nieuwe fiets

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Re: nieuwe fiets

Berichtdoor Jannoek » 06 apr 2010 07:24

Lalage schreef:Rolf: via internet een fiets kopen doe ik nooit meer. Ik bracht hem naar de fietsenmaker omdat hij zo zwaar trapte. Daar bleek dat allerlei onderdelen niet goed aangedraaid waren. De fietsenmaker vertelde dat hij met een nieuwe fiets nog wel even bezig is voor hij verkocht wordt. Dus uiteindelijk was ik amper goedkoper uit.

Mijne werd gewoon geleverd door een 'echte' fietsenwinkel. Misschien dat dat scheelt? ik heb mijn (via internet gekochte fiets) nu bijna 2 jaar, en nog nooit iets mee gehad!

AikonGirl
Majoor
Majoor

Re:

Berichtdoor AikonGirl » 06 apr 2010 08:47

liefie schreef:Ik heb een nieuwe fiets van mijn ouders gekregen om naar de middelbare school te gaan en die fiets was ook via het fietsplan van mijn ma der werk.
Dat controleren ze echt niet hoor. Ik heb nu zelf ook een nieuwe fiets gekocht via het fietsplan maar ik kan niet eens op de fiets naar het werk want ik werk in de thuiszorg :lol: zou ik meer dan 100 km per dag moeten fietsen en dan kom ik in tijdnood :D

Maar je moet toch een contract tekenen, waarin staat dat je minstens de helft van de keren op de fiets naar je werk komt?

liefie
Generaal
Generaal

Re: Re:

Berichtdoor liefie » 06 apr 2010 09:47

AikonGirl schreef:
liefie schreef:Ik heb een nieuwe fiets van mijn ouders gekregen om naar de middelbare school te gaan en die fiets was ook via het fietsplan van mijn ma der werk.
Dat controleren ze echt niet hoor. Ik heb nu zelf ook een nieuwe fiets gekocht via het fietsplan maar ik kan niet eens op de fiets naar het werk want ik werk in de thuiszorg :lol: zou ik meer dan 100 km per dag moeten fietsen en dan kom ik in tijdnood :D

Maar je moet toch een contract tekenen, waarin staat dat je minstens de helft van de keren op de fiets naar je werk komt?

Bij de eerste fiets hoefde dat in elk geval niet. En de 2de fiets heb ik '''gekocht'''van vakantie uren zag ik net op de papieren :oops: (ik heb het net even opgezocht is alweer bijna 3 jaar terug) dus dan maakt het sowieso niet uit of je op de fiets naar je werk gaat.
Maar ik kan wel via het fietsplan een nieuwe fiets kopen via mijn huidige werk al is fietsen veel te ver en niet handig als je elke keer naar een ander dorp moet voor de volgende cliënt.
Laatst gewijzigd door liefie op 06 apr 2010 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 06 apr 2010 09:57

Mijn fiets komt uit 1972 8)
Is nog van mijn oma geweest en doet het nog prima.
Geweldig ding, met zo'n rekje + mandje voor. Hartstikke stoer!
Zolang ik er nog geen kids op hoef te vervoeren vind ik het prima :)
pobody's nerfect

Rolf

Berichtdoor Rolf » 06 apr 2010 16:49

Jannoek schreef:
Lalage schreef:Rolf: via internet een fiets kopen doe ik nooit meer. Ik bracht hem naar de fietsenmaker omdat hij zo zwaar trapte. Daar bleek dat allerlei onderdelen niet goed aangedraaid waren. De fietsenmaker vertelde dat hij met een nieuwe fiets nog wel even bezig is voor hij verkocht wordt. Dus uiteindelijk was ik amper goedkoper uit.

