Wonderbaarlijke genezing in Bleskensgraaf

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 18 jun 2007 13:03

Onze ds zei pas: degene die denken dat een genezing niet van God komt bevinden zich op zeer glad ijs.
En daarbij: je bid om genezing, en als het dan gebeurt.... vind je het raar, waarom bid je eigenlijk?

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 18 jun 2007 13:44

Waarde Leclerc, je hoeft geen deskundige te zijn op dit gebied. Ik heb JZ aan het werk gezien. Ik vond t een botte man die precies wist wat hij moest zeggen. Ik denk ook niet dat elke genezing onzin is, dat heb je kunnen lezen. Maar ik denk wel veel. JZ kan een arts in zijn team opnemen, maar die arts zal, volgens mij, niet erg onbevooroordeeld zijn.

Maar laat ik 1 ding vooropstellen, ik vind het niet raar als je genezen wordt als je bid. Maar waarom alleen bij JZ. Er werd in de hervormgde kerk voor Janneke Vlot gebeden maar dat hielp niet. Vervolgens gaat ze naar JZ en ze is opeens genezen. ](*,) Sorry maar dat kan er bij mij niet in.

Je wilt niet weten hoeveel mensen er voor mijn vader bidden, maar het ziet ernaar uit dat hij toch gewoon overlijdt binnen een jaar tijd. En nee wij gaan niet naar JZ, wij geloven dat als God je wil genezen hij dat wel doet. En anders niet.

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 18 jun 2007 16:51

The Engineer schreef:Waarde Leclerc, je hoeft geen deskundige te zijn op dit gebied. Ik heb JZ aan het werk gezien. Ik vond t een botte man die precies wist wat hij moest zeggen.

Overtuigend argument. :?
Ik denk ook niet dat elke genezing onzin is, dat heb je kunnen lezen. Maar ik denk wel veel. JZ kan een arts in zijn team opnemen, maar die arts zal, volgens mij, niet erg onbevooroordeeld zijn.

Maar laat ik 1 ding vooropstellen, ik vind het niet raar als je genezen wordt als je bid. Maar waarom alleen bij JZ. Er werd in de hervormgde kerk voor Janneke Vlot gebeden maar dat hielp niet. Vervolgens gaat ze naar JZ en ze is opeens genezen. ](*,) Sorry maar dat kan er bij mij niet in.

Idd, het is vreemd en onbegrijpelijk, ik snap het ook niet. Misschien heeft het te maken met de 'gave van genezing' maar om eerlijk te zijn weet ik dat ook niet.
Je wilt niet weten hoeveel mensen er voor mijn vader bidden, maar het ziet ernaar uit dat hij toch gewoon overlijdt binnen een jaar tijd. En nee wij gaan niet naar JZ, wij geloven dat als God je wil genezen hij dat wel doet. En anders niet.

:)

Wat ik het kwalijke vind aan zulke genezingsdiensten is, dat mensen het idee krijgen dat genezing áltijd het beste is wat ze kan overkomen. Terwijl men (in deze tijd) is vergeten dat ziekte en ellende ook goed voor je kan zijn, hoe naar het ook klinkt.

9 En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg; want Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht. Zo zal ik dan veel liever roemen in mijn zwakheden, opdat de kracht van Christus in mij wone.
10 Daarom heb ik een welbehagen in zwakheden, in smaadheden, in noden, in vervolgingen, in benauwdheden, om Christus’ wil; want als ik zwak ben, dan ben ik machtig.

Dit mis ik bij zulke diensten vaak, het lijkt alsof men vindt dat Christus altijd genezing wil, alsof het het beste is wanneer je gezond wordt.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 18 jun 2007 20:55

@The engineer. zowel Leonie als Janneke begonnen met God de eer te geven na hun genezing. voor mij is geen vraag waar die genezing vandaan komt.
en ja. niet iedereen word genezen en als je daar al enigszins bevooroordeeld zit dan ga je daar de nadruk op leggen.
overigens is het niet zo dat God alleen maar wonderen doet bij Zijlstra. Ik kan je en voorbeeld noemen van iemand in Bleskensgraaf die genezen is na ziekenzalving te hebben ontvangen, een praktijk die in steeds meer hervormde gemeenten wordt toegepast en ook voluit Bijbels is. Ook in de dankdienst van Janneke en Leonie zijn er mensen genezen en dar was Zijlstra ook niet bij aanwezig.

En nu is Leonie weer ziek en ik heb sterk het vermoeden dat de duivel daar een hand in heeft. Het is natuurlijk vele malen makkelijker een jong meisje van 14 te treffen die midden in het leven wil staan dan een diep gelovige gearriveerde vrouw wiens kinderen al gaan trouwen.
Ik weet zeker dat Leonie en haar familie een ieders gebed meer dan nodig heeft in deze.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 19 jun 2007 18:06

Maar als God almachtig is dan kan dit toch niet?? Tenzij God er de hand in heeft.

Althans dat is mijn redenatie.

