Wat is een depressie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 19 okt 2006 16:07

Niets???? Hmmm, die gebeurtenis(sen) van pas geleden gebeuren niet zomaar...
Sterkte!
Afbeelding

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 19 okt 2006 16:10

Voor iedereen die weet dat iemand in de put zit/depressief is, vraag niet de hele dag door/aan het begin van een gesprek: Hoe is het. Dat krijgt diegene vaak de halve dag door te horen en dat is zwaar ergerlijk.

Als je iemand wilt helpen, kun je er beter rustig op aansturen, bijv, hoe was je dag klinkt al heel anders vind ik.

Bloemenkind

Berichtdoor Bloemenkind » 19 okt 2006 20:11

L'être extraterrestre schreef:Voor iedereen die weet dat iemand in de put zit/depressief is, vraag niet de hele dag door/aan het begin van een gesprek: Hoe is het. Dat krijgt diegene vaak de halve dag door te horen en dat is zwaar ergerlijk.

Als je iemand wilt helpen, kun je er beter rustig op aansturen, bijv, hoe was je dag klinkt al heel anders vind ik.

Hmm, zo vaak wordt die vraag mij niet gesteld eigenlijk :?
Ik vind het juist wél prettig als mensen vragen hoe het met me gaat, ook al vind ik het moeilijk om te zeggen hoe slecht ik me voel (uit schaamte, schuldgevoelens, enz.).

Misschien komt het omdat ik al zoláng 'ziek' ben, maar mijn ervaring is dat de meeste mensen maar weinig begrip voor en geduld hebben met psychi(atri)sch zieken.

:(

Maara
Mineur
Mineur

Berichtdoor Maara » 19 okt 2006 20:13

Ri@nne schreef:Ik heb al bij maatschappelijk werk gezeten vorig jaar. Als ik hulp ga zoeken doe ik dat via school, maar ik vind het echt heel eng.

Rianne, ik kan mij wel vinden in wat je zegt.
Vooral het vorige dan, want bij mij op de middelbare school trof ik het niet echt.
Als het van mij af hangt wat ik wel en niet ga zeggen zeg ik dus niks.
Logisch toch? Zodra ik iets zou zeggen weet iedereen het en dat was niet mijn bedoeling.

rosalie83 schreef: Bij een psycholoog kun jij precies zeggen wat je wilt zeggen.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat zulke hulp mij veel zou helpen.
Ik kan uit mij zelf niet echt wat zeggen als ik geen gerichte vragen krijg.
En dan ook weer niet te direct, want wat ik denk kan ik nog echt niet onder woorden brengen.
Ik zit eigenlijk ook maar raar in elkaar...

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 19 okt 2006 20:19

Bloemenkind schreef:
L'être extraterrestre schreef:Voor iedereen die weet dat iemand in de put zit/depressief is, vraag niet de hele dag door/aan het begin van een gesprek: Hoe is het. Dat krijgt diegene vaak de halve dag door te horen en dat is zwaar ergerlijk.

Hmm, zo vaak wordt die vraag mij niet gesteld eigenlijk :?
Ik vind het juist wél prettig als mensen vragen hoe het met me gaat, ook al vind ik het moeilijk om te zeggen hoe slecht ik me voel (uit schaamte, schuldgevoelens, enz.).

Misschien komt het omdat ik al zoláng 'ziek' ben, maar mijn ervaring is dat de meeste mensen maar weinig begrip voor en geduld hebben met psychi(atri)sch zieken.

:(
Dan is het niet prettig. Maar ik kwam thuis, postte mijn verhaal, en ik ben door psychiaters, politie, en heel veel msncontacten doodgegooid met de vraag: hoe gaat het. En op zo'n moment kun je dat echt niet hebben. Ik vind dat weinig prettig, zacht uitgedrukt. Heb ik nu overigens geen last meer van. Kan niet uitleggen waarom niet.

@Maara, ik herken dat. Er werd aan mij gevraagd, waarom zit je hier. Maar hoe moet je beginnen? Wat ik belangrijk, wat niet? Hoe vertel je het het beste? (inmiddels heb ik ervaring, maar dan nog...) Dus zo raar ben je niet.

