Moderator: Moderafo's
L'être extraterrestre schreef:Voor iedereen die weet dat iemand in de put zit/depressief is, vraag niet de hele dag door/aan het begin van een gesprek: Hoe is het. Dat krijgt diegene vaak de halve dag door te horen en dat is zwaar ergerlijk.
Als je iemand wilt helpen, kun je er beter rustig op aansturen, bijv, hoe was je dag klinkt al heel anders vind ik.
Ri@nne schreef:Ik heb al bij maatschappelijk werk gezeten vorig jaar. Als ik hulp ga zoeken doe ik dat via school, maar ik vind het echt heel eng.
rosalie83 schreef: Bij een psycholoog kun jij precies zeggen wat je wilt zeggen.
Dan is het niet prettig. Maar ik kwam thuis, postte mijn verhaal, en ik ben door psychiaters, politie, en heel veel msncontacten doodgegooid met de vraag: hoe gaat het. En op zo'n moment kun je dat echt niet hebben. Ik vind dat weinig prettig, zacht uitgedrukt. Heb ik nu overigens geen last meer van. Kan niet uitleggen waarom niet.Bloemenkind schreef:L'être extraterrestre schreef:Voor iedereen die weet dat iemand in de put zit/depressief is, vraag niet de hele dag door/aan het begin van een gesprek: Hoe is het. Dat krijgt diegene vaak de halve dag door te horen en dat is zwaar ergerlijk.
Als je iemand wilt helpen, kun je er beter rustig op aansturen, bijv, hoe was je dag klinkt al heel anders vind ik.
Hmm, zo vaak wordt die vraag mij niet gesteld eigenlijk
Ik vind het juist wél prettig als mensen vragen hoe het met me gaat, ook al vind ik het moeilijk om te zeggen hoe slecht ik me voel (uit schaamte, schuldgevoelens, enz.).
Misschien komt het omdat ik al zoláng 'ziek' ben, maar mijn ervaring is dat de meeste mensen maar weinig begrip voor en geduld hebben met psychi(atri)sch zieken.
Maara schreef:rosalie83 schreef: Bij een psycholoog kun jij precies zeggen wat je wilt zeggen.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat zulke hulp mij veel zou helpen.
Ik kan uit mij zelf niet echt wat zeggen als ik geen gerichte vragen krijg.
En dan ook weer niet te direct, want wat ik denk kan ik nog echt niet onder woorden brengen.
Ik zit eigenlijk ook maar raar in elkaar...
Aragorn schreef:Maara schreef:rosalie83 schreef: Bij een psycholoog kun jij precies zeggen wat je wilt zeggen.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat zulke hulp mij veel zou helpen.
Ik kan uit mij zelf niet echt wat zeggen als ik geen gerichte vragen krijg.
En dan ook weer niet te direct, want wat ik denk kan ik nog echt niet onder woorden brengen.
Ik zit eigenlijk ook maar raar in elkaar...
Een goede psycholoog weet dat ook wel aan te voelen hoor.
Gershwin schreef:Daarom moet je ook bij een professionele instelling langsgaan, dat scheelt in elk geval wel... ik ken té veel mensen die bij een christelijke organisatie langsgegaan zijn die er niks van bakte, en die vervolgens nooit meer hulp gezocht hebben, terwijl er zoveel goede seculiere organisaties zijn
Oh, je had mijn verhaal nog niet gelezen? 8 keer hetzelfde verhaal vertellen, en vervolgens nog niet begrepen te worden? Nou jah, ik ben dan wel een geval apart en een zeur, maar dan nog...Gershwin schreef:Daarom moet je ook bij een professionele instelling langsgaan, dat scheelt in elk geval wel... ik ken té veel mensen die bij een christelijke organisatie langsgegaan zijn die er niks van bakte, en die vervolgens nooit meer hulp gezocht hebben, terwijl er zoveel goede seculiere organisaties zijn
Jahwel, in zo'n gesprek kun je al best duidelijk merken of je kunt praten met iemand. Als iemand vragen stelt die er niet toe doen, of als je alles tig keer uit moet leggen...Gershwin schreef:@ L'Etre: fijn dat dit i.i.g. een goede is, en ik had je verhaal wel gelezen ja, maar aantal waar je langs gestuurd wordt zegt niets over de individuele kwaliteit van die hulpverleners, toch?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten