, met Liselotte, met jou, met mij...
Laatst gewijzigd door JeeWee op 25 dec 2010 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 dec 2010 17:31

JeeWee hoe zou je mensen tot Jezus kunnen leiden als je Hem niet werkelijk kent ?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 25 dec 2010 17:40

Wat is dat nou weer voor griezelig oordeel?
Ken jij de programmamakers van 'Op zoek naar God'? Nee? En dan toch dit oordeel.
Ik ken de interviewer, of zo je wilt, de voice-over, persoonlijk en ik ken hem als een oprecht en betrokken christen waarover ik niet gauw jouw oordeel zou willen uitspreken.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 dec 2010 17:52

JeeWee schreef:Wat is dat nou weer voor griezelig oordeel?
Ken jij de programmamakers van 'Op zoek naar God'? Nee? En dan toch dit oordeel.
Ik ken de interviewer, of zo je wilt, de voice-over, persoonlijk en ik ken hem als een oprecht en betrokken christen waarover ik niet gauw jouw oordeel zou willen uitspreken.

Het is geen oordeel, het is een VRAAG. Je voelt je al snel aangevallen geloof ik.
Het gaat niet over DEZE interviewer, maar dat stukje wat ik van hem gehoord heb, klinkt mij behoorlijk modern in de oren, dat hemels wonen bedoel ik. Het lijkt wel een reclame (Nespresso) vreselijke uitdrukking en niet gepast !
Maar mijn vraag was in het algemeen, als je alleen maar een naam-christen bent, dat begrip ken je toch wel hoop ik ? Dan kun je zelf onmogelijk iemand bij Jezus brengen. We leven niet in de bijbelse tijd !
Ik ken jou niet, hoe zou ik ooit iemand de weg naar jouw huis kunnen wijzen ?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 25 dec 2010 21:56

De interviewer kent God wel en neemt de gasten vooral mee naar mensen waarvan je mag verwachten dat ze God kennen als hun zaligmaker.
Dat is leiden tot Jezus, via de vele wegwijzers.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 25 dec 2010 22:50

Maar moet het dan echt over zo iets 'kleins' als een zinnetje in de eerste intro gaan om een mening te geven over het programma? Volgens mij kan je dan beter nog wat verder kijken.
Dat bedoel ik dan echt niet negatief. Face it Gordon woont echt in een mooi huis. Of je het dan hemels moet noemen of gewoon heel erg mooi is dan echt een detail. Daar moet je niet over willen hakketakken. Dat doen we al zo veel, iets kleins uitzoeken en daar dan over in discussie gaan.
Het programma is nu voorbij. Ik heb het niet gezien, maar ik meen dat twee toch wel verder willen gaan zoeken. Dat vind ik toch een mooi einde.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 26 dec 2010 08:54

schelpje3 schreef:

Tja je zegt het met een andere bedoeling dan het werkelijk is denk ik.
Er zijn veel "goede" christenen, ze leven uiterlijk zeer vroom, doen en laten van alles, maar ze missen iets. Alleen hebben ze dat zelf niet door. Hun leven is vol van goede werken, ze evangeliseren, halen allerlei ongelovigen "naar binnen", doen veel goed werk voor de kerk, zitten misschien zelfs in de kerkenraad, maar toch: Ga weg van Mij, want ik heb u nooit gekend.
Ik lees hier ook weer van diverse posters dat het vooral wat flitsender en moderner moet worden. Want ja, we leven niet meer in 1800, dus dat taalgebruik moet maar eens weg. Als we het in de kerk ergens niet mee eens zijn, gaan we protesteren, want de meerderheid moet zich aanpassen aan ons. Toch ?
Lopen wij voorop om allerlei nieuwbakken dingen in te voeren ? Na WO2 kwamen de veranderingen pas echt op gang, wat heeft het ons gebracht ? Alleen maar goeds ? Integendeel, nog meer kerkscheuringen, bijna-scheuringen, men verstaat elkaar niet meer, als in de tijden van de toren van Babel.
Als ik een bepaald kerkblaadje lees, ik zal geen naam noemen, dan begrijp ik er niks van, ondanks de moderne strakke taal. Het is zo arm. Je moet Jezus aannemen, je moet geloven en dat is het. En van die kant wordt de behoudende predikant verweten duf in het zwart te lopen, totaal niet meegaand met de tijd.
Maar ook een predikant kan mensen bedriegen voor de eeuwigheid ! Dus de mensen stroop om de mond te smeren, dat het allemaal wel meevalt. Als je een goed leven leidt, kom je wel in de hemel. Maar daar moet het helemaal niet om gaan ! Wat ik mis ? God ALLE eer. DAT lees ik niet dan. Maar ik zal niet ZO over die predikanten praten op dezelfde vijandigheid als ik hier lees. Ik blijf waarschuwen hiertegen, pas toch op iets over een geroepen knecht des Heeren te zeggen ! Je raakt Gods oogappel aan !

