Moderator: Moderafo's
wateengedoe2 schreef:Dan vraag ik - als medelokettist - toch ff iets hierover. Dat hangt ook weer samen met de 'rekkelijke' en de 'precieze' interpretatie van weten dat je bij de RKK moet wezen. Hele volksstammen in de RKK (m.n. in Nederland) zijn totaal niet gelovig, ook al zijn ze lid van de Kerk. Als zij de RKK de rug toekeren om actief gelovig te zijn in een protestantse setting, hadden ze dat maar beter niet kunnen doen en 'lauw-katholiek' kunnen blijven?
(Apok 3,16)Maar nu u lauw bent in plaats van warm of koud, zal ik u uitspuwen.
Senna schreef:Vraag die nu bij me opkomt. Had Luther e.a. wel in de gaten waar zij mee bezig waren?
Zonder enige twijfel. De geschiedenis toont dat Luther bepaald goed wist wat hij deed cq dat hij meer dan voldoende gewaarschuwd is.En wat ze 'zich op de hals haalden' toen ze een 'andere, nieuwe kerk/geloofsgemeenschap' stichtten?
Lutherse leer valt buiten dit loket. (maar: ja, inderdaad)En daarbij, was het niet Luther die de 'vrije wil' ontkende?
Jazeker. De katholieke moraaltheologie baseert zich primair op het geweten. Iedereen MOET zijn geweten volgen. Maar vervolgens moet je je geweten wel vormen en laten onderwijzen.Maar kan je misschien iets zeggen over eventuele mogelijke 'wegen'. Is datgene wat zich in het geweten van de mens afspeelt van belang? Is het van belang 'naar Wie/wie wil je luisteren', door Wie/wie wil je je laten leren/vormen?
Dat zou niet alleen kunnen, het is ook uiterst waarschijnlijk. Mensen hebben erg de neiging naar hun geweten te luisteren en hun handelen daardoor te laten beïnvloeden.En dan nog is het denk ik moeilijk, zou het niet zo kunnen zijn dat ook bijv. Luther handelde naar datgene wat zich afspeelde binnen zijn eigen geweten?
Hero schreef:wateengedoe2 schreef:Beginnende profeten? Functioneel apostelschap? Weet je zeker dat dit over de RKK ging? Of misschien over de katholiek-apostolische kerk ofzo?
Nee ... over mensen uit de charismatische beweging, actief binnen de kerk van Rome !!!
En ik had nog wel zo geprobeerd om het omzichtig te formuleren.Machiavelli schreef:Laodicea schreef:Dat weten we uiteindelijk niet, dat weet alleen God, misschien was hij geestesziek en valt het hem niet geheel aan te rekenen. Maar dit is pure persoonlijke speculatie, voorale voortkomend uit hoe ik hoop dat het was.Hé, denk eraan he. Je zit nog wel op een refoforum.
diak2b schreef:vragen over de charismatische beweging beantwoorden zonder discussie is bijna onmogelijk![]()
Als je vragen hebt over de charismatische beweging, stel ze dan ajb zo concreet mogelijk, dat maakt het zoekwerk eenvoudiger. Ik ben niet thuis in die club, en wat ik er wel van weet roept niet diect mijn warme belangstelling op. Ik zoiek met alle plezier dingen voor je op, maar zoals gezegd, zo concreet mogelijk graag
OK, dan herhaal ik het antwoord dat hier al gegeven is, dat je blijkbaar misteHero schreef:diak2b schreef:vragen over de charismatische beweging beantwoorden zonder discussie is bijna onmogelijk![]()
Als je vragen hebt over de charismatische beweging, stel ze dan ajb zo concreet mogelijk, dat maakt het zoekwerk eenvoudiger. Ik ben niet thuis in die club, en wat ik er wel van weet roept niet diect mijn warme belangstelling op. Ik zoiek met alle plezier dingen voor je op, maar zoals gezegd, zo concreet mogelijk graag
Dan herhaal ik mijn begin_vraag, die je dus blijkbaar miste ?? >
Wie ... binnen de kerk van Rome, mogen zich : *apostel* noemen ?? — formeel uitsluitend sommige bestuurders (kardinalen & bisschoppen), of ook anderen (priesters & paters) met 'n roeping daartoe ...??
Optimatus schreef:Zijn jullie (de lokettisten) van huis uit Rooms-Katholiek of later toegetreden?
diak2b schreef:OK, dan herhaal ik het antwoord dat hier al gegeven is, dat je blijkbaar miste![]()
NIEMAND
De apostelen zijn al een kleine 19 eeuwen dood. Hoewel "niet mogen" ook weer te sterk is. Jij mag je ook apostel noemen als je wil, alleen, je bent het niet
Raido schreef:En diakio kan heel goed bepalen dat jij dat niet bent. Zijn definitie is: de direct volgelingen van Jezus Christus waren apostelen, de leerlingen van de apostelen zijn de apostolische vaderen. Dat was 1900 jaar geleden. Jij leeft nu; het dus niet fysiek aan de voeten van Jezus gezeten en bent dus geen apostel
Raido schreef:Volgens charismatici zegt Paulus dat daar ja, volgens katholieken dus niet. Diak2b is een katholiek dus volgens hem ben je geen apostel aangezien je niet binnen hun definitie past
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten