Hoe noem je je (toekomstige) schoonouders?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 aug 2007 13:14

Mama en papa zijn herhalingen en dus woordjes die kindjes veel eerder zeggen (mama, dada, papa) daardoor zijn ze wat kinderlijker, en heeft het meer vertrouwen. Ook in je taalgebruik gebruik je ze verschillend..

Ik heb het altijd over mijn moeder/vader of onze vader/moeder, maar zeg nooit mijn mama of mijn papa, en schoonouders noem ik.. 'uhm'... die noem ik gewoon nooit 8)

Meestal in de 'zeg waar staat de..' of nog liever 'wil je even aan je moeder vragen waar ....' als het over schoonouders gaat zeg ik per situatie verschillend. 'Je moeder, je vader, je mama, je papa'.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 07 aug 2007 14:47

Heerlijk om te zien dat heel veel mensen hier over twijfelen ;-)

Ik omzeilde het ook vaak, om mevrouw/moeder/watever te zeggen..
Nu ben ik zover gekomen dat ik eigenlijk wel iets van moeder wil zeggen, omdat ik met mijn (a.s.) schoonmoeder toch best wel heel goed kan en me vertrouwd bij haar voel. Bij de vader van mijn vriend overigens ook wel hoor!
Ik ga denk ik gewoon zeggen: moeder X (achternaam) en vader X.
Das nog niet meteen zo heel 'heftig', maar wel een beetje vertrouwelijker! Ik heb mijn ouders ook gevraagd hoe zei dit deden, en het was een tip van mijn vader om vader en moeder plus achternaam te noemen. Ben benieuwd hoe ze er op reageren :-)
Verblijd je in de Here!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 aug 2007 14:55

hmmm dat is meer om het onderscheid te maken. Wij noemen elkaars ouders nu altijd papa en mama (of 'jouw papa/mama') als we het tegen elkaar hebben. Maar als ik hun moet aanspreken zou ik pa of ma zeggen. M'n schoonmoeder zegt aan de telefoon ook: "hallo, met ma". Maar ik krijg het nog amper m'n strot uit, stom he.
Mijn ouders hebben ooit gezegd dat Borkdude ze bij de voornaam mag noemen, omdat we toen nog niet getrouwd waren. Maar volgens mij zegt hij dat ook nooit, omdat hij dat lastig vindt.

Het blijft gewoon raar... terwijl mijn moeder haar schoonmoeder gewoon 'mama' noemt. Dus wie weet dat het toch ooit nog went?

kuikentje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kuikentje » 07 aug 2007 15:21

ik moet even nadenken hoe ik ze noem haha. volgens mij altijd gewoon met de voornaam en niet mama, papa of wat ook maar.
Probeer niet Gods hand vast te pakken, maar leg je hand in de Zijne

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 aug 2007 15:29

Tegenwoordig zeg ik steeds meer 'pa' en 'ma' tegen hen. Dat zeggen hun eigen kinderen ook en hun schoonkinderen ook. Dat vind ik toch echt afstandelijker klinken als 'pap(a)' of mam(a)'. En zo noemen wij mijn ouders wel altijd.
We hadden het er pas over met mn ouders, en mn vriend en zwager, wat nou handig was. Mijn moeder vond het vreselijk als ze ma of mevrouw of moeder zouden zeggen. Mam vond ze prima, maar dat doen mijn zwager en vriend op de een of andere manier niet zo makkelijk (zou ik ook niet zo snel zeggen eigenlijk tegen mn schoonouders). Dus toen vond mn moeder dat ze hen maar gewoon bij de voornaam moesten noemen.

Maar dat klinkt ook weer zo apart ofzo. Dus nu is het nog even niets. Als we getrouwd zijn magtie kiezen ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 aug 2007 16:05

herkenbaar MissF.
Ik begreep pas dat mijn schoonmoeder ook liever niet heeft dat ik ma zeg, maar mam is voor mji toch weeer iets wat ik niet makkelijk zeg. Mijn eigen ouders noem ik pa en ma en om dan een schoonouders pap(a) of mam(a) te noemen is wel heel wat. Het geeft voor mij ook deels de nauwheid van de band met je (schoon)ouders aan. Vind het heel wat om mijn schoonouders een lievelijkere benadering te geven dan mijn ouders. Misschien niet helemaal goed uitgelegd, maar hoop dat je het begrijpt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 aug 2007 16:07

