Moeder en studie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sela

Berichtdoor sela » 28 jun 2008 07:53

indirect heeft hij het ook over mij, dus heb ik er met stijgende verbazing kennis van genomen. met name de beschuldigingen dat daarom driekwart van de gezindte is weggevallen heeft mijn wenkbrauwen doen fronsen.
dat we modelleerbaar als gel, dat zou kunnen, maar wellicht heeft dit meerdere of andere oorzaken, zo zat ik te denken.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 28 jun 2008 10:40

Wat een artikel, ik mis vooral de onderbouwing, hij poneert stellingen maar de argumenten ontbreken. Rare dingen zegt hij.
En als ik kinderen krijg wil ik ze juist het voorbeeld geven van het ontplooien van je talenten.
VOlgens mij is er bijzonder weinig mis mee als vaders en moeders werk- en zorg taken netjes en eerlijk verdelen. en dat kinderen daarbij 1,2 of 3 dagen opgevangen worden door anderen.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 28 jun 2008 11:29

paprikameisje2 schreef:je horot vaak als kinderen in de basisschoolleeftijd zijn.. dat het dan belangrijk is om thuis te zijn!! voor de kinderen, zelf denk ik dat het ook belangrijk is in de pubertijd... als er dan wat is... ben je er, en kunnen ze, als ze willen hun ei kwijt!

Ach, dat is ook vaak onzin, hoor. Hoe vaak gaat het wél goed en zijn kinderen wél gelukkig in de situatie. Natuurlijk heb je als ouders hierin een grote verantwoordelijkheid. Je kunt best werken, óók na schooltijd, zodat je kinderen naar de opvang gaan. Maar als ouders moet je wel kijken of een kind gelukkig is in de situatie. Als ik naar mij eigen dochtertje kijk: die vind het súper om na school ergens anders heen te gaan. Op dat moment ben ík er niet, nee, maar wel een oppasouder of iemand anders waar ze zich helemaal thuis bij voelt. En als ik dan thuis kom bén ik er ook helemaal voor d'r. Zij gelukkig, ik gelukkig. Ik vind dat beter dan dat ze elke keer als ze thuis komt uit school een chagrijnige moeder op de bank vindt, omdat die niet gelukkig is in de situatie van niet buitenshuis kunnen werken.
Aan de andere kant heb ik een oppaskindje die dus ook wel eens uit school bij ons komt en bij hem twijfel ik er echt aan of hij gelukkig in de situatie is. Heb ik ook aangegeven aan de ouders. In zo'n geval vind ik wél dat er één van de ouders thuis moet zijn als hij uit school komt; voor hem zou dat veel beter zijn. Maar ik vind het onzin om alle kinderen wat dat betreft over één kam te scheren.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 28 jun 2008 11:45

Wat een bizar artikel :shock:

Met zinnen als deze (het stukje over schooltijdbanen):

Ds. Stelwagen: „Dat helpt onze reformatorische vrouwen aan nog meer banen. Dan hebben moeders een nóg beter excuus om van huis te gaan. Al zou het voor vrouwen in noodsituaties natuurlijk wel mooi zijn.”

Wat wil deze man nou? Alle reformatorische vrouwen oplsuiten? Stel je voor dat ze naar buiten gaan... de grote boze buitenwereld in. Oei, dat zou de macht en het gezag van de man weleens kunnen ondermijnen...

Sjongejonge, het is gewoon bijna hilarisch. Natuurlijk heeft deze man een punt, als het gaat om 2 fulltime werkende ouders die amper thuis zijn. Maar dat is zo enorm niet te vergelijken met ouders die werktijden aanpassen aan de zorg voor de kinderen, etc. Voor deze man lijkt er geen middenweg te zijn... hij kan volgens mij alleen maar zwart-wit denken.

