Ger gem DE kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2006 19:32

Tja, dat is een moeilijk onderwerp waarover wij hier op refoweb discussiëren, maar ik geloof wel dat zij alle terecht komen bij de tollenaar ‘O God wees mij zondaar genadig’.

Uiteraard, maar dat gebeurt in vele kerken. En veel mensen in zwaardere kerken roepen wel" Wees mij genadig" maar

In principe komen de verschillen in leer door ons hoogmoed hart of door onze val en verdorvenheid, hoe serieus wij het ook nemen Gods Geest moet ons verlicht.

Ik denk dat ze eerder door onze verdroven staat komt waardoor we het gewoon allemaal niet goed kunnen begrijpen. Daarom verbaast het me dat sommigen zo stellig een leer de beste kunnen noemen. En alsof de GerGem bijvoorbeeld meer verlicht is dan de GKV :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 14 dec 2006 19:48

Denkertje21 schreef:Preeklezen is NOOIT beter. Het is een noodoplossing! Er hoort een predikant op de kansel! Of heb jij ooit ergens in de bijbel gelezen dat er een apostel stond te preeklezen?

Aan het begin van het boek Handelingen, lees je hoe de apostel Petrus, de massa spontaan toespreekt ... (minuten_werk)

De apostel Paulus echter, was uiteraard veel langer van stof, maar die ONDERWEES dan ook meer dan ie preekte ....

Het preken door hedendaagse dominees, is vooral : REDEkundig geREDEneer — dwz : de vorm & de stijl, zijn belangrijker dan de werkelijke inhoud ....

Maar helaas mijn grootste bezwaar is, dat : de inhoud van de preek niet wordt geTOETSt !!! — immers : van slechts #een kerk ergens, weet ik dat de dominee (bvb op woensdag) de komende preek van tevoren overlegt met een aantal broeders uit z'n gemeente — toentertijd binnen de vluchtelingen gemeente in Londen, werd de afgelopen preek op wo_middag geTOETSt — dit TOETSen van de preek, noemde men dan : *PROFETIE* ....

NB > de essentie van PROFETIE is, dat degenen die veel of te_veel te zeggen hebben, worden gecorrigeerd — waarbij God niet de partij der machtigen kiest, maar de partij der eenvoudigen ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 14 dec 2006 20:22

Preeklezen lijkt mij inderdaad een noodoplossing.
Het heet niet voor niets preeklezen. Die preken zijn toch geschreven door dominees en bij gebrek aan hen worden ze gelezen.
En ik kan me niet indenken dat dat gebeurd omdat de preek dan al gelezen en 'beoordeeld' is. Dit is een bijkomend voor- of nadeel
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 14 dec 2006 20:22

Marnix schreef:

Code: Selecteer alles

Uiteraard, maar dat gebeurt in vele kerken. En veel mensen in zwaardere kerken roepen wel" Wees mij genadig" maar

Ja inderdaad en in luchtige kerken roepen ze, je moed geloven.
Het klop natuurlijk ook wel want Paulus heeft dat ook geroepen.
Maar je moet wel de achtergrond van Paulus en zijn omgeving bezien. Hij en de meeste mensen toen waren vurige trouwe Thora belijders en doeners, dat was goed maar niet voldoende. Paulus stond ook voor de onmogelijkheid om hen de Heilige Geest aan hun harte toe te passen. Daarom lag hij het verbondsgewijs uit en drong hij door tot hun geweten en dat is naar mijn overtuiging hét belangrijkste.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 dec 2006 20:53

Je moet ook geloven als je behouden wil worden. Als men de apostelen vraagt wat men moet doen om behouden te worden zeggen ze ook allemaal: Geloof, bekeer je, laat je dopen.

We mogen dat doen en zullen ontdekken dat het niet uit onszelf maar uit God is. Dat wordt overigens ook in "luchtige kerken" veel geleerd.

Blijkbaar lukt het in veel zwaar bevindelijke kerken niet, wat Paulus wel deed.... want in de gemeenten waar Paulus preekte ging niet maar een paar procent van de mensen aan het avondmaal. Ik vraag me dan ook sterk af of de leer daar dan zo bijbels is. Want de uiwerking is heel anders dan in de Bijbel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 14 dec 2006 22:48

Marnix schreef:Blijkbaar lukt het in veel zwaar bevindelijke kerken niet, wat Paulus wel deed.... <-knip-> Ik vraag me dan ook sterk af of de leer daar dan zo bijbels is. Want de uiwerking is heel anders dan in de Bijbel

Marnix ... hier sla je de spijker op z'n kop !!! — de (gereformeerde) LEER schijnt uiterlijk wel “s_bijbels” te wezen, maar de *uitwerking* ervan, is dus anders_dan in de bijbel ...!!!

Dit zou men zich daar serieus moeten aantrekken ....
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 dec 2006 22:52

BOT mensen BOT
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

goofy1978
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor goofy1978 » 14 dec 2006 23:09

een dominee zei eens met pinksteren werden door 1 prediking 3000 mensen bekeerd.
nu met 3000 predikingen mischien 1 die door God in het hart gegrepen word.
Gods Geest werkt niet meer zo als toen met pinksteren,dat was uitzonderlijk.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 15 dec 2006 00:34

goofy1978 schreef: Gods Geest werkt niet meer zo als toen met pinksteren,dat was uitzonderlijk.