Mijne werd gewoon geleverd door een 'echte' fietsenwinkel. Misschien dat dat scheelt? ik heb mijn (via internet gekochte fiets) nu bijna 2 jaar, en nog nooit iets mee gehad!
Er zit (veel) verschil in de online fietsenwinkels. En ook andere stores.
Er zijn er die voorheen fietsenmaker waren, en de zaak online voortgezet hebben.
In zo'n geval is er productkennis en mag een goede aflevering verwacht worden.
Als het goed is, is er toch ook een beetje 'liefde tot het vak', en probeer je als leverancier
een goed product te leveren, zoals het hoort.
Maar er zijn er waarschijnlijk ook die het begonnen is om zo snel mogelijk zoveel mogelijk
centen te vergaren. En zich niet echt bekommeren om een goed product en tevreden klant.
De site laat al een bepaalde indruk achter, en bij contact (per e-mail of telefonisch)
kan er een duidelijker indruk komen.

Ik heb veel goede ervaringen opgedaan met online winkels.
Maar een fiets online kopen, dat zou ik denk ik niet zo snel doen.

Waar op letten bij online aanschaf van een Batavus.
Topic over Online winkels.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 06 apr 2010 17:47

Ik heb vandaag uitslag gehoord over mijn fiets. Er mankeert nogal wat aan. Er zit een scheur in de achtervelg, en de naaf is zo ongeveer opgebruikt (vandaar dat doortrappen in dit geval). De goedkoopste oplossing hiervoor is een compleet nieuw achterwiel. Toen de handelaar het bedrag daarvoor noemde, viel dat nog wel te overzien. Maar er was nog wel meer. De balhoord voor was aan vervanging toe, en de banden ook. En wat hij verder noemde weet ik zo niet meer. Bij elkaar een erg hoog bedrag. Een bedrag wat eigenlijk veel te veel voor de fiets is.
Pff, lekker dan! Heb ik net mijn spaartegoed haast geruïneerd met de aanschaf van een auto, komt dit er ineens bij!
Op zich kan ik een nieuwe fiets nog wel betalen, maar ik zat er nou bepaald niet op te wachten. Het eerste wat ik van plan was, was om weer een fatsoenlijk spaartegoed te vergaren.

Accoord gaan met de vervanging en de te maken kosten kan natuurlijk, maar heeft dat veel zin? Ik gebruik mijn fiets erg intensief, en dan zal ik volgend jaar weer stevig in de buidel kunnen tasten voorzie ik. Vorig jaar heb ik ook al aardig aan de fiets betaald. Denk je dat hij dan voorlopig wel weer goed is, niet dus!

Het_Bureau schreef:Als je veel van je fiets vraagt, kan je beter de gevestigde merken als Batavus, Gazelle en Giant uit de weg gaan. Design is daar belangrijker dan kwaliteit en dat merk je in allerlei kleine ergernissen. Koop dan voor wat meer geld een Jan Janssen of een Santos.

Mijn fietsenhandelaar vertelde mij al net zoiets! Alleen had hij het dan over een ander merk: Gudereit. (NL-website)
Dat gaat dan een dure fiets worden... Als Batavus goedkope troep maakt van te lage kwaliteit, is het niet anders.

Met mijn fietsgewoonten vraag ik inderdaad wel veel van mijn fiets.
Dat merkte ik al in 1999/2000. Na een jaar heel veel kilometers maken had mijn fiets een flinke knauw gekregen, kon ik toen merken. (Ook doortrappen en zo.)
En nu merk ik het dus weer.
Goed, daar heb ik dan ook weer wat van geleerd. Ik moet inderdaad geen fiets van die gevestigde doorsneemerken meer kopen, maar een echt kwaliteitsproduct. Want anders kan de fiets mij niet aan.
En wat meer vooruitzien in de financiële planning als het gaat om (de vervanging van) mijn vervoermiddelen moet ik ook gaan doen. Want dit soort toestanden als dat ik nu heb, daar ben ik niet zo gek op. Van die motor (auto) zag ik het niet aankomen, maar van die fiets merkte ik al wel dat hij sinds afgelopen winter minder werd. En het voorgevoel dat hij wellicht aan vervanging toeraakte kreeg ik ook al een klein beetje. Daarbij weet ik nu bovendien, dat een merk als Batavus voor mij niet voldoet, maar dat ik wat beters moet hebben. En dat is dus duurder.

