Gebruik van make-up, broek, rok, hoedje....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: Gebruik van make-up, broek, rok, hoedje....

Berichtdoor pannenkoek » 09 nov 2009 22:35

Joannah schreef:Met de aanbeveling van de apostel wordt volgens mij bedoeld dat travestie wordt afgekeurd.
Tenslotte droegen mannen toen alleen rokken (Jozef's rok en de gehate bevlekte rok zijn hiervan voorbeelden)
Ook droegen mannen allemaal baarden.
Met een geschoren gezicht zou je waarschijnlijk meer verketterd worden dan wat ook.
Over cultuur gesproken...Omdat een of andere mode-dictator besluit een broek uit te vinden voor een man, IS het ook gelijk een mannenkledingstuk?En in Schotland dan, en heel het middenoosten, waar iedereen gewaden draagt, die hier als jurken worden bestempeld?
Maar goed, we willen zo nodig iets doen, ons ergens aan houden, waarbij we echter geen cm dichter bij de verlossing komen.
Waren we wellicht liever joods of moslim geweest, 5 keer buigen per dag en halal eten en je geweten is weer schoon!
Veel makkelijker dan de andere wang toekeren, de minste zijn en niet oordelen!

tja, ik vond dit een keer:
"Tenslotte wil ik opmerken dat het een beetje opmerkelijk is dat de Reformatorische kring zo vasthoudt aan het onderscheid tussen man en vrouw wat kleding betreft, terwijl het onderscheid dat God in de schepping gegeven heeft, n.l. de baard voor de man, gewoon wordt genegeerd. M.i. zeer onbegrijpelijk en inconsequent. Laten de grote voorvechters van rokken en lange haardracht voor de vrouw dit scheppingsgegeven niet over het hoofd zien! Een stukje herbezinning in onze kring hierover zou niet verkeerd zijn."

ben ik het van harte mee eens!
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor esthervanbuuren » 09 nov 2009 22:39

pannenkoek schreef:
Joannah schreef:Met de aanbeveling van de apostel wordt volgens mij bedoeld dat travestie wordt afgekeurd.
Tenslotte droegen mannen toen alleen rokken (Jozef's rok en de gehate bevlekte rok zijn hiervan voorbeelden)
Ook droegen mannen allemaal baarden.
Met een geschoren gezicht zou je waarschijnlijk meer verketterd worden dan wat ook.
Over cultuur gesproken...Omdat een of andere mode-dictator besluit een broek uit te vinden voor een man, IS het ook gelijk een mannenkledingstuk?En in Schotland dan, en heel het middenoosten, waar iedereen gewaden draagt, die hier als jurken worden bestempeld?
Maar goed, we willen zo nodig iets doen, ons ergens aan houden, waarbij we echter geen cm dichter bij de verlossing komen.
Waren we wellicht liever joods of moslim geweest, 5 keer buigen per dag en halal eten en je geweten is weer schoon!
Veel makkelijker dan de andere wang toekeren, de minste zijn en niet oordelen!

tja, ik vond dit een keer:
"Tenslotte wil ik opmerken dat het een beetje opmerkelijk is dat de Reformatorische kring zo vasthoudt aan het onderscheid tussen man en vrouw wat kleding betreft, terwijl het onderscheid dat God in de schepping gegeven heeft, n.l. de baard voor de man, gewoon wordt genegeerd. M.i. zeer onbegrijpelijk en inconsequent. Laten de grote voorvechters van rokken en lange haardracht voor de vrouw dit scheppingsgegeven niet over het hoofd zien! Een stukje herbezinning in onze kring hierover zou niet verkeerd zijn."

ben ik het van harte mee eens!

had ik nog no oit over nagedacht, maar wel een goed punt.

groetjes esther.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 09 nov 2009 23:44

juist, dat is de hele boodschap, mannen moeten eruit zien als mannen en vrouwen als vrouwen.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 10 nov 2009 11:04

Joannah schreef:juist, dat is de hele boodschap, mannen moeten eruit zien als mannen en vrouwen als vrouwen.

En wie bepaalt dan hoe je er als man uitziet en hoe als vrouw? Voor de huidige tijd en kleedgewoonten kun je moeilijk terugvallen op het OT (nog afgezien van de vraag of de 'beruchte' tekst aldaar wel gaat over een verschil in kleding e.d. en niet 'slechts' over travestie).
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Joannah

Berichtdoor Joannah » 10 nov 2009 11:10

LeChat schreef:
Joannah schreef:juist, dat is de hele boodschap, mannen moeten eruit zien als mannen en vrouwen als vrouwen.