Ik lees een paar keer dat het een gek idee is om schoonouders bij de voornaam te noemen. Wat is daar zo raar aan dan, zo heet iemand toch gewoon? Het lijkt me makkelijker dan pa of ma eigenlijk.
pobody's nerfect

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 aug 2007 16:12

Beetje vreemd om over dezelfde personen te hebben met je vriend, maar toch totaal andere benaming er aan te geven. Of pap of mam of de voornamen, ik vind dat een heel verschil.
Mischien ligt het ook deels aan de opv=oeding, wat je gewend ben, maar ik ben er geen voorstander van. Al zet mijn schoonvader altijd zijn naam onder mailtjes enzo en ik noem hem altijd pa :wink:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 07 aug 2007 16:28

Maar ik zou het een raar idee vinden om de moeder van bix zomaar 'ma' te noemen. Schat van een mens hoor, maar niet mijn moeder, mamma, ma of wat dan ook. Dat is gewoon míjn ma. Ik denk dat ik het ook raar zou vinden als hij mijn vader ineens pa ging noemen. Doe maar gewoon voornamen hoor :)
Al kan ik me wel weer indenken dat je pa of ma zegt als je het over hen hebt waar ze niet bij zijn, gewoon om ze te benoemen zegmaar. Maar dan wel alleen onder de broers en zussen ofzo.
Ik weet het niet. Voorlopig vertoon ik ontwijkingsgedrag denk, zoals ik al heb gelezen dat er hier meer doen.

En ja, het ligt er ook wel aan wat je gewend bent. Bij ons thuis noemt alle aanhang gewoon voornamen van mn ouders dus dan klinkt het ook heel natuurlijk.
pobody's nerfect

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 aug 2007 19:14

hmm ik heb er altijd wel moeite mee om oudere mensen bij de voornaam te noemen.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 aug 2007 21:37

Ja, maar het ligt er idd aan hoe je je eigen ouders noemt. Ik begrijp jou wel, Gerdien.
Ik vind pa en ma wat meer afstandelijk klinken dan pap en mam. En omdat ik mijn ouders altijd pap en mam noem, is pa en ma makkelijker om te doen bij mn schoonouders. Als ik ze bij de voornaam noem vind ik het nog veel afstandelijker staan, terwijl het wel gewoon mijn pa en ma zijn :) Maargoed, dat komt denk ik door opvoeding idd, en hoe je je eigen ouders noemt

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 07 aug 2007 22:29

waarom wordt eigelijk gewoon schoonvader/schoonmoeder niet genoemd.

Hier gebeurd dat gewoon, in het dialect klinkt het dan wel wat minder afstandelijk.

Pa/ma,pap/mam, pappa/mamma gebruik ik helemaal niet. Mijn eigen ouders zijn gewoon va/moe, vader/moeder. En eventuele schoonouders zullen gewoon: 'skoanvoar' en 'skoanmoe(der)r' worden
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 aug 2007 22:40

Haha ja MW, maar in deze streek bijvoorbeeld noem je je ouders echt nooit moeder of vader. Dat is hier echt super ouderwets ;) Dus dat zou ik noooooit doen.
Mijn vader doet het wel altijd bij zijn eigen moeder, maar ik vind het vreselijk klinken.
Maar dat is denk ik streekgebonden :)

HansenMirjam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HansenMirjam » 08 aug 2007 03:00

Nu we getrouwd zijn noem ik ze pa en ma, daarvoor omzeilde ik het een beetje.

Grappig is dat mijn schoonmoeder nooit goed wist wat ze moest zeggen als ze me belde. Als ik opnam, toen we nog niet getrouwd waren, zei ze altijd haar voornaam, zo van: Hallo, met...uit...
Daar moest ik altijd erg om lachen.
Als ze het dan over mijn schoonvader had noemde ze hem ook bij zijn voornaam, gewoon omdat ze niet wist hoe ze hem anders aan moest duiden.
Nu zegt ze altijd: "met je moeder", soms: "met je schoonmoeder".

Mijn man noemt mijn vader en moeder ook pa en ma, ik pap en mam.
A smile costs nothing, but gives much

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 aug 2007 13:58

Ik zeg gewoon je/jij meestal... alleen voornaam zou ik niet snel noemen maar ja, dat doe ik bij mijn ouders ook niet. Pa / Ma? Nee, dat zit er voorlopig nog niet in en ik vraag me af of het ooit zover zal komen :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”