Maara
Mineur
Mineur

Berichtdoor Maara » 21 okt 2006 12:38

Het probleem is bij mij alleen dat ik zelfs hele makkelijke dingen niet kan vertellen.
Zelfs niet tegen mijn vriend en die weet dan toch al een heleboel ervan af.
Ook als het niet om mijn "probleem" gaat vind ik het moeilijk (zo niet onmogelijk) om te zeggen wat ik voel.
Ik kan heel goed een heel serieus gesprek voeren met iemand en die persoon willen helpen met zijn/haar problemen, maar over mijzelf zal ik nooit beginnen. En als de ander dat wel doet kan ik het onderwerp perfect weer afwenden als ik dat wil.
Op de vraag "hoe gaat het?" zul je bij mij dan ook nooit een eerlijk antwoord krijgen, ook niet als het wel goed gaat.
Hoewel er dan een paar mensen zijn die een antwoord krijgen dat nog wel in de juiste richting wil wijzen.
En anderen? Die horen gewoon "goed hoor".

En ga dan maar eens met iemand praten.
Dan hebben ze ook al snel van "als jij je mond niet open doet kunnen wij je ook niet helpen" of ze denken dat er niks aan de hand is...
En dan zeg ik hier in het forum volgens mij nog meer dan ik toen in woorden heb gezegd.
Hoewel mijn gedrag ook wel wat moet hebben gezegd toen.
En uit de brief die ik geschreven had moeten ze ook wel heel wat hebben kunnen opmaken.
Tja, en als dat dan niet genoeg is dan hoeft het van mij allemaal niet meer.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 okt 2006 14:23

Maara schreef:
rosalie83 schreef: Bij een psycholoog kun jij precies zeggen wat je wilt zeggen.

En dan ook weer niet te direct, want wat ik denk kan ik nog echt niet onder woorden brengen.

Een goede psycholoog weet dat ook wel aan te voelen hoor. :)

Ri@nne
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ri@nne » 23 okt 2006 15:49

Aragorn schreef:
Maara schreef:

Een goede psycholoog weet dat ook wel aan te voelen hoor. :)

Jammer dan dat niet alle psychologen goede psychologen zijn

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 okt 2006 16:06

Ja, dat is idd jammer. :)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 23 okt 2006 16:39

Daarom moet je ook bij een professionele instelling langsgaan, dat scheelt in elk geval wel... ik ken té veel mensen die bij een christelijke organisatie langsgegaan zijn die er niks van bakte, en die vervolgens nooit meer hulp gezocht hebben, terwijl er zoveel goede seculiere organisaties zijn :roll:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 23 okt 2006 17:04

Gershwin schreef:Daarom moet je ook bij een professionele instelling langsgaan, dat scheelt in elk geval wel... ik ken té veel mensen die bij een christelijke organisatie langsgegaan zijn die er niks van bakte, en die vervolgens nooit meer hulp gezocht hebben, terwijl er zoveel goede seculiere organisaties zijn :roll:

Heehee, je lijkt hiermee te suggereren dat christelijke organisaties per definitie niet professioneel zijn.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 23 okt 2006 17:20

Gershwin schreef:Daarom moet je ook bij een professionele instelling langsgaan, dat scheelt in elk geval wel... ik ken té veel mensen die bij een christelijke organisatie langsgegaan zijn die er niks van bakte, en die vervolgens nooit meer hulp gezocht hebben, terwijl er zoveel goede seculiere organisaties zijn :roll:
Oh, je had mijn verhaal nog niet gelezen? 8 keer hetzelfde verhaal vertellen, en vervolgens nog niet begrepen te worden? Nou jah, ik ben dan wel een geval apart en een zeur, maar dan nog...

Alhoewel mijn behandelend iemand wel heel lief is. Dus de laatste is wel de beste zegmaar.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 23 okt 2006 17:25

@ Airke: ik wilde geen namen noemen, maar vermoed dat Ri@nne, om precies te zijn, bij Eleos in Zeeland langs geweest is, en die afdeling staat zacht gezegd niet heel goed bekend.

@ L'Etre: fijn dat dit i.i.g. een goede is, en ik had je verhaal wel gelezen ja, maar aantal waar je langs gestuurd wordt zegt niets over de individuele kwaliteit van die hulpverleners, toch? :)

Goodbye.

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 23 okt 2006 17:27

Gershwin schreef:@ L'Etre: fijn dat dit i.i.g. een goede is, en ik had je verhaal wel gelezen ja, maar aantal waar je langs gestuurd wordt zegt niets over de individuele kwaliteit van die hulpverleners, toch? :)
Jahwel, in zo'n gesprek kun je al best duidelijk merken of je kunt praten met iemand. Als iemand vragen stelt die er niet toe doen, of als je alles tig keer uit moet leggen...

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 23 okt 2006 17:29

Jah, tuurlijk. Maar dát je door omstandigheden langs téveel psychs gestuurd bent wil niet zeggen dat al die losse psychs incompetent zijn, toch?

Goodbye.

Terug naar “Archief”