Nog wat waardevolle informatie die ik te horen kreeg van de fietshandelaar:
Zo'n Batavus Apache - een van de fietsen waar ik het kort geleden over had - is na zo'n 4000 km wel aan een flinke onderhoudsbeurt toe, en dan vooral de derailleur. Dat kost best wat. Dus eigenlijk niet echt een fiets voor heel intensief gebruik. Een echte vrijetijdsfiets dus, voor niet al te veel gebruik. Iets om rekening mee te houden!
Een versnellingsnaaf van 7 of 8 versnellingen is wel onderhoudsvriendelijker, maar voor mij biedt die te weinig kwaliteit. Daar ga ik met mijn intensieve fietsgebruik problemen mee krijgen. Beter is de NuVinci versnellingsnaaf die Batavus heeft. Kost meer, maar is veel onderhoudsvriendelijker. Zoiets zou ik op zijn minst moeten hebben.

Gisteravond heb ik als test eens een fietstocht gemaakt op een Batavus Staccato (van ongeveer 3 jaar oud). Ik heb er bijna 18 km op gereden. Uitslag: deze fiets is mij te log en te gezapig. Ik verlang meer sportiviteit van mijn fiets. Ik vind deze fiets te zwaar ook. Hij rijdt te zwaar. Duidelijk niet gebouwd om snel op te rijden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

*Annette*
Majoor
Majoor

nieuwe fiets

Berichtdoor *Annette* » 06 apr 2010 19:52

Boekenlezer schreef:Gisteravond heb ik als test eens een fietstocht gemaakt op een Batavus Staccato (van ongeveer 3 jaar oud). Ik heb er bijna 18 km op gereden. Uitslag: deze fiets is mij te log en te gezapig. Ik verlang meer sportiviteit van mijn fiets. Ik vind deze fiets te zwaar ook. Hij rijdt te zwaar. Duidelijk niet gebouwd om snel op te rijden.

Zelf heb ik ook een Batavus Staccato gehad, heb er veel op gefietst. Vond de fiets prima fietsen en volgens m'n collega's nog hard ook. Kwam ik op het werk, was het ben je er nu al, toen ik je voorbij reed was je nog maar daar :mrgreen:... Totdat ik er flink mee op m'n snufferd ging, zadelpen brak af, toen mocht de fiets van mij de deur uit ;).

Heb nu een Cortina, geen overdadige luxe fiets, maar fietst prima. Zoveel fiets ik nu ook niet meer, staat nogal eens bij de bushalte. Laatst is me broertje ermee gevallen, dan ben ik maar blij dat ik niet een luxe, nette fiets heb. Als ik misschien ooit nog eens weer een fanatieke fietser word dan kijk ik wel voor een wat luxere fiets.
Wat de toekomst brengen moge........

Rolf

Berichtdoor Rolf » 06 apr 2010 20:23

Als kind doe je bepaalde indrukken op. Die zijn soms scherp,
een kind is nog 'wat onbeschadigder', anderzijds wel gebaseerd
op een kleine waarheid.
Eén van die indrukken was, en dat gaat er moeilijk uit, dat motorrijders
verstand hebben van techniek. Immers, een motor heb je vooral voor
de techniek. Zelf kunnen sleutelen, en heel zuinig zijn op hun motor.
't Is niet altijd waar, dat weet ik nu ook wel.

Maar toch, met gevoel voor techniek ben je ook zuinig zijn op je fiets.
Eén fiets moet, ook bij 5000 km per jaar, toch 10 jaar mee kunnen? Wat kan er aan slijten:
- wiellagers
- balhoofd
- trapas
- versnelling
Dat kan door onderhoud, en zo af en toe afstellen, beperkt worden.

M.b.t. Batavus, welke onderdelen zijn van geringe kwaliteit? Mijn Batavus is 15 jaar, en in prima
staat. Maar ik ga wel bedachtzaam met mijn fiets om. Zo tegen de trottoirband oprijden bijv.
daar zou ik de kriebels van krijgen. Dat is ook heel slecht voor de velg. Waarschijnlijk ben ik
ook nog van een beetje van een andere generatie. Vroeger (jaren '70) moest je heel zuinig
zijn op je spulletjes. In grote gezinnen was het vaak zo dat fietsen werden doorgegeven.
En owee als je er niet voorzichtig mee omging.

