Overdopen goed of fout?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 jul 2008 11:16

Gurkie schreef:Waarop baseer je het onderscheid 'beoordeling/actief geloof'?

Op hoe God in de Bijbel kinderen ziet. Ze horen er helemaal bij en worden gelijk gezien aan de volwassen gelovigen.

Gurkie schreef:Nee, de kinderbesprenkeling zoals die nu gepraktiseerd wordt heeft inderdaad geen been om op te staan. In ieder geval geen been dat mij heeft kunnen overtuigen. Het zijn toch ouders die beslissen dat ze dit willen?

Hoewel de ouders hun kind ten doop houden, spreekt het formulier over dat het kind behoort gedoopt te wezen. Het gaat er dus om dat de ouders hiermee instemmen. Maar daarbij ligt het initiatief dus niet bij hen.

Gurkie schreef:Als een kind, bijbels gezien, de doop (en dan bedoel ik echt onderdompeling)

Je vindt dus dat een echte doop een doop door onderdompeling in water is?
Mag ik je daar van afbrengen? Daar hangt het niet vanaf.
Het water is het (onmisbare) teken bij de doop, niet meer en niet minder.
Al hou je het kind vanaf het strand in Scheveningen tot aan New York onder water, het is dan niet meer of minder gedoopt dan wanneer het een handjevol water over zich heenkrijgt.
De kerk heeft de eeuwen door als geldige doop gezien een doop met water als teken en het uitspreken van de doopformule (de doop in de Naam van de drie-enige God). Over onderdompeling, begieting of besprenkeling deed men in de eerste en tweede eeuw al niet moeilijk, zie bijvoorbeeld de Didache, hoofdstuk 7:

1 And concerning baptism, thus baptize ye: Having first said all these things, baptize into the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Spirit, Matthew 28:19 in living water. 2 But if you have not living water, baptize into other water; and if you can not in cold, in warm. 3 But if you have not either, pour out water thrice upon the head into the name of Father and Son and Holy Spirit. 4 But before the baptism let the baptizer fast, and the baptized, and whatever others can; but you shall order the baptized to fast one or two days before.

Gewoon heel pragmatisch.

Gurkie schreef: mag ontvangen, dan betekent dat ook letterlijk dat diegene (doordat zijn/haar ouders geloven) een nieuw leven en schepsel is en dus Gods kind is. Persoonlijk geloof is dan nog wel belangrijk, maar is niet van belang of het kind wel of niet zalig wordt. Wat mij betreft is dat de uiterste consequentie.

Hierin ga ik ook niet met je mee.

Markus 16:16 Die geloofd zal hebben, en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden.

Het geloof is dus doorslaggevend, niet de doop.

Gurkie schreef:Ik had het vooral over deze gedeeltes:
"In de tweede plaats betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing van de zonden door Jezus Christus."
"Als wij gedoopt worden in de Naam van de Vader, betuigt en verzegelt ons God de Vader dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht en ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt."
"Als wij gedoopt worden in de Naam van de Zoon, verzegelt ons de Zoon dat Hij ons wast in Zijn bloed van al onze zonden en ons in de gemeenschap van Zijn dood en opstanding inlijft. Zo worden wij van al onze zonden bevrijd en rechtvaardig voor God gerekend. Als wij gedoopt worden in de Naam van de Heilige Geest verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig sacrament, dat Hij in ons wonen en ons tot leden van Christus heiligen wil."

Geweldige beloften nietwaar? Zolang we er maar in geloof amen op mogen zeggen.

Gurkie schreef:Wat bedoel je trouwens met 'dan mogen we niet rusten totdat...'?

Je kunt als kind gedoopt zijn, maar je niets aan wat je beloofd is, gelegen laten liggen. Dan getuigt de doop tegen je. Daarom mag de christelijke gemeente geen rust hebben voordat dit kind ook in geloof amen zegt op zijn doop.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gurkie
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Gurkie » 18 jul 2008 11:19

Riska, ik kan me voorstellen dat het woord 'besprenkelen' je pijn doet. Zo is het echter niet bedoeld; ik doe het om het onderscheid (dat ik zie) aan te geven. Als ik het ga hebben over 'kinderdoop', vind ik dat onrecht doen aan wat er daarwerkelijk gebeurt.

