Films...wel/niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: Films...wel/niet?

Berichtdoor pannenkoek » 03 nov 2009 10:21

maboc schreef:
pannenkoek schreef:Wij hebben uit principe ook geen TijdVerdrijf dus vandaar ook geen speelfilms. Kun je naar ons idee net zo goed een tv hebben of naar de bios gaan.

Maar goed, dat is onze mening. We moeten onze kinderen wel ten voorbeeld zijn, en er over praten. Onze dochter moets voor school naar de bios, een film kijken, dat wilden wij niet. ze kreeg een vervangende opdracht. en met onze dochter hebben we een heel goed gesprek gehad.

Ah ok, nee als je geen TV hebt, dan hoef je ook geen DVD's te hebben :-). Maaruh wat doen dat de DVD's die je noemde wel in de kast?

En uit nieuwsgierigheid: Waarop is het principe van geen TV gebaseerd? Op een leer of op een bijbeltekst of omdat je het gewoon zonde van je tijd vindt?
owja...en ligt het niet naar de bioscoop mogen van je dochter dan in het verlengde daarvan?

Over de tv komt meer troep dan wij denken/weten. Ok er zit een knop op om hem uit te zetten, maar als er geweld gebruikt wordt of gevloekt wordt ben je al te laat. En zijn wij allemaal zo sterk om hem dan uit te zetten??
Die DVD's gaan over de natuur/ de schepping en zijn van zangkoren. Gewoon psalmen en geestelijke liederen.

Waarom we geen tv hebben?Puur omdat er troep overheen komt. Ik zal eerlijk zeggen dat als we op vakantie zijn we wel kijken [-X met de kinderen. Dan zien onze kinderen ook gelijk waarom we niet zo'n ding in huis hebben, er is nooit over gediscuseerd, er is nooit naar gevraagd. Ze komen zelf tot de conclusie dat je zo'n ding maar beter niet in huis kan hebben.
(zonde van de tijd eigenlijk ook, want je zit allemaal naar de tv te kijken en stommetje te spelen.)
Idd het niet naar de bios mogen komt in het verlengde te liggen. Daar horen wij als christenen/refo's niet thuis. Om dat duidelijk te maken stellen we altijd de vraag of je er God kunt onmoeten, zo niet hoor je er niet thuis. We gaan ook niet naar een houseparty, omdat God er niet te vinden is.

Je zal het misschien niet helemaal met me eens zijn, dan hoor ik het wel.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

maboc
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maboc » 03 nov 2009 10:50

pannenkoek schreef:
maboc schreef:
pannenkoek schreef:Wij hebben uit principe ook geen TijdVerdrijf dus vandaar ook geen speelfilms. Kun je naar ons idee net zo goed een tv hebben of naar de bios gaan.

Maar goed, dat is onze mening. We moeten onze kinderen wel ten voorbeeld zijn, en er over praten. Onze dochter moets voor school naar de bios, een film kijken, dat wilden wij niet. ze kreeg een vervangende opdracht. en met onze dochter hebben we een heel goed gesprek gehad.

Ah ok, nee als je geen TV hebt, dan hoef je ook geen DVD's te hebben :-). Maaruh wat doen dat de DVD's die je noemde wel in de kast?

En uit nieuwsgierigheid: Waarop is het principe van geen TV gebaseerd? Op een leer of op een bijbeltekst of omdat je het gewoon zonde van je tijd vindt?
owja...en ligt het niet naar de bioscoop mogen van je dochter dan in het verlengde daarvan?

Over de tv komt meer troep dan wij denken/weten. Ok er zit een knop op om hem uit te zetten, maar als er geweld gebruikt wordt of gevloekt wordt ben je al te laat. En zijn wij allemaal zo sterk om hem dan uit te zetten??
Die DVD's gaan over de natuur/ de schepping en zijn van zangkoren. Gewoon psalmen en geestelijke liederen.

Waarom we geen tv hebben?Puur omdat er troep overheen komt. Ik zal eerlijk zeggen dat als we op vakantie zijn we wel kijken [-X met de kinderen. Dan zien onze kinderen ook gelijk waarom we niet zo'n ding in huis hebben, er is nooit over gediscuseerd, er is nooit naar gevraagd. Ze komen zelf tot de conclusie dat je zo'n ding maar beter niet in huis kan hebben.
(zonde van de tijd eigenlijk ook, want je zit allemaal naar de tv te kijken en stommetje te spelen.)
Idd het niet naar de bios mogen komt in het verlengde te liggen. Daar horen wij als christenen/refo's niet thuis. Om dat duidelijk te maken stellen we altijd de vraag of je er God kunt onmoeten, zo niet hoor je er niet thuis. We gaan ook niet naar een houseparty, omdat God er niet te vinden is.