En wie bepaalt dan hoe je er als man uitziet en hoe als vrouw? Voor de huidige tijd en kleedgewoonten kun je moeilijk terugvallen op het OT (nog afgezien van de vraag of de 'beruchte' tekst aldaar wel gaat over een verschil in kleding e.d. en niet 'slechts' over travestie).

hou je gewoon aan je cultuur en omgeving, en hecht er niet teveel waarde aan, ook dat staat in de bijbel, dat je je helemaal niet bezig dient te houden, met wat trek ik aan, wat eet ik enz, God ziet het hart aan en wij dienen geen aanstoot te geven.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 10 nov 2009 11:25

God schiep de mens mannelijk en vrouwelijk. Niet man en vrouw. Dus wat is een échte man, en wat is een échte vrouw?
pobody's nerfect

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 12 nov 2009 08:48

ik verschijn zeer zelden meer op RW, maar nu las ik dit topic eens door. Het schijnt een stokpaardje te zijn/blijven dat mensen uit 'zwaardere' kringen rokken dragen, geen leggings, zwarte kleren etc etc. Hier wordt (niet altijd onterecht moet ik zeggen) van gezegd door sommigen dat er op die manier voorbijgegaan wordt aan de liefde tot God omdat er meer over uiterlijkheden gepraat wordt. De vraag die vervolgens bij me opkomt is: er zijn verschillende forumonderwerpen over deze zaken. Daar wordt veelal gereageerd door mensen die niet achter de 'zwaardere' standpunten staan. Is dat ook niet een constant bezig zijn met uiterlijke zaken ipv de liefde tot God?
Ik zeg dit voorzichtig want wil niemand in een hoek zetten of veroordelen. Maar ik vind het persoonlijk jammer dat er zovaak gepraat/gediscussieerd wordt over deze zaken en dat er dan voor mijn gevoel allerlei oordelen/verbindingen/conclusies aan gemaakt worden. Op die manier zijn wij toch net zo goed NIET bezig met God maar met uiterlijkheden?

Ik persoonlijk draag altijd een rok. Ook op m'n werk (zorg). Waarom? Tja, het stukje mannelijk/vrouwelijk is al veel over gezegd en ik denk ook dat je dit op verschillende manieren kunt invullen. Ik geloof niet dat die rok mij letterlijk in de hemel of dichter bij de hemel brengt dan een broek. Maar ik vind het wél belangrijk dat mensen aan me zien dat ik christelijk ben, en in mijn geval is ook vaak gebleken dat die rok een opstap is tot een gesprek. Hetzij christelijke patienten die zich verbonden voelden, hetzij onchristelijke patienten die nieuwsgierige vragen stellen. laat ik dan maar een refo zijn, ik ben er blij om.
Daarmee wil ik andere mensen niet veroordelen: gelukkig heb ik een brede vrienden/kennissenkring met allerlei achtergronden en op die manier word ik regelmatig met beide benen op de grond gezet als mensen aan me vragen waarom ik nou eigenlijk bepaalde zaken wel/niet doe.
Leggings draag ik ook niet trouwens.
Psalm 25:2 (ber.)

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 nov 2009 09:15

Ik vind het knap Saartje, als je het zo open kunt vertellen hoe je er zelf in staat. En ik vind het prima als je het wel zo doet :D
Op mijn werk gaat dit niet werken. Ik heb ontzettend veel goede geloofsgesprekken met ongelovige collega's, doordat ik niet scheld of vloek. Dat spreekt hen meer aan een rok. Er komen zo heel af en toe stagiaires die alleen een rok dragen, maar dat is zo anders dan mijn collega's gewend zijn, dat die meiden vaak snel weer weg zijn, omdat ze niet begrepen worden.
Zo kan het dus ook :) En zo moet iedereen het christen zijn uitstralen zoals bij hem/haar past, maar ook zoals bij zijn/haar omgeving past.

Ik ben wel erg blij dat ik met dit hele probleem niet opgegroeid ben. Ik droeg gewoon een broek, en in de kerk altijd een rok. Op de basisschool mocht een broek wel, op de middelbare niet. Prima. Tuurlijk maakte ik wel eens stampij (of is het stampei? :D ) erover, als ik lekker wilde puberen, maar een echt probleem is het nooit geweest. Ik denk vooral omdat mijn ouders het geen discussie waardig achtten. Dus voor mij zelf en ons hele gezin denk ik, heeft dit hele probleem nooit enige commotie veroorzaakt gelukkig.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 12 nov 2009 09:42

MissF schreef:Ik vind het knap Saartje, als je het zo open kunt vertellen hoe je er zelf in staat. En ik vind het prima als je het wel zo doet :D
Op mijn werk gaat dit niet werken. Ik heb ontzettend veel goede geloofsgesprekken met ongelovige collega's, doordat ik niet scheld of vloek. Dat spreekt hen meer aan een rok. Er komen zo heel af en toe stagiaires die alleen een rok dragen, maar dat is zo anders dan mijn collega's gewend zijn, dat die meiden vaak snel weer weg zijn, omdat ze niet begrepen worden.
Zo kan het dus ook :) En zo moet iedereen het christen zijn uitstralen zoals bij hem/haar past, maar ook zoals bij zijn/haar omgeving past.

