LOKET RKK GESLOTEN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

wateengedoe2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wateengedoe2 » 19 okt 2006 19:51

Oh, dat verklaart waarom ik er nooit van gehoord heb, want als ik érgens niets van afweet, is het dat wel ;) Wellicht weten diak2b en laodicea meer.
Als iemand zegt: dat de mens door zijn werken [..], zonder de goddelijke genade [..] gerechtvaardigd kan worden vóór God, hij zij veroordeeld. (VI, Trente)

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Geen heil buiten de Kerk

Berichtdoor diak2b » 19 okt 2006 20:14

wateengedoe2 schreef:Dan vraag ik - als medelokettist - toch ff iets hierover. Dat hangt ook weer samen met de 'rekkelijke' en de 'precieze' interpretatie van weten dat je bij de RKK moet wezen. Hele volksstammen in de RKK (m.n. in Nederland) zijn totaal niet gelovig, ook al zijn ze lid van de Kerk. Als zij de RKK de rug toekeren om actief gelovig te zijn in een protestantse setting, hadden ze dat maar beter niet kunnen doen en 'lauw-katholiek' kunnen blijven?

Jezus geeft het antwoord zelf, imho:

Maar nu u lauw bent in plaats van warm of koud, zal ik u uitspuwen.
(Apok 3,16)

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 19 okt 2006 20:20

Senna schreef:Vraag die nu bij me opkomt. Had Luther e.a. wel in de gaten waar zij mee bezig waren?

Het veilige antwoord: dat weet God alleen.

Het eerlijke antwoord: als katholiek moet ik aannemen dat de Kerk Luther niet zomaar geëxcommuniceerd heeft, dus: ja. Van een Augustijner monnik & priester met bepaald een goede scholing, mag je overigens ook wel verwachten dat hij wist wat hij deed.

En wat ze 'zich op de hals haalden' toen ze een 'andere, nieuwe kerk/geloofsgemeenschap' stichtten?
Zonder enige twijfel. De geschiedenis toont dat Luther bepaald goed wist wat hij deed cq dat hij meer dan voldoende gewaarschuwd is.

En daarbij, was het niet Luther die de 'vrije wil' ontkende?
Lutherse leer valt buiten dit loket. (maar: ja, inderdaad)

Maar kan je misschien iets zeggen over eventuele mogelijke 'wegen'. Is datgene wat zich in het geweten van de mens afspeelt van belang? Is het van belang 'naar Wie/wie wil je luisteren', door Wie/wie wil je je laten leren/vormen?
Jazeker. De katholieke moraaltheologie baseert zich primair op het geweten. Iedereen MOET zijn geweten volgen. Maar vervolgens moet je je geweten wel vormen en laten onderwijzen.

En dan nog is het denk ik moeilijk, zou het niet zo kunnen zijn dat ook bijv. Luther handelde naar datgene wat zich afspeelde binnen zijn eigen geweten?
Dat zou niet alleen kunnen, het is ook uiterst waarschijnlijk. Mensen hebben erg de neiging naar hun geweten te luisteren en hun handelen daardoor te laten beïnvloeden.

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: ~ titulatair Apostelschap

Berichtdoor diak2b » 19 okt 2006 20:25

Hero schreef:
wateengedoe2 schreef:Beginnende profeten? Functioneel apostelschap? Weet je zeker dat dit over de RKK ging? Of misschien over de katholiek-apostolische kerk ofzo?

Nee ... over mensen uit de charismatische beweging, actief binnen de kerk van Rome !!!
:mrgreen: vragen over de charismatische beweging beantwoorden zonder discussie is bijna onmogelijk :shock:

Maar goed, de term "apostel" slaat op de 12+Paulus+Mattias (evt -/-Judas). Daarna krijg je de apostolische vaders, dat zijn de kerkvaders die de apostelen nog gekend hebben, en dan is het toch wel afgelopen met die term.

Als je vragen hebt over de charismatische beweging, stel ze dan ajb zo concreet mogelijk, dat maakt het zoekwerk eenvoudiger. Ik ben niet thuis in die club, en wat ik er wel van weet roept niet diect mijn warme belangstelling op. Ik zoiek met alle plezier dingen voor je op, maar zoals gezegd, zo concreet mogelijk graag.

Laodicea
Mineur
Mineur

Berichtdoor Laodicea » 19 okt 2006 23:03

Machiavelli schreef:
Laodicea schreef:Dat weten we uiteindelijk niet, dat weet alleen God, misschien was hij geestesziek en valt het hem niet geheel aan te rekenen. Maar dit is pure persoonlijke speculatie, voorale voortkomend uit hoe ik hoop dat het was.
:mrgreen: Hé, denk eraan he. Je zit nog wel op een refoforum. :P
En ik had nog wel zo geprobeerd om het omzichtig te formuleren. :mrgreen:

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

[NOGMAALS] ~ titulatair Apostelschap

Berichtdoor Hero » 20 okt 2006 02:13

diak2b schreef:vragen over de charismatische beweging beantwoorden zonder discussie is bijna onmogelijk :shock:

Als je vragen hebt over de charismatische beweging, stel ze dan ajb zo concreet mogelijk, dat maakt het zoekwerk eenvoudiger. Ik ben niet thuis in die club, en wat ik er wel van weet roept niet diect mijn warme belangstelling op. Ik zoiek met alle plezier dingen voor je op, maar zoals gezegd, zo concreet mogelijk graag

