Kerstversieringen, kerstbomen, lichtjes etc

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 09 dec 2006 17:42

Rustdag op zondag is de opstandingsdag van Jezus, en ja, er is nog een andere betekenis. Maar, nogmaals, er zit ook een andere lading aan: sterfdag Jezus.

25 en 26 december was de datum van het midwinterfeest. Maar, de nieuwe lading is de geboortedag van Jezus.

Klokken luiden zal ook wel een of andere heidense achtergrond aan zitten, nu is het echter om de mensen te roepen om naar de kerk te gaan.

Kerstboom zit niets aan wat met geloof te maken heeft. In tegenstelling tot de andere drie dingen die jij me gaf.
Laatst gewijzigd door L'être extraterrestre op 09 dec 2006 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 09 dec 2006 17:45

Zondag is de opstandingsdag van Jezus.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 dec 2006 18:27

Ik vroeg me net af: waarom mag er op de dag van de geboorte van Christus (voor zover het daadwerkelijk die dag is) niet eens vol worden uitgepakt? De geboorte van de Verlosser wordt gevierd en een deel van reformatorisch Nederland zingt op hele noten liederen waarin Christus niet eens genoemd wordt en is nog immer in diepzwarte rouw gedompeld.

Waarom?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 09 dec 2006 19:04

Laten we eens jubelende lofliederen zingen, de mooiste klederen (kleren) aantrekken en een lam (laten) slachten. Dat deed de vader in de gelijkenis van de verloren zoon ook. En de komst van Jezus op aarde is een nog veeeel groter feest dan de terugkomst van de verloren zoon.
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 09 dec 2006 19:14

Petra777 schreef:Zondag is de opstandingsdag van Jezus.
Dat bedoel ik. Sorry, foutje :oops:

@Optimatus, dat vind ik een wat eenzijdige mening. In de meeste kerken word kerst vrolijk gevierd.

@Lijntjuh, is het niet zo dat we voor kerst altijd nieuwe kleding kopen? En wilde Jezus niet dat we meer geld aan de armen gaven?

Petra777
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Petra777 » 09 dec 2006 20:07

@ l'etre extraterrestre: kan gebeuren.

Persoonlijk denk ik niet dat 'we' met kerst nieuwe kleren gaan kopen. Wel trek ik mijn mooiste kleren aan. En ik geloof ook niet dat Lijntjuh dat bedoeld, het schijnt mij toe dat het hier gaat over je mooiste/ feestelijkste kleren uit de kast trekken.

Meer geld aan de armen geven is altijd goed. Maar ik denk dat je er allerlei dingen bij haald die er voor de discussie niet toe doen. Want je kunt best en nieuwe kleren kopen en geld aan de armen geven.

Waar het om gaat is: Mag een christen een feest vieren, met allerlei extra's als kerstverlichting, lekker eten en mooie kleren of niet?
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 09 dec 2006 21:24

Petra777 schreef:@ l'etre extraterrestre: kan gebeuren.

Persoonlijk denk ik niet dat 'we' met kerst nieuwe kleren gaan kopen. Wel trek ik mijn mooiste kleren aan. En ik geloof ook niet dat Lijntjuh dat bedoeld, het schijnt mij toe dat het hier gaat over je mooiste/ feestelijkste kleren uit de kast trekken.

Meer geld aan de armen geven is altijd goed. Maar ik denk dat je er allerlei dingen bij haald die er voor de discussie niet toe doen. Want je kunt best en nieuwe kleren kopen en geld aan de armen geven.

Waar het om gaat is: Mag een christen een feest vieren, met allerlei extra's als kerstverlichting, lekker eten en mooie kleren of niet?
Ik haal er niets bij? Daar moest ik gewoon aan denken.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 09 dec 2006 21:49

[quote="L'être extraterrestre"}@Optimatus, dat vind ik een wat eenzijdige mening. In de meeste kerken word kerst vrolijk gevierd.
[/quote]

Zekers, maar waarom niet in alle kerken?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 09 dec 2006 22:32

Optimatus schreef:[quote="L'être extraterrestre"}@Optimatus, dat vind ik een wat eenzijdige mening. In de meeste kerken word kerst vrolijk gevierd.

Zekers, maar waarom niet in alle kerken?[/quote]
Omdat in sommige kerken het zondebesef groter is dan het besef van verlossing???

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 10 dec 2006 11:52

Riska schreef:
Optimatus schreef:
L'être extraterrestre schreef:@Optimatus, dat vind ik een wat eenzijdige mening. In de meeste kerken word kerst vrolijk gevierd.

Zekers, maar waarom niet in alle kerken?

Omdat in sommige kerken het zondebesef groter is dan het besef van verlossing???
In mijn ogen: omdat in sommige kerken mensen denken dat God de hele dag mensen straft en alleen maar denkt: zonde-zonde-zonde-regels-regels-regels.

En omdat ze te koppig zijn om iets aan hun eeuwenoude en vastgeroeste ideëen te veranderen.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 10 dec 2006 11:55

Als ik denk aan mijn oude kerk: Misschien omdat de blijde boodschap voor die 'tot en met ongeveer 10 uitverkorenen' in de gemeente is? Waarom zou je blij zijn als je toch geen verwachting van God hebt...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 dec 2006 12:19

Waarom zou je dan uberhaupt naar de kerk gaan, waarbij de dienst begint met "onze hulp is in de naam van de Here die de hemel en aarde gemaakt heeft" en vervolgens: "genade zij u en Vrede van God onze Vader door onze Heer Jezus Christus" als men dat niet eens gelooft.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Riska

Berichtdoor Riska » 10 dec 2006 13:07

Marnix schreef:Waarom zou je dan uberhaupt naar de kerk gaan, waarbij de dienst begint met "onze hulp is in de naam van de Here die de hemel en aarde gemaakt heeft" en vervolgens: "genade zij u en Vrede van God onze Vader door onze Heer Jezus Christus" als men dat niet eens gelooft.

dit is mij uit het hart gegrepen Marnix!

Lijntjuh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lijntjuh » 10 dec 2006 16:38

Wat ik bedoelde heeft idd niets met nieuwe kleren voor de kerst kopen te maken, zelf doe ik dat overigens ook niet.

Het gaat me er meer om dat feest vieren juist bijbels is en kerst daarom niet per definitie een sombere gebeurtenis hoeft te zijn.

Overigens ben ik er juist op tegen om er veel geld aan uit te geven. Ik denk dat het te maken heeft met maat houden. Je kunt ook feest vieren met eenvoudige dingen. Jezus is ook in een eenvoudige stal geboren...
De weg van de minste weerstand is alleen aan het begin geasfalteerd

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 dec 2006 16:42

Lijntjuh schreef:

Wat ik bedoelde heeft idd niets met nieuwe kleren voor de kerst kopen te maken, zelf doe ik dat overigens ook niet.

Het gaat me er meer om dat feest vieren juist bijbels is en kerst daarom niet per definitie een sombere gebeurtenis hoeft te zijn.

Overigens ben ik er juist op tegen om er veel geld aan uit te geven. Ik denk dat het te maken heeft met maat houden. Je kunt ook feest vieren met eenvoudige dingen. Jezus is ook in een eenvoudige stal geboren...

Ja, maar de wijzen kwamen wel met cadeaus waar je u tegen zegt!
En wat denk je van dat leger engelen wat begon te zingen?
Laatst gewijzigd door Liarose op 10 dec 2006 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”