Besprenkeling of onderdompeling maakt voor mij wel degelijk iets uit. Het symbool van onderdompeling is namelijk origineel, bijbels en oorspronkelijk. De besprenkeling is dat niet. Volwassenbesprenkeling is voor mij helemaal een ernstige omgooi van de zaken. Natuurlijk is het geloof erachter prachtig, maar het is toch erg dat een praktijk voor kinderen wordt toegepast op volwassenen, terwijl de oorsprong en de Bijbel daar heel duidelijk over zijn??

Het teken van de besprenkeling is volgens jou onuitwisbaar en het teken dat God blijft werken in die mens. Volgens mij werkt God, meer of minder, in ieder mens! Of die nu als kind 'gedoopt' is of niet. Ik kan begrijpen dat het troost en hoop geeft, maar ik geloof dat het een aangepraat feit is dat die troost en hoop aan de doop vastzit. Wat mij betreft kun je die altijd krijgen en voegt een doop daar (bijbels gezien) niet zoveel aan toe.

Volgens mij begrijp ik Elbert wel hoor ;-).

God laat inderdaad niet los de dingen die Hij begonnen is te doen. Met of zonder doop. Daar komen we elkaar weer tegen. :)

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 18 jul 2008 11:56

Cathy schreef:
Jo'tje schreef:Als het een herbevestiging van jezelf is, dan kun je je wel 20 keer in je leven laten dopen.
Dat klinkt misschien overdreven, maar ik heb inderdaad wel eens mensen gesproken die zich al 4 of 5 keer hadden laten dopen, omdat ze voor hun idee telkens weer een nieuwe start met God nodig hadden.
Volgens mij heb je het dan niet helemaal begrepen.

Precies, dan moet je toch echt jezelf eens onderzoeken. En niet beweren dat God dit van je vraagt.

Ik zie hier aan verschillende reacties dat we het misschien nog niet helemala door hebben. Er is een verschil van opvatting over de doop

1. verbondsdoop
2. geloofsdoop

Mensen (zoals ik) die als kind de verbondsdoop hebben ontvangen maar later, op basis van de Bijbel, van mening zijn dat dit niet dit een mening is die zij delen maar die doop zien als geloofsdoop besluiten zich vaak te laten dopen op basis van hun geloof.

Er is gewoon een wezenlijk verschil van inzicht op dit punt, en laten we elkaar daar in accepteren en niet beginnen met termen als waarom laat je je opnieuw overdopen eens gedoopt altijd gedoopt enzo. Sorry dat ik het misschien wat bot ga zeggen maar als je dat zegt begrijp je denk ik het verschil tussen de twee niet zo. Ik zou zeggen ga dan eerst allebei de varianten eens bekijken en kom dan tot een oordeel en heb niet gelijk een oordeel klaar zonder dat je de verschillen kent...

Sorry maar dit moest me even van m'n hart...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 18 jul 2008 12:25

Ho ho, dat snap ik echt wel hoor. Ik ging puur in op het feit als de doop is als 'herbevestiging' voor jezelf. Dáár ging ik op in.

Ik begrijp de discussie nooit zo. Dat gaat al zó lang door en daar zijn zoveel boeken over geschreven, je wordt er niet goed van.
Die oplossing zal er nooit komen ook denk ik.
Maar de waarde die er aan vormen wordt gehecht, dat vind ik wel erg!
Als je voor God en zijn gemeente hebt beleden dat Jezus Heer is en je Hem wilt volgen, dan lijkt het me overduidelijk dat je een keuze hebt gemaakt. Dan moeten ze bij aansluiting in een andere gemeente niet zeggen: jammer, je moet eerst gedoopt worden als je écht bent bekeerd.
En andersom net zo. Iemand die als volwassene Jezus heeft leren kennen en daarom is gedoopt heeft ook een blijdenis afgelegd.

Waarschijnlijk is dit totaal geen gereformeerd standpunt ofzo, maar het gaat erom dat je Jezus wilt volgen in je leven. Dat je beseft dat je niet zonder God kunt.