Ik vind het echt diep triest dat iemand met dit soort uitspraken de krant haalt. Het gevolg is namelijk dat wanneer iemand van de media 'buiten de gezindte' hier lucht van krijgt, de hele (refo-)christelijke gemeenschap weer onderuit gehaald wordt en in een zwart daglicht komt te staan. En je maakt mij niet wijs dat zijn hele 'gezindte' er ook zo zwart-wit over denkt... zonde hoor!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 jun 2008 11:47

Ik merk zelfs aan mijn puberzusje dat het voor haar prettiger is om soms alleen thuis te komen, of dat iig mijn moeder of vader niet op haar wacht dan wel. Dan voelt ze zich snel schuldig, en gaat toch maar naar huis thee drinken terwijl ze liever met vriendinnen en vrienden op stap gaat.
Mijn zusje is echt zelden thuis. Pas met het eten komt ze een keer thuis. En mijn moeder heeft altijd haar mobiel aanstaan en neemt ook gewoon op, dus als er iets is, kan ze haar altijd bereiken.
Ik denk dat het voor mij juist belangrijk is er niet altijd te zijn als wij een kindje hebben. Sowieso vind ik het net zo goed taak van de vader (waarom altijd die moeder???). Waarom worden in rego gezindtes altijd de moeder aangewezen als degene die thuis moet zijn? Ik heb een vreselijk lieve man, die echt niet zoveel van zijn kind zal willen missen hoor.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Tuinfluiter
Majoor
Majoor

Berichtdoor Tuinfluiter » 28 jun 2008 12:20

Ik zei pas nog tegen m'n vent, als nou alle reformatorische moeders eens zouden stoppen met werken (omdat het door veel mensen niet goedgekeurd wordt te werken als je kinderen thuis hebt) hoe moet het dan met al die bejaarden mensen (nog minder tijd voor ze) en in het ziekenhuis en in het onderwijs?? (de meeste moeders werken toch in de zorg en in het onderwijs)
Overal is personeel tekort dan is het toch juist heel fijn dat moeders ook enkele dagen gaan werken.
Kijk ik vind ook niet dat het gezin eronder moet lijden enz maar als alles goed geregeld is dan is er niks aan de hand denk ik dan zo en moeten we blij zijn dat ze willen werken anders hadden we een groot probleem!!

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 28 jun 2008 12:33

Waar komt de gedachte vandaan dat het bijbels is dat de vrouw thuis zit bij de kinderen? Volgens mij werkte de vrouwen keihard in vroegere tijden. Het huishouden alleen had je al een dagtaak aan, dan was er mi. echt niet overvloedig tijd voor de kinderen, die moesten gewoon meewerken. Die situatie is volgens mij totaal onvergelijkbaar met de situatie van nu.

Ansje
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Ansje » 28 jun 2008 12:59

Ik heb het stukje niet gelezen, maar als ik bovenstaande reacties lees gaan m'n nekharen al overeind staan over het stukje. Kan je nagaan :wink:
Ik ben dus ook een werkende moeder en ik kies er bewust voor. Mijn zoontje wordt uit school opgevangen door zijn oma, wat hij helemaal geweldig vindt. Hij is een allemansvriend, dus overal is het goed.
En als oma een keer niet kan is een vriendin ook snel gevonden die even anderhalf uur m'n zoontje kan opvangen, of ik ga zelf gewoon eerder naar huis. 'k Heb een flexibele baan wat dat betreft.
Wat ik inderdaad niet begrijp is waarom altijd de vrouwen zo aangevallen worden. Waarom mogen ze niet werken als ze huishouden en werk perfect met elkaar kunnen combineren? Als niets er onder lijdt?
Ik snap dat niet. Ik moet gewoon werken van mezelf, want zou ik thuis zitten dan zou ik echt niet nog meer huishoudelijke taken gaan verrichten ofzo, sterker nog, ik zou heel de dag gaan internetten denk ik :mrgreen: Lekker nutteloos dus...en nu ben ik dus 2 dagen nuttige dingen aan het doen :wink:
Ook de opmerking over het werk in de zorg bevalt me wel. Zelf werk ik ook in een woonzorgcentrum waar het merendeel van de medewerkers dus parttimers zijn, en dus moeder. Zouden al deze mensen naar aanleiding van dit artikel hun baan opzeggen omdat ze niet mogen werken, dan hebben we echt een gruwelijk probleem!!
Kortom, ik vind gewoon dat moeders moeten blijven werken als ze dat goed kunnen combineren met het gezin/huishouden!
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 jun 2008 13:11

En dan die zin: moeders gaan werken omdat er tekorten zijn in de zorg en het onderwijs, dus dat is hun reden. Maar met alleen een cadeaubon aan het eind van de maand nemen ze geen genoegen.

