Kan liefde je aangepraat worden?Relatie op het spel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 05 jun 2008 20:57

Ron60 schreef:Vrouwen die mannen willen veranderen......gggrrrr! :wink:

Andersom gebeurd het toch ook?
Als je naar de psyche van de man en vrouw kijkt, dan zijn mannen meer geneigd hun eigen gang te gaan en zijn zij meer Einzelgangers dan vrouwen.
Vrouwen zijn meer groepsmensen en laten zich dan ook makkelijker dingen gezeggen.

Overigens: wat vind jij het meest vervelende 'verandergedrag' van vrouwen naar mannen toe?
Psalm 27 : 11a
HEERE, leer mij Uw weg

Abdijbiertje om 1:00
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 05 jun 2008 21:06

em_ma schreef:

Als je naar de psyche van de man en vrouw kijkt, dan zijn mannen meer geneigd hun eigen gang te gaan en zijn zij meer Einzelgangers dan vrouwen.
Vrouwen zijn meer groepsmensen en laten zich dan ook makkelijker dingen gezeggen.

Overigens: wat vind jij het meest vervelende 'verandergedrag' van vrouwen naar mannen toe?

Andersom gebeurt dat iets minder denk ik. Mannen kunnen sneller over bepaalde zaken heen stappen, terwijl vrouwen daar wat meer moeite mee hebben (denk ik hoor!).

Vervelend verandergedrag? Tja, dat is per geval verschillend, maar ik zie het om mij heen wel gebeuren dat vriendinnen van vrienden van mij bepaalde blikken gaan trekken naar haar vriend om te zeggen "wáág het eens om dat-of-dat te gaan doen". Kan heel verschillend zijn. Soms is het het kijken naar voetbal met een paar vrienden, dan weer het doen van dingen zonder haar erbij.
Ceterum censeo Amstelodamum esse delendum

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 jun 2008 21:09

je vult elkaar toch aan? (bij tekortkomingen)

Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 05 jun 2008 21:12

Evelien schreef:je vult elkaar toch aan? (bij tekortkomingen)

Zo zou het moeten zijn. Maar dat dat voor 100% gebeurt is wishful thinking :wink: , maar zonder dat kan er nog een geweldig huwelijk overblijven hoor :wink:

Mary Pickford
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mary Pickford » 05 jun 2008 21:17

Ik weet wel dat ik in onze relatie meer de neiging heb om de ander te willen veranderen dan andersom...Dat heeft dan vooral met slechte gewoontes te maken waar ik niet zo goed mee kan leven, ik denk dat ik die ook minder heb 8).
Nee, zonder gekheid: volgens mij hebben veel mannen van die typische slechte gewoontes, meer dan vrouwen.
Vrouwen zijn denk ik ook banger voor wat anderen (vriendinnen enzo) van hun man/vriend denken.
Of denken jullie hier anders over?
Onderschrift? Nee, doe ik niet aan. Onzin.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 jun 2008 21:17

kijk ik kan heel goed koken..... en daar heeft mijn vriend het maar mee getroffen....(a)

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 05 jun 2008 21:18

Nee hoor, ik denk dat je helemaal gelijk hebt als het om jouw vriend gaat.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 05 jun 2008 21:20

Abdijbiertje om 1:00 schreef:Andersom gebeurt dat iets minder denk ik. Mannen kunnen sneller over bepaalde zaken heen stappen, terwijl vrouwen daar wat meer moeite mee hebben (denk ik hoor!).

Vervelend verandergedrag? Tja, dat is per geval verschillend, maar ik zie het om mij heen wel gebeuren dat vriendinnen van vrienden van mij bepaalde blikken gaan trekken naar haar vriend om te zeggen "wáág het eens om dat-of-dat te gaan doen". Kan heel verschillend zijn. Soms is het het kijken naar voetbal met een paar vrienden, dan weer het doen van dingen zonder haar erbij.

Mannen kunnen wat sneller en makkelijker een knop uitdoen en zaken accepteren, omdat verstand en emotie niet zo sterk met elkaar verbonden is dan bij vrouwen, terwijl vrouwen door blijven malen in hun bovenkamer.
Zo werkt het bij mij wel. :mrgreen:

@ MP: vind het ook best belangrijk wat vrienden/je ouders van je vriend of vriendin vinden.
Maar da 's toch logisch? Zij kijken niet door de roze bril die jij op hebt en ze kennen je soms beter dan dat je jezelf kent, of beter gezegd: dan dat jij jezelf wilt kennen. :

HEERE, leer mij Uw weg

Mary Pickford
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mary Pickford » 05 jun 2008 21:22

em_ma schreef:@ MP: vind het ook best belangrijk wat vrienden/je ouders van je vriend of vriendin vinden.
Maar da 's toch logisch? Zij kijken niet door de roze bril die jij op hebt en ze kennen je soms beter dan dat je jezelf kent, of beter gezegd: dan dat jij jezelf wilt kennen. :

Ja, maar theoretisch gezien lijkt het dan logischer dat je niet probeert om je vriend te veranderen zodat ze ten minste een eerlijk beeld krijgen 8).