Van die loze vormendiscussies kan ik echt verdrietig worden :(
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 jul 2008 12:30

Gurkie schreef:Coupe Soleil: bij de volwassendoop wordt geen belofte gegeven. De onderdompeling als volwassene is een symbool van het afleggen van het oude leven en rein opstaan in een nieuw leven.

Wat ik trouwens apart vind: pro-kinderbesprenkelaars geven vaak als argument dat het zo erg is dat je bij de volwassendoop geen belofte meekrijgt en dat je, zoals Elbert beweert, geen hoop in je doop kunt vinden. Ik begrijp echt niet dat je dat kunt zeggen. Gezien het feit dat, wanneer iemand 'uit de wereld' tot geloof komt, diegene gewoon de volwassendoop meekrijgt als symbool en NIET als belofte. In feite 'kraak' je dus een heel bijbelse gewoonte af. :?

Sowieso is het ook niet zo dat een volwassendoper geen beloften mee zou krijgen. Maar omdat de volwassendoop geen teken van verbond is voor volwassendopers is het ook raar om te stellen dat ze uberhaupt geen beloften mee zouden krijgen, volgens mij krijgen de ouders en ook het kind die bij het opdragen, net als dat bij ons bij een klein kind gebeurt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 20 jul 2008 13:48

Jo'tje schreef:Ho ho, dat snap ik echt wel hoor. Ik ging puur in op het feit als de doop is als 'herbevestiging' voor jezelf. Dáár ging ik op in.

Ik begrijp de discussie nooit zo. Dat gaat al zó lang door en daar zijn zoveel boeken over geschreven, je wordt er niet goed van.
Als je voor God en zijn gemeente hebt beleden dat Jezus Heer is en je Hem wilt volgen, dan lijkt het me overduidelijk dat je een keuze hebt gemaakt. Dan moeten ze bij aansluiting in een andere gemeente niet zeggen: jammer, je moet eerst gedoopt worden als je écht bent bekeerd.
En andersom net zo. Iemand die als volwassene Jezus heeft leren kennen en daarom is gedoopt heeft ook een blijdenis afgelegd.

Waarschijnlijk is dit totaal geen gereformeerd standpunt ofzo, maar het gaat erom dat je Jezus wilt volgen in je leven. Dat je beseft dat je niet zonder God kunt.

Amen!

Ik begreep het ook wel hoor! Ik kreeg een PB naar aanleiding van mijn eerste reactie, toen werd ik ook misbegrepen. Ik ben VOLWASSENGEDOOPT en niet OVERGEDOOPT! Een totaal verschil. Ik ben als kind nooit gedoopt en heb gelukkig de kans gehad en de vrijheid om dit alsnog te kunnen doen!
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 20 jul 2008 13:49

Jo'tje schreef:Ho ho, dat snap ik echt wel hoor. Ik ging puur in op het feit als de doop is als 'herbevestiging' voor jezelf. Dáár ging ik op in.

Amen!! :mrgreen:

Naar aanleiding van mijn eerste reactie op dit topic (ik begreep niet waarom mensen zich moesten laten overdopen) kreeg ik een PB van iemand die dacht dat ik ook was overgedoopt. ik ben echter ALLEEN VOLWASSENgedoopt! Ook een totaal verschil :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 21 jul 2008 09:44

Als iemand echt geinteresseerd is in de verschillen en waarom er zo giga veel verdeeldheid is kun je deze dienst online bekijken

http://www.bethel.nl/kerkdiensten/kerkdiensten2.php?stream=26_08_2007_avonddienst

Er wordt hier schitterend uitgelegd wat de verschillen zijn, in de hoop op wat meer begrip naar beide kanten toe!

Harold.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Harold. » 21 jul 2008 21:31

Ger(nl) schreef:Als iemand echt geinteresseerd is in de verschillen en waarom er zo giga veel verdeeldheid is kun je deze dienst online bekijken

http://www.bethel.nl/kerkdiensten/kerkdiensten2.php?stream=26_08_2007_avonddienst

Er wordt hier schitterend uitgelegd wat de verschillen zijn, in de hoop op wat meer begrip naar beide kanten toe!