Laat ik er even bijzeggen dat ik voor de "genezen" mensen blij ben. Ik stel alleen de vraag waarvan ze nou eigelijk genezen zijn. Ik ben van mening dat de meesten worden genezen van een psychische kwaal die zich uit in een lichamelijke. Maar ik kan het fout hebben natuurlijk.

Over Leonie kan ik niet oordelen. Maar in tegenstelling tot jou denk ik gewoon dat JZ een kwakzalver is die helemaal niets genezen heeft, in dit geval. Vaak wordt gezegd: als je denkt dat je hoofdpijn hebt krijg je het vanzelf wel. Ik denk dat ook het omgekeerde soms opgaat: als je denkt dat je pijn weg is voel je het niet meer. Waarom het dan weer terugkomt? Simpel: je gedachten worden verzet naar iets anders.

Overigens heb ik het net beschrevene al eens meegemaakt dus het is niet ongegrond.

André

Berichtdoor André » 19 jun 2007 18:42

The Engineer schreef:Overigens heb ik het net beschrevene al eens meegemaakt dus het is niet ongegrond.
Wellicht niet, wel komt het mij wat generaliserend over.

Overigens betalen voor genezing door gebed (wat ik een eindje terug las) dat lijkt mij niet bijzonder Bijbels.
Volgens mij vroegen Jezus en zijn discipelen geen geld, wel wordt er beschreven ergens dat ze het pertinent weigerde aan te nemen.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 19 jun 2007 19:37

The Engineer schreef:Maar als God almachtig is dan kan dit toch niet?? Tenzij God er de hand in heeft.

Althans dat is mijn redenatie.

Laat ik er even bijzeggen dat ik voor de "genezen" mensen blij ben. Ik stel alleen de vraag waarvan ze nou eigelijk genezen zijn. Ik ben van mening dat de meesten worden genezen van een psychische kwaal die zich uit in een lichamelijke. Maar ik kan het fout hebben natuurlijk.

Over Leonie kan ik niet oordelen. Maar in tegenstelling tot jou denk ik gewoon dat JZ een kwakzalver is die helemaal niets genezen heeft, in dit geval. Vaak wordt gezegd: als je denkt dat je hoofdpijn hebt krijg je het vanzelf wel. Ik denk dat ook het omgekeerde soms opgaat: als je denkt dat je pijn weg is voel je het niet meer. Waarom het dan weer terugkomt? Simpel: je gedachten worden verzet naar iets anders.

Overigens heb ik het net beschrevene al eens meegemaakt dus het is niet ongegrond.

lees eerst dat aanbevolen boek en daarna spreek ik je weer.
Laatst gewijzigd door leclerc op 19 jun 2007 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 19 jun 2007 19:56

The Engineer schreef:Laat ik er even bijzeggen dat ik voor de "genezen" mensen blij ben. Ik stel alleen de vraag waarvan ze nou eigelijk genezen zijn. Ik ben van mening dat de meesten worden genezen van een psychische kwaal die zich uit in een lichamelijke. Maar ik kan het fout hebben natuurlijk.

En dus? Stel dat dat zo zou zijn, is het dan geen genezing? :)

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 20 jun 2007 12:10

Idd, sterker gesteld, wil je hiermee zeggen dat een psychologische kwaal geen ziekte is waar je niet aan kunt lijden en dus niet van genezen hoeft te worden? Ik ben bang dat je dan de realiteit waar veel mensen dagelijks mee te leven hebben ontkend.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Riska

Berichtdoor Riska » 20 jun 2007 13:43

Beiden, lichaam en ziel, (lijf en psyche) zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. En soms houdt de psyche genezing van het lijf tegen. En omgekeerd ook, want een lichamelijke ziekte kan zwaar belastend zijn.
Als iemand psychisch herstelt, kan dat heel goed gevolgen hebben voor het lijf. Soms is er een duwtje nodig in de goede richting om verder te komen. Als alleen dat maar gebeurt in een gebedsgenezingsdient is er al winst, want dan kan iemand weer verder. Of het lijf dan genezen is, is in zekere zin dan bijzaak. Vaak vloeit het een uit het ander voort.

Als iemand maar nooit claimt dat hij/zij de ander genezen heeft. Hij/zij kan een instrument zijn in genezing.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 20 jun 2007 13:46

Ik ben dit onderwerpt een beetje moe :? Dat komt vooral doordat er mensen zijn die koste wat kost blijven beweren dat mensen als Jan Zijlstra geen gave van genezing hebben etc. Wat is er mis mee dat iemand zich geroepen voelt die gave te gebruiken?

Riska schreef:Als iemand maar nooit claimt dat hij/zij de ander genezen heeft. Hij/zij kan een instrument zijn in genezing.

Om maar even bij Jan Zijlstra te blijven, ik heb hem denk ik al wel duizend keer horen zeggen dat alleen God het doet en niet hij zelf. Dat God hem gebruikt op aarde hiervoor, maar dat alle eer aan God moet toekomen.