Ja hoor... de Geest werkt niet meer zo... God krijgt toch de schuld... Hou toch op!!!
De Geest wordt weerstaan en bedroefd en uitgeblust.... En doe jij dat niet? Ligt het echt aan de verminderde werking van de Geest? Vertel dat maar in je gebed dan!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2006 01:11

goofy1978 schreef:een dominee zei eens met pinksteren werden door 1 prediking 3000 mensen bekeerd.
nu met 3000 predikingen mischien 1 die door God in het hart gegrepen word.
Gods Geest werkt niet meer zo als toen met pinksteren,dat was uitzonderlijk.

De prediking is ook wel een beetje veranderd. Natuurlijk was Pinksteren bijzonder.... maar om de schuld nou allemaal maar op de Geest af te schuiven... is erg kortzichtig.

Parsifal, sorry, het is niet bot bedoeld, wel kritisch, maar met een liefdevolle insteek. En het is niet bedoeld richting een kerkverband, maar richting predikanten in allerlei kerkverbanden. En dan vrees ik dat de uitwerking inderdaad lang niet altijd Bijbels is. Ik hoop dat je me een beetje begrijpt, het is niet mijn bedoeling om tegen de GerGem ofzo aan te schoppen. Jezus was ook wel eens scherp, maar wel met de beste bedoelingen. Ik probeer dat ook te zijn. En je weet dat ik net zo goed ook kritisch naar eigen kerkverband en andere kerkverbanden in andere hoeken kijk. Ik zou zo graag in veel kerkverbanden, ook de mijne, meer die passie voor God en die liefde voor Hem en voor elkaar terugzien, minder rivaliteit, achterdocht, wetticisme.... Dat we allemaal meer op Hem gaan lijken. En onszelf en onze cultuur, regels en gewoonten wat meer buiten spel gaan zetten.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 15 dec 2006 01:25

Jantjes schreef:Jawel ik zie ook nog wel zwakke plekken.
Dat is o.a. de verbondsleer.
De Ger.Gem leer dat een mens totaal dood gevallen is in zonden en misdaden.
De Ger.Gem leer dat een mens een ingeschapen Godkennis heeft.
Dat is volgens mij strijdig met elkaar.

Weet jij daar antwoord op?

ten eerste: als jij zwakke plekken ziet: dan kan het niet de meest goede kerk wezen, want dat is er ook geen 1 hier op aarde.
Als jij zegt dat de leer van de GerGem de ware leer is, hoe kunnen er dan zwakke plekken in zitten?
De echte ware leer (Gods woord) staat als een huis op een rots!

De Ger.Gem leer dat een mens totaal dood gevallen is in zonden en misdaden.

Zonder God zijn wij dat toch ook? Waar moeten wij anders van verlost worden? Waarvoor is Jezus anders dan aan het kruis gestorven?
Echt niet omdat wij het allemaal goed doen. Nee, wij zondigen steeds maar weer. Zolang wij hier op aarde zijn zullen wij dat blijven doen. Al mogen wij elke keer weer alles beleiden aan God en dan gooit Hij het in de diepste zee. Dat is de enorme, onvangrijke, niet te begrijpen genade.

De Ger.Gem leer dat een mens een ingeschapen Godkennis heeft.
Volgens mij beseft elk mens dat er iets meer is dan alleen deze aarde. Dat noemen ze dan de ingeschapen gods kennis. Het weten dat er iets meer is. Wij noemen het God en een ander zoekt dat in een ander geloof en weer een ander geloofd dat er wel iets is, maar ziet dat na dit leven wel.

tegenstrijdig?
lijkt mij niet. Zijn in mijn ogen toch 2 verschillende punten.
het 1 is het beseffen dat er meer is dan alleen de mens en de ander is dat wij altijd blijven zondigen, zelfs als we Zijn kind mogen zijn.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 15 dec 2006 07:40

BOT was bedoeld als Back On Topic en dit is een bevel :)
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

erikhavenaar

Berichtdoor erikhavenaar » 15 dec 2006 09:05

rustig mijn kinderen. denk ook een beetje aan die oppassers van ons...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2006 12:18

parsifal schreef:BOT was bedoeld als Back On Topic en dit is een bevel :)

haha oh ja, had ik ook wel kunnen weten ;)

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 15 dec 2006 12:30

Marnix schreef:Ik denk dat ze eerder door onze verdroven staat komt waardoor we het gewoon allemaal niet goed kunnen begrijpen. Daarom verbaast het me dat sommigen zo stellig een leer de beste kunnen noemen. En alsof de GerGem bijvoorbeeld meer verlicht is dan de GKV :D

Daar haal je een interessant punt aan. Mijn bescheiden mening is dat kerkgenootschappen als de PKN, GKV, NGK en (deels) CGK weliswaar een orthodoxe benadering van de Schrift hanteren, maar tegelijkertijd van enig pragmatisme niet vreemd zijn. Ik denk dat zij beter in staat zijn vanuit het Evangelie een antwoord te geven op (vragen van) de moderne tijd dan een GG. Hoe graag we de tijden ook stil zouden willen zetten, dat is nu eenmaal onmogelijk. Ik denk dat vertaling van het Evangelie naar de tijdgeest de beste manier is om te overleven, wat natuurlijk niet wil zeggen dat alle calvinistische uitgangspunten overboord gegooid moeten worden of hergedefinieerd moeten worden. Integendeel zelfs! In deze tijden van secularisering en deconfessionalisering kan ons christelijk geloof een duidelijke tegenwerping bieden.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Terug naar “Archief”