Dan herhaal ik mijn begin_vraag, die je dus blijkbaar miste ?? >

Wie ... binnen de kerk van Rome, mogen zich : *apostel* noemen ?? — formeel uitsluitend sommige bestuurders (kardinalen & bisschoppen), of ook anderen (priesters & paters) met 'n roeping daartoe ...??
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: [NOGMAALS] ~ titulatair Apostelschap

Berichtdoor diak2b » 20 okt 2006 09:02

Hero schreef:
diak2b schreef:vragen over de charismatische beweging beantwoorden zonder discussie is bijna onmogelijk :shock:

Als je vragen hebt over de charismatische beweging, stel ze dan ajb zo concreet mogelijk, dat maakt het zoekwerk eenvoudiger. Ik ben niet thuis in die club, en wat ik er wel van weet roept niet diect mijn warme belangstelling op. Ik zoiek met alle plezier dingen voor je op, maar zoals gezegd, zo concreet mogelijk graag

Dan herhaal ik mijn begin_vraag, die je dus blijkbaar miste ?? >

Wie ... binnen de kerk van Rome, mogen zich : *apostel* noemen ?? — formeel uitsluitend sommige bestuurders (kardinalen & bisschoppen), of ook anderen (priesters & paters) met 'n roeping daartoe ...??
OK, dan herhaal ik het antwoord dat hier al gegeven is, dat je blijkbaar miste :mrgreen:

NIEMAND

De apostelen zijn al een kleine 19 eeuwen dood.

Hoewel "niet mogen" ook weer te sterk is. Jij mag je ook apostel noemen als je wil, alleen, je bent het niet. De katholieke Kerk gebruikt de titel "apostel" alleen voor de 12+Mattias+Paulus (evt -/- Judas)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 okt 2006 09:19

Zijn jullie (de lokettisten) van huis uit Rooms-Katholiek of later toegetreden?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

wateengedoe2
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wateengedoe2 » 20 okt 2006 11:29

Optimatus schreef:Zijn jullie (de lokettisten) van huis uit Rooms-Katholiek of later toegetreden?

Alledrie geboren en getogen in de RKK, maar pas later een warme belangstelling voor het geloof ontwikkeld (althans, dat is wat ik ook van lao en diak had begrepen - bij mij is het i.i.g. zeker zo).
Als iemand zegt: dat de mens door zijn werken [..], zonder de goddelijke genade [..] gerechtvaardigd kan worden vóór God, hij zij veroordeeld. (VI, Trente)

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: [NOGMAALS] ~ titulatair Apostelschap

Berichtdoor Hero » 20 okt 2006 12:31

diak2b schreef:OK, dan herhaal ik het antwoord dat hier al gegeven is, dat je blijkbaar miste :mrgreen:
NIEMAND
De apostelen zijn al een kleine 19 eeuwen dood. Hoewel "niet mogen" ook weer te sterk is. Jij mag je ook apostel noemen als je wil, alleen, je bent het niet

Of ik het niet_ben ?? -- dat kun je niet_bepalen !!! -- overigens : apostelen zijn er weer ... ze worden van godswege geroepen, en doen in alle rust & stilte hun arbeid ....

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 okt 2006 12:33

Gloeiende. Kun je misschien een_keer *normaal* typen - ??

En diakio kan heel goed bepalen dat jij dat niet bent. Zijn definitie is: de direct volgelingen van Jezus Christus waren apostelen, de leerlingen van de apostelen zijn de apostolische vaderen. Dat was 1900 jaar geleden.

Jij leeft nu; het dus niet fysiek aan de voeten van Jezus gezeten en bent dus geen apostel.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 20 okt 2006 12:39

Raido schreef:En diakio kan heel goed bepalen dat jij dat niet bent. Zijn definitie is: de direct volgelingen van Jezus Christus waren apostelen, de leerlingen van de apostelen zijn de apostolische vaderen. Dat was 1900 jaar geleden. Jij leeft nu; het dus niet fysiek aan de voeten van Jezus gezeten en bent dus geen apostel

Dat is jouw opvatting, echter ik schaar me bij : Paulus >

[ Schema vlg griekse grondtekst 1-Cor_12:28 ]
|
# 1e === APOSTEL °
# 2e === PROFEET °
# 3e === LEERAAR - « - predikant
# 4e === Krachten - - « - wonderen
# 5e === Genezing
# 6e === Dienstbaarheid
# 7e === BESTUUR - « - leiderschap
# 8e === Tongentaal

°) 1-Cor_12:31 "... streeft dan naar de hoogste gaven. En
ik wijs u een_WEG, die nog veel verder omhoog voert ..."

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 okt 2006 12:45

Volgens charismatici zegt Paulus dat daar ja, volgens katholieken dus niet. Diak2b is een katholiek dus volgens hem ben je geen apostel aangezien je niet binnen hun definitie past.

en typ normaal!! (of is dat soms tongentaal?)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 20 okt 2006 13:01

Raido schreef:Volgens charismatici zegt Paulus dat daar ja, volgens katholieken dus niet. Diak2b is een katholiek dus volgens hem ben je geen apostel aangezien je niet binnen hun definitie past

De bijbel heeft het laatste woord --- dit gaat over de EINDTIJD >

Openbaring 18:20 "... weest vrolijk over haar, gij hemel en gij heiligen, en gij apostelen en profeten, want God heeft uw rechtzaak tegen haar [de valse wereld-kerk] beslecht ..."

diak2b
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor diak2b » 20 okt 2006 14:19

Optimatus schreef:Zijn jullie (de lokettisten) van huis uit Rooms-Katholiek of later toegetreden?
Geboren in een katholiek kerkverlatend gezin, wel gedoopt, maar mijn ouders verloren juist in die periode hun geloof.

Terug naar “Archief”