Riska

Berichtdoor Riska » 20 jun 2007 14:01

Rosalie83, dat heb ik ook alleen maar gehoord. Het ging mij in wat ik zei dus niet om Jan Zijlstra, maar om eenieder die aan gebedsgenezing doet. Of anders gezegd: die dit soort diensten leidt.

The Engineer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor The Engineer » 20 jun 2007 20:28

Jullie hebben inderdaad gelijk, het lichaam is met het hoofd verbonden en andersom.

Ik bedoelde te zeggen dat ze van een psychsche kwaal "genezen" is. Oftewel, de kwaal was er alleen in hun hoofd. Deze werd vervolgens aangemerkt als een andere lichamelijke ziekte. Door er niet meer aan te denken is deze weg ja. Maar zoals ik zelf al zei, wanneer de gedachten verzet worden is het weer terug.

Maar dit gaat dus niet altijd op. Overigens geloof ik dat er mensen zijn die kunnen genezen maar zich niet zo in de openbaarheid brengen.

Dat ik JZ niet geloof is niet zo gek, als je het logisch en rationeel bekijkt. Hij vraagt geld. Dat deden de discipelen niet.
Hij schreeuwt van de daken dat er bij hem mensen genezen worden. Jezus en de zijnen zeiden juist tegen de genezen mensen dat ze hun mond moesten houden.
Dan zijn er nog de schijngenezingen. Als God geneest geneest hij blijvend. Het is in mijn ogen niet zo dat een schijngenezing van God komt.
Als laatste predikt JZ erg weinig over het Evangelie. De kern van diensten zijn doorgaans de genezingen. Hoogstens ongebruikelijk.

Leclerc, ik lees dat boek niet. Ik heb ervaring met mensen van dat geloof, ze komen mij de strot uit en zeggen dat ik naar de hel ga omdat ik niet zo geloof als hen. Dus ga ik niet een boek lezen dat VOOR JZ pleit. Overigens schrijft alleen iemand die niet logisch en rationeel kan denken zo'n boek.

Riska

Berichtdoor Riska » 20 jun 2007 21:16

Je reageert erg eenzijdig. Zijlstra laat zich niet betalen voor de genezingen. Hij vraagt bijdragen, dat is iets anders.
En wat "in het hoofd zit" is vaak niet oppervlakkig. Er zijn dingen die diep ingrijpen in mensenlevens en ze beschadigen, waardoor lichamelijke kwalen ontstaan. Het is dus ook een vorm van genezing als iemand weer psychisch op zijn voeten gezet wordt, als er weer uitzicht komt.
En het feit dat jij kennelijk heel slechte ervaringen hebt opgelopen waar het om de refo-wereld gaat, wil niet zeggen dat het overal hetzelfde is.
Misschien moet je het gewoon een tijd laten rusten, zodat de bitterheid, voorzover die er is (en die ik een beetje proef) weggeëbd is.
Wat dat betreft wil tijd nog wel eens de scherpe kantjes ervan af halen.
(en voordat daar reacties op komen: de tijd heelt niet alle wonden, integendeel, maar het haalt soms de scherpe kanten wat weg).

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 20 jun 2007 21:27

The Engineer schreef:Jullie hebben inderdaad gelijk, het lichaam is met het hoofd verbonden en andersom.

Ik bedoelde te zeggen dat ze van een psychsche kwaal "genezen" is. Oftewel, de kwaal was er alleen in hun hoofd. Deze werd vervolgens aangemerkt als een andere lichamelijke ziekte. Door er niet meer aan te denken is deze weg ja. Maar zoals ik zelf al zei, wanneer de gedachten verzet worden is het weer terug.

Maar dit gaat dus niet altijd op. Overigens geloof ik dat er mensen zijn die kunnen genezen maar zich niet zo in de openbaarheid brengen.

Dat ik JZ niet geloof is niet zo gek, als je het logisch en rationeel bekijkt. Hij vraagt geld. Dat deden de discipelen niet.
Hij schreeuwt van de daken dat er bij hem mensen genezen worden. Jezus en de zijnen zeiden juist tegen de genezen mensen dat ze hun mond moesten houden.
Dan zijn er nog de schijngenezingen. Als God geneest geneest hij blijvend. Het is in mijn ogen niet zo dat een schijngenezing van God komt.
Als laatste predikt JZ erg weinig over het Evangelie. De kern van diensten zijn doorgaans de genezingen. Hoogstens ongebruikelijk.

Leclerc, ik lees dat boek niet. Ik heb ervaring met mensen van dat geloof, ze komen mij de strot uit en zeggen dat ik naar de hel ga omdat ik niet zo geloof als hen. Dus ga ik niet een boek lezen dat VOOR JZ pleit. Overigens schrijft alleen iemand die niet logisch en rationeel kan denken zo'n boek.

Dr mj paul is er anders prima in geslagd een rationeel en evenwichtig boek te schrijven. maar je bent te bevooroordeeld merk ik al.
daarbij klopt van geen kanten wat je van Zijlstra beweert.

als ik jouw was zou ik met al die wrok eens met iemand Anders gaan praten. :idea:

Terug naar “Archief”