StillAwake schreef:Als ik in een katholiek land ben (reis veel voor mijn werk) ga ik inderdaad naar een katholieke kerk. En geloof me, daar ontmoet ik broeders en zusters. De verschillen zijn kleiner dan dat de Catechismus ons doet geloven. Je kunt beter in de katholieke kerk broeders en zusters ontmoeten dan thuis in je eentje het beter weten.
EenVasteBurcht schreef:Ik doe dat ook als ik op vakantie ben, incidenteel dan. Maar ik zou het niet blijven doen als ik zou verhuizen naar een katholiek land. Ik kan daar niet aan het avondmaal (vervloekte afgoderij; transsubstantie etc.), ik kan het niet eens zijn met veel zaken in de dienst, etc.
Uiteindelijk is aansluiting bij een roomse parochie dus absoluut geen optie.
Definitief aansluiten is misschien inderdaad een te grote stap, maar als die stap je te groot is kun je beter een andere woonplaats zoeken.
Of toch over de bezwaren van de rit op zondag heenstappen.
StillAwake schreef:Daarnaast is het principe van niet reizen op zondag op geen enkele manier Bijbels onderbouwd of te onderbouwen, waarmee het al snel richting de eerder genoemde eigenwillige eredienst gaat.
EenVasteBurcht schreef:Lekker tolerant ben jij zeg. Als je van mening bent dat de Sabbatswetten op de zondag gelden (een vrij veel voorkomende mening), dan is ver reizen op zondag niet geoorloofd. Ik reis ook liever niet op zondag al komt het soms nu eenmaal zo uit. Zo heb ik altijd bewust voor Week-OV gekozen (op maandagochtend heen, op vrijdagavond terug) om van mijn ouders naar mijn kamer in de studentenstad te reizen. Veel anderen reisden op zondagavond al heen.
Zelf probeer ik ook zo min mogelijk op zondag te reizen. Vanwege mijn werk zit ik soms weken op zee, en dan zul je toch moeten, maar als het niet nodig is doe ik het niet.
Voornamelijk omdat ik mensen in mijn omgeving niet voor het hoofd wil stoten.
Ik ben namelijk van mening dat Jezus gezegd heeft dat de sabbat voor de mens is, en niet andersom. Daarnaast ben ik van mening dat de farizese sabbatsreis een doorgeslagen variant was welke door Jezus niet werd gerespecteerd.
(Ik ben dus wel van mening dat sabbat en zondag in elkaars verlengde liggen)
StillAwake schreef:Maar als ik zie dat in de zomervakantie in bijvoorbeeld Zwitserland reformatorische diensten worden gehouden, terwijl de protestantse kerk 250m verderop die mensen graag welkom zou heten krijg ik niet het idee dat refo's echt de neiging hebben om buiten de eigen kaders te zoeken. Laat staan principiële thuislezers.
EenVasteBurcht schreef:Als er genoeg """refo's""""" zijn om een dienst te beleggen, waarom zou je dat veroordelen? Dat kan niet eens thuislezen genoemd worden, maar het is een huisdienst. Of ben jij misschien niet zo tolerant jegens andersdenkenden (""""refo's"""), als je van jezelf had gedacht?
Als de lokale kerk een dienst houdt, en daarin toeristen welkom heet (zelfs een kort welkomswoord in gebroken Nederlands) schaam ik me ervoor als mijn landgenoten zich daar te rechtlijnig voor achten.
Ik heb dergelijke diensten bezocht, en ben geschrokken van de uitstraling van deze Nederlandstalige dienst.
Mijn tolerantie jegens andersdenkenden kan ikzelf moeilijk beoordelen. Ik kom vanuit een onkerkelijke achtergrond, en ben pas een aantal jaar geleden de kerk ingerold.
Ik beschouw mezelf als refo, maar ben wel enigszins allergisch voor navelstaarderij.
EenVasteBurcht schreef:Natuurlijk kan een huisgemeente ontstaan vanuit een thuisleessetting. En uiteindelijk zelfs een volwaardige kerkgemeenschap. Ik vermoed dat de meeste kerken ten diepste zo ontstaan zijn. Ik krijg bij veel thuislezers echter het idee dat het "Ik weet alles beter gehalte" daar te groot voor is.
EenVasteBurcht schreef:Dan moet je thuislezen niet veroordelen, maar die specifieke thuislezers.
Klopt. Daar heb je volledig gelijk in.
Complimenten voor je onderbouwde post!