Als kind doe je bepaalde indrukken op. Die zijn soms scherp,
een kind is nog 'wat onbeschadigder', anderzijds wel gebaseerd
op een kleine waarheid.
Eén van die indrukken was, en dat gaat er moeilijk uit, dat motorrijders
verstand hebben van techniek. Immers, een motor heb je vooral voor
de techniek. Zelf kunnen sleutelen, en heel zuinig zijn op hun motor.
't Is niet altijd waar, dat weet ik nu ook wel.
Maar toch, met gevoel voor techniek ben je ook zuinig zijn op je fiets.
Eén fiets moet, ook bij 5000 km per jaar, toch 10 jaar mee kunnen? Wat kan er aan slijten:
- wiellagers
- balhoofd
- trapas
- versnelling
Dat kan door onderhoud, en zo af en toe afstellen, beperkt worden.
M.b.t. Batavus, welke onderdelen zijn van geringe kwaliteit? Mijn Batavus is 15 jaar, en in prima
staat. Maar ik ga wel bedachtzaam met mijn fiets om. Zo tegen de trottoirband oprijden bijv.
daar zou ik de kriebels van krijgen. Dat is ook heel slecht voor de velg. Waarschijnlijk ben ik
ook nog van een beetje van een andere generatie. Vroeger (jaren '70) moest je heel zuinig
zijn op je spulletjes. In grote gezinnen was het vaak zo dat fietsen werden doorgegeven.
En owee als je er niet voorzichtig mee omging.
Boekenlezer, ik sta soms een beetje te kijken van jouw berichten.
Het kan bijna niet anders of je hebt een behoorlijke techn. kennis. Dan weet je toch precies wat wel
en niet goed is voor een fiets? En, dan kun je hem toch ook zelf repareren?
En, ik hoop dat ik het zeggen mag, wel een Full Frame Nikon van €... . Daar zijn wel vier mooie fietsen
voor te koop. Dat zou ik dus nooit doen.
Als einzelgänger kan er de verleiding komen om het resultaat van jaren te besteden aan genot.
Een bekende, wel getrouwd, maar geen kinderen, heeft een splinternieuwe BMW 5 serie gekocht,
530 D als ik het goed heb.
't Ja, dat vind ik nou buiten proporties, en onzinnig. De gulden midddenweg, niet karig, maar ook niet overdadig.
Dan kun je beter beleggen in een eigen huis. Of een spaarkapitaaltje aanleggen, voor later. Dan is er nog iets
voor als de oude dag daar is.
En, wie het kleine niet eert, is het grote ... .
Ik zoek niet alles uit, maar let wel op de prijzen. Als de thee bij de C1000 10 cent goedkoper is,
dan koop ik het daar. Alle kleine beetjes helpen, zo is het toch?
Tot slot, voor €30 is er een
fietsreparatieset te koop bij Lidl.
Voor bedragen beneden de €500 zijn er heel veel goede tweedehands tourfietsen te koop, met derailleur.
Ik zit zelf te kijken naar één met achtervering. Maar die zijn er niet zoveel.
Een familielid heeft een Gazelle met achtervering gekocht. Daar mankeerde wat aan.
Heeft hem gerepareerd, en heeft nu voor een gering bedrag een fijne fiets.
Zoiets maakt ook dat je er dan voorzichtig mee omgaat.
Een heel verhaal, maar dat schoot me zo te binnen na het lezen van voorgaande.