Thuislezers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Thuislezers

Berichtdoor StillAwake » 03 mar 2014 17:14

schelpje3 schreef:Voor de jongere mensen is het ook vaak een noodsprong, een uiterste en in de hoop dat het tijdelijk is en dat is ook vaak zo.
Voor de ouderen helaas niet.
Ik denk dat ten tijde van de scheuring van de hervormde kerk, veel thuislezers zijn gekomen, want de oorspronkelijke hervormde kerk had (en heeft nu ook nog wel) hele goede bevindelijke predikanten.
Tuurlijk is het altijd het beste om je aan een gemeente te verbinden.
Ik heb ook nooit anders beweerd. :D

Grappig dat je dat zegt:
Goede bevindelijke predikanten.
Zouden dat geen goede schriftuurlijke predikanten moeten zijn?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 mar 2014 17:17

StillAwake schreef:Grappig dat je dat zegt:
Goede bevindelijke predikanten.
Zouden dat geen goede schriftuurlijke predikanten moeten zijn?

't Is net als in de psychologie: je hebt meer aan de ervarings deskundige, dan aan iemand die zijn wijsheid alleen uit boekjes haalt.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 mar 2014 17:18

Mealybug schreef:Zie ik daar een dame zonder hoedje zitten? 8)

Nog wel 2 ook. :lol:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 mar 2014 17:18

Bambi schreef:Jij hebt het over een thuiskerk, dat is wat anders dan gewoon zelf een preek op internet luisteren of een preek lezen.
Zo'n thuiskerk is een kerk zonder dominee, maar met een leider, dat is inderdaad een beetje sekte achtig.

Hoezo?
''Waar er meer dan 2 in Mijn Naam vergaderd zijn ....''
Wat ik veel sekte achtiger vind is een bepaalde predikant die een nieuwe kerk bouwt voor miljoenen omdat ie te trots is een gebouw te delen met een andere gemeente, mede ook omdat hij alleen de ware leer verkondigt, naar zijn zeggen.
Dat er in zijn denominatie niemand wordt toegelaten om nieuwe predikant te worden wegens zg. ''bevindelijke'' drogredenen, wil dan dus zeggen dat God voor de enige ware leer geen dienaren meer beschikbaar stelt.
Je moet maar durven.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2014 17:22

* zucht * :?

Bambi

Berichtdoor Bambi » 03 mar 2014 17:31

mealybug schreef:Hoezo?
''Waar er meer dan 2 in Mijn Naam vergaderd zijn ....''
Wat ik veel sekte achtiger vind is een bepaalde predikant die een nieuwe kerk bouwt voor miljoenen omdat ie te trots is een gebouw te delen met een andere gemeente, mede ook omdat hij alleen de ware leer verkondigt, naar zijn zeggen.
Dat er in zijn denominatie niemand wordt toegelaten om nieuwe predikant te worden wegens zg. ''bevindelijke'' drogredenen, wil dan dus zeggen dat God voor de enige ware leer geen dienaren meer beschikbaar stelt.
Je moet maar durven.

Welke preken lees of luister jij thuis?

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 03 mar 2014 18:31

StillAwake schreef:Als ik in een katholiek land ben (reis veel voor mijn werk) ga ik inderdaad naar een katholieke kerk. En geloof me, daar ontmoet ik broeders en zusters. De verschillen zijn kleiner dan dat de Catechismus ons doet geloven. Je kunt beter in de katholieke kerk broeders en zusters ontmoeten dan thuis in je eentje het beter weten.

Ik doe dat ook als ik op vakantie ben, incidenteel dan. Maar ik zou het niet blijven doen als ik zou verhuizen naar een katholiek land. Ik kan daar niet aan het avondmaal (vervloekte afgoderij; transsubstantie etc.), ik kan het niet eens zijn met veel zaken in de dienst, etc.
Uiteindelijk is aansluiting bij een roomse parochie dus absoluut geen optie.
Daarnaast is het principe van niet reizen op zondag op geen enkele manier Bijbels onderbouwd of te onderbouwen, waarmee het al snel richting de eerder genoemde eigenwillige eredienst gaat.

Lekker tolerant ben jij zeg. Als je van mening bent dat de Sabbatswetten op de zondag gelden (een vrij veel voorkomende mening), dan is ver reizen op zondag niet geoorloofd. Ik reis ook liever niet op zondag al komt het soms nu eenmaal zo uit. Zo heb ik altijd bewust voor Week-OV gekozen (op maandagochtend heen, op vrijdagavond terug) om van mijn ouders naar mijn kamer in de studentenstad te reizen. Veel anderen reisden op zondagavond al heen.

