is roken zonde ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mar 2004 22:36

caprice schreef:
Aragorn schreef:overigens ben ik zelf helemaal geen roker, dus ik redeneer niet vanuit m'n eigen belang...

Wel verkoper tabakswaren zeker?

Het is ergens natuurlijk krom dat je allerlei veiligheidsvoorschriften moet volgen en aan voldoen om chemische bestrijdingsmiddelen te gebruiken, maar roken wat net zo schadelijk is, mag gewoon op straat, alhoewel, rokers mogen zelfs buiten niet meer roken (station). Dat gaat inderdaad wel een beetje te ver.

Nee, ik heb totaal geen belang bij die hele tabaksindustrie of wat dan ook. Alleen hecht ik erg aan een samenleving waarin mensen elkaar in hun waarde kunnen laten en vrij kunnen laten in wat zij doen of niet. Hieronder valt ook roken en niet roken op het station gaat inderdaad te ver.
Je begrijpt zelf waarschijnlijk ook wel dat chemische bestrijdingsmiddelen op een iets andere schaal plaatsvind en dat een heel andere kwestie is...

Nu is er natuurlijk ook een andere kant. Rokers moeten zich ook niet asociaal en provocerend opstellen, dus niet roken in de niet-roken-coupe, geen rook bij iemand in z'n gezicht blazen, even geen sigaret opsteken in een kleine wachtruimte, enz. Maar nu slaan we toch wel een heel eind door naar de andere kant, en dat vind ik zwaar intolerant.

Bijv. die rookvrije werkplek voor horecawerknemers. Niet meer roken in de kroeg? Zometeen niet eens meer drinken in de kroeg oid? :roll:

joepie

Berichtdoor joepie » 15 mar 2004 08:08

Niet drinken in een kroeg slaat nergens op. Van gewoon drinken gaat niemand dood, alleen als je het langdurig te veel doet. En er zijn genoeg kroegen die zelfs een stop op drank verstrekking hebben als iemand al aan zijn taks is. Dus zo gek is dat niet.
Maar roken is dodelijk.
Ik zie het meer als de verkeersregels die er gegeven zijn om zo min mogelijk slachtoffers te krijgen. Daar mag je ook een heleboel niet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 mar 2004 23:07

Van gewoon roken gaat ook niemand dood, alleen als je het langdurig te veel doet... :roll:

joepie

Berichtdoor joepie » 16 mar 2004 07:48

Aragorn schreef:Van gewoon roken gaat ook niemand dood, alleen als je het langdurig te veel doet... :roll:

Moet je je toch eens beter laten voorlichten! Als je dat NU nog geloofd ben je wel erg dom.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 mar 2004 13:32

joepie schreef:
Aragorn schreef:Van gewoon roken gaat ook niemand dood, alleen als je het langdurig te veel doet... :roll:

Moet je je toch eens beter laten voorlichten! Als je dat NU nog geloofd ben je wel erg dom.

Misschien ben jij ook wel erg dom dat je je zo laat beinvloeden door de indoctrinatie van de anti-roken clan...

Als je elke dag een sigaretje of sigaartje rookt krijg je daar echt niks van hoor.

joepie

Berichtdoor joepie » 16 mar 2004 14:26

Misschien heb jij nog niemand zien dood gaan tengevolge van het roken!
Maar zelfs van die ene sigaret of sigaar per dag kun je dood gaan.
Vraag het anders maar eens aan een arts die er verstand van heeft.
En ik doe niet mee met die anti rook clan. Ik hoor namelijk niet bij een clan.
Wel hoor ik als Christen bij Christus en van uit mijn geloof weet ik dat je niet MAG roken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 mar 2004 14:49

joepie schreef:Misschien heb jij nog niemand zien dood gaan tengevolge van het roken!

Nee, en dat zou alleen mijn meningsvorming maar vertroebelen.
Maar zelfs van die ene sigaret of sigaar per dag kun je dood gaan.
Dat betwijfel ik.
Vraag het anders maar eens aan een arts die er verstand van heeft.
Hoe weet ik of het een arts is die er verstand van heeft? Als hij zwaar tegen is? Of als hij er wat genuanceerder tegen aan kijkt?
En ik doe niet mee met die anti rook clan. Ik hoor namelijk niet bij een clan.
Maar je sluit je met je mening wel aan bij al die hyper-anti-roken-mensen van de laatste tijd.
Wel hoor ik als Christen bij Christus en van uit mijn geloof weet ik dat je niet MAG roken.

