1. Ik haat slaan. Als ik terug kijk op mijn opvoeding is het een daad uit onmacht en een gebrek aan communicatieve vaardigheden. Het enige wat er mee bereikt werd is dat ik onzeker werd, schrik en dat ik me aanpastte om geen klap te krijgen en niet om de reden waarom ik bepaald gedrag moest laten. Op latere leeftijd (ong.** ) kreeg ik haatgevoelens tegenover diegene en de band is zich nu langzaam aan het herstellen.
Waar ik bang voor ben is dat ik het later misschien ook wel doe als ik kwaad ben op mijn kinderen en mij misschien een rotouder gaan vinden. Voorlopig nog geen kinderen in ieder geval.
Wanneer vinden jullie iets een pedagogische tik?
2. Inderdaad MissF één keer moest ik naar de gang, dat heeft veel meer indruk op me gemaakt en duidelijk gemaakt dat ik stout en vervelend was dan al die klappen en je behoud het oprechte respect voor je ouder(s).
3. Toch blijf slaan een misselijk gebruik vinden, of je nu een klap op je kont krijg of een stom tegen je bovenarm. Als ouder kun je zo je macht op het kind uitoefenen door het kind lichamelijk pijn te doen terwijl het zich er niet tegen kan verweren. Er wordt welvoor gezorgd dat je je ouder niet terug slaat door opmerkingen als:'Waag dat nooit want ik sla je kop achterstevoren' of andere dreigementen.
4. @T. Lindeman
Dat kan inderdaad heel verhelderend werken ja. Mijn (…) broertje kreeg de meeste klappen en stompen van de ouder die uit zijn gedrag liet blijken dat hij hem het minst mocht van ons. Op een gegeven moment toen hij een jaar of ** was heeft hij uit woede hard teruggeslagen en sindsdien was het over. Ik was heel verbaasd omdat er van de dreigementen niets waar gemaakt werd. Ik heb eigenlijk veel bewondering voor hem omdat hij net zo lang vecht tot dat hij voor elkaar heeft wat hij wilde bereiken. Ik daarentegen loop nog steeds met het onmachtgevoel rond en ga steigeren bij iedereen die mij lijkt te proberen te commanderen of de macht over mij te willen hebben en heb nog steeds dromen waarin ik hard geslagen wordt.