Maar als ik zie dat in de zomervakantie in bijvoorbeeld Zwitserland reformatorische diensten worden gehouden, terwijl de protestantse kerk 250m verderop die mensen graag welkom zou heten krijg ik niet het idee dat refo's echt de neiging hebben om buiten de eigen kaders te zoeken. Laat staan principiële thuislezers.

Als er genoeg """refo's""""" zijn om een dienst te beleggen, waarom zou je dat veroordelen? Dat kan niet eens thuislezen genoemd worden, maar het is een huisdienst. Of ben jij misschien niet zo tolerant jegens andersdenkenden (""""refo's"""), als je van jezelf had gedacht?
Natuurlijk kan een huisgemeente ontstaan vanuit een thuisleessetting. En uiteindelijk zelfs een volwaardige kerkgemeenschap. Ik vermoed dat de meeste kerken ten diepste zo ontstaan zijn. Ik krijg bij veel thuislezers echter het idee dat het "Ik weet alles beter gehalte" daar te groot voor is.

Dan moet je thuislezen niet veroordelen, maar die specifieke thuislezers.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 03 mar 2014 18:37

<ik heb ervoor gekozen deze posting te verwijderen. voor meer info kun je echter wel PBen>
Laatst gewijzigd door EenVasteBurcht op 04 mar 2014 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 03 mar 2014 20:36

Jvslooten schreef:Vertel eens, wat ziet Hij dan?

mealybug schreef:
Ik behoor ook niet tot Calvijn's groep, die de hoogmoed had om te gaan boven hetgeen geschreven staat
Een ieder beproeve zichzelve, staat er.
Hou je daar maar aan, dan heb je het druk genoeg , als het goed is.

Marnix schreef:Jezus.
Jvslooten schreef: Ik zou wensen dat er dan ook iets meer van naar buiten straalde. Dat is tenminste de bijbelse lijn.. zij die het levende water gevonden hebben worden zelf een fontein. Het water dat Ik hem zal geven, zal in hem een bron worden van water dat opwelt tot in het eeuwige leven.

Waaruit mag een ander dan halen dat jij een fontein bent?
Uit het knippen en plakken van tekst of zo?
Ik denk dat je eerst eens na moet denken voordat je mensen inschat, vooral op deze manier. Of....heb je er pijn van, heb je het dan al bij God gebracht, voor die mensen gebeden?
Als jij het niet ziet wil het niet zo zijn dat het er ook niet is, want dan ligt het wellicht aan jou.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 04 mar 2014 08:58

Bambi schreef:Welke preken lees of luister jij thuis?

Ga liever eerst eens in op mijn statement.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 mar 2014 09:40

StillAwake schreef:Als ik in een katholiek land ben (reis veel voor mijn werk) ga ik inderdaad naar een katholieke kerk. En geloof me, daar ontmoet ik broeders en zusters. De verschillen zijn kleiner dan dat de Catechismus ons doet geloven. Je kunt beter in de katholieke kerk broeders en zusters ontmoeten dan thuis in je eentje het beter weten.

EenVasteBurcht schreef:Ik doe dat ook als ik op vakantie ben, incidenteel dan. Maar ik zou het niet blijven doen als ik zou verhuizen naar een katholiek land. Ik kan daar niet aan het avondmaal (vervloekte afgoderij; transsubstantie etc.), ik kan het niet eens zijn met veel zaken in de dienst, etc.
Uiteindelijk is aansluiting bij een roomse parochie dus absoluut geen optie.

Definitief aansluiten is misschien inderdaad een te grote stap, maar als die stap je te groot is kun je beter een andere woonplaats zoeken.
Of toch over de bezwaren van de rit op zondag heenstappen.
StillAwake schreef:Daarnaast is het principe van niet reizen op zondag op geen enkele manier Bijbels onderbouwd of te onderbouwen, waarmee het al snel richting de eerder genoemde eigenwillige eredienst gaat.

EenVasteBurcht schreef:Lekker tolerant ben jij zeg. Als je van mening bent dat de Sabbatswetten op de zondag gelden (een vrij veel voorkomende mening), dan is ver reizen op zondag niet geoorloofd. Ik reis ook liever niet op zondag al komt het soms nu eenmaal zo uit. Zo heb ik altijd bewust voor Week-OV gekozen (op maandagochtend heen, op vrijdagavond terug) om van mijn ouders naar mijn kamer in de studentenstad te reizen. Veel anderen reisden op zondagavond al heen.