Toch jammer dat iedereen weer een ander geloof heeft dan...

joepie

Berichtdoor joepie » 16 mar 2004 14:53

Ik ben al vanaf dat ik 12 ben tegen roken, dus zeker niet van de laatste tijd. Voor die tijd had ik er geen mening over.
Als je goede artsen wil, dan zou ik eens met de longartsen gaan praten in een ziekenhuis. Die zien tenlotte alle ellende. En weten waar ze over praten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 mar 2004 15:00

joepie schreef:Ik ben al vanaf dat ik 12 ben tegen roken, dus zeker niet van de laatste tijd. Voor die tijd had ik er geen mening over.
Als je goede artsen wil, dan zou ik eens met de longartsen gaan praten in een ziekenhuis. Die zien tenlotte alle ellende. En weten waar ze over praten.

Die zien idd alle ellende. Het probleem is echter dat ze ook alleen maar de ellende zien.. en daardoor ook een wat onevenwichtig beeld kunnen krijgen.

caprice

Berichtdoor caprice » 16 mar 2004 21:54

Vandaag op één of ander bandje gehoord met onbekende afkomst (mogelijk les van theologische school GG (interessant!!):

Roken is zonde tegen het eerste gebod:
'Gij zult geen andere goden dienen.' :arrow: Verslaving.

Zonde tegen het zesde gebod:
'Gij zult niet doodslaan'

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 16 mar 2004 22:19

joepie schreef:

Niet voor iedereen is roken heel slecht. Hoorde laatst van iemand die veel rookt, voor een longfunctietest naar het ziekenhuis ging. Daar had ze zo'n goede conditie en goede longfunctie dat ze zeiden: hehe, eindelijk iemand die niet rookt. Ze rookt 1,5 pakje per dag.
En veel mannen die roken worden ook wel oud zonder noemenswaardige klachten te hebben.

joepie

Berichtdoor joepie » 16 mar 2004 22:45

Roken is doodsoorzaak nummer 1 in nederland!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 mar 2004 23:52

Memmem schreef:Niet voor iedereen is roken heel slecht. Hoorde laatst van iemand die veel rookt, voor een longfunctietest naar het ziekenhuis ging. Daar had ze zo'n goede conditie en goede longfunctie dat ze zeiden: hehe, eindelijk iemand die niet rookt. Ze rookt 1,5 pakje per dag.
En veel mannen die roken worden ook wel oud zonder noemenswaardige klachten te hebben.

jha ik sprong laats ook van 3 hoog naar beneden van een flat, enne ik liep naar de dokter toe. Hij zij: eindelijk iemand die niet van 3 hoog naar beneden springt. Velen mensen die naar beneden springen overleven het wel, en hebben geen letsel.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mar 2004 20:12

joepie schreef:Roken is doodsoorzaak nummer 1 in nederland!

Te veel roken is doodsoorzaak nummer 1 in nederland...

(kleine correctie... :mrgreen: )

Waar komt die wijheid eigenlijk vandaan? En waarom wordt er niet zo´n hetze gevoerd tegen frituurvoer? (doodsoorzaak nr 2 in nederland..) Waarom worden remia en aviko en weetikveelhoediefabrikantenallemaalheten niet naar het gerecht gesleept? Of is dit weer een typisch voorbeeld van de selectieve verontwaardiging die het gepeupel zo kenmerkt?

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 20 mar 2004 15:51

Roken is over het algemeen slecht. mss voor de 1 slechter dan voor de ander.
Alcohol is ook slecht. vraag maar eens aan een leverarts. Die zien daar ook de ellende van :|

Bijna alles is slecht. Dus leef zo gezond mogelijk en zo dicht mogelijk bij Godsgeboden zou ik zeggen. en een vinger naar de ander uitstrekken heeft geen zin.
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

Terug naar “Archief”