Voor wie na 1 themadienst nog niet overtuigd is: hier een tweede ;-)

En voor degene uit het noorden die zelf een keer bij zo'n themadienst aanwezig willen zijn: op zondag 31 augustus is er weer een themadienst over de doop.

Je kunt je (kritische) vragen daar ook kwijt, zowel mondeling als schriftelijk, als je dat liever hebt.

Layna
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Layna » 24 jul 2008 09:41

De discussie zal altijd blijven denk ik... dat geeft niet. Als je elkaar maar respecteert in keuzes.

Kinderdoop, opdragen, volwassendoop, overdoop... als je het uit overtuiging doet voor de Heer (en niet omdat de hele kerk/gemeente het zo doet) weet ik zeker dat Hij er blij mee is.

Ger(nl)
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ger(nl) » 24 jul 2008 10:41

Harold. schreef:
Ger(nl) schreef:Als iemand echt geinteresseerd is in de verschillen en waarom er zo giga veel verdeeldheid is kun je deze dienst online bekijken

Voor wie na 1 themadienst nog niet overtuigd is: hier een tweede ;-)

En voor degene uit het noorden die zelf een keer bij zo'n themadienst aanwezig willen zijn: op zondag 31 augustus is er weer een themadienst over de doop.

Je kunt je (kritische) vragen daar ook kwijt, zowel mondeling als schriftelijk, als je dat liever hebt.

Het ging mij niet om het overtuigen van mensen maar puur om op deze manier te laten zien hoe de 2 verschillen van uitleg zijn..

En zoals Layna aangeeft de discussie zal wel blijven maar het respecteren van elkaars keuzes zou al zo mooi zijn!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 24 jul 2008 13:54

gelukkig :wink: ik was gewoon heel benieuwd wat de argumenten zijn voor het overdopen. Toch zou ik het niet zo snel doen, ik zou ook niet zo snel naar zo'n gemeente overstappen waarbij je je moet laten overdopen. Maar da's persoonlijk natuurlijk. Ik vind het fijn om ook eens van de andere kant te bekijken.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 26 jul 2008 10:54

Efeze 4:4 één lichaam en één geest, zoals u één hoop hebt op grond van uw roeping, 5 één Heer, één geloof, één doop, 6 één God en Vader van allen, die boven allen, door allen en in allen is.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

Riska

Berichtdoor Riska » 26 jul 2008 11:10

Ik kom nog even terug op 'besprenkelen' of onderdompeling bij het dopen.
Deze week was ik in een kerk met een schuilkerk (waar je alleen op verzoek een kijkje mocht nemen). Het is een kerk van voor de Reformatie en schuilkerk omdat toen alles wat RK was vervolgd werd. (jaja, de protestanten konden er ook wat van, maar dat terzijde).
Mijn oog viel op een dus heel, heel oude muurschildering. De doop van de "kamerling" (of Moor, net zoals je het wilt zien). De man stond met de voeten in wat water, maar hij werd gedoopt doordat Filippus handenvol water over hem uitstortte - dus door 'besprenkeling'.
Er hoeft niet meer over gediscussieerd worden, hebben we al gedaan. Maar het trof mij zeer dat juist die doop ook uitgebeeld werd op de manier van 'besprenkelen'...

Divrei Shmuel
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Divrei Shmuel » 26 jul 2008 23:06

Een veel oudere afbeelding, uit de 6e eeuw, kun je hier bezien:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Baptisteri ... de_Arianen
Men plachtte vroeger naakt te dopen, net als de Joodse reiniging geschied op basis van voorschriften van G-d door de hand van Mosjeh (Mozes) aan Jiesrael gebracht.
De onderdompeling van de gelovigen in Jesjoea heeft echter niet zoveel te maken met de reiniging i.v.m. opgelopen onreinheid alleen, maar gaat veel verder en moet in connectie gezien worden met een van de onderdelen van de ritus die voorafgaat aan de wijding tot priester.

Sam
Sjim'oe d'var-HASJEM gojim! - Hoor het woord van de Eeuwige, gij volken! (Jer.31:10)

Terug naar “Archief”