Jantjes schreef:Wat bedoel hij met: niet naar het ‘vlees’ wandelen?
Dat woord ‘vlees’ betekend, die de begeerlijkheden van deze wereld doen zoals materialisme sport verdwazing of kortom, dingen doen die de mensen doen naar hun eigen begeerlijke wensen van hun zondig hart en deze invullen naar deze begeerlijkheden, alsof er geen inwendige strijdt gestreden zou behoeven te worden tegen deze natuurlijke aangeboren zondig bestaan.
Maar Paulus stelt hen gelijk aan ‘mondchristenen’.
Dit is het tegenovergestelde van Christenen die door een waar geloof met Christus verenigd en verlost zijn overeenkomstig Johannes 15: Alle rank, die in Mij geen vrucht draagt, die neemt Hij weg; en al wie vrucht draagt, die reinigt Hij, opdat zij meer vrucht dragen. Gijlieden zijd nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken heb.
Het probleem is dat jij voetbal kijken vergelijkt met "naar het vlees wandelen" en "de verkeerde keuze maken in de inwendige strijd". Zolang jij dat zo ziet valt er eigenlijk ook niet over te praten... Maar ja, er waren ook mensen die het eten van offervlees zo zagen in Korinthe... en Paulus zegt dan: Nee, het gaat er niet om wat je doet maar hoe en waarom... en dan kan je offervlees eten en God ervoor danken. Er waren mensen die het als verkeerd zagen en mensen die het als niet verkeerd zagen en Paulus zegt niet: Het is fout, wandelen naar het vlees (letterlijk en figuurlijk

) en meedoen met de wereld, als je dat kan doen en je kan God er voor danken, dan mag je het doen, zolang je anderen geen aanstoot geeft. Blijkbaar zijn alle christenen die naar het WK kijken voor jou echter "mondchristenen" die toegeven aan zondige begeerten.
Ik noem mezelf geen "mondchristen" (behalve in het opzicht dat ik mijn mond ook op een chritselijke manier wil gebruiken) en toch kijkt ik voetbal. Dit is niet "meedoen met de wereld" maar "christen zijn in de wereld". Ik kijk dus als christen naar voetbal en dit staat mijn relatie met mijn Hemelse Vader niet in de weg. Als jij dat niet wil/kan geloven is dat jammer, omdat je een verkeerd beeld van me hebt (en hier dus ook schetst) maar gelukkig heb jij niet te oordelen over mijn geloof en mijn leven met God. Wat je met deze info doet is vervolgens aan jou. Maar ga nou eens ontdekken dat mensen voetbal kunnen kijken zonder materialistisch te zijn of aan sportverdwazing te doen. Jij ziet dat sommige mensen zich laten leiden door materialisme en zich aan sportverdwazing schuldig maken en gaat dat opeens alle kijkers van een voetbalwedstrijd verwijten... en daar ga je flink mee de fout in.
Elbert schreef:Maar ik kan me zelf moeilijk voorstellen dat als iemand gespannen voor de tv zit, om te kijken of z'n favoriete ploeg een goal maakt, hij dan nog wel zoveel aan God denkt. Mij zou het in elk geval niet lukken.
Klopt, maar de hele dag daarmee bezig zijn is ook best lastig... Hetzelfde geldt immers voor talloze andere dingen... zelf sporten bijvoorbeeld.... winkelen / boodschappen doen, op visite en ga zo maar door... Ik denk tijdens voetbal niet meer aan God dan bij het doen van dat soort dingen... maar zeker ook niet minder! (en dat is absoluut niet 0,0 want ook tijdens een voetbalwedstrijd kan je ook zeker wel aan God denken) maar dat ligt er aan hoe belangrijk je die wedstrijd vindt, of je er helemaal in opgaat... of ook nog een beetje kan relativeren.