Kinderen opvoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 feb 2008 18:02

Nee hoor, maar ik heb hier wel een mening over, en idd, ik vind het (om heel eerlijk te zijn) fout als een moeder een kind slaat of een tik geeft.
Dat is toch logisch? Als jij een andere mening hebt dan een ander vind je de mening en manier van de ander fout, of minder goed. Anders heb je geen mening.
Maar over dat slaan ben ik idd erg fel. OMdat ik het absoluut niet vind kunnen en volgens mij, en mij vele onderzoekers, het geen ene moer helpt. Er zijn veel betere manieren, die idd meer tijd kosten, maar die wel de moeite waard zijn.

Maargoed, iedereen hier is groot geworden, en dat is toch oke? Al vind de één de manier van de ander niet goed, het doel is behaald volgens mij en daar gaat het toch ook om?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 11 feb 2008 18:10

Ik vind niet dat het niet werkt, het werkt wel, maar het moet wel uit liefde gebeuren en niet uit onmacht, want dan zal het niet werken en krijgt het kind vervelende gevoelens over het slaan. Al vind ik niet dat slaan direct goed is, maar een tik wel.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 11 feb 2008 18:15

Daar verschillen we dan over van mening, en dat is niet erg :)
Want waarom geef je een tik? Een kind voelt het, en het is niet leuk om van mama geen knuffel maar tik te krijgen.
Ik denk dat het goed is dat een klein kind weet dat mama's lichaam er is om een knuffel van te ontvangen, of iig positief lichamelijk contact. Maar mama's hand geeft ook wel eens een tik, en dat is niet leuk (en het doet wel pijn, anders leert een kind hetgeen hij een tik voor kreeg echt niet af, want een tik die niet zeer doet, waar dient het dan voor?)
En natuurlijk moet een kind iets leren, dat vind ik zeker wel. Maar dat kan op talloze manieren die geen pijn doen en die niet verwarrend voor een kind zijn w.b.t. het lichamelijk contact met de papa of mama.
(en tja, ik blijf toch kijken naar opvoedprogramma's die het ook zonder tik doen :) )

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 11 feb 2008 20:08

MissF schreef:(en tja, ik blijf toch kijken naar opvoedprogramma's die het ook zonder tik doen :) )

Op tv wel ja, maar of ze het int echt ook doen....

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 11 feb 2008 20:40

we hebben het hier al meerdere keren over gehad en een ieder had zo haar eigen mening hierover. Maar nu weet ik nog niet wat ik met die zoon aan moet die iedere keer mijn andere zoon mept!

en wat vinden jullie van soldaatje spelen: heel de middag was het: pang pang en: jij bent dood :( ik weer uitleggen onder het eten voor de 458 ste keer waarom ik daar zo'n hekel aan heb. Reactie: jullie lezen toch ook wel stripboeken van Luky luck? die deden wij na. Volgens mij schoot Lucky niet dood maar het geweer uit de handen van zijn tegenstander of zuks.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 11 feb 2008 20:47

Tsja, het aloude soldaatje spelen. Ik ben op mijn vorige school meerdere keren 'doodgeschoten'. Ik zei altijd dat het erg verdrietig is om op vriendjes/broertjes te schieten...dan heb je niemand meer om mee te spelen.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 11 feb 2008 20:59

zo iets zeiden wij ook al. Hoe kan dat nou: je schiet J. dood en minuut later schiet hij jouw dood. Maar ook heb ik gezegd: stel dat er iemand langs loopt die net iemand heeft gehad die gestorven is, voor die persoon is dat ook erg verdrietig. Ja oke, dat was wel zo. Maar ja het komt elke keer weer terug en ik heb er al meerdere discussies over gehad. Helaas.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 11 feb 2008 21:08

*Annet* schreef:zo iets zeiden wij ook al. Hoe kan dat nou: je schiet J. dood en minuut later schiet hij jouw dood. Maar ook heb ik gezegd: stel dat er iemand langs loopt die net iemand heeft gehad die gestorven is, voor die persoon is dat ook erg verdrietig. Ja oke, dat was wel zo. Maar ja het komt elke keer weer terug en ik heb er al meerdere discussies over gehad. Helaas.