Je zal het misschien niet helemaal met me eens zijn, dan hoor ik het wel.

Ah dank voor de uitleg.
:-) En inderdaad ik ben het niet helemaal met je eens :-)

Wat ik erg mooi vind is dat je bij je principes blijft. Iets wat in de huidige samenleving (nuja laat ik het op mezelf betrekken: bij mij) er nogal eens aan ontbreekt.

Ik kan het niet laten...ook nog een weerwoord (niet om je van mijn gelijk te overtuigen hoor, maar meer als een ander visie):
Inderdaad...er zit een knop op de televisie om 'm uit te zetten (Doe Maar zong het al in de jaren 80"...Er zit een knop op je TV. Die helpt je zo uit de puree...") Dus je kan je ervoor (vloeken/geweld) afschermen. Als ik gevloek op de televisie hoor, dan leg ik mijn kinders uit dat ik dat niet normaal vind, en helemaal niet op prijs stel. Ik denk dat je als ouder daar een belangrijke rol in kan/moet spelen. Daarnaast voel ik mij helemaal niet verantwoordelijk voor het gevloek van een ander. Daar waar ik kan, zal ik proberen een ieder erop te wijzen dat dat vloeken voor mij niet hoeft, maar daar houdt mijn verantwoordelijkheid wel op.

Bij alles wat ik doe God ontmoeten, dat vind ik een moeilijke. Ontmoet ik God als ik in de supermarkt een kratje bier koop. Ik weet het niet, maar...ik denk niet dat ik 'm ermee wegjaag of iets kwaadsermee doe. Mijn vraag is dan "Hoe kun je God ontmoeten?" Ik zoek God erg in de persoonlijke relatie. Dus ook in een disco (al weer een fors aantal jaar geleden) kan ik God bij mij voelen. Of bij een pop/rock/jazz concert kan ik God ontmoeten, alleen al als ik denk hoe geraakt ik kan worden door muziek, is dat iets Goddelijks. Overigens denk ik letterlijk heel vaak tijdens concerten "het kan niet anders, God is hier bij, zo mooi, Dank U Heer voor al dit moois")
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

saartje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor saartje » 18 nov 2009 14:18

Rondom vloeken, seks en geweld is al veel gezegd. Het valt mij op in mijn omgeving dat veel mensen tégen TV/dvd's zijn en dan voorgaande woorden als argumenten nemen. Vervolgens wordt de Sound of Music, Huis op de prairie etc. goedgekeurd. Ik heb eerlijk gezegd juist meer moeite met dergelijke films. Ik begrijp de positieve strekking eruit wel, maar als ze dan als gezin bidden... Bidden is een heilig iets tot een heilig God. Mag er dan zomaar gebeden worden voor zaken die niet eens echt zijn? Ik vraag me dit serieus af en ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

Verder merk ik bij mezelf dat ik door films kijken veel minder bezig ben met geloof/bijbellezen/bidden omdat m'n gedachten dan bij de film zijn. Ik wil het niet (Hoe zei Paulus dat ook al weer? Het goede dat ik wil doe ik niet, maar het kwade dat ik niet wil, dat doe ik) en soms doe ik het wel alhoewel ik het dan niet met mezelf eens ben. Ingewikkeld hé!

Ik voel veel voor Lammetjes argumentaties.
Psalm 25:2 (ber.)

Nanoe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Nanoe » 18 nov 2009 14:25

Als mijn mening moet geven over films, tv ect.
Het intresseert allemaal helemaal niks!
We hebben een tv thuis, maar ik kijk er eigenlijk nooit naar.
Nu vind ik het ook zeker niet erg als je een tv heb en er regelmatig naar kijkt, alleen vind ik dan wel dat je uit moet zoeken waar je naar kijkt.
Dus geen programma's waarin veel gevloekt wordt, zelfs geen programma's waarin gevloekt wordt!
Geen seks, geen drugs, gewoon een nette uitzending.
Nu ben ik dier/natuur vriend, dus als ik tv kijk dan wordt het animal planet en daar kan toch weinig van gezegt worden, volgens mij. Behalve die keren dat er gevloekt wordt, maar dan gaat bij mij of de tv uit of hij gaat op een andere zender.
En die andere zender is dan of discovery, als daar wat intressant is, of even zappen, kijken of er iets leuks en normaals is.
Zo niet dan gaat dat ding uit en ga ik me in een boek verdiepen ofzo...