Ik ben wel erg blij dat ik met dit hele probleem niet opgegroeid ben. Ik droeg gewoon een broek, en in de kerk altijd een rok. Op de basisschool mocht een broek wel, op de middelbare niet. Prima. Tuurlijk maakte ik wel eens stampij (of is het stampei? :D ) erover, als ik lekker wilde puberen, maar een echt probleem is het nooit geweest. Ik denk vooral omdat mijn ouders het geen discussie waardig achtten. Dus voor mij zelf en ons hele gezin denk ik, heeft dit hele probleem nooit enige commotie veroorzaakt gelukkig.

Dat is wat ik ook bedoelde, prima wat een ander doet ;-). Maar voor mij is het belangrijk om op ALLE vlakken uit te stralen dat ik christen ben (en dan breng ik het er echt niet prima vanaf hoor, want ik doe echt niet alles goed en ik weet ook niet alles) dus ouderwetse gezegde: Praat, daad, gelaat, gewaad. In mijn praten, dus ook niet vloeken nee, maar respectvol en toch eerlijk. Ook in mijn handelen, de manier waarop ik dingen doe, mensen help. Ook in mijn uiterlijk en het niet-neerkijken op anderen, en in mijn kledingstijl zoals in mijn vorige post beschreven. Het klinkt nu of ik dit allemaal doe, en dat wil ik niet beweren, maar ik probeer deze zaken wel na te leven, en niet het 1 wel te doen en het ander niet.

Hier op de afdeling (en in de hele instelling trouwens) ben ik ook de enige in een rok. zover als ik weet tenminste. En dat werd idd ook echt niet altijd begrepen. Maar daardoor kreeg ik juist vragen, (of vervelende opmerkingen) die een aanleiding konden zijn tot een gesprek, snap je?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 nov 2009 21:40

Maar.... 1 ding snap ik nog niet helemaal. Ik kom overal heel veel mensen tegen.... als ik op het station loop zie ik honderden vrouwen met rok lopen. Dat zijn echt niet allemaal christenen hoor.... hoe kan het dragen van een rok dan helpen om te laten zien dat je een christen bent? Ik herken ze er doorgaans niet aan.... af en toe wel... maar dat is dan niet omdat ze een rok dragen maar wat voor rok het is enzo dat je denkt: Oke, dat is er een! Onmiskenbaar. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 16 nov 2009 08:07

Inderdaad, dat wilde ik ook opmerken. Ik draag heel veel rokken, veel vaker dan dat ik een broek aan heb. Toch heeft niemand mij nog op basis van mijn rok gevraagd of ik gelovig ben. Ik denk toch dat het niet alleen met die rok te maken heeft, maar zoals Marnix zegt het type rok/model, haardracht, gebruik make up etc. En dan komen wij weer helemaal bij het eerste punt van het topic uit.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 16 nov 2009 10:07

Ik was zaterdagavond toevallig bij een concert waar heel veel reformatorische christenen waren. Dan zie je idd wel verschil met de rokken die daar gedragen werden en de rokjes/jurkjes die ik in mijn kast heb liggen. Dat viel me wel erg op. Door de soort rok en bijv. haardracht zie je wel dat het christenen zijn, die uit overtuiging een rok aan hebben.

Joannah

Berichtdoor Joannah » 16 nov 2009 10:16

esli schreef:Ik was zaterdagavond toevallig bij een concert waar heel veel reformatorische christenen waren. Dan zie je idd wel verschil met de rokken die daar gedragen werden en de rokjes/jurkjes die ik in mijn kast heb liggen. Dat viel me wel erg op. Door de soort rok en bijv. haardracht zie je wel dat het christenen zijn, die uit overtuiging een rok aan hebben.

Iemand die 2000 jaar weggeweest zou zijn, zou zich verbazen waarom de vrouwen er als orthodoxe jodinnen bijliepen, maar hun mannen als verwijfde heidenen, met geschoren gezichten.
het is allemaal cultuur.

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 16 nov 2009 10:24

oké ik geef toe: er zal ook een hoop cultuur bij zitten net zoals dat bij heel veel zaken het geval is. Waarom doen we bepaalde zaken wel en andere juist niet?! Laat ik maar bij mezelf blijven. Ik blijf toch die rok belangrijk vinden en voor mij is een rok: acceptabele lengte (minimaal knie, maximaal grond :mrgreen: ). Ik denk dat dat ook is wat esli bedoelde met reformatorische vrouwen? En met deze stelregel voor mezelf kan ik er toch heel leuk bijlopen zonder er ouderwets uit te zien.
Ik denk dat mensen over het algemeen mij als refo bestempelen, maar dat zal niet ALTIJD gelijk de 1e keer zijn. Soms pas na langere tijd omdat ik altijd een rok draag.
Enfin, die rok nogmaals, brengt mij niet in de hemel, maar ik vind 'm belangrijk erbij!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 nov 2009 10:31

Dat mag je vinden, zolang je het persoonlijk houdt en het anderen niet oplegt en hen op basis daarvan beoordeeld :)

Daar heb ik moeite mee, mensen die zeggen of denken: Die draagt een broek dus is het geen echte christen.... dat soort dingen. Daar moeten we van af. Als jij vanuit je overtuiging een rok draagt is dat prima!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”