Of die knechten allemaal geroepen zijn, is natuurlijk te betwijfelen.
Want zij die de schapen stroop in de mond smeren, lijken al vast niet geroepen.
Je zegt het zelf.
Laten we juist alles en iedereen aan de Schrift toetsen.
Zijn oogappel zijn de joden.
Deze koosnaam is nooit voor een ander volk gebruikt door Hem dan voor hen.
maar goed, de vervangingstheologie is er goed ingestampt bij je, denk ik, dus vandaar je misplaatste aanduiding, neem ik aan.
Staat er met 1 letter beschreven dat Jezus of de apostelen er goed gekleed uitzagen?
Nee, integendeel.Het was van generlei belang.Kleding hoort bescheiden te zijn en geen aanstoot te geven, is het enige wat ik lees.
Iedereen waarvan geschreven werd dat ze er goed(gekleed) uitzagen waren de farizeers en de rijke man (van de geliijkenis) kwam er ook niet echt goed vanaf.
Wij, die kapitalen spenderen aan nette pakken voor de kerk en hoedjes van 200 euro, om nog maar te zwijgen van onze overdadige kerstmaaltijden, terwijl we vroom leningen regelen zodat de dominee in een kast van een huis kan wonen (want we gunnen het hem zo), hebben wij het echt zo goed begrepen?
Geloof me, wij zijn rijk en verrijkt en hebben niets van node, velen van ons zijn louw en Jezus spuugt ons uit.(Op 3)
Velen hebben vrome praat -tale kanaans b.v-, een vroom gewaad , en een nog vromer gelaat, maar hoe zit het met de daad?
Ik herinner me nog de ingetogen knikjes bij herkenning op zondag, voor of na de kerkdienst. de dag werd een gevangenis, het hekje niet uit, niet buiten spelen, geen huiswerk maken, enz enz.
Ik stelde me altijd precies voor dat de farizeers zo ook leefden destijds.
Alsof we de hemel konden verdienen.
Net als destijds vraag ik me af of we Jezus wel zouden herkennen, wanneer hij wederkomt, want net als 2000 jaar geleden zijn we net zo ver afgedwaald en vervreemd als Israel toen.
Dus in die zin kunnen we de vervanging wel toepassen ja.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 26 dec 2010 15:53

Op dit moment zit ik in Engeland en ben vanmorgen hier naar een dienst in een Strict Baptist church geweest.
Frappant was de preek over de wijzen uit het oosten. Astrologen, die wel benieuwd waren, maar God niet kenden. Op zoek naar God dus.
De brave Farizeeërs wezen hen de weg naar de stal want ze kenden de Schrift op hun duimpje.
...en zelf bleven ze thuis!
Ik word wel eens verdrietig van reacties zoals ik hier vaak lees.
Alles keurig op een rijtje.