Ooit eens met een mama over gehad die de kinderen leerde dat ze elkaar in slaap mochten schieten. Hier hoor ik ook wel dat ze elkaar gewond schieten. Maar onze kinderen spelen nog bijna geen soldaatje, gelukkig

qwast
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor qwast » 12 feb 2008 00:35

Toen mijn vader overleden was keek ik nog naar zijn handen. Die handen hadden mij geslagen.
Ik denk niet dat dat een goed beeld is om op terug te kijken. Probeer het maar op een andere manier Annet.

"Slaan doen wij hier niet. Sla jij toch ga jij op het bankje zitten." Daarna laat je het goed maken en herhaal dit maar een aantal keer. Ik denk niet dat je aan de 458 komt... :wink:

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 feb 2008 08:52

Als je je kind op een normale manier slaat, ik bedoel te zeggen, een tik op de billen of tegen de handjes als ze weer iets pakken wat niet mag, zal een kind zich dat niet negatief herinneren.

Annet: je kunt een speciale straf bedenken, maar waarschijnlijk heb je zoiets al bedacht en helpt het niet.... tis iig erg vervelend, want ondertussen ist probleem nog niet opgelost.

Enne soldaatje spelen: heb me al voorgenomen dat hier geen schietgevallen in huis komen en soldatenkleding ook niet. Vind dat zoiets slechts om maar te spelen dat we elkaar dood schieten, maar zal wel moeilijk zijn om het te ' verbieden '

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 12 feb 2008 09:56

Het is ook niet erg dat een kind het als negatief herinnert! Ik herinner me het echt wel als negatief dat ik op de gang moest zitten als ik krijste en beet. Als het niet negatief was, dan had het vast niet geholpen.
Maar het gaat me er meer om, dat slaan lichamelijk pijn doet, en dat is volgens mij echt niet nodig.

Maar idd, hebben we het zat over gehad :)

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 12 feb 2008 10:34

qwast schreef:"Slaan doen wij hier niet. Sla jij toch ga jij op het bankje zitten." Daarna laat je het goed maken en herhaal dit maar een aantal keer. Ik denk niet dat je aan de 458 komt... :wink:

ik zit er denk ik al wel aan. Hij is geen 3 meer. Op een bankje zitten, de tijd gaat door hier weet je. Ze moeten ook op tijd op school zijn bijv. Ik heb al zoveel geprobeerd dat ik het niet meer weet.

Met het eten hebben we het verhaal van Kain en Abel gelezen terwijl dat niet aan de beurt was. Reactie: ik weet al waarom we dat lezen. Omdat ik soldaatje speelde en iemand dood schoot. Eigenlijk bedoelden wij dat hij soms zo vreselijk hatelijk is tegen zijn broeder. We hopen maar dat dit misschien iets helpt?

Jort
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Jort » 12 feb 2008 20:24

lammetje schreef:Enne soldaatje spelen: heb me al voorgenomen dat hier geen schietgevallen in huis komen en soldatenkleding ook niet. Vind dat zoiets slechts om maar te spelen dat we elkaar dood schieten, maar zal wel moeilijk zijn om het te ' verbieden '

Waaorm zou je dat willen? Oorlog is niet mooi, maar soldaat zijn is prima en anderen doodschieten kan een goede daad zijn.

(als kind mocht ik ook geen soldatenkleding, terwijl ik dat juist zo grappig vind).

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 12 feb 2008 20:32

MIjn neefje speelde continu soldaatje zonder dat hij die kleding had, filmpjes er over zag of wat dan ook. Niemand begreep waar hij het vandaan had en hij ging er zo enorm in op, da hij gerust riep: ik schiet je dood.

Sinds dien ben ik er niet meer van overtuigt dat eth tegen te houden is door geen filmpjes en geen soldaten kleding te geven.
Al was het wel erger als hij iets van soldaten aan had, maar ook zonder speelde hij het. Mijn zus heeft de kleding toen ook snel achter over gedrukt.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 12 feb 2008 20:52

het is ook wel moeilijk, ken heel veel jongens die er uren zoet mee zijn, maar ik vind het gewoon niet goed als mijn kinderen roepen: ik schiet je dood!! Ik hoor dat hier in de buurt regelmatig zeggen door (refo) jongens die mi geen fims oid daarover hebben gezien. Maar hier in huis komen dus geen geweren oid en ook geen soldaten kleding! Vind het toch wel schelen of je het je kind 'aanmoedigd' op die manier of niet. En tegenhouden lukt vast niet, maar dat is met veel dingen zo, proberen te voorkomen lijkt mij een prima oplossing. En als het niet lukt, dan zien we dat dan wel weer.

Terug naar “Archief”