HSP (Hoog Sensitieve Personen)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 27 apr 2006 13:47

Oké, en vanaf nu alleen nog maar over HSP, overige reacties worden verwijderd.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

simone
Mineur
Mineur

Berichtdoor simone » 27 apr 2006 19:55

Als je informatie wilt of met andere hsp praten dan is er een christelijke site met forum:www.5broden2vissen.nl

Ook kom je de laatste tijd veel mensen tegen die het over nieuwetijdskinderen hebben.
Volgens mij komt dit van de new age.
' Als Jezus Christus werkelijk God is en zijn leven voor mij gaf, dan kan mijn offer voor Hem nooit te groot zijn.'

C. T. STUDD

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 28 apr 2006 11:52

volgens mij kun je tegenwoordig van alles krijgen. Onzin die hele HSP hype.............. iedereen is nou eenmaal anders en als ik alle persoonlijkheden en persoonlijkheid stoornissen op een rijtje zet past er op iedereen wel een stickertje! Doel?? :roll: onbekend.

zolang je kan houden van mensen en kan werken /school gaan (Freud vertaalt) heb je geen probleem.

dacht ik.

André

Berichtdoor André » 28 apr 2006 12:08

tweetietwee schreef:Onzin die hele HSP hype.............. (....)en kan werken
Mijn conclusie zou dan kunnen zijn als je 5 jaar uit het arbeidsproces bent omdat je o.a. 23 van de 23 vragen positief kunt beantwoorden dat HSP iig geen onzin is.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 apr 2006 12:13

Je wil niet weten hoeveel ik al aan dat boek over HSP heb gehad, alleen de eerste paar bladzijden... HSP'ers nemen de wereld op een andere manier waar en dat verklaart waarom ze soms gedrag vertonen dat in onze (niet-HSP) ogen belachelijk is.

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 28 apr 2006 12:23

Lalage schreef:Je wil niet weten hoeveel ik al aan dat boek over HSP heb gehad, alleen de eerste paar bladzijden... HSP'ers nemen de wereld op een andere manier waar en dat verklaart waarom ze soms gedrag vertonen dat in onze (niet-HSP) ogen belachelijk is.

misschien ben ik het gewoon zelf en zie ik de wereld wat anders.......

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 28 apr 2006 12:24

André schreef:
tweetietwee schreef:Onzin die hele HSP hype.............. (....)en kan werken
Mijn conclusie zou dan kunnen zijn als je 5 jaar uit het arbeidsproces bent omdat je o.a. 23 van de 23 vragen positief kunt beantwoorden dat HSP iig geen onzin is.

ik zei niet dat HSP onzin is,maar dat de HSP hype onzin is, er zijn namelijk heel weinig mensen die alleen hierdoor gestoord zijn in hun functioneren. dat arbeidsproces had ik idd genoemd als een criterium

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 apr 2006 12:26

*dubbelpost*
Laatst gewijzigd door Lalage op 28 apr 2006 12:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 28 apr 2006 12:27

tweetietwee schreef:
Lalage schreef:Je wil niet weten hoeveel ik al aan dat boek over HSP heb gehad, alleen de eerste paar bladzijden... HSP'ers nemen de wereld op een andere manier waar en dat verklaart waarom ze soms gedrag vertonen dat in onze (niet-HSP) ogen belachelijk is.

misschien ben ik het gewoon zelf en zie ik de wereld wat anders.......

Ik heb het hier over waarnemen, dat betekent hoe je hersenen prikkels verwerken. Bij HSP'ers wordt er veel minder gefilterd dan bij de andere 80% van de bevolking. Ze kunnen minder goed focussen op een ding als er ook andere dingen zijn, maar zijn ook extra creatief. Het is geen handicap ofzo, want je kunt het ook als een gave gebruiken.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 28 apr 2006 16:10

tweetietwee schreef:
zolang je kan houden van mensen en kan werken /school gaan (Freud vertaalt) heb je geen probleem.

Dit raakt kant nog wal. Als je niet meer van mensen kan houden en niet meer kan werken door iets heb je pas een probleem???? :roll: Ik ken een heel aantal mensen met problemen en stoornissen die wel van mensen kunnen houden en naar school/werk kunnen gaan.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 28 apr 2006 18:48

Hooggevoeligheid is ook geen probleem!
Hooggevoeligheid is een gave. En hooggevoeligheid zelf geeft geen problemen, maar hooggevoeligheid kan problemen wel versterken óf het kan helpend zijn.

Het zou goed zijn dat mensen zich er eerst in verdiepen, voor ze steeds roepen: het is niks.

Lalage weet tenminste van spreken :wink:
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 28 apr 2006 19:01

Precies, het is geen stoornis.
Het is eigenlijk heel simpel, je hebt hoogsensitieve mensen, middel-sensitieve mensen en laag-sensitieve mensen. Maar goed, dat hebben we een paar pagina's terug ook al uitgelegd. Het zou fijn zijn dat als mensen hier willen reageren eerst even het topic doorlezen.

marrrjol3in

Re: HSP (Hoog Sensitieve Personen)

Berichtdoor marrrjol3in » 05 feb 2007 14:53

Ik heb de test ook gedaan en zou beslist een HSP-er zijn.
Maar ik vraag me af of mijn extreme gevoeligheid niet voortkomt uit mijn borderline (ook wel bekend als emotionele regulatiestoornis).

Tegenwoordig lijkt HSP wel een hype: zo'n beetje iedereen heeft het.
Daarom word je vaak niet serieus genomen als je zegt dat je ook een HSP-er bent. Dat vind ik jammer, maar het is niet anders.

Afbeelding

marrrjol3in

Berichtdoor marrrjol3in » 05 feb 2007 14:54

mystery schreef:Hooggevoeligheid is ook geen probleem!
Hooggevoeligheid is een gave. En hooggevoeligheid zelf geeft geen problemen, maar hooggevoeligheid kan problemen wel versterken óf het kan helpend zijn.

marina87 schreef:Precies, het is geen stoornis.
Het is eigenlijk heel simpel, je hebt hoogsensitieve mensen, middel-sensitieve mensen en laag-sensitieve mensen. Maar goed, dat hebben we een paar pagina's terug ook al uitgelegd. Het zou fijn zijn dat als mensen hier willen reageren eerst even het topic doorlezen.

Afbeelding

Oh, dit had ik nog niet gelezen. Thanks for the info.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 05 feb 2007 16:29

laten we maar verder gaan in het nieuwe topic hierover!

Terug naar “Archief”