Boekenlezer, ik sta soms een beetje te kijken van jouw berichten.
Het kan bijna niet anders of je hebt een behoorlijke techn. kennis. Dan weet je toch precies wat wel
en niet goed is voor een fiets? En, dan kun je hem toch ook zelf repareren?
En, ik hoop dat ik het zeggen mag, wel een Full Frame Nikon van €... . Daar zijn wel vier mooie fietsen
voor te koop. Dat zou ik dus nooit doen.
Als einzelgänger kan er de verleiding komen om het resultaat van jaren te besteden aan genot.
Een bekende, wel getrouwd, maar geen kinderen, heeft een splinternieuwe BMW 5 serie gekocht,
530 D als ik het goed heb.
't Ja, dat vind ik nou buiten proporties, en onzinnig. De gulden midddenweg, niet karig, maar ook niet overdadig.
Dan kun je beter beleggen in een eigen huis. Of een spaarkapitaaltje aanleggen, voor later. Dan is er nog iets
voor als de oude dag daar is.
En, wie het kleine niet eert, is het grote ... .
Ik zoek niet alles uit, maar let wel op de prijzen. Als de thee bij de C1000 10 cent goedkoper is,
dan koop ik het daar. Alle kleine beetjes helpen, zo is het toch?

Tot slot, voor €30 is er een fietsreparatieset te koop bij Lidl.
Voor bedragen beneden de €500 zijn er heel veel goede tweedehands tourfietsen te koop, met derailleur.
Ik zit zelf te kijken naar één met achtervering. Maar die zijn er niet zoveel.
Een familielid heeft een Gazelle met achtervering gekocht. Daar mankeerde wat aan.
Heeft hem gerepareerd, en heeft nu voor een gering bedrag een fijne fiets.
Zoiets maakt ook dat je er dan voorzichtig mee omgaat.

Een heel verhaal, maar dat schoot me zo te binnen na het lezen van voorgaande.
Laatst gewijzigd door Rolf op 07 apr 2010 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 apr 2010 16:55

Rolf schreef:M.b.t. Batavus, welke onderdelen zijn van geringe kwaliteit? Mijn Batavus is 15 jaar, en in prima
staat. Maar ik ga wel bedachtzaam met mijn fiets om. Zo tegen de trottoirband oprijden bijv.
daar zou ik de kriebels van krijgen. Dat is ook heel slecht voor de velg. Waarschijnlijk ben ik
ook nog van een beetje van een andere generatie. Vroeger (jaren '70) moest je heel zuinig
zijn op je spulletjes. In grote gezinnen was het vaak zo dat fietsen werden doorgegeven.
En owee als je er niet voorzichtig mee omging.

Mijn collega heeft ook ervaring met Batavus rijden. Die zei dat een Batavus zo'n drie jaar het goed doet, als je er dagelijks 20 km mee rijdt, maar dat er dan problemen komen. Dan zou je hem eigenlijk moeten inruilen.
De versnellingsnaaf is duidelijk niet berekend voor woon-werk-verkeer van 25 km per enkeltje, heb ik gemerkt. Dat kun je wel eens doen, maar als je dat zeer regelmatig doet een tijd lang (bijv. een jaar), dan raakt die wel op.
En wat ik ook waardeloos vond: die plastic behuizing van de kettingkast. Daarvan kun je misschien de schroeven een keertje losdraaien, maar na een paar keer zijn de schroefjes al doorgedraaid! Nadat de schroeven er bij mijn fiets al uit waren gevallen, vielen na nog wat langere tijd spontaan delen daarvan op de grond! En dan heb ik het nog over het kleine achterstukje. Maar ik heb het ook een keer meegemaakt, dat het hele bovendeel er spontaan af viel! Echt bagger is dat!
Met mijn trappers heb ik ook problemen gehad. (Op eerdere fietsen nooit!) Dat was aan één kant. Dan maakte die lawaai. Ik kon dat verhelpen door flink rijwielolie aan die trapper toe te voegen. Dan deed die het weer een hele tijd goed. Als het probleem weer kwam, moest ik dezelfde remedie toepassen. Vorig jaar zijn die trappers vervangen.
Ik heb ook een keer gehad dat mijn rechter stuurhelft afbrak.
Dat gaat allemaal over mijn Batavus Allegro. Een beetje een pechfiets?
Daarvoor had ik een Batavus Traversa. Lekker licht en sportief. Maar bij die fiets kreeg ik na een jaar dagelijks 50 km te rijden last van doortrappen. Ook versnellingsnaaf opgereden? Ik vermoed eigenlijk van wel. Dat ding bij de fietsenmaker brengen bracht niet veel soelaas, herinner ik mij. (Dat waren andere fietsenhandelaren dat waar ik nu klant ben.)