En films, lang leve hier, mijn mams neemt flms van tv op en haalt dan alles vloeken en stukken eruit die niet kunnen, dus eigenlijk hebben wij nette "christelijke" films :P
En de bios, uhm, daar ben ik welgeteld 1 keer geweest en dat was afgelopen zaterdag en toen viel het me een beeeeetje tegen dat er gevloekt werd.... Voel me daar dus niet prettig bij...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 nov 2009 16:53

Ligt er dus ook naar welke film je gaat.

Overigens staat bij mij Discovery Channel denk ik ook het meest aan. Ultimate Survival, Mythbusters etc. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 18 nov 2009 17:39

Ja, waarop mijn vraag dan weer is: bij vloeken zap je weg, maar al die natuurprogramma's die uitgaan van de evolutietheorie mogen ineens wel? Want zeker bij Animal Planet hoor ik dat soort dingen vaak langskomen, en ik kijk het helemaal niet vaak!
pobody's nerfect

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 19 nov 2009 06:41

Dingen als 'in de bioscoop hoort een Christen niet thuis' kan ik echt niks mee, Pannekoek. Dat vind ik zo'n not done argument. Ik kom (nouja, kwam, nu neem ik er de tijd helaas niet meer voor), kwam wel in de bioscoop, en ben toch echt helemaal Christen :D Het KAN dus wel.
De tv gaat bij ons alleen aan als we weten dat er iets op komt dat we graag willen zien. Ik ben fan van bijvoorbeeld tv makelaar, en boer zoekt vrouw ;) Nu hebben we 3 maanden geen tv, en we hebben zelfs overwogen om in ons nieuwe huis maar helemaal geen tv meer te nemen, omdat we toch amper kijken. Maar het geeft toch wel ontspanning, midden in de drukte lekker op de bang hangen en stommetje spelen (heerlijk, eenms niet hoeven te praten over dingen die er toe doen) en lekker tv makelaar kijken. Ik zie daar nog steeds totaal niks fouts in. Ik ben wel tegen domweg zappen, omdat er dan idd dingen voorbij kunnen komen die niet oke zijn in mijn ogen, maar zodra je gericht kijkt, denk ik dat je als Christen prima een tv kunt hebben in huis.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Joannah

Berichtdoor Joannah » 19 nov 2009 09:01

Bij bijna iedere film die ik zie, denk ik aan de cameraploeg die het gefilmd heeft en mijn realisme strookt totaal niet met de leugen (wat iedere film is, in feite).
Zelfs het Nieuws en documentaires worden vaak al partijdig en vanuit een bepaald gezichtspunt gebracht.
Bijna alles is gemanipuleerd, niets is meer puur en waar.
Op Internet is net zoveel te zien als op TV.
We hebben een vrije wil gekregen om die in dergelijke gevallen toe te passen.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 19 nov 2009 11:55

Joannah schreef:Bij bijna iedere film die ik zie, denk ik aan de cameraploeg die het gefilmd heeft en mijn realisme strookt totaal niet met de leugen (wat iedere film is, in feite).
Is dat niet gewoon een gebrek aan fantasie, zonder dat je daar een ethisch etiket op moet plakken? Als je fictieboeken leest, is dat (in jouw woorden) net zo goed 'leugen'... Denk je dan ook steeds aan de schrijver m/v die achter de pc dat alles uit de duim heeft gezogen?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 19 nov 2009 12:51

Sowieso is leugen een verkeerd woord. De filmmakers zeggen toch niet dat het echt gebeurd is? Als ze zouden zeggen dat het waargebeurd is en als blijkt dat dat niet het geval is is dat een leugen. Nu noemen we dat idd, zoals LeChat zegt, fantasie. Daar lijkt me niks mis mee.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2009 13:07

saartje schreef:Rondom vloeken, seks en geweld is al veel gezegd. Het valt mij op in mijn omgeving dat veel mensen tégen TV/dvd's zijn en dan voorgaande woorden als argumenten nemen. Vervolgens wordt de Sound of Music, Huis op de prairie etc. goedgekeurd. Ik heb eerlijk gezegd juist meer moeite met dergelijke films. Ik begrijp de positieve strekking eruit wel, maar als ze dan als gezin bidden... Bidden is een heilig iets tot een heilig God. Mag er dan zomaar gebeden worden voor zaken die niet eens echt zijn? Ik vraag me dit serieus af en ben benieuwd hoe jullie hier over denken.

