1a2b3c schreef:Ik zeg niet dat de zegeningen los staan van het verbond, maar dat het niet hetzelfde is. Het is niet waar dat een gelovige heiden geen relatie met God heeft omdat hij/zij niet in het verbond is. De zegeningen en beloften van het verbond maken relatie wel degelijk mogelijk, er staat nergens in de Bijbel dat dat alleen kan op basis van verbond.
God werkt in de Bijbel alleen door verbonden, d.w.z. door Zijn Woord. Als we een relatie met Hem hebben, dan zijn we aan Hem verbonden (om maar een woordspeling te maken). Als je begint met lezen in Genesis, dan kom je hier toch echt wel achter (of je ziet het niet, maar dat heeft dan te maken met het feit dat je het verbond over het hoofd ziet).
1a2b3c schreef:Er staat net zo min in de Bijbel dat baby's wel kunnen geloven of ongelovig zijn,
Dat staat er wel:
Psalm 8:3 (en Matth. 21:16) Uit de mond van kleine kinderen en zuigelingen hebt U een sterk fundament gelegd,
Psalm 22:11 vanaf de moederschoot bent U mijn God.
Lukas 1:15 hij zal al van de moederschoot af met de Heilige Geest vervuld worden,
Jer. 31:34 Dan zullen zij niet meer eenieder zijn naaste en eenieder zijn broeder onderwijzen door te zeggen: Ken de HEERE, want zij zullen Mij allen kennen, vanaf hun kleinste tot hun grootste toe, spreekt de HEERE.
enz.
1a2b3c schreef:maar je kunt ook gewoon je gezonde verstand gebruiken.
Dat is in dit geval minder verstandig dan ook hierin de Bijbel te laten spreken. (Spr. 3:5).
Het gaat mij er trouwens niet om om aan te tonen dat alle kinderen die gedoopt worden ook metterdaad geloven, maar wel om aan te tonen dat de uitspraak "kinderen kunnen niet geloven" niet Bijbels is.
1a2b3c schreef:Nee, dan hebben we het niet over het verbond, staat nergens! De verbonden zijn met Israël, en iedereen wordt geoordeeld ook de heidenen.
De maatstaf voor zondige daden is: Luk.19:22 Maar hij zei tegen hem: Uit uw eigen mond zal ik u oordelen, slechte slaaf.... (naar het licht dat hij had) Rom. 1 en 2 geeft ook aan dat heidenen geoordeeld worden naar het licht dat ze hadden. De Joden hebben de wet, maar wat hebben baby's? (zowel Jood als heiden)
Ze hebben nog geen verkeerde daden, en hebben ook nog geen begrip/licht over goed en kwaad. Op grond van het offer van Jezus, dat ook voor de zondige natuur geldt, worden zij behouden want er staat duidelijk dat het oordeel gaat over de daden en naar het licht dat men heeft.
Het licht dat de heidenen hebben, hebben ze ook van God, zie Rom. 1:19-21.
Rom. 1:19 omdat wat van God gekend kan worden, hun bekend is. God Zelf heeft het hun immers geopenbaard.
20 Want de dingen van Hem die onzichtbaar zijn, worden sinds de schepping van de wereld uit Zijn werken gekend en doorzien, namelijk én Zijn eeuwige kracht én Zijn Goddelijkheid, zodat zij niet te verontschuldigen zijn.
21 Want zij hebben, hoewel zij God kennen, Hem niet als God verheerlijkt of gedankt, maar zij zijn verdwaasd in hun overwegingen en hun onverstandig hart is verduisterd.
Kortom: het licht dat ze hebben is een restant van de heerlijkheid uit het paradijs, het werkverbond, dat verbroken is, maar wel nog voor iedereen geldt.
1a2b3c schreef:De rest kan ik wel samenvatten: Het is gewoon één troebele mix. Israël en de gelovige heidenen worden op één hoop gegooid, sommige dingen die (in de eerste plaats) letterlijk bedoelt zijn worden vergeestelijkt, en andersom.
Dat gebeurd selectief en niet consequent, en op die manier wordt het een enorme warboel. De beste leugens zijn die het hoogste waarheidsgehalte hebben.
Wet en evangelie wordt ook vermengd in de gereformeerde leer. Verbonden worden universeel en gemixt, teksten die dat duidelijk tegenspreken worden genegeerd.
Verder ga ik niet herhalen wat Boaz al gezegd heeft.
Tja, ik zie niet in wat hier ondoorgrondelijk of troebel aan is. Het is heel eenvoudig: of we zijn in de werkelijkheid waarin we ons sinds de zondeval in Adam bevinden, of we zijn in de werkelijkheid van Christus. Twee werkelijkheden dus, die in onze huidige tijd een zichtbare afspiegeling heeft in de werkelijkheid van in de gemeente zijn of daarbuiten. Want zo brengt God zijn kinderen thuis: via de verkondiging in de gemeente, de bediening van de sacramenten daarin en de werking van de Heilige Geest. Dat wordt dan troebel en ondoorgrondelijk genoemd, maar het is eigenlijk heel eenvoudig.
Boaz schreef:Ik hoop van ganser harte dat de kerk zich bekeert van deze dwaalleer, want er rust geen zegen op.
De woorden dwaalleer en geen zegen laat ik dan maar geheel voor je eigen rekening. Feit is wel dat de grote meerderheid van de christelijke kerken het belang van het verbond voor de kerken inziet en dat dat volgens mij niet ongezegend is gebleven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)