Wat er in allemaal 'ingeslopen' weet ik niet. Ik weet alleen dat Kind in de kribbe me te machtig is geworden en dat, als ik anderen naar Hem verwijs, ik heel graag mee ga.

Ik denk dat we er eens van af moeten om zelf te oordelen.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 26 dec 2010 16:30

Brenn schreef:Zei die dat, wat wat, ik heb hier geen woorden voor.
Bij ons in de kerk wordt dat ook beweerd. Ik ben afgelopen April gedoopt en ik weet zeker dat God de doop niet nodig had om mij te roepen of zijn verhaal met mij te beginnen. Wij hadden een keer een dominee die telkens zei, God heeft ons al geroepen bij de doop. En God heeft ons door onze doop beloofd....
Moest me inhouden om niet weg te lopen.

Met een beetje inlevingsvermogen… :)
Natuurlijk is Gods verhaal met de mensen al voor de schepping begonnen. Dat weten wij wel, maar probeer je in te leven in iemand als Gordon.
Het is zoals Marnix al aangeeft, hij bedoelde dat God al met hem was begonnen lang voordat Gordon met zijn zoektocht begon. Dat kan behoorlijk confronterend overkomen. En misschien net dat zetje geven.

Bastiaan30 schreef:Net als destijds vraag ik me af of we Jezus wel zouden herkennen, wanneer hij wederkomt, want net als 2000 jaar geleden zijn we net zo ver afgedwaald en vervreemd als Israel toen

We zouden Hem dan ws ook vragen: “Waarom komt u ons hinderen?” :(

(Vraag van de grootinquisiteur aan Jezus uit Dostovjevski's 'de gebr. Karamazov'. Letterlijk: waarom bent u ons komen hinderen.)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Bastiaan30 » 26 dec 2010 17:23

Cathy schreef:
Brenn schreef:Zei die dat, wat wat, ik heb hier geen woorden voor.
Bij ons in de kerk wordt dat ook beweerd. Ik ben afgelopen April gedoopt en ik weet zeker dat God de doop niet nodig had om mij te roepen of zijn verhaal met mij te beginnen. Wij hadden een keer een dominee die telkens zei, God heeft ons al geroepen bij de doop. En God heeft ons door onze doop beloofd....
Moest me inhouden om niet weg te lopen.

Met een beetje inlevingsvermogen… :)
Natuurlijk is Gods verhaal met de mensen al voor de schepping begonnen. Dat weten wij wel, maar probeer je in te leven in iemand als Gordon.
Het is zoals Marnix al aangeeft, hij bedoelde dat God al met hem was begonnen lang voordat Gordon met zijn zoektocht begon. Dat kan behoorlijk confronterend overkomen. En misschien net dat zetje geven.

Bastiaan30 schreef:Net als destijds vraag ik me af of we Jezus wel zouden herkennen, wanneer hij wederkomt, want net als 2000 jaar geleden zijn we net zo ver afgedwaald en vervreemd als Israel toen

We zouden Hem dan ws ook vragen: “Waarom komt u ons hinderen?” :(

(Vraag van de grootinquisiteur aan Jezus uit Dostovjevski's 'de gebr. Karamazov'. Letterlijk: waarom bent u ons komen hinderen.)

Inderdaad, en Brenn, inderdaad, Petrus schrijft dat de doop een bede is van een goed geweten, (let op de tegenovergestelde richting der communicatie, mens naar God)
De doop was (en is nog steeds) de geloofsbelijdenis van een mens, maar de kerken hebben er een belijdenis van hun leer van gemaakt.
Anders kan en mag je in die kerk niet trouwen of jouw kinderen weer laten dopen.
Het grappigste is nog dat een doop uit de RKK gewoon geldig is in de GERGEM, b.v.
Ondanks dat deze doop(inmiddels doopsel geworden) op geheel andere gronden is uitgevoerd.(vergeving van erfzonde)

Terug naar “Archief”