Zelf probeer ik ook zo min mogelijk op zondag te reizen. Vanwege mijn werk zit ik soms weken op zee, en dan zul je toch moeten, maar als het niet nodig is doe ik het niet.
Voornamelijk omdat ik mensen in mijn omgeving niet voor het hoofd wil stoten.
Ik ben namelijk van mening dat Jezus gezegd heeft dat de sabbat voor de mens is, en niet andersom. Daarnaast ben ik van mening dat de farizese sabbatsreis een doorgeslagen variant was welke door Jezus niet werd gerespecteerd.
(Ik ben dus wel van mening dat sabbat en zondag in elkaars verlengde liggen)
StillAwake schreef:Maar als ik zie dat in de zomervakantie in bijvoorbeeld Zwitserland reformatorische diensten worden gehouden, terwijl de protestantse kerk 250m verderop die mensen graag welkom zou heten krijg ik niet het idee dat refo's echt de neiging hebben om buiten de eigen kaders te zoeken. Laat staan principiële thuislezers.

EenVasteBurcht schreef:Als er genoeg """refo's""""" zijn om een dienst te beleggen, waarom zou je dat veroordelen? Dat kan niet eens thuislezen genoemd worden, maar het is een huisdienst. Of ben jij misschien niet zo tolerant jegens andersdenkenden (""""refo's"""), als je van jezelf had gedacht?

Als de lokale kerk een dienst houdt, en daarin toeristen welkom heet (zelfs een kort welkomswoord in gebroken Nederlands) schaam ik me ervoor als mijn landgenoten zich daar te rechtlijnig voor achten.
Ik heb dergelijke diensten bezocht, en ben geschrokken van de uitstraling van deze Nederlandstalige dienst.
Mijn tolerantie jegens andersdenkenden kan ikzelf moeilijk beoordelen. Ik kom vanuit een onkerkelijke achtergrond, en ben pas een aantal jaar geleden de kerk ingerold.
Ik beschouw mezelf als refo, maar ben wel enigszins allergisch voor navelstaarderij.
EenVasteBurcht schreef:Natuurlijk kan een huisgemeente ontstaan vanuit een thuisleessetting. En uiteindelijk zelfs een volwaardige kerkgemeenschap. Ik vermoed dat de meeste kerken ten diepste zo ontstaan zijn. Ik krijg bij veel thuislezers echter het idee dat het "Ik weet alles beter gehalte" daar te groot voor is.

EenVasteBurcht schreef:Dan moet je thuislezen niet veroordelen, maar die specifieke thuislezers.

Klopt. Daar heb je volledig gelijk in.
Complimenten voor je onderbouwde post!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2014 09:59

Als er een soort huisgemeente ontstaat is dat oké, de kerk is juist ook zo belangrijk vanwege het gemeente-zijn. Elkaar tot hand en voet zijn, elkaar steunen, voor elkaar bidden, met elkaar lachen en huilen en vooral God prijzen. Wat ik inderdaad wel eens hoor is dat er thuislezers zijn die thuislezen omdat geen enkele kerk goed genoeg is. De perfecte kerk bestaat niet in dit gebroken bestaan en thuislezen is net zo min perfect dan. Je kan je dan beter aansluiten bij een kerk waar men met vallen en opstaan Hem probeert te dienen dan onder het mom van streven naar perfectie, voor een volledig imperfecte oplossing kiezen.

(dat dus als dat de reden is voor thuislezen, er zijn natuurlijk meer redenen te bedenken)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 mar 2014 10:00

Marnix schreef:Als er een soort huisgemeente ontstaat is dat oké, de kerk is juist ook zo belangrijk vanwege het gemeente-zijn. Elkaar tot hand en voet zijn, elkaar steunen, voor elkaar bidden, met elkaar lachen en huilen en vooral God prijzen. Wat ik inderdaad wel eens hoor is dat er thuislezers zijn die thuislezen omdat geen enkele kerk goed genoeg is. De perfecte kerk bestaat niet in dit gebroken bestaan en thuislezen is net zo min perfect dan. Je kan je dan beter aansluiten bij een kerk waar men met vallen en opstaan Hem probeert te dienen dan onder het mom van streven naar perfectie, voor een volledig imperfecte oplossing kiezen.

(dat dus als dat de reden is voor thuislezen, er zijn natuurlijk meer redenen te bedenken)

Mocht er een perfecte kerk bestaan, dan is die niet perfect meer op het moment dat mensen zich aansluiten...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2014 10:02

En aangezien je zonder mensen geen kerk hebt bestaat die dus niet ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 04 mar 2014 10:04

Marnix schreef:En aangezien je zonder mensen geen kerk hebt bestaat die dus niet ;)

Maar daarmee is ook een thuisleessetting per definitie imperfect.

Terug naar “Archief”