reform schreef:Onzin! Als ik geen 'ja' zeg, maak jij er gelijk van dat ik 'nee' zeg. Ik zeg op voorhand noch 'ja' noch 'nee'.
Prima, maar dan kan je ook niets concluderen. Geen aannamen, geen conclusies.
Juist doordat ik het vooraf 'open' laat kan ik, door voort te bouwen op
onderliggende aannamen, dingen concluderen. En juist jij kunt de onfeilbaarheid van de Bijbel niet concluderen, omdat je die al op voorhand aangenomen hebt. Cicero zei eerder:
'Voor mij is de onfeilbaarheid van de Bijbel geen uitgangspunt, maar hoogstens een resultaat van onderzoek.' Jij kunt nooit tot dat resultaat komen, omdat je de onfeilbaarheid al vantevoren hebt aangenomen.
Je zei: 'Ik gebruikte het voorbeeld om aan te geven dat zowel ik als Cicero gebruik maken onvolledigheidsinductie/deductie.' Ik heb inderdaad over dat 'inductie' heen gelezen, maar snap nu helemaal niet meer waar je het in vredesnaam over hebt. Inductie is in principe onvolledig, maar deductie is dat niet. Wat je ermee probeert te zeggen is me dus volslagen onduidelijk, en waarom je überhaupt met de term 'deductie' komt ook.
Je geeft het verschil al zelf aan.
Je hebt gelijk dat deductie altijd volledig is. Ik gebruik deductie (Van het algemene naar het bijzondere). Van de cultuurverschillen neem ik aan dat er ook bijzondere verschillen zijn tussen staf en sandaal (afgeleide van cultuurverschillen).
Ik heb inderdaad nergens beweerd dat het volledige deductie. Als het niet volledig is het onvolledige deductie. Ik heb ook nog nooit van die term gehoord, maar nu wel

. Cicero gebruikt inductie (dat is inderdaad in principe onvolledig). Dan zijn beide argumenten toch onvolledig.
Eerder zei je:
'Mijn deductie is zoals ik al heb toegegeven onvolledig.'Sorry hoor, ik begrijp je echt niet meer. Om dat aan te geven heb ik een paar zinnen van je in het rood gezet t.o.v. een andere in het groen.
Jij gebruikt een verkrachte vorm van deductie. Dat heb ik al eerder uitgelegd:
Wat jij doet is echter geen geldige vorm van deductie: je leidt je verificatie af uit een regel die slechts een mogelijkheid aangeeft. Het is namelijk geen regel dat alle gebruiken tussen Romeinen en Joden verschilden. Cicero gebruikt inderdaad inductie, een principe waar de hele wetenschap op is gebaseerd. Het mag dan in zichzelf onvolledig zijn, maar dat is wetenschap nu eenmaal. Jij daarentegen gaat zwaar onwetenschappelijk te werk en probeert dat uit alle macht wetenschappelijk te laten lijken. Het heeft er alleen erg weinig mee te maken, helaas.
Hij is toch alomtegenwoordig? Waar wil je naartoe?
Sluit alomtegenwoordigheid het nut van een boek uit?
Neuh; ik zeg dan ook niet dat de Bijbel geen nut kan hebben. Wat doet dit ertoe trouwens?
Hoe weet je eigenlijk dat God alomtegenwoordig is? Waar haal je dat vandaan? Toch niet uit de bijbel.....?
Je draait er weer fijn omheen. Ook dit doet er totaal niet toe. Mijn definitie van God is dat die alomtegenwoordig is. Nee, dat heb ik niet specifiek uit de Bijbel, maar het is een punt waarop ik, naar ik aanneem, overeenstem met jou, en wat we dus als gemene deler kunnen beschouwen. Erg flauw dat je dat kennelijk niet inziet, en met name dat je vlucht in zaken die er niet toe doen. Zeg dan gewoon dat je het niet weet.
Leg uit.
Om misverstanden te voorkomen, kan je dat beter zelf doen. De interpretatie van mij is gebaseerd op 2 aannamen.
- de onfeilbaarheid van de bijbel.
- het letterlijk nemen van de tekst.
Op dezelfde kinderlijk naïeve wijze kan ik je vertellen dat mijn interpretatie op slechts één aanname berust: dat de mens Jezus in de door jou aangehaalde tekst vanuit zijn werkelijke wezen - dat, zoals bij alle mensen, in God ligt - spreekt.
Dan vergeet ik, net als jij, voor het gemak even dat de onderliggende aannamen - bijvoorbeeld de aannamen die betekenis geven aan de begrippen 'onfeilbaarheid', 'bijbel', 'letterlijk nemen', 'Jezus', 'God', 'mens' etc. - niet op één hand te tellen zijn.
reform schreef:Ik heb nooit gezegd dat jou methode niet wetenschappelijk verantwoord is. Jullie verwijten mij dat mijn methode wetenschappelijk niet verantwoord is. Dat ontken ik natuurlijk.
Ik heb meermalen uitgelegd waarom jouw methode niet wetenschappelijk is, en ik heb mezelf daarbij meermalen herhaald. Aangezien je daar stelselmatig niet op in bent gegaan vind ik dat je jezelf tamelijk belachelijk maakt als je je de onwetenschappelijkheid van jouw methode evengoed stug blijft ontkennen...