Verder merk ik bij mezelf dat ik door films kijken veel minder bezig ben met geloof/bijbellezen/bidden omdat m'n gedachten dan bij de film zijn. Ik wil het niet (Hoe zei Paulus dat ook al weer? Het goede dat ik wil doe ik niet, maar het kwade dat ik niet wil, dat doe ik) en soms doe ik het wel alhoewel ik het dan niet met mezelf eens ben. Ingewikkeld hé!

Ik voel veel voor Lammetjes argumentaties.

Misschien moet je dan andere films gaan kijken... of anders films kijken... ik word door films juist wel eens stilgezet... of ik zie schitterende beelden van de natuur en denk: Wow, wat heeft God de wereld eigenlijk mooi gemaakt. Er zijn ook films met goede inhoud.... over de natuur, zodat je onder de indruk maakt van wat Hij kan. Over oorlog, slavernij, onderdrukking etc... zodat je aan het denken wordt gezet over wat we doen... over mensen die daar tegen vochten, zich inzetten voor anderen. En ga zo maar door.

Het ligt er maar aan wat je kijkt en hoe je kijkt.

Wat betreft je opmerkingen over de Sound of Music en het Kleine Huis, dat volg ik totaal niet. Het vertelt een verhaal over mensen die geloven en dus ook tot Hem bidden. Wat moeten ze dan? Christenen uitbeelden die niet bidden voor hun eten enzo? Omdat als ze zouden bidden, het niet echt zou zijn? Dan zou je kijken en zeggen: Ach, ze bidden niet eens voor hun eten, en dat zijn christenen?

Jezus vertelt een verhaal over een farizeer en tollenaar, die gaan bidden. Het is niet echt gebeurd, het is verzonnen.... fictief. Beiden bidden en Jezus vertelt precies hoe ze bidden, wat ze zeggen. Mag er dan zomaar "gebeden" worden terwijl het niet eens echt is?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 19 nov 2009 13:12

Aangezien documentaires ook films zijn, hebben die denk ik mijn voorkeur ;-)
Op Canvas (België) draaien ze geregeld mooie docs. Het IDFA (documentairefestival) begint vandaag en de komende 10 dagen(?) komen er veel van deze films op tv dus ik kan mijn hart weer ophalen ;-)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2009 14:53

Inderdaad. Das wel leuk :) Kijk je ook nog eens wat stichtelijks, helemaal nu het wielrenseizoen voorbij is ;)

En af en toe een EO-tische film erbij he ;)

BigSmile
Mineur
Mineur

Berichtdoor BigSmile » 19 nov 2009 15:33

Toevallig had ik gisteren een gesprek met mijn man hierover. Ik ben niet opgegroeid met tv, hij voor grote delen in zijn jeugd wel.
Als ik nu terugkijk dan denk ik: wat was die tijd heerlijk zonder tv. Ik heb toen ik zelf tv kreeg een tijd echt zo ongeveer alles gekeken op tv (actie/drame/sf/thrillers soms zelfs lichte horror). Maar het voelt alsof mijn geest verziekt wordt door al die films. Dingen waar ik nooit een visueel plaatje bij had heb ik nu wel en dat maakt het leven niet makkelijker.
Toch kijk ik nog steeds best veel tv maar voel me er na afloop bijna altijd rot over. Nooit een tevreden en voldaan gevoel zeg maar als ik dan naar bed ga. Maar om echt de knop om te zetten en geen tv meer te kijken is erg moeilijk. Zeker als je veel moe bent is de puf om 's avonds nog wat te doen weg en de verleiding om lekker op de bank te ploffen en naar de tv te staren veel groter.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2009 16:48

Hm, het moet geen tijdverdrijf worden... maar voel je je altijd rot daarna? Heeft dat ook te maken met wat je kijkt? Ik merk wat dat betreft wel een verschil tussen doelloos een beetje tv kijken of iets interessants / leerzaams te kijken bijvoorbeeld.

Terug naar “Archief”