Nee, duh! Ik werk toch niet voor niks! Ik ben elke maand weer blij met mijn loon. En het allerleukste eraan vind ik dan dat ik alleen maar met plezier naar mijn werk ben geweest, maar zonder ervoor betaald te worden, wat een onzin!

En ik vond het, zeker in de basisschoolleeftijd, heel erg fijn dat mijn moeder er altijd was. En dat als ik op mijn fietsje door de regen thuis kwam uit school, zij het bad al klaar had gezet. Mijn zusje heeft dat niet. Maar die hoeft ook amper te fietsen ;)
Maar misschien was ik wel gewoon verwend denk ik wel eens. Wij hebben nooit iets hoeven te doen, mijn moeder was er altijd. Zij werkte alleen als mijn vader thuis was.

Maarja, die regeling is bij ons gewoon niet mogelijk. Dus zij hadden dik geluk daarmee, ik kan niet alleen werken als mijn man er is, en ik ga niet thuis zitten. Ik vind persoonlijk niet dat ik daar mijn ding in kwijt kan. Prima als iemand anders het wel kan, ik ga me stierlijk vervelen.

Misschien is alles anders als ik wel ons kindje in mijn armen heb, tja, dan kan ik altijd nog anders kiezen.
Ik vind het jammer dat er zo geoordeeld wordt in het artikel over moeders. En vaders maar 6 dagen per week werken en alle avonden in kerkenraadsvergaderingen zitten en op zondag nog ouderling zijn. Dát vind ik een teken van niet reformatorisch zijn. Je krijgt samen je kind, zorg er dan samen voor...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 28 jun 2008 13:27

Tuinfluiter schreef: en in het onderwijs?? (de meeste moeders werken toch ... in het onderwijs)

pss.. ff offtopic...

dat zorgt er aan de andere kant ook voor dat er maar zo ontzettend weinig afgestudeerden aan een baan kunnen komen :oops:

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 28 jun 2008 13:31

paprikameisje2 schreef:
Tuinfluiter schreef: en in het onderwijs?? (de meeste moeders werken toch ... in het onderwijs)

pss.. ff offtopic...

dat zorgt er aan de andere kant ook voor dat er maar zo ontzettend weinig afgestudeerden aan een baan kunnen komen :oops:

In het onderwijs?! Nou... dat lijkt me stug! Ik werk in het voortgezet onderwijs en het tekort aan personeel is echt erg... zelfs als je niet afgestudeerd bent, dan kan je zo voor de klas...

Je stelling klopt dus echt niet!

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 28 jun 2008 13:42

voortgezet onderwijs wel jah, maar basisonderwijs dus niet!vooral niet in deze regio!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 28 jun 2008 13:46

Basisonderwijs schijnt echt een ramp te zijn ja.
Mijn vriendinnen zijn allemaal juf. Nouja, 4 van hen. En 2 hebben wel meteen een vaste baan, maar 1 zoekt al anderhalf jaar, de ander heeft steeds geen fulltime, maar parttime banen.
Dus het is echt zo dat het niet makkelijk is.

Merisja
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Merisja » 28 jun 2008 15:02

En ik kan, zonder dat ik nog maar met de Pabo ben begonnen, al in het onderwijs aan de slag :roll:

Ik vind het echt nergens op slaan om anderen die net afgestudeerd zijn een baan te gunnen en zelf dus 'thuis te gaan zitten'. Ik vind dat iedereen even veel recht op een baan heeft, of je nu moeder bent en maar één dag wilt werken of als je verkering hebt en persé vijf dagen wilt werken om een hypotheek te kunnen krijgen. Dus ik ga lekker na de zomer met de Pabo beginnen en ook lekker werken... :wink:

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 28 jun 2008 15:21

Merisja schreef:En ik kan, zonder dat ik nog maar met de Pabo ben begonnen, al in het onderwijs aan de slag :roll:

Ik vind het echt nergens op slaan om anderen die net afgestudeerd zijn een baan te gunnen en zelf dus 'thuis te gaan zitten'. Ik vind dat iedereen even veel recht op een baan heeft, of je nu moeder bent en maar één dag wilt werken of als je verkering hebt en persé vijf dagen wilt werken om een hypotheek te kunnen krijgen. Dus ik ga lekker na de zomer met de Pabo beginnen en ook lekker werken... :wink:

|:)|

Terug naar “Archief”