(Voorbereiding) HA

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 26 mei 2006 17:20

egbert schreef:Waarom krijg ik de indruk dat het avondaal op een enorm voetstuk staat?
Waarom lees ik constant de term Heilig Avondmaal? terwijl je dat bij andere zaken niet leest? Is het Avondmaal heiliger dan de Eredienst, of dan een gebed, of het zingen van een Psalm?

Ik geloof het niet...

De bijbel doet er eigenlijk zo eenvoudig over maar wij kunnen er ontzettend moeilijk over doen.

Het Avondmaal is niet Heilig.
Het Avondmaal moet Heilig voor jou persoonlijk worden.
Dan mag je het woord ‘Heilig’ er voor zetten, anders heeft het geen betekenis.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 27 mei 2006 11:13

egbert schreef:Dat ontken ik niet... Maar dat is de eredienst volgens mij ook.

Heilig betekent afgezonderd. Heilige doop en heilig Avondmaal betekent dat het alleen voor de gelovigen is. Dit in tegenstelling tot het bezoeken van de eredienst die openbaar is.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

rafaell

Berichtdoor rafaell » 18 jun 2006 14:03

Hier was vandaag weer avondmaal. Het deed me goed dat er veel bekenden aan het avondmaal gingen: mn zus, zwager, tante en nog een hoop die ik ken :)

André

Berichtdoor André » 18 jun 2006 16:53

rafaell schreef:Hier was vandaag weer avondmaal. Het deed me goed dat er veel bekenden aan het avondmaal gingen: mn zus, zwager, tante en nog een hoop die ik ken :)
Kun je ook uitleggen waarom je dat goed deed?
En ging je zelf ook?

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 18 jun 2006 18:03

Jantjes schreef:Het Avondmaal is niet Heilig.
Het Avondmaal moet Heilig voor jou persoonlijk worden.
Dan mag je het woord ‘Heilig’ er voor zetten, anders heeft het geen betekenis.

Dit vind ik weer veel te individualistisch gedacht, of zo u wilt: te post-modern gedacht. Het Heilig Avondmaal wordt gevierd door de gemeente, en niet door losse individuen. Hier wordt de gemeenschap tussen het Hoofd Jezus en het lichaam de gemeente gevierd. De gemeente belijdt door het aanrichten van deze tafel wat de kern van haar geloof is: dat Jezus Zijn dierbaar lichaam gegeven heeft tot verzoening van onze zonden. En daarom is het een Heilig Avondmaal.
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 19 jun 2006 08:25

André schreef:
rafaell schreef:Hier was vandaag weer avondmaal. Het deed me goed dat er veel bekenden aan het avondmaal gingen: mn zus, zwager, tante en nog een hoop die ik ken :)
En ging je zelf ook?

Nou aangezien het Avondmaal toch bedoeld is voor mensen die zich verlost weten?
En nee ik ga niet, ik heb nog geen belijdenis gedaan. Ik weet nog niet bij welke kerk ik me aan wil sluiten.

Pivo
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pivo » 19 jun 2006 16:05

Het heilig Avondmaal is om het geloof van God's kinderen te versterken. Het is Heilig omdat je God daar ontmoet. Het gaat erom dat jou persoonlijke geloof versterkt wordt. Wil het avondmaal zin hebben dan is voorbereiding belangrijk om goed te beseffen wie een mens zelf is en om het geloof in Christus weer te versterken. Het was gisteren bij ons ook Avondmaal. En ja ik kon en mocht en kon(voor het eerst) aangaan en gelukkig een hoop meer mensen zodat bij de vierde tafel het brood op was!

Mariaa
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mariaa » 19 jun 2006 16:39

Pivo schreef:Het heilig Avondmaal is om het geloof van God's kinderen te versterken. Het is Heilig omdat je God daar ontmoet. Het gaat erom dat jou persoonlijke geloof versterkt wordt. Wil het avondmaal zin hebben dan is voorbereiding belangrijk om goed te beseffen wie een mens zelf is en om het geloof in Christus weer te versterken. Het was gisteren bij ons ook Avondmaal. En ja ik kon en mocht en kon(voor het eerst) aangaan en gelukkig een hoop meer mensen zodat bij de vierde tafel het brood op was!

bij ons was er amper 1 tafel gevuld!! en dat in een kerk van 500 belijdende leden :oops:

André

Berichtdoor André » 19 jun 2006 16:53

rafaell schreef:
André schreef:
En ging je zelf ook?

En nee ik ga niet, ik heb nog geen belijdenis gedaan. Ik weet nog niet bij welke kerk ik me aan wil sluiten.
Zou het niet fijn zijn om je zelf ook verlost te weten?
M.i. kun je ook daarna een kerk van 'je keuze' gaan bezoeken, toch?

rafaell

Berichtdoor rafaell » 19 jun 2006 18:14

André schreef:
rafaell schreef:
André schreef:
En ging je zelf ook?