Rolf schreef:Boekenlezer, ik sta soms een beetje te kijken van jouw berichten.
Jij komt over als hebbende een behoorlijke technische kennis. Dan weet je toch precies wat wel
en niet goed is voor een fiets? En, dan kun je hem toch ook zelf repareren?
En, ik hoop dat ik het zeggen mag, wel een Full Frame Nikon van €... . Daar zijn wel vier mooie fietsen
voor te koop. Dat zou ik dus nooit doen.
Ik ben ook alleen. Iemand van de bank zei eens tegen mij, dat ik wel een mooie BMW zou kunnen kopen.
't Ja, dat vind ik nou buiten proporties, en onzinnig. De gulden midddenweg, niet karig, maar ook niet overdadig.
Dan kun je beter beleggen in een eigen huis. Of een spaarkapitaaltje aanleggen, voor later. Dan is er nog iets
voor als de oude dag daar is.
En, wie het kleine niet eert, is het grote ... .
Ik zoek niet alles uit, maar let wel op de prijzen. Als de thee bij de C1000 10 cent goedoper is,
dan koop ik het daar. Alle kleine beetjes helpen, zo is het toch?

Wat is er zo opmerkelijk aan mijn berichten? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Behoorlijke technische kennis? Wat fietsen betreft: ik ben er niet bedreven in om daar flink aan te sleutelen. Kleine, simpele klussen kan ik wel zelf. Zoals: een band plakken.
En wat is er mis met mijn Nikon volformaatcamera*? Hij bevalt mij nog altijd prima, hoor. Dat hij wat meer kost dan een camera met een wat kleinere sensor, is de grootste ramp niet. Je hebt dan wel gewoon hetzelfde als toen we met filmpjes werkten, en niet al die onzin van cropfactoren en zo, waar ik een hekel aan heb. Gewoon vertrouwd, net als dat het was. Dat bevalt mij veel beter.
Objectieven verzamelen, dàt is pas duur om te doen! Daarbij valt een camerabody qua prijs nog aardig in het niet.

Een hele dure auto lijkt mij ook niet zo'n heel goed idee. Mijn auto rijdt ook goed. Bovendien wil ik niet altijd in een auto zitten, maar ook regelmatig fietsen. Ik zie een auto meer als hulp erbij voor langere afstanden, en als ik te vermoeid ben om te fietsen. Maar zéker niet om te pas en te onpas te gebruiken. Dat ga ik snel zat worden.

* Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik er de voorkeur aan geef om Nederlands te spreken, als ik Nederlands spreek. Voordat zo'n camera kwam noemde ik hem altijd zo. Ik moest vervolgens constateren dat zowat iedereen de engelstalige benaming gebruikt. Ik heb die neiging niet, om voor iets nieuws een Engelse naam te gaan gebruiken. Ik heb eerder de neiging om er een Nederlands woord voor te gaan gebruiken.
Dit is geen vermaning/terechtwijzing, maar meer het uitspreken van mijn eigen voorkeur.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 07 apr 2010 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 apr 2010 17:08

Ik denk dat de verkoper die ik gisteren sprak vooral op de Gudereit LC-R doelde. Hij had het namelijk over een speciale 14-versnellingsnaaf. En dat is inderdaad het speciale aan de Gudereit LC-R.
Hier wat informatie over de Rohloff 14 versnellingsnaaf (Speedhub 500/14 neem ik aan?). Een paar voordelen van die naaf: onderhoudsvriendelijk, rijdt licht, gaat lang mee.
Die naaf wordt voor meer fietsen gebruikt. Het betreft dan dure fietsen, aangezien deze naaf een nogal duur onderdeel is.
Hier een pdf-bestand van een test van een aantal fietsen met deze versnellingsnaaf: Edelgetriebe (Trekkingbike 5/2008)
Hier kwam ik wat ervaringen tegen van Gudereitfietsers: De wereldfietser: Gudereit
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 07 apr 2010 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 07 apr 2010 17:16

Batavus
Dat de versnellingsnaaf (Sachs) na vele kilometers het begeeft,
dat zou kunnen. Mijn fiets heeft weinig kilometers afgelegd.

De kettingkast is inderdaad niet zeer degelijk. Ik heb er geen problemen
mee, maar het is wat aan de zwakke kant. Demonteren (één keer gedaan)
en weer plaatsen moet heel voorzichtig, anders gaat het stuk.

Verder, stuurhelft afgebroken. Nu ik dit allemaal lees, en van Annette (ook iets
afgebroken) begint toch een iets andere indruk van Batavus te ontstaan.

Gazelle
Eén familielid heeft z'n auto verkocht, en gaat altijd op de fiets naar het werk.
Met een Gazelle. Ik schat dat die fiets wel 10.000 km per jaar aflegd.
Om de 5 jaar, of iets langer, koopt hij een nieuwe. Altijd Gazelle, met derailleur,
en zonder vering. Wel helemaal aangepast aan z'n wensen.
Een ander familielid heeft ook twee Gazelles (voor hem en z'n vrouw) gekocht.
En is er tevreden over.
Gazelle toch iets beter dan Batavus?

Opmerkelijk
Begrijp me niet verkeerd, niets raars of zo. Maar ik kan je doen en laten,
waarvan nu na drie jaar wel iets meer bekend is, niet altijd volgen.
Wel een peperdure Nikon camera, en lenzen, maar geen geld voor een nieuwe
fiets. Tenminste, ik vind dat nogal prijzig. De argumenten zijn wel enigszins
begrijpelijk. Maar als je geen professional bent m.b.t. fotografie, dan voldoet een
D5000 bijv. ook prima. Dat omrekenen is een kwestie van gewenning. Anno 2010
wordt zelfs de digitale spiegelreflex met 16 × 24 mm sensor vaak als norm gehanteerd.

Versnellingsnaaf
In Gudereit zit een Rohloff versnellingsnaaf.
Wat ik ervan weet is dat dat zeer goede naven zijn.
Maar ook veel (+€1000) duurder dan vergelijkbare naven.
Ik heb de fietsenmaker ook gevraagd naar het verschil tussen
derailleur en versnellingsnaaf. Zijn antwoord was, dat zij die gewend
waren aan een derailleur, het meestal zwaarder vonden trappen.
Misschien dat Rohloff hier een uitzondering op is. Die claimt zeer kleine
verliezen (rendement van 95%). De tandwielen erin zijn gelagerd.
Laatst gewijzigd door Rolf op 07 apr 2010 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 apr 2010 17:24

Door die aanschaf van die auto zit ik in een wat andere financiële situatie dan anders. Dat zal het vooral zijn.
Normaal had ik altijd geld zat voor een aanschaf van een andere fiets. Ik zorgde altijd wel dat ik een aardig spaarbedrag achter de hand had. Ook aan mijn Nikon-spullen kocht ik mij echt niet blut, maar deed ik het zo dat ik toch behoorlijk wat spaargeld bleef houden.
Maar de aanschaf van de auto heeft er nogal op ingehakt. Ik zat daarom even niet te wachten op een nieuwe fiets. Plotseling blijkt dat die er toch moet komen.
Gelukkig kan ik die nog wel betalen. Het is niet zo dat ik er geen geld meer voor heb. Het houdt alleen op dit moment niet echt meer over. Het herstellen van mijn spaartegoed gaat dus nóg wat langer duren. Ik hoop dat er geen andere gekke dingen gaan komen.