Wat zijn we toch logisch :lol: !
Onderschrift? Nee, doe ik niet aan. Onzin.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 jun 2008 21:22

Abdijbiertje om 1:00 schreef:
em_ma schreef:

Andersom gebeurt dat iets minder denk ik. Mannen kunnen sneller over bepaalde zaken heen stappen, terwijl vrouwen daar wat meer moeite mee hebben (denk ik hoor!).

Als jij weet dat de ander vervelend vind dat je bepaalde zaken doet/ moeite heeft met bepaalde gedragingen of hoe je het ook wilt noemen, dan vind ik dat je daar rekening mee hoort te houden. Dat geldt voor beide kanten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 05 jun 2008 21:29

Mary Pickford schreef:
em_ma schreef:@ MP: vind het ook best belangrijk wat vrienden/je ouders van je vriend of vriendin vinden.

Ja, maar theoretisch gezien lijkt het dan logischer dat je niet probeert om je vriend te veranderen zodat ze ten minste een eerlijk beeld krijgen 8).

Wat zijn we toch logisch :lol: !

Ja, theoretisch wel ja :wink:
Maar ja, het is toch wel een teken van liefde dat je rekening houdt met de ander en ook wel wat veranderd, zonder dat je persoonlijkheid een complete metamorfose ondergaat.
Per slot van rekening leef je met elkaar als je met elkaar verdergaat, dus een beetje naar elkaar "toekomen'' is dan wel zo fijn.
Anders wordt het er niet gezelliger op :?

HEERE, leer mij Uw weg

Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Abdijbiertje om 1:00 » 05 jun 2008 21:32

Gerdien B. schreef:
Abdijbiertje om 1:00 schreef:
em_ma schreef:

Als jij weet dat de ander vervelend vind dat je bepaalde zaken doet/ moeite heeft met bepaalde gedragingen of hoe je het ook wilt noemen, dan vind ik dat je daar rekening mee hoort te houden. Dat geldt voor beide kanten.

Ja en nee. "Ja" omdat je inderdaad rekening moet houden met je partner, maar dat is ook logisch. "Nee", omdat een aantal kenmerken, interesses en karaktereigenschappen jou tekent oftewel: Zo ben je. Als je partner daarmee niet kan instemmen vraag ik me af of je dan bij elkaar past.

Ik heb een flink aantal interesses en een paar karaktereigenschappen (een paar goede en een zooi hele vervelende). Als mijn toekomstige vriendin (nee Gerdien, er speelt niks 8) ) daar niet mee kan omgaan wordt het wél moeilijk kan ik je melden. Is dat egoïstisch? Nee, want ik kan en wil genoeg opgeven, maar een aantal fundamentele zaken kán ik domweg niet opgeven, hoogstens iets verminderen. Zo ben ik nou eenmaal en zo is ieder mens.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 jun 2008 21:39

Wanneer is iets fundamenteel?

Daarbij zijn er genoeg zaken waarbij ik echt vind dat je daar in rekening met elkaar houdt. Dat kan een klein simpel voorbeeld zijn als: muziek die hij afschuwelijk vind en jij mooi, draaien als hij er neit is en als je samen bent, muziek opzetten die je beide mooi vind. Ik zal niet snel opwekkingsmuziek opzetten als hij er is.

Stel dat jij iets doet waar van zij meerdere keren aangeeft dat zij daar zich heel vervelend al dan niet ongelukkgi onder voelt als je dat doet. Heb je dan nog zoiets van: tja dat ben ik?
Dat zou ik heel cru vinden. Als jij echt werkelijk om haar geeft en voor haar wil gaan, vind ik dat je ook de moeite moet doen er wat aan te doen. Doe jij je best en het lukt je niet.. dat is dan punt 2. :wink:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 05 jun 2008 21:42

Toch blijft het me verbazen dat we zo weinig bereid zijn om voor de ander te veranderen. Liefde is toch je richten op de ander?

Natuurlijk zijn er bepaalde karaktertrekken die je gewoon zo hebt.
Maar ik blijf het onzin vinden om niet de willen veranderen.
Je blijft je hele leven leren van je fouten b.v. zo wordt je ook je hele leven gevormd.
Als Christen geloof ik dat we wedergeboren moeten worden. Denk je dat je als je dat bent dat je dan precies zo bent als je was?
Of zou dat betekenen dat je steeds meer de wil van de Vader gaat doen?
En als dat nu helemaal in gaat tegen je eigen wil?
Dan maar niet veranderen?

Ik ben blij dat ik niet ben zoals ik was toen ik 20 was. Gelukkig zou ik haast zeggen.

em_ma
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor em_ma » 05 jun 2008 21:45

Gerdien B. schreef:Wanneer is iets fundamenteel?

Daar versta ik de pijlers onder die mw. Hoek-van Kooten oa. aanhaalt: geestelijk, lichamelijk, sociaal en emotioneel.
Als je elkaar daarin voor het grootste gedeelte aanvoelt en op 1 lijn ligt, dan zit het wel goed.

HEERE, leer mij Uw weg

Terug naar “Archief”