Zou het niet fijn zijn om je zelf ook verlost te weten?
M.i. kun je ook daarna een kerk van 'je keuze' gaan bezoeken, toch?

Wel ik mag mij zelf wel verlost weten maar ik ben er dus nog niet uit welke kerk het wordt, en ik wil graag in de gemeente belijdenis doen waar ik vervolgens ook blijf.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 19 jun 2006 22:08

mooi boekje om te gebruiken bij het voorbereiden op het HA: de Avondmaalstafel ( Andrew Murray). Start een week voor het HA en stopt een week na het HA. Elke morgen een stukje om te lezen, een gebed om elke morgen te bidden. Heel mooi, een echte aanrader.

@rafaell: als je toch verlangd naar het HA, kun je in de bank meevieren zeg maar. Geestelijk ga je aan, lichamelijk niet (heb ik ook een tijd moeten doen)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 20 jun 2006 15:50

Mariaa schreef:
Pivo schreef:Het heilig Avondmaal is om het geloof van God's kinderen te versterken. Het is Heilig omdat je God daar ontmoet. Het gaat erom dat jou persoonlijke geloof versterkt wordt. Wil het avondmaal zin hebben dan is voorbereiding belangrijk om goed te beseffen wie een mens zelf is en om het geloof in Christus weer te versterken. Het was gisteren bij ons ook Avondmaal. En ja ik kon en mocht en kon(voor het eerst) aangaan en gelukkig een hoop meer mensen zodat bij de vierde tafel het brood op was!

bij ons was er amper 1 tafel gevuld!! en dat in een kerk van 500 belijdende leden :oops:

Dat zegt dus helemaal niks hoeveel er aan gaan. Ik weet je mag NIET oordelen over wie er aan het Heilig Avondmaal gaan. Maar als je ziet welke kleding enz die mensen aan hebben en wat ze de rest van de week allemaal doen heb IK heel erg mijn twijfels voor wie ga je nu nog aan!
Ik vind er dus helemaal niks meer van uit gaan. Ik weet dus een kerk ger. gem. waar ze dus GEEN HA meer houden omdat ze er halfnaakt aan zaten Vind ik echt niet kunnen

Mariaa
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mariaa » 20 jun 2006 21:59

Sorry, maar ik begrijp niet of je bedoelt dat dat die mensen halfnaakt aangingen of dat er geen avondmaal meer gehouden wordt, dat dat niet kan..
En wat dat halfnaakt betrefd.. Dat zou bij ons nóóit gebeuren! (Roddeldorp.. iedereen dus in het zwart aan het HA) En dat vind ik eerlijk gezegd jammer. Op deze manier gaat er nog minder van uit, want wie wordt er jaloers op mensen die in het zwart gekleed en met weinig opgewekte gezichten aan het HA gaan.
En dan ook nog eens de kans lopen dat morgen het hele dorp het weet (en allerlei vooroordelen getrokken heeft) als je toch bent aangegaan

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 20 jun 2006 22:08

zou die gemeente de boodschap van het HA ten diepste beseffen?
Als ze willen dat de gemeente anders gekleed gaat, dan zullen ze er aan moeten werken.
Bij ons is het bijv. verplicht voor de vrouwen om een hoed op te zetten en eerbaar gekleed te zijn ( niet te naakt enzo). Op de cath. word hier al rustig met ons over gesproken (met onderbouwing!). Daarna gaan de mensen (over het algemeen, maar dat is meer kwestie van smaak) aan het HA. En ook niet in het zwart (de k.r. dan en de rouwenden).
Daarnaast was het afgelopen 28 mei een zegen om met zeer velen aan het HA deel te mogen nemen. Alhoewel ik wel bang ben dan sommigen uit gewoonte aangaan, en sommigen uit gewoonte afblijven. Ik kan niet in de harten kijken, dus daar oordeel ik niet over.

Ik vraag me nog steeds af waarom er in de zwaardere gemeentes weinig mensen aangaan. Beseffen ze niet dat ze zonder het bloed en lichaam van Christus niet kunnen leven? Ze hebben toch ook belijdenis gedaan? Kunnen ze het nog niet nog een keer doen door aan het HA deeltenmen?
Ten hemel schreinend vind ik het eigelijk :(
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Mariaa
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Mariaa » 20 jun 2006 22:20

Je hebt gelijk.
Maar allereerst 'moet' je dus in het zwart gekleed. Terwijl een groot gedeelte dat normaal niet doet en het dus speciaal daarvoor moet doen. Dan ben je al een 'redelijk ongeloofwaardig'. Je moet dus niet uit de boot vallen, want dan hoor je er niet tussen. (Ook is het overgrote merendeel 50+, dus zul je je als jongere wel 3x bedenken voor je aangaat)
Ten tweede wordt er zo erg op je bekering gelet (enerzijds logisch, anders wordt het snel oppervlakkig; anderzijds iets wat je kan tegenhouden als je niet echt duidelijk stil gezet bent, maar meer geleidelijk).

Terug naar “Archief”