Rolf

Berichtdoor Rolf » 07 apr 2010 17:34

Besteding, n.a.v. voorgaande
Het liep een beetje door elkaar, de posten. Maar nu is het wat duidelijker.
Jij zult dus vast niet het resultaat van jaren in één keer inleveren voor een
530 D, mocht dat mogelijk zijn.

Batavus
Ik merkte het al eerder op, maar mijn indruk aangaande Batavus is iets veranderd.
Geen slechte fiets, maar niet geschikt voor minder gunstige omstandigheden en
vele kilometers. Dan lijkt een Gazelle, afgaande op de berichten, en ervaringen
uit de omgeving, net iets beter.

Rohloff naven
Enkele feiten:
* meerprijs van €800
* rendement van 96 - 98% (iets minder dan XT-derailleur systeem met schone ketting)
* 170 gram meer dan XT-der. syst.
* 100.000 km of meer mogelijk met dezelfde naaf
Volledig artikel.
Site van Rohloff.
Koga Miyata's zijn ook uitgerust met Rohloff naven.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 09 apr 2010 18:56

De beslissing is rond. Het is de Gudereit LC-R geworden. Ik heb gisteren een uur met de verkoper gepraat, en dit is eruit gekomen.
Dat is dan wel weer een stevige uitgave, zo direct na mijn auto! Maar een fiets is nu eenmaal onmisbaar. Nog onmisbaarder dan een auto.
Leven zonder auto is voor mij buiten mijn woon-werk-verkeer om goed denkbaar. (Met het woon-werk-verkeer erbij wordt het een wat ander verhaal. Wèl is de auto dan redelijk vervangbaar door een motorfiets. Dat laatste ging tijdens de laatste winter overigens niet op!)
Leven zonder fiets is voor mij echter ondenkbaar, ongeacht waar ik werk.
Dat betekent dat een fiets mij dus ook wat mag kosten.

Afbeelding

De Rohloff naaf is inderdaad ook verkrijgbaar bij een Koga Miyata. Maar dan praat je wel over de Signature (te vinden, onderaan in deze lijst). Die kun je helemaal zelf naar wens samenstellen. Je begint dan bij een prijs van € 1.705,-. Zodra je die Rohloff naaf dan hebt toegevoegd, zit je ineens aan een prijs van € 2.848,-. Duur onderdeel dus, die Rohloff naaf!

Mooi merk, Koga Miyata. Door de naam had ik een beetje de indruk dat het een Japans merk is, maar dat is niet zo. Het is een echt Nederlands merk. Wat duurder dan Batavus, en ongetwijfeld ook wel wat beter.

Ik merk wel hoe goed mijn fiets gaat bevallen. Mocht het niet goed bevallen, dan zal ik een nog duurdere fiets moeten hebben, zoals bijvoorbeeld de Koga Miyata Signature. De fietshandelaar heeft er echter goede ervaringen mee, en daar ben ik in mijn koopbeslissing op af gegaan. Dat ondanks het feit dat ik wet wat (overigens nogal vage) kritiek op mijn nieuwe fiets ben tegengekomen.

Het_Bureau
Mineur
Mineur

Berichtdoor Het_Bureau » 09 apr 2010 20:46

Mooie fiets! Lijkt me prima keuze! Denk dat je hiermee veel probleemloze kilometers tegemoet gaat. Laat het weten zou ik zeggen!

Op de website van Wereldfietser waar je eerder een link van plaatste kan je inderdaad veel nuttige informatie vinden. Daar zit echt heel veel kennis over fietsen...
Het hart van de wijze is rechts, maar het hart van de zot links.

Terug naar “Archief”